תגובות לכנס אנשי הטרפדות

1

אנשי הטרפדות                                                                                30 נובמבר 2015

מפגש אנשי הברזל בספינות העץ

מקבץ תגובות

כנס אנשי הטרפדות נערך על ידי עמותת חיל הים  ב-26 בנובמבר 2015 בחדר האוכל של בית הספר לקציני ים עכו.

תג משתתף בכנס עם שם באותיות בולטות במיוחד להקל על הזיכרון

תג משתתף בכנס עם שם באותיות בולטות במיוחד להקל על הזיכרון

להלן תגובות חברים על הארוע שהגיעו בדאר אלקטרוני במסרונים בטלפון ובעל פה. התגובות הן ללא סדר תאריך, או חשיבות כל שהוא.

היות והדרגות כיום שונות מהדרגות אותן נשאנו בתקופת השירות יתכנו אי דיוקים. נודה על ההבנה של מי אשר לא דייקנו בדרגתו ונשמח לקבל ממנו עדכון.

אלוף מיכה רם – שלום לכולם לצערי לא אוכל להשתתף מחר בארוע שכה רציתי לקחת בו חלק. אנא מסרו ליוצאי הטרפדות את ברכותי מאחל לכם ארוע מהנה שיתרם רבות למורשת חיל הים. מיכה רם.

זאב ארם לונדון– מצטער שאיני יכול להגיע למפגש. בהצלחה.

רס"ב יהושע עומסי– המפגש היה מרגש ומשעשע יישר כח שבת שלום עומסי

רס"ב יוסי אשכנזי – אתמול השתתפתי בכנס הנ"ל והיה מאוד מרגש,מאורגן נהדר ונפגשתי עם חברים שלא פגשתי 48 שנים. אכזבה מרה הייתה לי כאשר באחד מהסרטים היפים שבהם סיפרו קצינים בכירים על ההיסטוריה של חיל הים סיפר שבתאי לוי על כיבוש שארם-א-שייך.

כמי שהיה שם ושירת כצ'יף על הספינה הראשונה שנכנסה לשארם כל מה ששבתאי לוי סיפר היה מצוץ מהאצבע האכזבה הייתה שאיך מרשה לעצמו אלוף בחיל הים הישראלי לספר סיפורים שאין בהם שום אמת. פשוט צ'יזבטים וכל זה מתועד וכנראה זה מה שיישאר מהאירוע הנ"ל וחבל.  בתקוה שמה שסיפרו האחרים יותר אמיתי.

אלי רהב  –  נוסח ישיר ובוטה אבל ראוי לתגובה  מה דעתכם?

דריו ניצן – אחרי שהסרטון הוקרן, שבתאי לוי שהרגיש בטעות רצה לעלות לבמה ולומר את דברו. בסופו של דבר זה לא יצא. אנחנו כמובן נוריד את הסרטון מהעריכה הסופית שתופץ על הדיסק. הכותב, יכול להיות רגוע שזה לא מה שיישאר מהאירוע הנ"ל.

תא"ל שבתאי לוי -אתה צודק בהערתך, בכנס פגשתי את ברנע שירד בסירת גומי וסיפר לי את הסיפור האמיתי , ברגע ונודעה לי הטעות ההיסטורית, ביקשתי מדריו ונציה לתת לי לתקן את הטעות אך זה לא התאפשר. בקשתי מעורכי הסרט לתקן את הטעות. לידיעתך הסרט שהוצג, מטרתו אינה ההיסטוריה, אלא חוויותיהם של חברים. אני התנדבתי ביחד עם המארגנים לערוך סרט היסטורי על הטרפדות שיישאר כמורשת קרב ובקשתי מהמשתתפים באירוע להציג את הסיפור האמיתי.  לאחר שהסברתי את עצמי, תרשה לי להעיר לך שהטון שבו הגבת נראה לי חמור.  בצרפתית זה נשמע כך  c'est la  ton que fait la musique  חשוב היה שסיפור כיבוש שארם על ידי פלגה 912 יסופר בודאי בגרסה הנכונה, כפי אשר הבטחתי שיתוקן.  בברכת הים שבתאי לוי

אלי רהב– נראה לי ששבתאי לוי הוכשל פעמיים לראשונה על ידי מי שסיפר לו את הסיפור הדמיוני של הכניסה לשארם ופעם שניה בכך  שלא קיימנו בדיקה מוקדמת לתוכן הסרטונים. התייחסנו לסרטונים כסיפורי מעשיות של ימאים שמטרתם בידור ולא לצורך תיעוד היסטורי.

זכותו של שבתאי אינה מותנית בסיפור זה או אחר.  אלא קודם כל בהכנת פלגת הטרפדות למלחמת ששת הימים. והיינו מוכנים היטב עם מה שהיה לנו. ופעם שניה עומדת לזכות שבתאי  הכנת שייטת ספינות הטילים למלחמת יום הכיפורים. שבתאי כימאי מוכשר בהתנהלותו אוהבת האדם מיסד והחדיר את התחקיר השייטתי החושפני וחינך אותנו להגיד את האמת בתחקירים. כך יישמנו את תורת הקרב שיפרנו והתקדמנו.  את ההכנה הטובה הזאת הראינו לכול העולם באוקטובר 1973.

גם סיפור סגני המפקדים בנושאים אחרים זכו לביקורת ממפקדי הספינות. גם אני  ביקשתי למחוק  מהדיסקט  נתון שגוי שנתתי בסיפור קרב הרומני.  קו האורך להיערכות לפי הוראת מפקדת ח"י היה 33 מזרח, ולא כפי ששמעתי עצמי אומר בסרטון.

סיפורים במסיבות אינם עושים מורשת. המקום האולטימטיבי, למורשת חיל הים,  נמצא בויקיפדיה העברית. הויקיפדיה מאפשרת לך ולכל אחד מאיתנו לבדוק ולאמת נתונים וזה מה שנשאיר.  בבקשה בדוק את הדברים בערכי הזירה הימית במלחמת ששת הימים ושייטת הטרפדות.

לוחם טרפדות בתותח אורליקון

לוחם טרפדות בתותח אורליקון

אל"מ דריו ניצן – חברי בוגרי הטרפדות, התמונה המצורפת היא אחת התמונות היפות ביותר שעברו תחת ידי במהלך ההכנות. הבעיה שאין לי את שמו. האם מישהו מזהה? אשמח לקבל. דריו ניצן

משפחתו של בני קריץ ז"ל – אלי ודריו היקרים, אנחנו מודים לכם מעומק הלב על ערב מורשת הטרפדות המרתק והמרגש. למדנו הרבה דברים חדשים ונזכרנו בסיפורים שאבינו, בני קריץ ז״ל, היה מספר לנו על תקופה זו של חייו.

תקופת שירותו הצבאי של אבינו (אשר בכל מהלכה שירת על ספינת טרפדו) היתה חוויה חיובית מאוד ומעצימה עבורו. מספר חודשים לפני שאבא נפטר במפתיע נפגשתי  איתו בבית קפה (כפי שעשינו לעתים קרובות) והוא סיפר לי בלהט, ולא בפעם הראשונה, על האירוע בה נפגעה הטרפדת עליה שירת ועל אופן הצלתה על ידי צוות הספינה, שנעשה  ביצירתיות, בנחישות ובתושייה.

מאוד התרגשתי שהתקשרתם והזמנתם אותנו לערב זה. במהלך הערב אהד ואני אמרנו זה לזו שאבא היה מאושר ומתרגש מאוד לו היה משתתף בכנס. תודה שאפשרתם לנו למשך מספר שעות לקחת חלק במורשת תקופה משמעותית בחייו.

הערב היה מרתק ונהנו לפגוש ולשוחח עם כמה ממפקדי הספינות ולוחמיהן  (שיחות שהמשיכו גם ברכבת בדרכנו חזרה לתל אביב ביחד עם כמה ותיקים). היה מרגש להכיר ולשוחח עם יענקלה מינץ, ולפגוש את יגאל כפרי שאותו אנו מכירים מילדותנו כחבר קרוב של אבא.  אין ספק שהרוח המדהימה שלכם כמפקדים באותה תקופה השפיעה ועיצבה דורות של מפקדים וחיילים בחיל הים ואזרחים טובים למדינת ישראל. יישר כח. שלכם בידידות ובהערכה עמוקה,  אהד ודקלה קריץ

אלי רהב – דיקלה ואהד שלום תודה על העידוד והברכות. נוכחותכם המחישה לנו את הקשר לחברנו בני ז"ל.  נמשיך ונהיה בקשר.

דודו רווה – מאוד נהניתי כל הכבוד. היה מצוין.

כובע הטרפדות שהוזמן על ידי עמותת חיל הים ונרכש על ידי משתתפי הכנס

כובע הטרפדות שהוזמן על ידי עמותת חיל הים ונרכש על ידי משתתפי הכנס

ישי קלינובסקי – בעניין סיכום הכנס אתמול, ראשית רוצה להודות על הערב המרגש (בלשון המעטה) שהפקתם . דמויות מעברי שכה הערצתי אז וגם היום. לראות ולשמוע אותכם אלי שבתאי מיכה לצרוס מפקדי זו חוויה של פעם בחיים תודה מקרב לב.

יחד עם זאת יצאתי אתמול בהרגשה חסרה. לא ידעתי למה משהו העיק עלי . הבוקר אני יודע מה.    אני ישי קלינובסקי למרות שהייתי טוראי לא זקוק שיגידו לי מה זה איש טרפדות, מה היעוד או החשיבות של יחידה זו בבניית החיל. הייתי שם ועוד איך הייתי שם. אתמול היו תשואות והצדעות עצמיות וזה בסדר מותר. אך לא מצאתי שם נציג אחד של חיל הים דהיום. זה מעליב. נעלבתי בעיקר בגללכם ועבורכם מפקדי. היה שם הרבה עבר לא היה איש מההווה. לא נוכחות אפילו לא הודעה מטעם.

כנס של אבן היסוד של חיל הים מתכנס באירוע היסטורי לאחר חמישים שנה. אנשים יקרים וחשובים מאד. ופיקוד חיל הים או צהל לא מוצא זמן? האם שייטת הטרפדות זה עסק אישי או עניין לאומי שנוגע לחיל הים לצהל? מה שמעציב אותי אלי רהב, זה חוסר הכבוד והרספקט למורשת לעברנו.
אלי , זה לא רק תפקידך ושל המארגנים הנפלאים האחרים לשמור על הגחלת . זה גם תפקידה של המדינה. ואתמול המדינה הפיקוד העכשווי של חיל הים פישל בגדול. אני רוצה למסור דרכך אלי, שטוראי ישי קלינובסקי מאד גאה בשרותו כאיש טרפדות גאה בחבריו לשרות שהיו אתמול בכול אחד מהם. ומאד נעלבתי עבור כולכם . תודה ובאהבה ענקית ונצחית חברי.

אלי רהב ישי שלום ותודה על ההתייחסות. רשמנו לתשומת לב את מחאתך. הדרישה שלנו מחיל הים לתת  חוף בטוח ושיט פתוח כל השאר אנחנו נסתדר  הטענה איננה יכולה להיות כלפי פיקוד החייל הנוכחי שידוע דוקא בכך שאינו מזלזל באירועי מורשת בפרט  ובאנשיו בהווה ובעבר בפרט.  דברי הברכה ממפקד חיל הים שהועברו על ידי אלוף דוד בן בעש"ט היו כנים.  פשוט לא חשבנו מוקדם יותר על הנקודות שהעלית ולא עמדנו על כך שתגיע נציגות מהחיל הסדיר.   ניקח זאת לתשומת לב  בארגון ארועים דומים בעתיד.

ישי קלינובסקי – תודה אלי, תשובתך מנומקת ומספקת . בהוקרה ישי חשוב שחוט השני לא יקרע משך השנים לכך דרוש קצת מאמץ. אחרת לא נשאר משפחה וכול אחד ילך לדרכו.

אל"מ דימ' פנחס קפלן – הכנס היה יכול להיות יותר שמח לו הייתי פוגש יותר מותיקי הטרפדות.

שלמה גולד – שלום רב  אני מודה לכם על ערב מהנה, והתרגשות גדולה להכניס 47 שנה לשלוש שעות, ולפגוש אנשים שעברתי איתם סערות בים, וסערות בלב תודה  גולי

אל"מ מיל' עמי שראל – אלי ודריו בוקר טוב, יש שכר ליוזמה, ההשקעה, המסירות והיסודיות לכל מה שהושקע על ידכם וכל יתר המסייעים, היה מפגש מאוד מאוד מרגש, נעים, מוצלח והשיג את כל המטרות שהוצבו על ידכם. הכל עבד מצוין, לו"ז, הנאומים הקצרים, ההתרגשות שהרבה בקרב החברים,  המצגות, התמונות, הקיטרינג והסרטונים .ישר כוח לכם ( וכמובן לכל יתר העוזרים בהכנות הממושכות ) על כל מה שעשיתם להצלחתו של מפגש יוצאי הטרפדות. מצדיע לכם, בריאות ונחת ורק בשמחות, סופ"ש נעים, בידידות. עמי

גדי שכטר – שלום לכולם –  אתמול הגיע לשיאו מפעל ענק של שימור מורשת  פלגות הטרפדות והשייטת הקלה. הלוחמים, תומכי הלוחמים, ההווי , והספינות ומשפחות השייטת  בכנס מרשים שהתקיים בבית הספר לקציני ים בעכו.  על מנת שכל המאמץ הזה לא יעלם,  חובה עלינו- לדעתי – להמיר את החומר שהצטבר במהלך ההכנות – לספר אמיתי, עם כריכה קשה והמון תמונות. בתור התחלה- מצרף עותק של המצגת שהצגתי אתמול. הכנתי וכתבתי כבר את הפרק הראשון של הספר העתידי. ננוח יומיים, ומציע לצאת לדרך בהקדם. בברכה  ותודה לצוות המארגן והתומך.  גדי שכטר גדרה  (ציינתי גדרה, כי אם המרחק הגיאוגרפי היה קצר יותר- הייתי נוטל חלק בכל מפגשי ההכנה.)

אלוף שלמה אראל – אלי ידידי, רוצה להביע לך את מלוא הערכתי ותודתי לארגון כנס הטרפדות אתמול בעכו.  צר לי שברגעי הסיום כבר לא היה בכוחי להגיע אליך וללחוץ את ידך.  ההתמדה והנאמנות שלך ראויים לכל שבח. בברכת הים שלמה אראל.

אלי רהב שלמה מפקדי תודה, היה לך יום הולדת 95 שמח היה לי ממי ללמוד היו לנו כבוד והנאה לראותך.

תודה לאלי רגב והסגל המסור של בית הספר לקציני ים עכו. תודה לדריו ניצן  על תערוכת התמונות וסגל ההקרנה. ותודה לאילנית ולסגל עמותת חיל הים על הארגון וההפקה

הטרפדות חוזרות מקרב רומני 12 ביולי 1967 ציור של תא"ל דימ' אריה רונה

הטרפדות חוזרות מקרב רומני 12 ביולי 1967 ציור של תא"ל דימ' אריה רונה

ואריה רונה הקדים בציור  הטרפדות החוזרות מקרב רומני

בברכת "לחיי הספינות הקטנות"

אלי רהב

שתף.

אודות המחבר

תגובה אחת

  1. ישראל רונן (רוזנברג) ב

    נתקלתי במקרה באתר הזה ובמסכת התגובות לכנס פלגה 914 משנת 2015 . לצערי דבר קיום הכנס לא הובא לידיעתי בזמנו ולכן לא הדתתפתי בו. יחד עם זאת ,התרגשתי מאוד לקרוא את התגובות ולפגוש את השמות המוערכים מהעבר. אלי רהב היה מפקדי הראשון על ה ט-208 ,בהגיעי ליחידה ,כאשר עמי שראל שימש כסגנו. תקופה זכורה לטוב באהבה.

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות