לזכרו של אל"מ יצחק קט

0

לזכרו של אל"מ יצחק קט ז"ל                       4 פבר' 2022

שמי יצחק קוראל אלמוג תא"ל דימ'  – אל"מ איציק קט ז"ל היה מפקדי בזמן שרותי בתפקיד קצין תותחנות בכיר שייטת 1 על אח"י יפו ק42.  אספר לכם כאן היום על המפקד שהערכתי ואשר שיעוריו והתנהגותו הלכו עימי בהמשך הקריירה הארוכה שלי. הוא פיקד על היפו בתקופה מאתגרת שכללה את מלחמת ששת הימים ואת טיבועה של אחי אילת ק40 האונייה האחות. רוצה לספר קצת על דרכו של קט  בחיל לפני הגעתו לאח"י יפו.

קט התנדב בגיל 17 לפלי"ם ומשם לחיל הים, בשנת 1950 סיים את קורס חובלים מחזור ב' של חיל הים בהצלחה ונשלח להמשך לימודים במכללת הצי הצרפתי בעיר ברסט. עם חזרתו שירת בפריגטה אחי משגב  ק 30 ולאחר מכן בתפקיד קצין גנ"ק  על אח"י יפו ק 42 . בהמשך הוא פיקד על ספינת טורפדו ו ב 1960 מונה לתפקיד מפלג 914 פלגת ספינות הטורפדו בבסיס חיפה.

לאח"י יפו הוא הגיע בסוף 1966 תחילת 1967 , ואני זוכר עד היום את נאומו לקבלת הפיקוד הוא אמר בקול רגוע ולא מתלהם "אני מקבל היום אוניה טובה אבל יש להפסיק ללכת על הסיפונים בסנדלים ויש לחגור חגורות הצלה כל עט בזמן הפלגה".

אני עוד זוכר את הריאיון הראשון שלי עימו. נושא תותחנות ימית הוא מקצוע מסובך ויש להכירו היטיב, הוא שאל שאלות מקצועיות לעניין התעניין בצוות התותחנים והקצינים של המחלקה. התרשמתי מאוד ממנו הפגישה הייתה רגועה וניכר אצל מפקדי מקצוענות  עמוקה.

מלחמת ששת הימים מבצע פורט סעיד (רוגל ד' )

אחי יפו ק42 קיבלה משימה בזו הלשון: "אח"י יפו תוביל כח של ש 13 אל היעד (פורט סעיד) ,ולהבטיח את איסופו לאחר הפעולה ביעד, וכן להשמיד אויב ימי שיכנס לזירת הפעולה. "

ב 5 ליוני 67 שעה 03:00 העמסנו על סיפוניה של אח"י יפו שתי צוללות ננס (חזירים) סירת אם (הציפור) שלוש סירות גומי, כל כח ש13 שעתיד להשתתף במבצע על ציודם הקרבי. והפלגנו לכיוון פורט סעיד. הכח עוד כלל מספר ספינות טורפדו שהיו פרוסות לא רחוק מפתח התעלה , מפקד הכח הימי שהה על סיפונה של אח"י יפו

ב 20:45 אחי יפו במסווה של אוניית סוחר הורידה את כח ש13  והכלים והתחילה לנוע במהירות איטית בנתיב אוניות סוחר בשעה 22:45 קלטנו בבת קול של היפו מכ"ם חוף (אווירי) מפורט סעיד והיה חשש שאולי גילו אותנו ובהמשך הלילה גילינו מכ"ם של סטי"ל אוסה וניתנה לי הוראה לירות בשעה 01:34 שני טילי מוץ (אבשלום) כדי לערבל את התמונה לאויב. וכך בוצע. התוכנית הייתה לאסף את לוחמי ש13 עם הציפור בשעה 05:00 .

בשעה 01:30 אני בעמדת הקרב שלי בגשר האונייה, ניתנה לי הוראה לעלות מהירות למרבית ולנוע צפון מערב אל החוף הישראלי ולפי הבנתנו  לעזוב את לוחמי השייטת בנמל פורט סעיד ולא לאיסוף אותם.

אחרי מספר דקות כרמי קצין גנ"ק עולה לגשר אני שואל מי נתן הפקודה התשובה מפקד המבצע ומה אמר המפקד? עונה לי כרמי "הוא לא דיבר אך לפי מבטו נראה שחשב שהפקודה לא הגיונית כיוון שהיינו בתוך כלי השייט האזרחיים שהמתינו לכניסה לתעלה והיה קושי רב לגלות ולזהות אותנו."

שואל אותי מה עושים עניתי תחשוב על פתרון שלא נתרחק ואז הוא הציע בניית תבנית חיפוש. הסכמתי ואמרתי לך תשיג אישור המפקד חזר תוך מספר דקות אמר יש אישור תתחיל לנוע. שאלתי איך קיבל את ההצעה? אישר והבין אותנו   וכך עשינו ובשעה 05:00 במסלול הדרומי של תבנית החיפוש גילינו את המכ"ם של הציפור ניגשנו והעלינו אותו ואת הלוחמים. בזמן הגישה אליו עמד כל הצוות  על הסיפון והריע ללוחמים.

במשך כל הביצוע המפקד היה רגוע ובשליטה מלאה ועצם זה שאישר לנו תרגיל תבנית החיפוש שהוא מכיר הוא מזדהה עם ערכי צהל שלא משאירים אף אחד מאחור.

ב21 אוקטובר 1967, אני מפקד תורן באחי יפו ק42 מבשרים לי טלפונית מהמפקדה שאחי אילת ק40 טובעה על ידי המצריים ליד פורט סעיד ושעלי לאסוף את הצוות ולהכין את האונייה להפלגה למקום הטיבוע כדי לעזור בחילוץ. טלפנתי למפקד הוא כבר עודכן על ידי המטה . יצאנו לים והגענו לא הרחק ממקום הטיבוע ושם שתי ספינות טורפדו חיכו לנו וכל היום העבירו אלינו חללים מהאונייה שטובעה.  המפקד היה עירני , עצוב ורציני ודואג למפקד האילת סא"ל יצחק שושן שהיה ממחזור החובלים שלו וכן למד עימו בצרפת. היינו כולנו בעמדות קרב במשך כל זמן השהיה באזור הטיבוע.

תא"ל יצחק אלמוג קוראל

תא"ל יצחק אלמוג קוראל

מעשים אילו ואחרים ובתקופה שהייתי תחת פיקודו, תקופה שמעל לשנה יכולתי לעמוד על טיבו של מפקדי אל"ם יצחק קט זיכרונו לברכה היה מפקד בין הטובים שהיו לי,   ציוני אמיתי, מקצוען ויסודי, ללא פשרות תמך באנשיו ובשקט שלו הוא פיקד על אוניה לדמותו, שקטה רגועה מקצועית ודואגת ומגבה את אנשיה

יהיה זכרו ברוך ומנוחתו עדן.

תא"ל דימ' יצחק אלמוג קוראל

———————————————

 

 

 

 

למשפחת קט                                                      18 בינואר 2022

על איציק קט ז"ל

"די לי בשורה אחת טובה מספר כדי שהספר ילווה אותי בחיי. ודי לי משפט של אדם או מעשה לדוגמא כדי שאשא עמי את משנתו."  איציק קט היה מפקדי באח"י יפו. תקופה קצרה זכיתי לשרת תחתיו ואני נושא ממנו כמה משפטים ולמדתי מיותר מדוגמא אחת.

הוא קיבל לפקד על אח"י יפו ולא אהב את מה שראה. אני זוכר את דברי הקבלה שלו את האנייה בפני כל הצוות. "אני מקבל כלי שייט מצוין ואין לי כוונה לעשות שינויים, אני מבקש להפסיק ללכת עם סנדלים על הסיפון ולחגור חגורות הצלה כל זמן ההפלגה." מי שלא הבין, הבין מהר, הוא הודיע בצורה עדינה שהמשמעת לא הולכת להיות בחירה ותוך יום כולם נעלו נעליים וחגרו חגורות הצלה. כל דרך פיקודי ובכל תפקידי הניהול שלי פתחתי בדרך כזאת להכניס את השינויים לאט ובנועם, וזכרתי מי הנחיל לי את זה.

יומיים לפני נישואיי פניתי לרבנות חיל הים לוודא שהרב זוכר ומגיע לחתונה. קצין הדת הודיע לי שהרב באנגליה מכניס ספר תורה לצוללת ושאדאג לעצמי לרב. פניתי למפקדי איציק קט, בשקט האופייני לו הוא אמר לי "אל תדאג יהיה לך רב". אני לא יודע עם מי הוא דיבר ומה הוא אמר אבל השיא אותנו הרב רפיקו שהיה הרב של פיקוד מרכז.

אל"מ יצחק קט 1973

אל"מ יצחק קט 1973

בכך הוא לימד אותי שאם אתה מפקד של אנשים אתה חייב להם את הדאגה לכל. כך הייתי מפקד וכך הייתי מנהל, אחראי באופן אישי לאנשיי. בתקופה הקצרה של פיקודו עלי אספתי עוד מעשי דוגמא ועוד דברי תבונה שעליהם אני מלא תודה.

קט היה איש שקט שהשרה את השקט על הסביבה. היושר, הרצינות והיסודיות, היו סמלי אישיותו. אני זכיתי להיות פקודו.

יהיה זכרו ברוך!

אל"מ דימ' עמנואל כרמי

——————————————

 

 

 

דברי רינה קט                                                                                              4 בפברואר 2022

איציק יקר שלי!

התכנסנו לזכרך ולציון אישיותך.  אין אלה מילות פרידה. הקטע נובע מדם לבי. הנך לצדי בכל שעות היממה, רק את קוך אינני שומעת. נשימותיך מרחפות סביבי ועיניך מישירות מבט כפי שנהגת תמיד.

רבות נאמר על אופייך ויושר לבך. אדם צנוע ועניו שדרכיו להיטיב עם הזולת. אהבת החיים זרמה בעורקיך. התרבות תפסה חלק גדול מחייך. בסיום מגע כזה או אחר במיוחד לאחר הרצאות באוניברסיטה הנוגעו לפוליטיקה, שנינו זקוקים היינו לתמיכת ה"רמזורים" . על תפקידיך בצבא נשמעו דברים מפי תא"ל דימ' בחיל הים קוראל אלמוג.

בנותינו היקרות איריס, סמדר וורד ונכדיך כולם ידעו כמה השתוקקת לנינים. הנושא הפך לבדיחה במפגשים המשפחתיים. איתך יחד צחקנו בגילוי לב ובהנאה מרובה. זה לא צלח יקירי.  לבריאה חוקים משלה – חוקי טבע מוסדרים. כאשר הפנית את תשומת לבי וביקשת לא לשכוח שהילדים האלה הם הנכדים שלנו ולא רק הילדים שלי – לא אשכח את מילותיך.

"בטרם בואם של הנינים יש להקדים ולדאוג לעוד כמה דברים. יעידו על כך רבים וטובים."

הלואי הלואי ויכולתי להוסיף עוד 66 שנים לאלו שחלפו, איציק יקר ואהוב שלי. תהא נשמתך צרורה בצרור החיים.

הייה ברוך לעולם ועד.

אוהבת רינה קט

 

 

 

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות