בקרת מקורות מורשת

0

בקרת מקורות מורשת                              5 בנובמבר 2018

בקריאת ספרי זכרונות ודיווחים עיתונאיים נמצאות מדי פעם טעויות מביכות. מקור הטעות בשגגה או בכוונה אין אפשרות מעשית לתקן את הספר שכבר הודפס ונמכר. עם זאת יש צורך להעמיד דברים על דיוקם.בדרך כלל אין הדבר מלמד על איכות המקור ואמינות הכותב אלא אם כן יצוין במפורש.

קרב רומני 11 ביולי 1967

תרשים שפורסם בחוברת חיל הים והועתק לספרים רבים. מיקום התחלתי של הטרפדות שגוי

תרשים שפורסם בחוברת חיל הים והועתק לספרים רבים. מיקום התחלתי של הטרפדות שגוי

תרשים הקרב המופיע בספרו של יצחק שושן הקרב האחרון של המשחתת אילת. עמ' 224, וחוזר בספרו של שמשון עדן  אנשי הברזל על ספינות העץ בהוצאת אפי מלצר 2000 עמ' 244 וגם בספרו של אברהם זהר  לוחמי קו המים והאש הוצאת המכון לחקר מלחמות ישראל עמ' 484 כל התרשימים הועתקו  מחוברת הדרכה שהוציאה מפקדת חיל הים ללא בדיקה עם פלגת  הטרפדות.

התרשים הוכן במשחתת אילת לקראת הצגה לעיתונאים שנערכה בנמל אשדוד לאחר הקרב.  התרשים שגוי בכל הנוגע למיקום הטרפדות.

הטרפדות  לא נמצאו היכן שמצוירות -על קו אורך 32:30 מזרח – משני טעמים. שאיפתם הייתה להמנע מהתגלות ולהפתיע את המצרים. במקום הזה היו בטווח גילוי מכ"ם מפורט סעיד.  סיבה שנייה שבמהלך היום הקודם התקבלה הוראת מפקדת חיל הים להימצא מזרחה מקו אורך 33:00 מזרח כתגובה לכניסת כח צי סובייטי לנמל פורט סעיד. ההוראה מופיעה בספרו של שושן בעמ' 210. ולפי תרשים הקרב המשחתת לא מילאה את ההוראה הזאת.

התרשים הנכון מופיע בתמונה הראשית ונמצא בערך קרב רומני (קרב ימי) בויקיפדיה.

בספרו של שושן ע' 213 מתוארת שיחה אתי כמפקד הטרפדות ומיוחסת לי השאלה האם אתה מתכוון ברצינות? לא כך דיברתי את הכוונות ידעתי עוד מהתחקיר/תדרוך אצל מפקד חיל הים.

המשולש בין כלי השיט נסגר מצרים במרכז נעים מזרחה, הטרפדות במזרח נעות מערבה  והמשחתת בצפון יורדת דרומה. שאלתי לשושן הייתה: מה עושים?

סא"ל שושן נתן הוראה מצוינת: תעבור ביני ובינו ותירה דרומה! זה בדיוק מה שעשינו כשראו אותנו המצרים פתחו באש וכך החל הקרב.

הצי המצרי במלחמת העצמאות

תרשים אוניות הצי המצרי בספרו של אליעזר טל

תרשים אוניות הצי המצרי בספרו של אליעזר טל

בספר של אליעזר טל  חיל הים במלחמת הקוממיות הוצאת 'מערכות' 1964 ע' 70 מופיע תרשים בכותרת הצי המצרי יוני 1948 בתרשים מופיעה פריגטה תחתיה רשום ex HMS FOWEY אך בבדיקת הערך הנושא את השם הזה בויקיפדיה באנגלית HMS Fowey (L15) עולה כי האנייה תוכננה להימכר למצרים אך בסופו של דבר לא נמסרה.

She had been selected to be transferred to Egypt in early 1946 and was under refit from May 1946. This transfer was subsequently cancelled and she was put up for disposal.

 ספינות שרבורג

אניית צים א.מ. נהריה שעמדה בכוננות למקרה שספינות שרבורג יבקשו מקלט באזור התעלה האנגלית 24 בדצמבר 1969

אניית צים א.מ. נהריה שעמדה בכוננות למקרה שספינות שרבורג יבקשו מקלט באזור התעלה האנגלית 24 בדצמבר 1969

א.מ. נהריה בספרו של אברהם רבינוביץ ספינות שרבורג הוצאת אפי מלצר, 2001  נרשמה א/מ נתניה כאנייה שתוכננה לגיבוי. מקור הטעות לא ברור. נציג קישור מחיל הים ר/ח מיכה זנד היה על א/מ נהריה שיצאה במיוחד מאנטוורפן לצורך זה. א/מ נתניה לא מוזכרת כלל בתיקי המבצע.

אניית צים א.מ. לאה מתדלקת את ספינות שרבורג בקרבת החוף הספרדי 26 בדצמבר 1969

אניית צים א.מ. לאה מתדלקת את ספינות שרבורג בקרבת החוף הספרדי 26 בדצמבר 1969

תדלוק ראשון – בחלק מהמקורות מופיע בטעות כאילו התדלוק נעשה בחוף פורטוגל. אך הוא נעשה בקרבת החוף הספרדי. גם בחוף הפורטוגלי יש מקומות מסתור טובים, אך היות שנמל קסיס בפורטוגל היווה את נמל היעד למטען הפוספטים, העדיף רב החובל אמנון תדמור שפעילות התדלוק החריגה לא תתרחש במימי פורטוגל.

 

 

תא"ל דימ' אלי רהב

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות