מכתב צוות אח"י חיפה למפקד חיל הים

0

1סיפור אירוע עליה על שרטון – אח"י חיפה 4 בנובמבר 1973

כתב : סולומון אריה –  איש צוות חשמלאי , במח׳ מכונה ומפעיל ״שלדג״ בהפלגות.

היה זה סוף אוקטובר או תחילת נובמבר 73 יצאנו למשימת ליווי ספינות סוחר היות והיה חשש  שכלי שייט מצריים יפגעו בספינות סוחר ישראליות.

יצאנו לאזור כרתים לפגוש את אנית סוחר בשם חנה ( כמדומני) . מסיציליה ליוו את ספינות הסוחר אח״י קשת או אח״י רשף להן טווח הפלגה ארוך יותר.
הים סוער מאוד ונקלענו לסערה חזקה שאילצה אותנו להתמודדות לא פשוטה עם ים רוגש וסוער במיוחד עם מספר אנשי צוות "פלטים" . נאלצנו לחפש אזור פחות סוער ונדמה לי שהתקדמנו צפונה. בשעות הסערה הקשות מכ״מ הנפטון פסק בשל תקלה.

רס"ן שמואל שריג מפקד אח"י חיפה.

רס"ן שמואל שריג מפקד אח"י חיפה.

היות ומפקד הספינה רס״ן שמיל שריג ז״ל לא ישן שעות ארוכות בעת ההתמודדות עם הים הקשה , משנרגע מעט הים, הלך לישון לא לפני שאמר במי"ק לק. גנ״ק ( או ס.קצין גנ"ק)  שיש להיות ערניים ולבצע ״ניווט זהיר״ בשל העדר מכ"מ נפטון והקושי לקחת נקודות מהחוף על שולחן המי"ק.

במי"ק היינו: ק. משמרת, מוכ״מ, אני כמפעיל שלדג {דומני שהופסק בשל נזילת מים מהתקרה – מדהים שעובדה זו עולה מזיכרוני כעת אחרי יותר מ 45 שנים!!} ועוד איש צוות אחד או שניים.

בשל התנאים הללו לא היה ניתן למקם אותנו על מפת המי״ק!
בגשר היו מספר אנשי צוות וביניהם נגד גשר משה כהן ז״ל שהיה חבר קרוב. שסיפר לאחר מכן כי הראות לאופק בשעת דמדומים וצבע הים היו דומים, פתאום רואה סלע ענק מול חרטום. מיד נשען על כל ה"טרוטלים" והעבירם לאחור. בשל הגנת כיוון סיבוב שעל ציר המנוע לוקח כמה שניות לעצירת הציר ושינוי כיוון סיבוב וכך הספינה התנגשה במהירות מופחתת בסלע הענק.
בסביבות 5:00 או לאחר מכן רעש מתכתי אדיר והתנגשות חזקה מאוד וכל  אנשי צוות חרטום התחילו לברוחבצעקות "הצפה הצפה". מים חדרו לחדר חרטום מהחור שנפער בתחתית.

סימון הסלע שהתנגש באח"י חיפה מתוך מפת אדמירליות 185

סימון הסלע שהתנגש באח"י חיפה מתוך מפת אדמירליות 185

בהתארגנות מהירה של המפקד והצ'יף יגאל בודנהיימר וביצענו בקרת נזקים של התקנת תמיכות קרשים בחדר גל״ץ לדלת של מגורי חרטום על מנת למנוע קריסת הדלת והמשך הצפת מדורי הספינה.

על סיפון חרטום המצב היה מפחיד, חרטום הספינה הגיע לקו המים וכל ניסיון להפליג קדימה היה מפחיד. צוללן מילואימניק בשם יוסי זהבי  ירד למים מעבר לדופן, קו הסיפון בחרטום היה כמעט בגובה המים, כדי לבדוק את מצב הפגיעה בספינה ואת גודל החור שנפער ולתדהמתנו יצא מפתח חרטום שעל הסיפון והודיע כי נפער חור של 3 מטרים בחרטום הספינה.

בהוראת המפקד התארגנו כולם להעביר מידית את כל התחמושת של פגזי 40 מ"מ מהחרטום לירכתיים כדי להקטין עומסים מהחרטום.  בינתיים הודיעו לספינת הסוחר חנה אותה היינו צריכים ללוות לחיפה להגיע אלינו.

לאחר דיונים עם המפקדה בארץ הוחלט לנטרל את טילי הגבריאל ולנסות להעביר את הטילים לאונייה עם מנופי הספינה. וכך בתושייה רבה של הצוות ומפעילי המנוף הועמסו ארגזי הטילים לאוניית הסוחר.
בכל זמן זה היו המון דיונים ודיבורים עם המפקדה, מה לעשות. לאן לפנות את הסטי״ל ובאיזו אופן, כי להפליג עצמאית עם המנועים לא היה אפשרי  לבסוף התקבלה החלטה כי ה״ חנה״ תגרור אותנו גרירת ירכתיים לחיפה.

וכך לאחר יום או יותר ומספר ניסיונות קשרנו חבל 8 אינץ' לאוניה. רוב הצוות עבר לחנה פרט לכמה בעלי מקצועות נחוצים: מכונאים חשמלאים וימאים וטבח. נשארנו כ-8 חברה בספינה ונגררנו 420 מייל עד לחיפה במהירות 8 קשר אולי למשך יומיים או שלושה.

מכתב צוות חיפה למפקד חיל הים לתמיכה במפקדם שמואל שריג

מכתב צוות חיפה למפקד חיל הים לתמיכה במפקדם שמואל שריג

במהלך ימים אלה הבנו כי המשך פיקודו של רס״ן שמיל שריג על הספינה בסכנה והחלטנו לכתוב עצומה למפקד החיל ולמשט 3. לצערנו המפקד עזב את הספינה. לשמחתנו הגיע לספינה מפקד חדש  מעולה – דני מלמד .
אריה סולומון.

נ.ב הסיפור סופר  ממה שעלה מהזיכרון ותוך מאמץ להיצמד לעובדות ולא להתרשמויות.

 

 

 

 

נוסח העצומה

אל: מפקד החיל אלוף ב. תלם.   לידיעת משט-3       4.11.1973                                                                      הנדון : עליתה של אח"י חיפה על שרטון  

בתאריך 2.11.1973 בשעה 06:00    בבוקר עלתה אח"י חיפה על שרטון, לאחר הפלגה של כחמישים שעות בים קשה. כתוצאה מכך נוצרו בקיעים בשדרית הספינה מתחת למגורי חרטום. בזמן המקרה המפקד ישן. את התפקידים בספינה איישו ק. גשר ק. מי"ק.    למיטב ידיעתנו לא היה מסומן השרטון על שולחן המי"ק.  תודות לתושייתו וקור רוחו של המפקד ובעזרתנו , הצלחנו להתגבר על הפגיעה, למנוע מצב של נפגעים ולחזור חזרה לחיפה ללא תקלות נוספות.

אנו כולנו מבקשים להמשיך ולשרת בגאווה תחת פיקודו של המפקד  רס"ן שריג שמואל.

החתומים מטה צוות אחי חיפה + נספחים. סמל מיל זהבי יוסף, רב"ט מלאכי דרור,  רב"ט טל איתי, סמל דהן משה, רב"ט מוטי לוי, רב"ט כהן משה, רב"ט ליכטשיין שלמה, סמ"ר אלבג,  רב"ט לבן אברהם, סמ"ר מזרחי אבי, סמל פיילר נתן, רב"ט רביב אריה, רב"ט שוורץ אברי, סמל שטרן חנן, טור דסאו יגאל, סמל מיל יסדי, סמל עוז אמנון, טור פישמן שאון, סמל סולומון אריה, סמל ספרן נחום, רב"ט מרציאנו אבי,  סמל מילר יעקב, סמל יוסף מיכאל, סמל פטאן עזרא, טר"ש אבינתן שלמה,  סמל יובל ניסן, טר"ש דמתי עזרא, סמל חובב גבריאל, סמ"ר גיורא אברהם,  רב"ט הולנדר גבריאל, רב"ט בן שפרוט עודד, רב"ט אברהם עמנואל, טור גבע עמיר, רב"ט פריאנטה מאיר.

תוספת של  אל"מ מיל' יגאל בודנהיימר קצין המכונה של אח"י חיפה במלחמת יום הכיפורים 13 באוגוסט 2021

אח"י חיפה, מלחחת יום כיפור – עליה על שרטון

אח"י חיפה הייתה בסיומו של שיפוץ חמש שנתי ורק ביום השני למלחמה הצטרפנו לקרבות. לפני השיפוץ בצעה הספינה ניסויי ים והגיעה – ללא טילים ותחמושת עם מעט דלק וסט מדחפים שעדיין לא קוצץ- למהירות של 45 קשר, קורל היה המפקד.

הצוות של הספינה עבר מאחי עכו שנכנסה באותה עת לשיפוץ ושמיל קיבל את הפיקוד על אח"י חיפה. קצין הגנ"ק היה כתרן "הקטן" וקצין הנשק והסגן היה סביון. לספינה צורפו קצינים וחייליים נוספים חלקם אנשי מילואים. בן בעשט היה קצין משמרת.

לספינה צורפו קצינים וחייליים נוספים חלקם אנשי מילואים. סיפור המעשה היה בעת הפלגה במזרח הים התיכון בסיומה של המלחמה לצורך שמירת נתיב המים לישראל.

בלילה ובים סוער (אינני זוכר את התאריך) התעוררתי לשמע רעש חזק מאד, מיהרתי לחדר המכונה דרך הפתח הקטן  ועברה כחצי דקה עד שהבנתי את אשר קרה. צוות בקרת נזקים ניסה להפעיל שאיבות ממדור חרטום אולם גובה המים לא ירד. צוללן אשר ירד למים תאר כי קימת פגיעה בהיקף רחב של תחתית החרטום.

בינתיים כבר זרחה השמש וכאשר הספינה עומדת נכנסתי מהפתח בסיפון וראיתי בשיפולים פתח גדול שנפער. בתחתית. קטע של מספר מטרים בחרטום לא היה קיים. לאחר התייעצות ניסינו להפליג קדימה אולם עקב צורתה של הפגיעה היא למעשה "פעלה כסקופ" וגובה המים במדור חרטום התחיל לעלות ולהלום במחיצה. עקב גודלו של הקטע שנפגע לא ניתן היה לבצע בו אטימה.

בינתיים אונית  צי סוחר – חנה חברה אלינו ועליה היה צוות נוסף של חיל הים. כחלק מבקרת הנזקים תמכנו את מחיצת החרטום עם קורות בקרת הנזקים וציוד נוסף שקיבלנו מהחנה. לאחר שהבנו כי הפלגה קדימה היא מסוכנת עקב עלית המים במדור חרטום הוחלט כי תיגרר לחיפה דרך הירכתיים על ידי החנה.

כמו כן ועל מנת להוריד משקל מהחרטום פורקו הטילים וחלק מהתחמושת הועבר לאחי חנה. חלק מהצוות עבר לחנה ולמעשה בספינה נשאר צוות מצומצם. לגבי תותח חרטום אינני זוכר אם פורק. בספינה המשיך לעבוד גנרטור ובמדור סונר הייתה משמרת על מנת להשגיח על המחיצה.

הגרירה לחיפה נמשכה מספר ימים ועם הגעת הספינה לחיפה היא הוספנה והחל תהליך החלפת המקטע שנפגע על ידי מקטע חדש שיוצר במספנות ישראל.

יגאל בודנהיימר

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות