בסיס דולפין במפרץ סואץ – אל"מ מיקי קיסרי

0

הדבורים ובסיס "דולפין" בא-טור- מלחמת יום הכיפורים

מלחמת יום כיפור לא תפסה אותנו בשייטת 7 במיטבנו כשייטת צוללות.

כשהצטרפתי לשייטת ביוני 70', היה ברור שאנחנו בתקופת מעבר של הכשרה כצוללנים לקראת הדור הבא שיגיע במהלך השנים הקרובות. שמירת כוח אדם איכותי בתקופת דמדומים כזו איננה פשוטה בכלל. לכן מי שהגה את הרעיון שאת פלגת הדבורים 914 בחיפה תאמץ ותפעיל ש/7 היה גאון.

מה הקשר בין הדבורים לצוללנות איכותית? אין אולי קשר ישיר אבל יש תרומה ענקית להתנסות בפיקוד, לתחושת הערך של הצוללנים, לפיתוח אחוות לוחמים, להובלה ופיתוח התורה בחיל- הים, ולשמירת כוח אדם איכותי בשייטת לימים יבואו.

אני אישית סיימתי תפקיד מפל"ג 914 ב-1 באוקטובר 1973 והעברתי פיקוד לדני רבין. ב- 6.10 פרצה המלחמה. כשהצלחנו לחזור מקורס התקפה באנגליה עם פרוץ המלחמה, ביקשתי לרדת לזי"ס והצטרפתי לכושי עבאדי בפלגה של עמי אילון.

סרן דורון עמיר

סרן דורון עמיר

כשהוחלט על הורדת ספינות נוספות על צוותיהם והקמת בסיס קבע בא-טור, דורון עמיר ז"ל לקח על עצמו את המשימה. תוך זמן קצר הגיעו מספר ספינות מהצפון לתגבור המערך, ביניהן גם 872 של מוז'יק.

הייתה לי זכות גדולה לשמש תקופה מסוימת גם כמפקדן של הספינות בא-טור וגם כסגנו של דורון עמיר בבסיס. אפרופו שני כובעים, זה הוביל לעיתים להתנגשות בין תורנות שבת בבסיס לבין מטרה חשודה בשדה מורגן ממול. בין מוביל זוג דבורים למפקד תורן. יוצאים לים? בטח, הבסיס יסתדר. וגם בן שושן מפל"ג אג"מ בשארם והוא בבסיס.

כמו כול דבר שעושים הצוללנים, גם הבסיס במהרה היה מאורגן לתפארת.  כדי להבין את הפרופורציות, משטרת א-טור אוישה ע"י הצנחנים משנת 1967  ובמשך כול התקופה, 7 שנים הם חיים על עוקבי- מים. בא חיל- הים ועוד לפני שמגיע החייל הראשון לבסיס יש כבר שני קווי מים: חמים וקרים.

אין ספק שדורון הנהיג בסיס לתפארת אבל מיותר לספר עד כמה הוא היה שובב לעיתים, אבל תמיד מאפשר. לכן הוא איפשר לי למשל לבצע עיסקת חליפין עם הצנחנים: אנחנו מסרנו מ.ק. 25 "מיותר" והם העבירו לנו ג'יפ סיור, נוסף על הג'יפ הסובייטי שכבר היה לנו.

 

דבורים ברציף  בא-טור

דבורים ברציף בא-טור

רצה הגורל ומפקד הזירה, מגיע לביקור בבסיס. מה עושים עם הג'יפ הסובייטי? מחליטים "להחביא" אותו במחסן רחב ידיים, מעין האנגר גדול עם כל האפסנאות של הבסיס. מה לעשות והמז"ר מבקש לראות איך התארגנו באפסנאות. ראה, חייך והבין, רק ביקש שנבדוק שטכנית הוא תקין. מי אם לא דורון יכול לתת "הכשר טכני" לשלל הזה?

אגב, אני התחתנתי ב- 18 בדצמבר 1973, ועד יומיים לפני החתונה לא היה ברור לי שאני בכלל מגיע בזמן לחתונה שלי. על חופשה לאחר החתונה אין על מה לדבר. אמרו לי "תגיד תודה אם תגיע לחופה בזמן." למזלי הרב הגעתי.

בסה"כ מה שאפשר ללמוד מתקופת הדבורים בכלל ובסיס "דולפין" בפרט, זה ששייטת הצוללות שהייתה בתקופת מעבר, שנלחמה בשיניים לשמור על כוח אדם איכותי, בסופו של יום ידעה ללבוש ולפשוט צורה ותרמה תרומה אדירה לקליטת הדבורים בחיל- הים, גיבוש תורת הלחימה והצבת סטנדרטים מאתגרים עוד לשנים קדימה. גם חלק מהמפקדים שנלחמו במפרץ סואץ בדבורים הוכשרו בפועל אצלנו.

מאמין שזו הייתה התנסות חשובה, בוודאי חוויה בלתי נשכחת.

 

מיקי קיסרי כמפקד אח"י מולדת, 1982

מיקי קיסרי כמפקד אח"י מולדת, 1982

אל"מ דימ' מיקי קיסרי

נכתב והוקרא לראשונה בערב מורשת ש/7 29 ביוני 2017

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות