נתן אברהם – פיקוד על אח"י נגה

תקופת הפיקוד שלי בנוגה הייתה מ-1986  ועד ספטמבר 1989

לפני פיקד על הנוגה –שפט ואת הפיקוד מסרתי לעופר דובנוב עופר העביר את הפיקוד לגורביץ ששימש מפקד הספינה רק שנה לפני שנמכרה.

הקצינים ששירתו בספינה בתקופתי היו:

ס.מפקד-ברוך הורוביץ

ק.סיפון-רון שפר

ק.גנ"ק-רונן נימני

ק. מכונה-אלקובי אשר

במהלך פיקודי על האנייה ביצעתי בעיקר הפלגות חובלים לאורך חופי המדינה כ"הפלגות גילוי" והפלגות סיכום לחו"ל: לתורקיה- אנטליה, איזמיר ואיסטנבול.

בנוסף ביצענו הפלגות עם קורס פיקוד ימי לאנטליה. לאיטליה- ביקרנו בפלרמו

במהלך הפיקוד יצאתי ב-ב-6 בספטמבר 1987 עם הנגה לאילת. לצורך הספנה ושיפוץ  כחמישה חודשים. ב-22 בפברואר יצאנו חזרה והגענו לבסיס חיפה ב-25 בפברואר. ההפלגות היו דרך תעלת סואץ בהלוך ובחזור ללא חובלים.

נושאים יוצאי דופן שזכורים  לי מתקופת הפקוד:

תדלוק סטילים לא מתוכנן – במסגרת אחת הפלגות הסיכום של החובלים לאיזמיר קיבלתי הודעה להגיע דרומית לכרתים לפגוש את הסטי"לים שחוזרים לאחר לכידת ספינת מחבלים בים האדריאטי על מנת לתת להם, דלק אספקה וכל מה שחסר להם כדי שיוכלו להגיע לארץ.

הגעתי לנקודת המפגש דרומית לכרתים והמתנתי לספינות כ-24 שעות.  כאשר הספינות בפיקוד  מש"ט 3 יוסי לוי הגיעו ביצענו תדלוק, העברת מים, אספקת מזון ופינוקים שכללו דברי מתיקה ויסקי ועוד.

עקב התספוק נוצר מצב יציבות שהאנייה התקרבה לtrim  שלילי.  קיבלתי החלטה ומילאתי את מכלי מי השתיה  במי ים על מנת לאזן את הספינה. בסיום נכנסנו לאיזמיר ושם הצטיידנו מחדש כולל ביצוע ניקוי מכלי מי השתיה ומילוי מחדש.

בסיום הפלגה זו קיבלתי 2 מכתבי הוקרה, ממפקד חיל הים עמי איילון וממש"ט 3 יוסי לוי, על הביצוע המושלם ועמידה בלו"ז.

אירוע פליטת כדור בנמל זר – במיסגרת הפלגה לקורס פי"מ, בעת עגינה באנטליה אחד ממדריכי פי"מ פלט כדור בזמן ביצוע משמרת אבטחה. הדבר הביא  אלינו כוחות משטרה.  לאחר מאמצי שיכנוע רבים השתכנעו שהיריה לא הייתה מהספינה שלנו.  כבר הכנסתי את האנייה  לכוננות עזיבה מהירה במידה והנושא יסתבך.  אך לבסוף הם השתכנעו בסיפור הבדוי וזה נירגע.

פריצת חותמת המשטרה – הופענו כאניית סוחר והנהל שבהגעה לנמל זר המשטרה סוגרת את את ארון הנשק עם "פלומבה" עד לעזיבה. בהפלגתנו עם  חובלים לאיזמיר, אחד החובלים שיחק עם "הפלומבה" וקרע אותה. היות וידעתי שנושא הנשק הוא מאוד רגיש אצל הרשויות בתורכיה הזעקתי את הסוכן שטיפל בנושא כדי שלא יבצעו מעצרים. הטיפול עלה לנו במתנות  למפקד המשטרה המקומי – קרטונים של סיגריות ובקבוקי וויסקי.

תרגילים משותפים עם הסטילים בעיקר בנושאי תדלוק ומים/ תרגילים עם חיל האויר בהפלגות ארוכות מול מטוסי הרקולס, שכללו נושאי גילוי והצנחות חילוץ.

לסיכום

אפשר להגדיר את התקופה כתקופה מאתגרת עם הפלגות רבות כולל בים סוער אחריות רבה עם כמות מפליגים מעל 100 איש, תפקיד מהנה ובעל אחריות רבה מאוד.