ראשונים בשארם א-שייח' 1967

לכבוד משמר המורשת ימית                                     15 במרץ 2022

הנדון :  הגנת אילת והשתלטות על שארם א-שייח'

במלחמת ששת הים על ידי שייטת –13

כללי – כשלושה שבועות לפני מלחמת ששת הימים, מצרים הטילה סגר על מפרץ אילת במעבר האי טירן, הצי המצרי תיגבר את שארם א-שייח' על ידי שתי משחתות מדגם סקורי שהיו אמורות להפגיז את אילת בזמן שכוחות שיריון וחיל רגלים ינסו לנתק את הדרום מישראל.  מפקדת חיל הים נתנה הוראה להכין כוח של 3 סירות נפץ וסירת איסוף של מפעילי הסירות, כדוגמת הפגיעה במלחמת העצמאות באוניית הדגל האמיר פרוק,

הפקודה פירטה שהכוח יגיע לאילת ברכבים מכוסים והלוחמים יהיו בבגדים אזרחים על מנת להסוות את הכוח באילת. ואכן ביום השלישי של מלחמת ששת הים הכוח של השייטת ירד לאילת והתאחסן במספנת חיל הים בבסיס אילת.

המלונות באילת היו נטושים ופנויים ואנחנו ניצלנו את המטבחים וחדרי האוכל לאכול מכל טוב שהיה במקררים.

הידיעות שהיו לנו בזירת ים סוף ששתי משחתות הסקורי יעלו משארם להפגיז את אילת בתותחים. יבואו בלילה  כי הם פחדו מחיל האויר שלנו,

הם ב4 עד 5 שעות היו מגיעים לצד המזרחי של מפרץ אילת בגבול ירדן ערב הסעודית ופותחים בהפגזה על אילת.  בתכנון שלנו החלטנו שבשעת החשיכה הראשונה נפליג עם הסירות הנפץ ונתייצב כ-600 מטר מהחוף הירדני, בקרבת  הגבול הסעודי.  וכאשר המשחתות יגיעו להפגיז את אילת אנו נתקוף מהחוף הירדני סעודי.

להטעיה ביקשנו את כל בעלי הסירות מרוץ שנשארו באילת שיפליגו מאילת לכוון המשחתות המצריות כשיגיעו.  ועל ידי כך ימשכו את תשומת הלב של המשחתות ויתנו לנו את ההזדמנות לתקוף אותם מקו החוף הירדני סעודי.

סירת נפץ של שייטת 13

הכוח של השייטת היה: 3 סירות נפץ שהפעילו אותן: אמנון סופר, פנחס זית – חסי ואיתמר לוי. סירת האיסוף  מדגם ברטרם שהיה לה גם מכם נווט. מפקד הברטרם והכוח כולו היה איציק ברוקמן. שהיה גם בעל נסיון מהטיבוע של האמיר פרוק במלחמת העצמאות.  בנוסף היו בברטרם צוות פשיטה קטן בפיקוד שאול זיו, שכלל אותי דני אבינון – מקלען עם מא"ג, עמי איילון, עודד ניר ואורי באגון.

הקשר היה במק 10 בברטרם ומק 6 בסירות הנפץ. בלילה השני שהפלגנו למארב בחוף הירדני סעודי התפתחה רוח צפונית שגרמה לעליית הים בצד שבו ארבנו למשחתות ובסביבות שעת  חצות החלו סירות הנפץ להתמלא במי ים.  עד שסירה של אמנון סופר טבעה והוא עבר לשחייה מבלי אפשרות להודיע על טביעת סירתו.

בחיפוש אחרי הסירה שלו כמעט עלינו על אמנון. אספנו את אמנון לברטרם  ומדרום לו כ-50 מטר ראינו את חרטום סירת הנפץ מבצבץ עם הגלים.  כי האוויר נכלא בחרטום של הסירה שהייתה מצופה בפיברגלס ולכן היא לא יכלה לשקוע.

יצחק ברוקמן

קפצתי למים עם גרזן בקרת נזקים שבצידו היה חוד שיכול לחדור את הפיברגלס. במטרה לאפשר לאוויר לצאת ואז הסירה תוכל לשקוע לקרקעית הים.   העומק היה של 300 מטר. שמעתי את איציק ברוקמן צועק עלי  איך אני דופק עם הגרזן על החרטום שיכול להתפוצץ בגלל שהסירה הייתה חמושה עם קשת פגיעה שאמורה לפוצץ את חבית הנפץ של 250 ק"ג.

אך אני המשכתי עד ששמעתי את האויר היוצא.  ומיד עליתי לברטרם הצלחנו להתרחק כ 50 מטר ואז הסירה התפוצצה בעומק כי הניצרות נגזרו מלחץ המים. מהפיצוץ  עלה נד מים שכמעט הטביע את הברטרם אני חשבתי שכל הירדנים והסעודים יעברו למרדף אחרינו אבל זה לא התקיים וכך חזרנו לקראת אור ראשון  לאילת.

משחתות הסקורי המצריות עזבו את שארם א-שייח'  והאיום על אילת נגמר. הן ירדו דרומה לפורט סודן וכך הצילו את עצמן מפגיעת חיל האויר שלנו.

בינתיים אל"מ  אברהם בוצר ירד לכוון שארם א-שייח'  עם הגוררת צאלה.  ודרש את הברטרם שלנו להפליג לפניו בכדי לראות שהנתיב של מיצרי טירן פנוי. ואכן כך היה כאשר הגענו למיצרי טירן איציק ברוקמן דווח עם המק 10 לצאלה שהמיצרים פנויים בוצר אמר לנו להיכנס למפרץ שארם א-שייח'  בזהירות וזה היה בסביבות השעה 10 בבוקר הפלגנו בצמוד כ50 מטר מהסלעים ואז עברנו את הפתח של מפרץ שארם א-שייח'  שהיה שקט ולא ראינו שום תנועה בחוף.

הורדנו את עמי איילון, עודד ניר ואורי באגון, לחוף שיבדקו את המסגד והמפקדה של האו"ם שהייתה בראש הגבעה. הדגל המצרי התנופף בראש התורן, אני חיפית על הכוח עם המא"ג כאשר השלישיה בדקה את החוף. חששתי שהכינו לנו מארב, אך לא היא איש במקום.  השלישיה הגיעה למפקדה בראש הצוק וצעקו לנו שאין איש במקום, ושנודיע זאת לצאלה וכך היה.  בוצר התקשר אלינו במק 10 והודיע שמיד נעזוב את שרם כי חיל האויר בדרך להפציץ את המקום ואין לנו קשר עם חיל האויר

דגל ישראל

למזלנו לעמי איילון היה דגל של חיל הים מתחת לבגדי הצלילה והוא הוריד את הדגל המצרי והניף את הדגל של חיל הים. אחרי כחמש דקות הגיעה שלישיה של מטוסי ווטור בפיקוד רן פקר וכאשר הוא ירד לצליפה על המפקדה הוא ראה את דגל חיל הים בראש התורן. הוא עשה עוד יעף נמוך והבחין גם בנו. הוא ניפנף עם הכנפיים לשלום והמשיך לא-טור והדליק שם מיכל דלק אגירה שבער כמה ימים טובים עד שכיבו אותו,

הגוררת "צאלה" עם בוצר נכנסה למעגן שארם א-שייח'   כעבור כשעתיים והתחלנו להתארגן להגנה היקפית. לקראת הערב נחתו 3 מטוסים בשדה התעופה של שארם א-שייח' עם צנחנים שקיללו אותנו על כך שבגללנו הם הפסידו צניחה מבצעית וקבלת רקע אדום לכנפי הצנחן.