משמרת גשר באוניות נוסעים עדי אלעזרי

0

מאת עדי אלעזרי                                                                                   3 באפריל 2019

משמרת גשר באוניית נוסעים מודרנית

כל הנכתב כאן מתייחס לאוניות נוסעים ענקיות המכילות 2200 איש ומעלה. וכמובן זה על פי ניסיוני בלבד מהאוניות בהן עבדתי. האחת עם 2200 איש סה"כ מתוכם 800 אנשי צוות, 2 אוניות עם 5000 איש מתוכם 1200 אנשי צוות ואונית נוסעים עם 4500 נוסעים ו 1000 אנשי צוות. כל זאת נכון לשנת 2000-2005 ודאי לא השתנה הרבה.

הקברניט CAPTAIN  ממונה על כל האוניה מעל כולם.   ועל 3 המחלקות:  המלון, המכונה והסיפון.

ה- Stuff Captain הוא הקצין האחראי על תפקוד קציני הגשר. וה-Chief officer  אחראי על הדרוגים באוניה. באוניה המונה 1200 אנשי צוות בכל המחלקות, יש  כ-80 אנשי צוות סיפון.

קצין סיפון המתקבל לעבודה באוניות נוסעים חייב להיות עם הסמכה של קצין שני ומעלה.

סגל קציני הסיפון באוניות נוסעים מונה 8 סה"כ,  בחלוקה: 3 קצינים שניים, 3 קצינים ראשונים,  מעליהם  Chief Officer ומעליו Stuff Captain .

שני קצינים במשמרת – קציני הסיפון  מבצעים את משמרות גשר כאשר בכל משמרת ישנם שני קצינים בגשר. קצין ראשון וקצין שני.  הקצין הראשון  אחראי על ניווט האוניה וכל המתרחש בגשר האוניה והחוצה.  הקצין השני  אחראי על תפקוד ותפעול חדר המפות, אזעקות המנועים, יומנים וכו'

במידה והקצין הראשון מעוניין לתת לקצין השני את תפקיד הניווט , הוא מתחלף עם השני כאשר הוא עדיין נושא את האחריות הכללית למתנהל במשמרת.

זמני המשמרות הינן כמו באוניות משא רגילות מבחינת בשעות: 8-12, 2-4, ו4-8

כסא המשמרת – בגשר האוניה ישנם 2 כיסאות ניווט המיועדים לקציני המשמרת. הקצינים מנווטים ושולטים על מערכת הבקרה של האוניה מהכיסא המיוחד הזה. -נכון לשנת 2000, עלה הכסא המיוחד  15,000$.  ניתן לשנות את קורס האוניה מהכיסא בעזרת הגויסטיק. ניתן להעביר את ההיגוי מאוטומט לידני מהכיסא. וניתן לשלוט במכם האוניה מהכיסא.

תפקידים נוספים –לכל אחד משלושת הקצינים הראשונים, יש תפקיד נוסף על החזקת המשמרת בגשר.  אחד אחראי על ציוד ההצלה האוניה/גלגלי הצלה/רפסודות הצלה/סירות הצלה וכו.  שני אחראי על ציוד כיבוי אש ובטיחות באוניה – מטפים/דלתות שריפה fire doors/ציוד כיבוי אש והצלה האוניה. שלישי אחראי על ציוד הניווט והמפות.

כל קצין מדווח במחשב מיוחד המקושר למחשבי החברה בחוף על הטיפולים השגרתיים אותם ערך לציוד,  בהתאם לרשימת הטיפול שקיבל. טיפולים יומיים/שבועים/חודשיים ותלת חודשיים.

 בחברת רויאל קאריביין היו  קציני הגשר – First Officer- אחראים בשעות הנוספות שלהם גם על אוניית מעבורת קטנה שהייתה מעבירה נוסעים מהאונייית הנוסעים ליבשה ובחזרה. זה לרוב באיים קטנים, כאשר אוניית הנוסעים נאלצת לעגון מחוץ לנמל.

גם בחברה אחרת שעבדתי הפלגנו בין איים בפולינזיה הצרפתית, כל קציני הגשר היו אחראים על המעבורת. שם זו היתה אוניה קטנה , 150 מטר, עם 700 נוסעים ו 200 אנשי צוות – שם היה קצין אחד במשמרת בגשר וב 3 נמלים מתוך 5 היינו צריכים לעגון את האוניה בלב האי. היו אלה  בורה בורה, מוריאה והואיני, בפולינזיה הצרפתית.

דיווח בדיקת משמר החופים של ארצות הברית על השריפה

דיווח בדיקת משמר החופים של ארצות הברית על השריפה

שריפה במשמרתי – ב15 ביוני 2001 הייתי קצינה ראשונה על  NORDIC EMPRESS נתתי את הניהוג לקצין השני  והנה פרצה שריפה גדולה במנוע בזמן המשמרת שלי. היה זה יום שישי 22:00 בערב, יצאנו מהמילטון בברמודה. כולם היו אחרי ארוחה טובה ומלא שתיה. כאשר זה קרה הזעקתי את כולם במערכת הכריזה. תוך 9 דקות 2,200 איש היו על הסיפון בהכנה נטישה. השריפה כבתה 5 שעות לאחר מכן. 2 מנועים מתוך 4 נשרפו. כל זאת עקב עייפות החומר בצינור הדלק שהתפוצץ והשפריץ דלק לכל עבר.

עדי אלעזרי 2017

עדי אלעזרי 2017

כשמתחילים לדבר על הים, כראש מתחיל להפליג על הגלים. הסיפורים רצים וחוט המחשבה משנה כיוון בין גל לגל  אשמח לעזור אם יש עוד שאלות.

עדי אלעזרי

סיפור השריפה בNORDIC EMPRESS נעשה חומר הדרכת קציני ים

בקישור: https://www.youtube.com/watch?v=vvHzmkU8lHI

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות