שמעון שני – זכרונות קצין המכונה באח"י סופה סער 3

0

שמעון שני

זיכרונות מאח"י סופה בתקופה שלפני מלחמת יום הכיפורים.

שרתתי באח"י סופה כקצין מכונה ממרץ 1971  והתקופה זכורה לי כתקופת פעילות אינטנסיבית של ספינה טובה מאוד. הפלגות מבצעיות, סיורי בטש"ים, והפלגות אימונים מכל הסוגים:  אימוני שייטת, פלגה וספינה.

התקופה הייתה תקופת טרום תקופת הדבורים. לכן בנוסף לכל הפעילויות המבצעיות והפלגות האימונים, הספינה השתתפה בסיורי בטחון שוטף  לכל אורך חופי הארץ, צפון דרום. התוצאה הסתכמה בהרבה מאוד שעות ים. תקופה ארוכה של 400 שעות ים בחודש.  הרבה מאוד הפלגות ארוכות אותן ניצלנו להדרכה ואימון של הצוות. הצוות היה מאוד מגובש ותיפקד בצורה טובה מאוד.

אח"י סופה בשנת 1971

אח"י סופה בשנת 1971

חימוש הספינה כלל את מערכת טילי גבריאל ותותח 76 מ"מ וחלק ממערכת ל"א. ובאימונים הרבים שנערכו בים גובשה תורת הלחימה של הספינות בפיקודו של המש"ט שבתאי לוי וזו הוכיחה את עצמה לאחר מכן במלחמת יום הכיפורים.

כקצין מכונה צעיר היה לי אתגר נוסף והוא התגברות על בעיית התקלות בראשי המנועים שהחלה באותה עת בספינות השייטת. בעיית הסדקים בראשי המנועים (16 כאלו בכל מנוע). היה הכרח לסובב את המנועים לפני כל התנעה כדי לאתר חדירת מים למנועים.

צוות אחזקה  בסיס חיפה עדיין לא הכיר את מנועי  הסטילי"ם  ולא היה מיומן בהחלפת ראשים. כך שעבודה זו הייתה מנת חלקו של צוות המכונה בספינה. כל החלפת ראש ערכה שעות ארוכות, לעיתים לאחר חזרה מהים ולעיתים לפני יציאה לים. עבדנו קשה אולם עם הרבה מאוד סיפוק מקצועי. למרות בעיית הראשים  הספינה לא החמיצה הפלגה לפעילות מבצעית שהוטלה עליה.

צוות הספינה חותם מאחרי תמונת הספינה לציון סיום השירות של מפקדה  רס"ן אריה רונה 1971

צוות הספינה חותם מאחרי תמונת הספינה לציון סיום השירות של מפקדה
רס"ן אריה רונה 1971

באופן אישי, התקופה הייתה מאוד מאתגרת, מקצועית ופיקודית, מאוד נהניתי מהשרות הספינה, תחת מפקדים ועם אנשי צוות, קצינים וחיילים,  מעולים.  חלקם שומר על קשר עד היום.

את דרגות הסגן קיבלתי מידיו של סרן אריה רונה בלב ים בעת הפלגה (מבצעית) כאשר  קרא לי בהפתעה ממחדר המכונות אל הגשר הפתוח, הסיר את דרגותיו, קיפל והפך דרגות סרן לסגן.  באותה שעת ערב קיבלו בני מחזורי את דרגות הסגן בטקס בחדר אוכל ב"ח.

שרתתי בספינה עד אוקטובר 1972 עת נקראתי ע"י אלי רהב להצטרף לפלגת סער 4 (בהקמה)  כקצין המכונה של אח"י קשת.

שמעון שני

הערה: סדר המצולמים בתמונה הראשית:  מימין לשמאל המפקד- סרן אריה רונה, מאחור קצין הגנק – סגן פטוקה ישעיהו, קצין המכונה המסיים- סגן רוני איילון, קצין הנשק  – סגן עמירם רפאל ז"ל,  סגן קצין הנשק –  סג"מ אבי שחף. עומד משמאל  הכותב וקצין המכונה הנכנס – סג"מ שמעון שני.

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות