מעורבותי בגדנ"ע ים – סא"ל דימ' משה פלג

0

למשמר המורשת שלום                                            24 בדצמבר 2020

מעורבותי בגדנ"ע ים

רקע – כחלק ממורשת חיל הים , יש מקום להעלות את נושא  גדנע ים , התיעצתי  עם אמנון בן ציון ואני מעלה את הנושא מאחר שהייתי  שותף לבניית  הנושא בחיל הים. ודומני שזהו חלק בלתי נפרש מהמורשת ומההיסטוריה שלנו כאנשי חיל הים.

סמל גדנ"ע ים

סמל גדנ"ע ים

מאז קום המדינה , הוקם הגדנ"ע שכלל בתוכו את  גדנ"ע חיר וגדנע אויר. חיל הים התחיל  לפעול בנושא כבר בשנת 1949.

בקיץ 1949 , יצאתי לקורס מ"כים  גדנ"ע.  למקום הגיע קצין מחיל הים –  רס"ן זאב פריד , הציג את הנושא בפני החניכים  ופנה לנו להירשם לגדנ"ע ים.  אני שהייתי בעבר בימיה של אליצור תל אביב  וגם עברתי קורס  סגני מפקדי סירות שהתקיים בטנטורה  בסוף 1948, נרשמתי   ונתתי את הכתובת שלי. לאחר מספר חודשים קבלתי מכתב אישור על התקבלותי כמעמד לקורס וכי  זימון יגיע בהמשך. ואכן  לאחר כחודשיים קבלתי זימון להתייצב בבסיס הגדנ"ע בשייך מוניס  לתחילת הקורס.

ב- 1 בינואר 1951  הגיע זימון להתייצב במחנה שייך מוניס לתחילת הקורס. הקורס התקיים בבסיס הגדנ"ע שהיה במשטרת אולגה והגיעו אליו  15 חניכים.

במקום עברנו תחילה קורס מכ"ים על ידי מדריכי הגדנ"ע ששרתו באותו בסיס.   מפקד הקורס היה  סגן אלחנן אלטבך,  שהיה בצעירותו בימיה של הפועל בנהריה.

עם  סיום קורס המכ"ים נשארנו באולגה המשכנו את קורס המפרשים שנמשך 3 חודשים. מדריכי הגדנ"ע שהעבירו את קורס המכ"ים הצטרפו כחניכים לקורס המפרשים.

ביוני אותה שנה הסתיים קורס מפקדי הסירות וכולנו הועברנו לקיסריה העתיקה כדי להכין את המקום  לקראת  קורסי הקיץ של הגדנ"ע. הקמנו מחנה אוהלים ברחבה  שליד המסגד,  והכנו  את המקום לקראת  קליטת החניכים שאמורים להגיע  בחופש  הגדול לקורס הראשון  שיתקיים במקום מטעם גדנע ים.  במקרה באותו זמן הוחלט הוחלט על ידי משרד התחבורה לבנות מזח במפרץ. כך המקום הפך להיות אידיאלי לסירות שיכלו לעמוד בתוך המעגן, מבלי שנצטרך להעלות אותן  לחוף, כפי שנהגנו  באולגה.

בחופשת הקיץ יוני יולי 1951 הגיעו החניכים והתקיים קורס המפרשים הראשון של גדנ"ע ים בקיסריה העתיקה.  בתום הקורס התגייסנו לצה"ל והוצבנו לחיל הים. הערה:  שנה לפני קורס זה, היה מחזור  קודם  בנושאי הים. אך המחזור ההוא נועד להעלות  קדטים לצי  סוחר .

 כשהגענו לחיל הים התברר כי אין תקנים להקמת  יחידת גדנ"ע ים ולכן כולנו הועברנו  לאוניות. אני הוצבתי לאח"י מזנק ק-32 בפיקודו של צבי קינן, שובצתי למחלקת גנ"ק, ובעמדות הקרב הייתי מפקד תותח האורליקןן  20 מ"מ שבצד הגשר.

באחד הימים הופיע קצין משייטת 13 ופנה לאנשי הצוות להתנדב לשייטת. אני לא  ידעתי כלום על שייטת 13, במסגרת השאלות  שאלתי האם יש סירות מפרש בשייטת? תשובתו  החיובית הייתה מוחלטת   ו ה ת נ ד ב ת י.

לאחר מספר ימים קבלתי הודעה על העברתי לשייטת  13 וחברי מקורס הגדנ"ע ים קבלו זימונים לקורסים השונים של החייל לפי  תפקידיהם והמחלקות בהם שרתו.

חלק מחברי מגדנ"ע ים שיצאו לקורס סיפונאים הפליגו בסירות המפרש אשר עקב הרוח המזרחית החזקה – שרקיה  שנשבה לא הצליחו לחזור לחוף. אחת מהסירות הגיעה לבירות והשייטים הוחזרו לישראל והשניה  אבדה בים ועד היום לא נודעו עקבותיהם.

כעבור מספר שנים נמצאו התקנים להקמת יחידת הגדנ"ע ים, בראשות קצין בדרג רב סרן. כולל מספר מדריכים ושלוש סירות. תפקיד  יחידת גדנ"ע-ים , היה  לפעול במהלך השנה  לקירוב החניכים לים .בהרצאות, בחתירה ושייט עם חניכים באזור המרכז   וחיפה על מנת לקרב   בלב הצעירים את נושא הים וכן גם גיוס גדנ"עים לקורסים קדם צבאיים שהתקיימו בבה"ד חיל הים, כשבתום הקורס היו מתגייסים ישירות לחיל .

בתל אביב, חיפה וטבריה.  קוימה פעילות רציפה  במשך כל השנה, על ידי מדריכי גדנ"ע ים.  וכן גם קורסי קיץ שהתקיימו במפרץ עכו באזור בית הספר לקציני ים  במהלך החופש הגדול. לשם היו מגיעים חניכים מבתי ספר לקורסי קיץ במסגרת " גדנע_ים" מקביל לקורסי המ"כים הנערכים בגדנ"ע חי"ר וגדנ"ע חיל האוויר.

בעת שהייתי מפקד גדנע-ים, התווספה  סירה שלישית וקראתי לה "גלית" על שם בתי שנולדה באותו זמן.

מפקדי מפקדי גדנע ים  לדורתיהם: רס"ן זאב פריד, סרן חנינה מלצר, רס"ן עזריאל טל ואנכי רס"ן פלג משה.

מהלך שירותי בחיל הים: לאחר שרות של  כ-10 שנים, כלוחם וקצין בשייטת 13, הועברתי למפקדת חיל הים. אחד התפקידים אותם מילאתי היה מפקד גדנ"ע ים.  זאת בנוסף לתפקידים אחרים: ראש מדור הדרכה והשתלמויות חו"ל, נציג חיל הים בבית ספר מבואות ים. ראש מדור ארגון ונוהלים במחלקת מודיעין. קצין הביטחון של חיל הים וראש ענף צי סוחר.  עד  לפרישתי לגמלאות ב-31 במאי 1974

משה פלג מקבל דרגת סא"ל ממפקד חיל הים אלוף בנימין תלם. 1973

משה פלג מקבל דרגת סא"ל ממפקד חיל הים אלוף בנימין תלם. 1973

 

סאל  מיל' משה פלג

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות