הפגנת נוכחות מופגזת מאוד – סא"ל מיל רפי רז

0

אלי היקר,                                                  5 במאי 2014

בהמשך לשיחתנו הטלפונית,אני מעלה להלן אירוע נוסף שאיננו מוזכר בערך ונראה לי שמשקלו  בשרשרת האירועים,  לא קטן.

אני מציין ראשי פרקים בלבד, משום שהפרטים המדויקים כבר אינם בראשי. זאת בציפייה שפרטים מדויקים יותר כמו:-  תאריך מדויק, מספר ספינה, זמן ההפגזה ועוד, יושלמו ע"י כל מי שהיה שותף, מאנשי הצוות עד למפקדי הזירה ומפקדת חיל הים.

הפגנת נוכחות בצפון מפרץ סואץ

סיפור המעשה

שירתתי בפלגת הטורפדות 914 בים התיכון ולאחר קרב רומני בו פיקדתי על ט-203, נשלחתי לזירת ים סוף  כמפקד מחליף בטרפדת ה-16 מטר המונעת בבנזין אוקטן גבוה. הספינות התבססו במעגן אבו זנימה במפרץ סואץ.

טרפדת פלגה 912 בים האדום

טרפדת פלגה 912 בים האדום

לצורך  "הפגנת הנוכחות" קיבלתי הוראה לצאת עם הטרפדת שבפיקודי  למבואותיה הדרומיים של תעלת סואץ. באור יום  להפליג במבואות כל זמן שניתן.  כך גם עשיתי ביום שמשי ובהיר.

נוכחותנו הופגנה למצרים בבירור. עם הגיעי לאזור, נפתחה על הספינה אש מדויקת מסוללת תותחי חוף 130 מ"מ המכוונת מכ"מ המוצבת ברס מחג'רה. . ה"נפילות" החלו ליפול מסביבנו כשהן מתקרבות למרחק מטרים ספורים. זכרנו כולנו , שמדובר בספינה מלאה בנזין בעל  אוקטן גבוה. פגיעת רסיס קטן הייתה מעלימה את הספינה מסדר הכוחות של חיל הים.

התחלתי להפליג מ"נפילה" ל"נפילה" על פי ההגיון  שהפגז הבא לא ייפול באותו מקום. ביקשתי ממפקדת האזור בפיקודו של גורודיש סיוע אווירי על מנת להשתיק את הסוללה, וסורבתי. יכולתי רק לנחש,  שמפקד האזור  מצפה להתפתחות תקרית רבתי שבגינה יוכל לפעול בקנה מידה רב וגדול ולא נורא באם זה יהיה על חשבון מספר אבידות לחיל הים.

תוך כדי ההפגזה הקשה על ספינתי,  עברתי ליד מספר מצופים גדולים המוצבים בפתח התעלה. על המצופים הוצבו שומרים. החלטתי לפתוח באש על החיילים המצרים שנמצאו  על המצופים. קיוויתי  שקריאותיהם לעזרה יפסיקו את האש עלינו אך זה לא קרה.

פניתי וחזרתי לכיוון הבסיס, כל עוד רוחי בי, ובעזרת הכול יכול הצלחנו לשוב בשלום לאבו זנימה מבוהלים אך שלמים.

טרפדת 16 מטר באילת

טרפדת 16 מטר באילת ט-152

סייפא קטנה:

עם קבלת הפקודה ליציאה למשימה,החליט סגן מפקד הספינה שהוא "חולה" ולא יצא איתנו לים. (לא מעונין  לזכור את שמו). בעת הארוע ראיתי בזאת פחדנות פשוטה. אבל בדיעבד גם שכל ישר שמנע ממנו לצאת ל"משימת התאבדות". לא טיפלו בבחור מעולם כנראה שגם מפקדת חיל הים חשבה  כך.

סרן רפי רז מארח בספינתו בפלגה 914 את יפה ירקוני ודני קיי.

סרן רפי רז מארח בספינתו בפלגה 914 את יפה ירקוני ודני קיי.

רפי רז בדוא"ל 5 מאי 2014

 

 

 

 

 

 

השלמות   כל מי שהיה שותף מוזמן להוסיף פרטים ודעות. א.ר

הפלגות נוספות – רס"ן מיל אורי סלע שהיה אז בפלגת הטרפדות מסביר כי: רפי רז היה מפקד מחליף לכן חשב שלא נעשו הפלגות הפגנתיות כאלה יותר. אך למעשה נעשו  עד אוקטובר   1967 כ-8 הפלגות בכל אחת השתתפו נחתת 36 מטר וטרפדת. מאוחר יותר הקימו ברס סודר בפיקודו של אמנון בן ציון את יחידת הצרעות שביצעה סיורים. א.ר

.

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות