קורס חובלים ט"ז – סא"ל דימ' ישעיהו פטוקה 14 בנובמבר 2021

0

14 בנובמבר 2021

קורס חובלים ט"ז

בתאריך 14.11.1968 סיים קורס החובלים בו הייתי חניך, מחזור ט"ז ( מחזור -16 , אז עדין קראו למחזורים באותיות עבריות ולא במספרים), את הקורס שהחל באוגוסט 1966 לאחר מבדקי קצונה שנערכו בבקו"ם וכלל בתחילתו רק בוגרי תיכון . החלו את הקורס  65 חניכים וסיימו 36 , ובתוכם  חניכים נוספים מאנשי החייל קצינים וחוגרים שנכנסו לקורס במהלכו.  היה זה קורס הארוך ביותר במשך שנים, עד השינוי הגדול שנערך ובו מסיימים עתה החניכים את הקורס כאקדמאים ובדרגת סגן.

תמיד אזכור את דבריו של רמכ"א דאז אל"מ בוצר כשבישר לי אישית כמו לאחרים שעברתי את המבדקים ומעתה אני חניך בקורס חובלים, וכך אמר לי במעמד זה : "עלה והצלח בדרכך הארוכה והקשה".

הקורס שכלל רק בוגרי תיכון  שעברו את המבדקים בבקו"ם, החל בטירונות בבה"ד 4 שנמשך 6 שבועות . שובצנו לפלוגה כמחלקה 4 עם טירונים נוספים אך התעקשנו בגיבוי של מפקדי הקורס זאב יחזקאלי ז"ל ואריה שפלר(שפר) ויצאנו לאפטרים ולחופשות עם כובע המצחייה של חיל הים ולא עם כומתת  טירונים.

טירונות לקורס חובלים

טירונות לקורס חובלים

לאחר סיום הטירונות הגענו לבה"ד חיל הים לטירונות ים ושם קיבלנו כותפת עם פס לבן דק. לימדו אותנו בוגרי התיכון ללא רקע ימי , יסודות ימיים, חתירה בסירות מדגם ליויתנית וכן תרגלנו בתותחי  20 מ"מ ו 40 מ"מ ידניים שהיו מוצבים על חוף הים בבה"ד. בסיום הטירונות נוספו לקורס עוד 3 חניכים מחוגרי החייל.

בדצמבר 1966 הפלגנו עם 2 המשחתות אח"י אילת ואחי יפו לביקור במרסיי , אתונה ,  אוגוסטה ומלטה. בהפלגה זו עסקנו בעיקר בעבודות ניקיון, צביעה ולימוד מערכות האניה כולל 4 תותחי 4.5 אינץ שהיו עליהן וכן תותחי 40 מ"מ דו קני נגד מטוסים. כמו כן עשינו משמרות בחדר ההגה, בגשר כצופים ובחדרי המכונות.

לאחר מכן התחלנו שלב שנקרא : "הכנה להכנה" ותרגלנו גם הפלגות במפרשיות מדגם לוויתנית. כמו כן למדנו מקצועות מוגברים בפיסיקה ומתמטיקה ולמדנו לחתור בסירות גומי.

לאחר כשנה בקורס ומעבר לשלב "ההכנה" הצטרפו 3 נגדים מש/7 וקיבלנו כותפת עם פס רחב. כמו כן הצטרפו בוגרי קציני ים עכו שייטים ומכונאים. למדנו להפעיל סירות גומי עם מנועים ואף קיבלנו תעודות הסמכה כמפקדי סגים. בשלב זה למדנו  והפלגנו גם בנט"קים 36 מטר.  תרגלנו גישות לרציף עם נמ"ח – נושאת חיילים , כלי שייט שרבים כמוהו השתתפו בנחיתה בנורמנדי במלחמת העולם השנייה והיו בשרות חיל הים בכנרת.

בתקופת ההכנות למלחמת ששת הימים פרקו את הקורס. חלק מהחניכים נשלחו למשחתת אח"י חיפה וחלק איישו את 3 הנטקים 60 מטר (פלגה 921) שרק החלו את פעילותם והיו בכוננות בבסיס אשדוד לביצוע נחיתה ואיגוף ימי בחוף אל עריש, מבצע שלא  יצא לפועל מכיוון שבלילה בו היינו צריכים לעלות את הטנקים על הנחתות,  נלקחו לגדה המערבית שם היו דרושים לאחר פתיחת החזית מזרחית.

לאחר תום המלחמה חזרנו לבה"ד ואף לקחו אותנו לסיורים בגדה המערבית , ברמת הגולן ובכלל זאת בעיר קונטרה.

ב1967  השתתפנו בצעדת 4 הימים בירושלים לאחר אמונים קשים באזור חיפה ועתלית ואף זכינו במקום הראשון וקיבלנו ממפקד חיל הים האלוף הראל גביע . כמו כן השתתפנו ב 1967 במצעד יום העצמאות שהתקיים בירושלים.

בסיום שלב זה קיבלנו כותפת עם עוגן במרכזו ולקורס הצטרפו כחניכים  5 קצינים מש/13 שהיו המדריכים שלנו בסדרת שייטת באבו זניימה, שם למדנו להפעיל סגים ממונעים, עברנו קורס חבלה ולימוד על מכשירי קשר אישיים וניידים . בהמשך,  הצטרפנו לדבוקת לוחמי ש/13ויחד איתם עשינו קורס צניחה. צנחנו ביום ובלילה  ולאחר מכן קורס צלילה בילת"מ , אז נקראה 707- היחידה לעבודות תת וימיות .

את קורס הקצינים עשינו אחרי מלחמת ששת הימים וכיבוש הגדה המערבית, בבה"ד 3 בבסיס לשעבר של הצבא הירדני סמוך לשכם וזאת במקום בבה"ד 1 כפי שבוצע עד כה. זאת כדי לאייש את הגדה המערבית בחיילים ולהראות נוכחות צבאית . במהלך הקורס עשינו סיורים מבצעיים בכפרים וכן במחנה הפליטים בית בלאטה. כסיום הקורס וקבלת תעודת הסיום עלינו במהלך הלילה, במסע ניווט יחידים, להר גריזים, שם התקיים הטכס.

בשלב האחרון שכלל סידרת שייטת באבו זניימה  וכן קורס צניחה וקורס צלילה ענדנו כבר כותפת עם עוגן ופס לבן.

לקראת סיום הקורס חווינו חוויה קשה, את טביעתה של אח"י אילת ב 21.10.1967 על ידי 3 טילי סטיקס  שנשלחו מאוסה מפתח נמל פורט סעיד. לי אישית ולחברים רבים מהקורס שהפליגו על אח"י אילת בשלב הראשון של הקורס, נשארו רק זיכרונות טובים מימאי וקציני האניה שלימדו אותנו רבות בהפלגה הגדולה הראשונה שלנו בכלי שייט של חיל הים.  נשארנו כואבים!

את הפלגת הסיום עשינו על אח"י יפו לאתונה ולאוגוסטה. בהפלגה זו איישנו גם את המי"ק ואת חדרי המכונה ולמדנו רבות מנגדי האניה . גם בעמדות הקרב הוצבנו כמפעילי מערכות שונות באניה.

קורס חובלים ט"ז במסדר

קורס חובלים ט"ז במסדר

איני יכול לסכם קורס ארוך זה מבלי להביא את דברי מפקד בית הספר לחובלים לנו כקצינים:

"קצינים זכרו ! אין זה חשוב כמה למדתם במשך התקופה הארוכה בה שהייתם בין כתלי בי"ס חובלים, המעט שרכשתם הנו רק הבסיס עליו תצטרכו לבנות את הידע הרב הדרוש לקצין הימי במשך תקופת שרותו בצי. דעו למצות עד תום את מלוא העצמה הטמונה בכלי השייט בהם תשרתו.

נצלו את היכולת הרבה בה מבורך הצוות עליו תפקדו, כשהוא מופעל תוך משמעת והבנה מלאה. חתרו לקראת השגת שלמות פקודית ומקצועית תוך העזה, תושיה ודבקות במטרה. עוד נשוב נפגש על המים. שוטו והצליחו , מפקדכם סא"ל אורן".

לסיכום: מתוך 65 חניכים שהחלו את הקורס סיימו 36.

11 שייטים בוגרי תיכון מתוך 20 שהחלו את הקורס.

4 שייטים בוגרי קציני ים עכו מתוך 19 שהחלו את הקורס.

3 חוגרי החייל.

11 מכונאים בוגרי קציני ים עכו מתוך 13 שהחלו את הקורס.

2 נגדים מכונאים משייטת הצוללות.

5 קצינים מש/13 ששנים מהם :רס"ן גדי שפי וסגן חנינא עמישב אף פקדו על ש/13בהמשך שרותם.

כל מסיימי הקורס שחתמו חתימה שניה סיימו את שרותם בחייל בדרגות בכירות : 2 תא"לים – יוסי לוי רמי"ם ורני אכר רמד"ן.  והשאר בדרגות אל"מ וסא"ל. רובם מפקדי כלי שייט בעיקר סטי"לים  או בכירים במערך הטכני של החייל.

עלי להודות לחברי לקורס איתן לביא, שעדכן אותי בחלוקה הפנימית של 36 הבוגרים. 31 חניכים שקיבלנו דרגת סג"מ ו 5 קציני ש/13 בדרגות רס"ן , סרן וסגן.

סא"ל דימ'   פטוקה ישעיהו

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות