פעילותי כמפקד השייטת – תא"ל דימ' שבתאי לוי

0

למורשת                                                     25 באפריל 2023

פעילותי כמפקד שייטת ספינות הטילים

בתקופתי כמפקד שייטת הסטי"לים, הכנתי תכניות שיגנו על החוף הישראלי על ידי תקיפת בסיסי האויב. לדוגמא, מבצע הילה, הקרוי על שם בתי הבכורה, תוכנן לתקוף את הצי הסורי בלטקיה על ידי זה ששלושה כוחות סטי"לים יתגנבו לאזור הנמל מצפון ומדרום ואילו כוח מרכזי יפגע בכלים המפטרלים מול לטקיה שתפקידם להגדיל את טווח הגילוי של המכ"ם. כח זה יציק ויתעמת עם הכח המפטרל, ויביא אותו לבקש עזרה מסטי"לי האויב הנמצאים בנמל.
ברגע וסטי"לי האויב יצאו להגנה, יתקלו בסטי"לים הישראלים, וייאלצו אותם להיכנס לקרב ללא פער הטווחים בין הטילים, דבר שמבטל את היתרון של הטיל הסובייטי.
תכנית זו תורגלה במת"ט (מתקן לתרגיל טקטי), כאשר המודיעין הישראלי שיחק את תפקיד האויב. בזמן התרגול, יומי ברקאי העיר שמי שיבצע את המבצע הזה, יוכרז כגיבור חיל הים. התכנית אושרה על ידי מפקדי חיל הים, בניגוד לדעת המטכ"ל שטען שחיל הים צריך להגן על חופי ישראל על ידי סיור מול החופים בלבד – תכנית סלע. עמדת חיל הים בנושא הייתה שכדי למנוע תקיפה על חופי ישראל, יש לתקוף את האויב בבסיסיו.
תכנית נוספת בדרום מול הצי המצרי הייתה להמתין במארב ליד פורט-סעיד ולצאת לתקיפה בסיוע חיל האוויר ברגע שהסטי"לים המצרים יצאו מהנמל לכיוון ישראל.
הנושא של ההגנה בפני טילי אויב הטריד אותי מאוד, וכך גם את מחצ"ד. פיתחנו תורה של כיצד להתגונן נגד טילי אויב (נט"ל), כיצד הצוות אמור להתנהג בשעת ירי טילים, ופיתוח אמצעי שיטעה את הטיל.

שבתאי לוי בתקופתו כמש"ט

שבתאי לוי בתקופתו כמש"ט

נוהל זה תורגל רבות בשייטת.

תא"ל דימ' שבתאי לוי

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות