"כוכב" ספינת המעפילים הראשונה 1934

0

מאמר מאת אריק קרמן   אוגוסט  2020

ב 30 למאי 1934 הפליגה מנמל פורט סעיד שבמצרים ספינה קטנה  בשם "כאוכב" – כוכב  ועל סיפונה 50 מעפילים – עולים בלתי לגלים במטרה לעלות לארץ ישראל. זאת היתה ספינת המעפילים הראשונה שהגיעה ארצה בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה. היא היתה ספינת מפרש מסוג ספינות ה"מרכב", שהיו בשימוש הימאים הערבים במזרח התיכון.    מעט מאוד נכתב על "כוכב" והיא אף לא נכללה ברשימת אוניות המעפילים. מאמר זה מרחיב ומביא פרטים שלא נחשפו עד כה.

מודל  של  ספינה מסוג "מרכב" שהיה בשימוש הימאים הערבים במזרח התיכון

מודל של ספינה מסוג "מרכב" שהיה בשימוש הימאים הערבים במזרח התיכון

לאחר כשני ימי הפלגה מנמל פורט סעיד הגיעה "כוכב" לאזור חוף ראשון של היום, הורידה קבוצה של  מעפילים, עזבה  את החוף מסיבה לא ברורה והורידה את יתר המעפילים בחוף נבי- רובין (כפר בדואי ששכן סמוך לים- היום חוף פלמחים). את אשר אירע על החוף כאשר ירדו המעפילים מהספינה לא נחשף עד היום.

כך מתאר עיתון "הירדן" ב 4 ליוני 1934 את האירוע על חוף נבי-רובין:

". . . התנפלו עליהם פתאום  המון של ערבים חבטו אותם בנבוטים, דקרום בסכינים ושדדו את בגדיהם וחפציהם. מבין העולים נפצעו קשה מן המכות יהודי זקן ונער יתום בן 12 שנה. שניהם נעצרו יחד עם עוד שבעה מהעולים, שאר האנשים הצליחו להינצל מידי הערבים.                                                           בקשר עם המקרה, הקיפו שוטרים במספר גדול את בתי "בית וגן" (בת ים) בדרום יפו וערכו שם חיפושים שגרמו להתמרמרות רבה.  הבוקר נוכחו העולים שאחת מן הנשים שהיתה איתם נעלמה. בפעם האחרונה ראו אותה נסחבת על ידי הבדואים (בחוף נבי רובין). עיתוני הערבים מוסרים שהמשטרה עצרה 50 מיהודי מצרים שניסו לעלות לארץ ישראל בדרך בלתי חוקית באמצעות אוניית מפרש מצרית ששמה "כוכב"  ".

בהמשך נכתב בעיתון "הירדן" שהמשטרה אסרה גם את רב החובל ואת חמשת הימאים המצרים שהשיטו את "כוכב". עיתון "הארץ" כתב שהמשטרה עצרה 4 ארבעה בדואים  מנבי-רובין באשמת שוד המעפילים.

מדוע עזבה "כוכב" את חוף ראשון ?

לפי המעט שנכתב על "כוכב" עד כה היא הגיעה קודם לחוף ראשון, הורידה חלק מהמעפילים, ועזבה את החוף מסיבה לא ברורה.  תשובה לכך נמצאת  באותה ידיעה בעיתון "הירדן" :  "האונייה העלתה חלק מהעולים בסביבות ראשון ונס ציונה ואת השאר בחוף נבי-רובין. צעיר בדואי שנקלע לאותו מקום גילה אותם וחש למסור את הדבר למשטרה".

כמו כן בראיון שנערך לפני שנים עם דוד קרמן השומר הראשון של "בית וגן" (בת ים), הוא מספר: "… היה אחד בג'בלייה קראו לו בטראן (כינוי). לבטראן הזה היה כרם ליד נבי-רובין  היה הולך לשם דרך שפת הים, רוכב על חמור.  פעם ראה שמורידים מעפילים מאונייה  הלך  לספר לאנגלים, הם באו אסרו את המעפילים.

החלטתי לגמור אותו אבל הוא ידע,  נזהר ממני  לא יכולתי לתפוס אותו.  דיברתי עם בעל גמלים אחד שהיה לוקח זיף-זיף מחוף בת-ים  אמרתי לו  שאני מחפש את בטראן  ואם הוא רוצה להמשיך לקחת זיף-זיף שימסור אותו  או שיטפל בו בעצמו.   יום אחד בעל הגמלים הזה והאחים שלו תפסו את בטראן על החוף,  נתנו לו מכות רצח שמו אותו על החמור ושלחו אותו לג'בלייה. לא ראו אותו יותר, ברח  לירדן".

דוד קרמן, השומר הראשון של בית וגן (בת ים)

דוד קרמן, השומר הראשון של בית וגן (בת ים)

חשיפת הורדת המעפילים בחוף ראשון על ידי בטראן, הצעיר הבדואי לפי העיתון, היא הסיבה להפסקת ההורדה ועזיבתה של  "כוכב"  את חוף ראשון.

מהלך האירועים לאחר הגעתה של "כוכב" ארצה

לאור תיאור האירוע בעיתונים ועדותו של דוד קרמן מצטיירת התמונה הבאה:           "כוכב" הגיעה לחוף ראשון, זרקה עוגן במרחק של כ 100 מטר מהחוף והורידה סירה עם קבוצת מעפילים. כאשר המעפילים ירדו אל החוף עבר במקום הערבי בטראן רכוב על חמור, גילה את המעפילים ומיהר להזעיק את המשטרה.  המעפילים ברחו אל הדיונות שלאורך החוף לכיוון בית וגן הקרובה. הימאים שהשיטו את הסירה חזרו לספינה וסיפרו על גילוי המעפילים. כתוצאה מכך "כוכב"  הסתלקה מהחוף והפליגה דרומה  לחוף נבי-רובין והחלה להוריד שם את המעפילים.

ההורדה נעשתה בסירת משוטים, שהובילה בכל פעם קבוצת מעפילים מהספינה אל החוף, פעולה שנמשכה כשעה וחצי  לפחות. במהלך ההורדה הגיעו למקום בדואים מנבי-רובין, שתקפו את המעפילים. בינתיים כוח משטרה שהוזעק למקום על ידי בטראן סייר לאורך החוף והגיע לנבי רובין כאשר "כוכב" עגנה עדיין ועסקה בהורדת המעפילים. המעפילים שהיו על החוף נעצרו.  רב החובל וחמשת הימאים המצרים נעצרו אף הם. כוח משטרה נוסף ערך חיפושים בבית וגן ועצר חלק מהמעפילים שברחו לשם מחוף ראשון.

המעפילים שנעצרו הוכנסו לכלא יפו עד לגירושם חזרה למצרים כשחלקם יחפים שנעליהם נשדדו  על ידי הבדואים. רב החובל שהיה גם בעל הספינה נשפט למאסר וקנס,  ובנוסף לכך הוטל עליו לממן את החזרתם של המעפילים למצרים.  בעת שהותם של המעפילים בכלא יפו פרסם עיתון "הירדן" הודעה שבה קרא לקרובים ולמכירים של המעפילים בארץ לבוא למשטרה ולהוציא אותם בערבות, אך הדבר לא צלח והמעפילים גורשו למצרים.

סוף דבר

"כוכב" היתה ספינת המעפילים הראשונה שהגיעה ארצה בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה  ואורגנה על ידי התנועה הציונית הרוויזיוניסטית.

"כוכב" לא נכללה ברשימת אוניות המעפילים ולא הוכרה כספינת מעפילים במחקר על ההעפלה בטענה שלפניה הגיעו ספינות אחרות שפרטיהן אינם ידועים וכן שהיתה ספינה קטנה שהביאה ארצה 50 מעפילים בלבד,  שלא כמו האוניות הגדולות שהביאו מספר רב של מעפילים מאירופה. לכן, אוניית המעפילים "וולוס"  שהגיעה כחודשיים אחריה  נחשבת עד היום כאוניית המעפילים הראשונה.

באשר לאי הכרה ב"כוכב" כספינת מעפילים בגלל שהיתה קטנה והביאה 50 מעפילים,  הרי "דאלין" ספינת דייג קטנה שהביאה 37 מעפילים בלבד – כן נכללת ברשימת אוניות המעפילים המוכרות.  כמו כן, לא  ברור מדוע ספינות שזהותן אינה ידועה שהגיעו קודם  פוסלות את מקומה של "כוכב" כספינה ראשונה,  ואילו "וולוס" שהגיעה כחודשיים אחריה נחשבת  לאוניה שהגיעה ראשונה, למרות שאין מחלוקת על כך  ש"כוכב" הגיעה לפניה.

 אריק קרמן 

מקורות:

ארכיונים:  ארכיון מכון ז׳בוטינסקי,  ארכיון תולדות ההגנה

עיתונים:    "הירדן " 4 – 8  יוני 1934,  "הארץ" 6 יוני 1934

ראיון עם דוד קרמן:  ארכיון מכון ז'בוטינסקי, ובאתר  www.kerman.co.il

ספרים:    ליטאי– אף על פי,  ראובני– מטות תורן,  טובי– מלחמה בלי גבולות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות