אל"מ הדר קמחי – דו"ח ביצוע מבצע נועה

0

מורשת חיל הים                                                                                    נכתב בים דצמבר 1969

הוקלד 1 מרץ 2014

קמחי הדר אל"מ מש"ט 3

הנדון: דו"ח ביצוע נועה

 

הדו"ח מתחלק ל:

1 הכנות להפלגה

2 קטע ראשון כולל תדלוק  ליד גיברלטר

3 קטע שני כולל תדלוק ליד מלטה

4 קטע שלישי ממלטה לחיפה

 

הספינות ממתינות ברציף בשרבורגהכנות להפלגה

ההכנות בשרבורג התחלקו ל:

א הכנת הספינות טכנית כולל תדלוק.

ב. הצטיידות במזון, חלקי חילוף.

ג. הכנות לקליטת האנשים הבאים מהארץ.

ד. עקיבה מתמדת אחר מצב הים.

לגבי כל קבוצות ההכנות , נערכו רשימות מדויקות ותכנית כזו שלא תצביע על הכנות להפלגה. לדוגמא מזון נרכש בעשרות חנויות ורוכז במחסן חוף. הועמס לספינות בליל ההפלגה. אותו דין לגבי נושאים אחרים.

הסעי הבאים מהארץ לפריז חולקו כך שניצלנו 5 רכבות שבכל אחת בזמן אחר שלחנו תוך יומיים וחצי את האנשים מפריז לשרבורג. במתכוון המעטנו בלינות בפריז כך שסה"כ נרשמו בבתי מלון 10 אנשים. כל האחרים או שנסעו ברכבת לילה או שהגיעו לשרבורג בלי לינה בפריז. קליטת האנשים בשרבורג נעשתה כך שלא העמסנו בשום מקום מוכר.

הלילה של 24 לחודש בו התכוונו להפליג נבחר בזהירות במגמה שלא יעורר חשד. רק בשעה 19:00 כאשר הגויים יושבים לארוחה המסורתית של חג המולד החילונו להעמיס את הספינות במלוא המרץ. רעש הגנראטורים החל כ10 ימים לפני זה כדי להרגיל את האוכלוסיה לזה.

כל ספינה השאירה במשלחת רשימה מפורטת של מצב העבודות כך שיקל על המספנה בארץ להמשיך בהתקנות.

מצב הים 

הקטע הראשון בין איי תעלת לא-מאנש

הקטע הראשון בין איי תעלת לא-מאנש

היה ברור  מראש שגם אם יסתיימו כל תהליכי הניירת, לא תוכלנה הספינות לצאת אם הים לא יאפשר זאת. לכן נוהל מעקב שותף מתחנות חוף אנגליות וצרפתיות עם מפה סינופטית עדכנית.

לקראת שעה 2200 שהיתה צריכה להיות שעת היציאה, הצביע מצב הים על רוח וים 9 צפוני מערבי בביסקאיה. ודרומי מערבי חוזק 9 מול חופי פורטוגל. לא היה ברור מתוצאה זו האם זה רוח מסיימת או סערה שהחלה. (הדיווח היה SEVERE GALE  בדקתי במילון את המילה וכוונתה היתה לסערה קשה)חשתי את הלחצים הרבים לצאת דוקא בליל ה24 ולא בתאריך אחר לכן דחיתי ההחלטה ל0200 לפנות בוקר.לפי דו"ח מטאורולוגי של הBBC המצב הצביע על ירידה בעצמת הרוח ל 8 ושינוי כיוונה לצפון מערב. (בירכתים בשבילנו).והמערכת כולה הראתה שאם לא נתפוש ונצא מייד נקבל רוחות דרומיות ומערביותב48 שעות מאוחר יותר.

לפי כל זה החלטתי לצאת וב 25:02:30 של דצמבר 1969 יציאה ללא אורות ניווט למפגש מחוץ לנמל לתנועה ארצה.

קטע ראשון

הספינות בעת תדלוק מהאניה

הספינות בעת תדלוק מהאניהקטע ראשון

ההפלגה דרומה עד מעבר לדרום פורטוגל היתה מלווה בים מאחור גדול ועצום.היתה זו תרכובת של גיבוע (הרים) ממערב למזרחוים חזק על הגיבוע הזה מצפון מערב. ואיכשהוא לא היה קטע ישר. תמיד זוית גדולה כל שהיא שהספינות ירדו וקפצו וניטלטלו בהם.

לא היו דפיקות כהות לספינות והקושי היה יותר לצוותים מאשר לספינות.

הצפונית לא פסקה גם מעבר גיברלטר לכן באנו למפגש עם ה'לאה' בתוך מפרץ במים ריבוניים ספרדיים. החילונו התדלוק בחצות לערך.

התחלה בשתי ספינות יחד לאחר זאת כאשר ראינו שאנחנו מסתבכים בחבלים המשכנו ספינה ספינה. עם העברה מסובכת של הצינור שלא ניתן היה כמעט להעלותו ללאה בין כל ספינה.

לאחר אור יום יצאנו להמנשך תדלוק בתנועה שהיה איטי יותר ונסתיים ב1600 לאחר 17 שעות עבודה.

לפנות בוקר יצא בספינת דיג אדם במדים ערך סיבוב סביב הספינות והלאה רשם והסתלק בלי לשאול דבר.

שעה לאחר זאת חג הליקופטר מעלינו – שהסתבר שעורך כל שעה תצפית מעל כל האניות במיצר. נשא סימני זיהוי ספרדיים.

קטע שני

מזג האוויר הצביעה על נסיגה מזרחה ונראה לי טוב לא לצאת מיד אלא קצת להשהות. התדלוק המייגע ממילא השהה א5ותנו כך שהצטלבו הדברים יצאנו ב2717:00 לערך.

בתדלוק מהלאה הסתבר שמיכל 4 שממנו תדלקו אח"י סופה ואח"י חץ מכיל מים בדלק.

במשך שעות ניקזו בספינות בדליים ולשיפוליים מהדלק התחתון. ויתכן שזו הסיבה לסדיקת ראש במנוע באח"י חץ מאוחר יותר.

בדרך לסיציליה נתקלנו בים בצד שהקפיץ קשותו. כן היה צורך בהחלפת מסננים. לכן העדפתי לרדת ל20 קשר, שלושה מנועים להחלפת מסננים מנוע אחרי מנוע.

לקראת בוקר ה 29 הרמנו מהירות כדי לפגוש בדן. אי שם כ 50 מייל מערבית למלטהו20 מייל דרומית מתנועת האניות.

אנית הנוסעים דן שהגיעה במיוחד לתדלוק מדרום למלטה

אנית הנוסעים דן שהגיעה במיוחד לתדלוק מדרום למלטהלקראת בוקר ה 29 הרמנו מהירות כדי לפגוש בדן. אי שם כ 50 מייל מערבית למלטהו20 מייל דרומית מתנועת האניות.

בקטע הזה חג מעלינו מטוס צרפתי "אטלנטיק"

התדלוק מהדן התנהל יפה ספינה אחרי השניה כאשר מדי פעם מרימים צוות האניה את הצינורות ומאפשרים לספינות לגשת ללא סיכונים. וכך מ290830 עד 292230 סיימו כל הספינות תדלוק בים הפתוח.

בערך ב 292030 הצטרפה אניה בלתי מזוהה לקרבת מקום שקט זה ולוותה אותנו בשעת התדלוק האחרונה מקרוב. וכשעזבנו המשיכה לעקוב אחרי הדן. אין בידי זהות האניה.

בבוקר עם תחילת התדלוק התברר שבחץ ראש  סדוק במנוע 2 לכן החלטתי לשלוח אותה עם הגעש קדימה והשאר עם האחרות לגמר התדלוק. וכך יצאנו מפוצלים געש חץ ב20 קשר קדימה לקטע השלישי סופה חרב וחנית בפיגור של 8 שעות אבל במהירות עודפת הפליגו 30 קשר.

הקטע השלישי

פרט לים הקשה כל הזמן שלא היה קשה מדי אבל חייב היאבקות מתמדת בו עלה המתח בהדרגה ללא לאות בגלי האתר. נצטיירה תמונה של נרדפים על צואר בני בלי בית' בלי דגל ובלי כתובת' שהציים הצרפתי הרוסי והמצרי עלולים להתנכל להם.

לא פחות מדאיגה היא התחזית של ים קשה בכל כיוון.שכדי להתגבר על אפשרות כזו החלו מתועלות כל אוניות הסוחר הישראליות שבסביבה כך שתוכלנה להגיש עזרה אם תתבקשנה.

לאור השערה על מארב צוללת במיצר קסו הפניתי את סופה חרב וחנית שהיו רחוקות עדיין מהמיצר למעבר סקרפנטו.

במשך הלילה והיום היה ים ער מאחור  שהריץ יפה את הספינות בלי לגרום לנזקים. וכך לערב התקרבו כולם למפרץ חיפה לקראת כניסה לנמל קישון, כשהן עונדות את השמות של STARBOAT 1-2-3-4-5 והצוותים בתלבושת אזרחית מוזהרים היטב בנושא הבטחוני.

ספינות שרבורג ברציף המספנות בחיפה

ספינות שרבורג ברציף המספנות בחיפהבמשך הלילה והיום היה ים ער מאחור  שהריץ יפה את הספינות בלי לגרום לנזקים. וכך לערב התקרבו כולם למפרץ חיפה לקראת כניסה לנמל קישון, כשהן עוטנדות את השמות של STARBOAT 1-2-3-4-5 והצוותים בתלבושת אזרחית מוזהרים היטב בנושא הבטחוני.

תקלות טכניות

היו מעטות אבל היו

א. מים בדלק מהלאה

ב. סדיקת ראש בחץ

ג. הפסקת פעולת מכ"מ בחרב

ד. קשר לא תקין עם החנית.

ה.התפוצצויות צינוריות קירור ושימון במספר ספינות

 הקשר

מצורף דו"ח רס"ר האלחוט זרט וסרן גבע מסופה. היתה כמות עצומה של תעבורה  לא מסודרת מצד המפקדה,

עם עצבנות בולטת מכל מברק בשלבים מסוימים.

 סדרי מנהלה 

צוותים נשאר פתוח לגמור החשבונות של אלה שטסו לצרפת. כולם קיבלו מפרעות וזה פתר את בלבול הראש.

אוניות ומטוסים בדרך

ליד גיברלטר אדם לבוש מדים, הליקופטר ותצפיות מהחוף

מול חופי אלג'יריה מטוס צרפתי מטיפוס אטלנטיק

בגמר התדלוק מהדן נגשה אניה (בחושך) מוארת, שהסתובבה סביבנו עד שיצאנו והמשיכה כנראה עם הדן.

שני כלי שיט בים האגאי (בלילה לפי האורות) כנראה מלחמתיים לא שינו מהירותם וקורס הפלגתם כשעברנו כ 8000 מהם.

יתכן שהיו גם אחרים שלא ראיתי – מסתמן לי שהיו מעטים למדי יותר מאשר אני רגיל במרחבים אלו.

קמחי הדר אל"מ    מש"ט 3

שר הביטחון משה דין ומפקד חיל הים אברהם בוצר, מברכים את צוותי הספינות בהגעתם לחיפה.

שר הביטחון משה דין ומפקד חיל הים אברהם בוצר, מברכים את צוותי הספינות בהגעתם לחיפה.

הערה: הדו"ח של הדר קמחי הוגש מודפס התמונות צורפו רק אצלנו באתר על מנת לסבר את העין.

—————————————————————————————

מורשת                                                                                                 ינואר 2014

הנדון:  ראיון עם תא"ל הדר קמחי בנושא ספינות שרבורג

רקע

לקראת השנה ה44 למילוט חמשת ספינות הסער בשרבורג ביקשנו לברך את המבצעים ולהתברך בפעולה. כרצינו להפנות לערך בויקיפדיה התברר כי אינו עומד ברמה המתאימה לאירוע מרומם נפש ברמה לאומית. מהויקיפדיה אף סימנו את הערך בתוית "דורש עריכה".  הפנינו את החברים לעיון בערך "ספינות סער" המתאר את תכנית בנין הכח כולה.

בכוונתנו לכתוב את הערך מחדש ברמה מתאימה שנוכל להמליץ בעתיד כמקור למידע ומורשת.  ערך בויקיפדיה צריך להיות נכון מלא ומענין. לשם כך קיימנו ב 6 לינואר 2014 ראיון עם  מפקד המבצע תא"ל מיל הדר קמחי במוזיאון ההעפלה וחיל הים.

המראיינים היו משה אימבר המלוה את מורשת הסטי"לים שלזכותו הספר "שייטת ספינות הטילים", תא"ל   ניר מאור מנהל המוזיאון והח"מ.

הרקע לראיון היה הספר "ספינות שרבורג" שכתב אברהם רבינוביץ.

תא"ל הדר קמחי ביקש להעלות 4 נקודות שלדעתו לא קיבלו ביטוי הולם בפרסומים קודמים:

השיקולים לגבי מזג האוויר היו כפי שלמד במהלך השנה  וכפי שהתנסה בהפלגה עם אח"י עכו בינואר 1969. רוב הסערות באטלנטי פונות לכיוון אירלנד. אחת מתוך עשר ממשיכה מתחת לאנגליה ופוגעת בביסקאיה. סערה כזאת אין סיכוי לכלי שיט קטנים לעמוד. אחרי שהוברר כי אי אפשר להשאר בנמל ולהמתין לשוך הסערה היה צריך להחליט אם יוצאים לדרך דרומה או משתהים יום יומים בקרבת החוף האנגלי. מקום המפלט שתוכנן  היה בין סאוטהמפטון לפורטסמות והאי וייט תעלת סולנט. מקום אותו הכיר כאשר הפליג עם הצוללות. מפלט מסערה במים טריטוריאלים הוא צורך ברור ומותר לפי החוק הבינלאומי. לשם כך נסע במיוחד ללונדון והסביר זאת לנספח הימי  סא"ל אליעזר דגן.  וגם האניה עם מיכה זנד נשלחה לשם לצורך גיבוי. לא היו סידורי תדלוק כי המקום קרוב ועוד  לא השתמשו בדלק.

פתרון לבעית הניווט –  לא ניתן לבצע ניווט אסטרונומי בגלל עננות. גם הטלטולים של כלי שיט קטן מפריעים למדידה מדויקת. הסתמך על המכ"ם המסחרי הפשוט שהיה בכל הספינות למעט אחת שבה היה מקולקל. היציאה משרבורג מערבה ואחר כך מערב דרום עד לאחר מעבר (כף דה לה הייג) הפינה המערבית ביותר של צרפת.  נלקח קורס 10 מעלות שמאלה מהנחוץ עד לגילוי במכ"ם של חוף ספרד ושם הקפה במרחק של כ5 מייל מהחוף.

מיקום התדלוק הראשון – בהפלגה עם אח"י עכו נתקלו בסערה חזקה מזרחית לפני גיברלטר והמתינו במפרץ בחוף הפוטוגזי. במקום עגנו אניות אחרות שהמתינו. את התדלוק עשינו הרבה יותר קרוב לגיברלטר בחוף הספרדי. ליווה אותנו גם מסוק עם סימנים ספרדיים.

שאלות

המכס הצרפתי – כתוב שעו"ד של המספנות אמר לשאלתו של איש המכס מרטי כי הספינות אכן מיועדות לישראל והוא חתם בידיעה ברורה. האם זה סביר? אין הערכה.

סכום האחרון שצריך היה לשלם 5 מיליון דולר. בספר נכתב שלימון מסר את הצ'ק לאמיו לאחר שהספינות יצאו.  באישור היצוא כתוב שכל ספינה עלתה 2 מילון דולר מה נכון? השאר ודאי שולם במהלך הבניה.   הדר מאשר שראה שני צ'קים בידי לימון. היה זה בעת ארוחת הצהרים ביום היציאה. חשב אז מוזר שלימון חשף  את סיפור הכיסוי כי חלק מהתשלום היה צריך להיות מהרוכש החדש.  הוא לא התעניין בפרטים אך כריש ביקש לבדוק מקרוב למשש להרגיש תחושה של מיליוני דולר בידו.  מוקה לימון סיפר לו מאוחר יותר כי אחרי שמסר לאמיו בלילה את הצ'קים לא הלך לישון וחזר לפריז עם. וכי גם אמיו לא הלך לישון לקח את המרצדס עם הנהג ונסע ישר לשוויץ לפדות את הצ'קים.

המשך דברי הדר

מים במנועים – לאחר התדלוק השני החלו להתגלות בריחה של אדי מים במנועים של מרבית הספינות. חששתי שלא יהיה מספיק מים ונצטרך לכבות מנועים. לכן הקמתי קשר עם אוניות ישראליות שכולם נענו ברצון לגרור אותנו. הראשונה שענתה היתה אוניה שנמצאה בים הצפוני. תשובות אוניות הסוחר הדגישו כי אנו לא לבד.

דיסקרטיות – באותה עת התקשרה אליו כתבת עיתון מישראל וביקשה פרטים. ביקש מרדיו חיפה לא להעביר שיחות כאלה.

כתב אלי רהב

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות