צחוק הגורל – מפגש רבי חובלים בנמל אשדוד 6 באוקטובר 2017

0

צחוק הגורל – מפגש רבי חובלים בנמל אשדוד 6 באוקטובר 2017

בוגרי מחזור א'  קציני ים זוכרים את קפטן אנריקו לוי כמנהל סמכותי, מרוחק מהתלמידים, שהנהיג משמעת חמורה. הוא סילק מבית הספר  20 מתלמידי מחזור א' (למעלה ממחצית המחזור ),  ביניהם  לימים  ד"ר להנדסה גרעינית, מנהל מפעל למלט נשר, מנהל נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ועוד. בין המסולקים היה גם רב חובל אחד,  אריה פיכמן –  פיכל'ה.

ב 12 ליולי 1965 כשהיה רב חובל אנריקו לוי מנהל נמל אשדוד שזה אך הושלם, ערך הנמל קבלת פנים חגיגית לאוניה "ירדן" בת 4,500 טון,  שהיתה האוניה הראשונה שעגנה בנמל כשעל סיפונה  4 מנופים עבור הנמל.  סירות המנוע של הנמל צפרו לכבוד ה"ירדן", ונענו בצפירות האוניה שנכנסה אט אט לנמל, ונקשרה לרציף ההדרים שיציקת הבטון שלו עדיין לא יבשה לגמרי (1). מנהל הנמל רב חובל אנריקו לוי, וחיים לסקוב מנהל רשות הנמלים בליווי עיתונאים  עלו לאוניה אל תאו של רב החובל, שהיה לא אחר מאשר אריה פיכמן, פיכל'ה,  ממחזור א' קציני ים,  שסולק מבית הספר על ידי אנריקו לוי.

אריה פיכמן כשייט צעיר

אריה פיכמן כשייט צעיר

כתלמיד היו לפיכל'ה ציונים ממוצעים, עם ציון 10 בימאות וציון 5 בתנ"ך, אותו נידרש לשפר במבחן חוזר בחופשת הקיץ. הוא התייצב למבחן במועד, יחד עם עוד תלמידים שנכשלו בתנ"ך,  והמתין  בקוצר רוח לתחילת המבחן. למטה בנמל המתינה לו ספינת מפרש של זבולון חיפה ה"רהב", שעמדה להפליג לקפריסין עם צוות של בוגרי דרגה א'. פיכל'ה שהיה אחד הבוגרים, לא רצה להחמיץ את ההפלגה בשום מחיר, וכשראה ששעת המבחן מתעכבת פקעה סבלנותו, הוא החליט שההפלגה חשובה לו יותר מהמבחן בתנ"ך, ומיהר אל הנמל. כשחזר מההפלגה המתין לו מכתב בחתימת המנהל רב-חובל אנריקו לוי,  המודיע לו על סילוקו מבית הספר.

בזמן שנותר לו עד הגיוס עבד כמלח של צוות חוף על אוניות בנמל. לאחר מכן התגייס לחיל הים ושירת על המשחתת  "אילת",  השתחרר ב1957 והחל כדרכו כימאי בצי הסוחר.  ב 1965 התמנה לרב-חובל על האוניה "ירדן" והפך לראשון רבי החובלים מבין תלמידי מחזור א' איתם למד, ואם לא די בכך זימן לו הגורל לחנוך את נמל אשדוד ולארח בתאו את רב-חובל אנריקו לוי  ולהשיק איתו כוסית כשווה בין שווים.

ניתן לשער מה היה נכתב בעיתון  לו נודע לעיתונאים על הסילוק מבית הספר,  אך במעמד החגיגי לא נאמרה מילה בענין.  רב-החובל אנריקו לוי  מצא הזדמנות אחרת להתנצל בפני רב-חובל אריה פיכמן.

אריק קרמן קדט במחזור א'

 

  • תיאור קבלת הפנים לאוניה "ירדן" בנמל אשדוד  – עיתון הארץ, ועיתון למרחב, 13/7/1965.
שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות