פרידה מתא"ל יעקב גז ז"ל

1

מחיים חן קצין אלקטרוניקה  אח"י קוממיות                                     6 בפברואר 2019

דברי פרידה  מיעקב גז ז"ל

כשהודיעו לנו על מפקד חדש לאח"י קוממיות תהינו בציפייה לגלות מיהו?

גז, יעקב גואז יהיה מפקדנו החדש. הוא הגיע לחפיפה של כשבוע.

גבר צעיר, רזה, שחרחר, שיער קצוץ, מבטא צרפתי צפון אפריקאי כבד, מכנסיים צמודים, לא חסר כלום לסטריאוטיפ המושלם.

בשבוע החפיפה כמעט שלא דיבר, סייר בספינה ורשם לעצמו רשימות בפנקס הקוהינור הקטן שנשא בכיס חולצתו השמאלי.

אנחנו התלחשנו בינינו: מי זה האיש הזה שהולך להיות מפקדנו?

כעבור שבוע יצאנו להפלגה ראשונה עם גז כמפקד.

אח"י קוממיות בטקס השקתה 20 באוגוסט 1978

אח"י קוממיות בטקס השקתה 20 באוגוסט 1978

חצי שעה לאחר היציאה מהרציף כבר ידענו: זה האיש שאחריו נלך באש ובמים. מקצוענות מדהימה ואישיות רבת קסם, הוא למד והכיר כל אחד מאיתנו, את חולשותיו וחוזקותיו.

למעלה מזה – התאהבנו בו אהבת נפש.

שנים רבות חלפו מאז אבל הרישום שהותירה בנו אישיותו המיוחדת לא פג.

הנחייתו העדינה להיות הטובים ביותר, לתת את הכל בתפקידים ובמשימות שאנו לוקחים על עצמנו הוטמעו בנו לכל המשך חיינו.

זכינו שהכרנו את האדם, תודה ליקום שהפגיש בינינו.

יהא זיכרו ברוך!

בשם לוחמי אח"י קוממיות  חיים חן

ניצב משנה (גימ') אשר בן ברוך                                                         6 בפברואר 2019

גז יעקב ז״ל ,חבר, ידיד, מפקד, מנהל, אח יקר!

תת אלוף במילואים, מפקד בכיר בחיל הים ובמערכת הביטחון על שלוחותיה.

בתפקידי האחרון במשטרת ישראל הייתי מושאל למשרד לבט"פ ושימשתי כמ"מ ר' אגף מניעת פשיעה . לימים התפקיד אוזרח ומנכ״ל המשרד, רני פאלק הודיע לי שעומד להגיע ראש אגף מהאזרחות.

שמחתי מאוד והתכוונתי לשוב לתפקידי הליבה במשטרה. או אז התקשר אלי גז ובמבטא צרפתי (גז יליד פאריז) וחן רב אמר לי שהוא שמע עלי רבות ומבקש שאשאר כסגנו.

שוחחנו ארוכות, פגשתי אדם חכם, נבון, פיקח מאוד ,איש אשכולות ,מסתפק  במועט וצנוע הליכות בהיתנהלותו כאדם. עבדנו יחדיו עוד חמש שנים נוספות ,ויתרתי על המחשבות לחזור למשטרה עד לפרישה .נהגנו לשבת שעות ארוכות אחרי ששאר העובדים חזרו כבר לביתם ושוחחנו על הכל בשפה שלנו שחיברנו בין חיל הים לחיל השריון , גז מפקד  בכיר כאמור בחיל הים ואני מ״פ בשריון(יש הרבה מהמשותף,ים,דיונות,תותחים,עבודת צוות וכו׳)

גז היה ״כמעין נובע״ ושיחותינו הפליגו בין ימים אוקינוסים ויבשות, מדע, חברה, משפחה. הכל.

גז ובן ברוך בישיבת הנהלת אגף מצילה 2012

גז ובן ברוך בישיבת הנהלת אגף מצילה 2012

לא אלאה במילים,היתה זו חברות מיוחדת שגם עובדי האגף חשו בה. היה לי הכבוד להיות סגנו של גז ,למעשה נתן לי לנהל את האגף. החלטותי היו החלטותיו,אין עוררין. כבוד רב והערכה הדדית היתה בינינו. ראיתי בו אח גדול והוא קרא לי ״מונפרר״ ,אחי.

בימי ששי בדרך מביתו בקיסריה עת נסע לקנות חלות ומצרכים להוריו בבית ילדותו בניר יפה, נהג להתקשר אלי ולהשלים את שיחותינו מאמצע השבוע ולברך את משפחתי לשבת שלום.

שלום חבר ,אהבתי אותך מאוד.

ניצב מישנה (גימ׳) אשר בן ברוך – סגנו באגף מצילה .

מאל"מ דימ' דני מלמד

אל"מ דימ' דני מלמד באזכרה 6 במרץ 2019

אל"מ דימ' דני מלמד באזכרה 6 במרץ 2019

גז היה אחד מהקצינים האיכותיים ביותר שהכרתי מעודי. איש מופת. מקצוען. ומעלה לכל בן אדם כן, אמיתי, צנוע ומיוחד. יהי זכרו ברוך.

הנה סיפור אמיתי.
גז התגייס תמיד לכל משימה. וכל תפקיד עשה באופן מושלם. היה בעל חוש הומור מפותח. המבטא הצרפתי שלו היה סימן הכר בקשר… פעם הפליג אצלי כקצין גנ"ק באח"י רשף. אחרי כמה שעות עליתי לגשר והרגשתי שמשהו לא בסדר עם הניווט (D.R – משוער, לילה, הפלגה דרומה בים האדום…).
קראתי לגז. הוא עלה בדק אחורה וגילה את הטעות. הוא אסף את כל קציני המשמרת, הסביר ונתן להם באבי אביהם. בסוף הוא אמר, במבטא הצרפתי המוכר והידוע שלו " אם תמשיכו ככה הדבר היחידי שאתן לכם לעשות זה רק להגיד לי מה השעה ואני אעשה את הניווט"

——

תא"ל גיל אגינסקי                                                    6 בפברואר 2019

הספד ליעקב גז

גז היקר

נפגשנו לפני שנים רבות עת אני מתמחה לפיקוד על ספינת טילים ואתה מפקד השייטת.

פער הגילים והדרגות היה אמור לייצר מרחק. אך במקום ריחוק מצאתי יד מחבקת. פגשתי איש אוהב אדם, שהיה חשוב לו להעניק לדור הצעיר מידיעותיו ונסיונו. היה לנו הצעירים חשוב לשמוע את קולך ואת חוכמת חייך. יכולתך להתבונן בסובבים אותך ולקלוט בשבריר שנייה מי הוא העומד מולך ומה הן חוזקותיו וחולשותיו, הייתה פינומנאלית.

ואם כבר מדברים על נסיון אז לגז זרמו מי ים בעורקיו. כמקצוען ידע והכיר את הים והיטיב לנתב את השייטת ברחבי הים.

תא"ל גיל אגינסקי

תא"ל גיל אגינסקי

גז, היית איש עבודה שתמיד בא לתת. איש שפיו וליבו שווים. לא פחדת להביע דעתך ברבים ולפעמים אף שילמת מחיר אישי על כך.

לסיום אני רוצה להודות לך בשם חיל הים וצה"ל על תרומתך רבת השנים לביטחון ישראל.

תודה רבה.

תא"ל גיל אגינסקי מפקד בסיס חיפה

‏—

                                                                 6 במרץ 2019

אזכרה 30 ימים – יעקב גואז ז"ל

מורי ורבי הוא תואר שנותנים בדרך כלל לאיש יקר מאוד וחשוב מאוד כמו אבא.

אז- גז ..מורי ורבי! אני עומד כאן ומתקשה לעכל את לכתך מאתנו בטרם עת.

מה לא נאמר עליך ועל מי שאתה? לכאורה הכל.. אבל האמת היא שכל מה שנאמר ונכתב עליך הוא רק קצה קוצו של הסיפור האמיתי של חייך.

היכרותנו רבת השנים החלה עת היית מפקדי בשיטת הסטי"לים ונמשכה עד יומך האחרון עת היית לי מנהל, חבר ואח גדול.

רבים שספדו לך מחיל הים ומהמשרד לביטחון הפנים הכירו את גז של חיל הים או גז של המשרד, אני הכרתי את שניהם והייתה לי הזכות הגדולה הזו לספר להלל ולשבח אותך ולהשלים את שאלו ואלו לא הכירו.

מיד לאחר שהשתחררתי מהצבא, פנית אלי והצעת לי את תפקיד ניהול תחום אוכלוסיות מיוחדות ואני, כולי מבולבל, סירבתי.. לאחר מספר חודשים כשפנית אלי שוב, זה היה חסר סיכוי לסרב לך.

קיבלת אותי למשרד וטיפלת בי כאילו הייתי הבן שלך- נלחמת על תקנים , על תנאי העסקה , על משרד ורכב ומה לא..? אך לא חסכת גם דרישות מקצועיות ויחד הובלנו וקידמנו תחומים חברתיים חשובים מאוד לעם ישראל ולחברה המורכבת שחיה בארץ ישראל.

שיתפת אותי בכל שעובר עליך עם משפחתך בארץ ובחו"ל, הכרתי אותך כאבא דואג לילדיך כאן ושם וכבן למופת שכל יום שישי פקד את אמא במושב עם החלות לשבת.

כשהתחלנו לעבוד יחד באגף מצילה, הרגשתי שיש לי את האיש שאתו אני ממשיך את ה"פלאוורה " של חיל הים, דיברנו במונחים של ימאים / סטי"לנים וראיתי שהיה לך כיף שהנה הגיע זה שמדבר את שפתי , מדבר איתי "חיל ימית".

גז- היית איש קטן ממדים עם עוצמות של ענקים והסגנון שלך, או בשפתך.. "הפאסו…" היה האור בחייך והמוטו שליווה אותך כל השנים בהם הכרתי אותך.

כששירתי אתך כקמב"צ וקצין אג"מ שלך בשייטת, שידרת לכולם את "האיש הקשוח" שממעיט לדבר וכשכבר אומר משהו, זה נהפך מהר מאוד למטבע לשון ולסגנון שראוי לחכות ואכן חיכיתי אותך לא פעם. למרות זאת ועל אף אותה קשיחות שאפיינה אותך, בדרכך שלך הראית לי שמתחת למדים ולדרגות כולנו נולדו זהים, ועם עבודה קשה מתקדמים ומצליחים, את זה הפנמתי ועל כך אני מוקיר לך את תודתי.

הרצל קבלו ויעקב גז

הרצל קבלו ויעקב גז 2014

לא אטעה אם אגיד שאילו היית כאן ונותן לנו הנחיות כיצד להספיד אותך לאחר לכתך, היית דורש מאתנו להמשיך ולצחוק, לשמוח, לחנך, להשקיע, לכבד, להוביל, להשפיע ועוד… , היית אומר – אני את חלקי נתתי ועכשיו תורכם.

אז יעקב חברי הטוב, אני עומד כאן עם הרבה כבוד ועם הרבה געגועים ומאחל לך שתמצא את מנוחתך נכונה ושתהא מליץ יושר על משפחתך ועל חבריך ומוקירך.

המפקד- אני מצדיע לך!!!

הרצל קבלו

ראש אגף בכיר רישוי כלי יריה  המשרד לביטחון הפנים

דמעות…… לדברים אמתיים שנכתבים מהלב אין מה להוסיף אין מה לשנות!

אדפיס לך,  מירב מזרחי

אל"מ דימ' בני הוד 6 במרץ 2019

סיפור קצר שמתאר את אופיו הססגוני של גז. אני החלפתי אותו כמפל"ג 31 באשדוד. כשהגעתי נירגש לבסיס אשדוד, פעם ראשונה מפלג סטילים בבסיס חדש לי. כולי מלא בעזוז מורא וכבוד.

אל"מ דימ' בני הוד

אל"מ דימ' בני הוד

גז קיבל אותי כאח ואחרי שהראה לי את המיטה במשרד שעליה ישן, הסביר לי על כוננות רוח. אמר לי כך "פינקי סטילי"ם אתה מכיר בוא אעשה לך חפיפה אמיתית" ואני משתאה ובטוח שהנה אנחנו יוצאים במפתיע לים ואז הוא לוקח אותי ברכבו לעיר אשדוד ומראה לי את הספר שלו את הקיוסק שבו הוא קונה סיגריות גולא'ז שמביאים רק לו . היכן הפלפל הכי טוב בעיר מסעדת הדגים וכו וכו.

במהלך הסיור ראיתי את החיבה הפשטות והכנות שהוא מפגין לאנשים סביבו ואת ההערכה והאהבה שהוא מקבל מכולם. כמובן שגם יצאנו לים והוא העביר לי את הפלגה באופן מקצועי למופת אבל הסיור המיוחד בעיר קבלת הפנים שקיבל מהאנשים חרוטים בזכרוני עד עצם היום הזה. יהי זכרו ברוך.

אל"מ דימ' בני הוד (פינקי)

 

 

 

שתף.

אודות המחבר

תגובה אחת

  1. עמיחי הררי ב

    יהי זכרו של יעקב ברוך איש מדהים עוד כילד אני זוכר אותו בשנים משפחתי ומשפחתו עברנו יחד לאשדוד nתוקף התפקיד של אבא שלי דודו הררי ומתפקידו של גז.
    כאב לי לשמוע שיעקב הלך ובגיל צעיר איש שתרם רבות למדינת ישראל.
    יהי זכרו ברוך ?

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות