מנהיגותו של ביני תלם כמפקד חיל הים

0
משמר המורשת הימית                                                                    13 מרץ 2012 הנדון:קוים למנהיגותו ביני תלם ז"ל

אלוף ביני תלם הלך  לעולמו בחודש יוני 2008  יהי זכרו ברוך. ביני היה הראשון מבין בוגרי בית הספר קציני ים  שקיבל את תפקיד מח"י.

סא"ל מיל אריה מרמרי יבל"א כתב הספד בשפתו הנמלצת וקרא לו "אלוף האלופים". יותר ממה שהיה כאן המנהג שאחרי מותו מחפשים לעטוף את ההולך בכל הדברים הטובים שאפשר להגיד עליו. טבעי שאריה שהיה תקופה ארוכה ראש לשכה יהיו רגשות מיוחדים מעבר לאחרים. כתב את הדברים מליבו ולא עלה על דעתו להרגיז מישהו.

ממפקדי חיל הים בעבר נמצאים איתנו שלושה שהיו בכירים מביני ולא ראו להתרעם. איני יודע מה חשבו לעצמם אך מילאו את הפסוק "אין אדם מתקנא בבנו ובתלמידו". מרבית האלופים שבאו אחריו התייחסו אליו בעבר כמפקדם ואולי גם הסכימו עם מרמרי. אך היה מי שהתרעם וחשב שהתואר הינו מוגזם. ביני לא היה רוצה להתהדר בנוצות שלא שלו ויש מקום למביני דבר כולל בעלי ענין לבדוק את הדברים.

כדי שגם אנחנו הפקודים נוכל להתיחס לנושא היה מין הראוי להביא לדיון את סגנון הפיקוד של המפקד ולא את האיש עצמו. כל מח"י עמד בפני אתגרים אחרים והיו לו כלים ואפשרויות אחרות. ודאי שכל אחד מהמפקדים היה המח"י הכי טוב בעת משמרתו. וביני היה גם האיש הנכון בזמן הנכון כדי להביא לידי ביטוי את המאמץ של שנות דור. תחת מנהיגותו  יצא חיל הים למרחב עם ספינות הסער.

התייחסות לארוע מסוים לא תספיק כדי לתת הערכה. כל מפקד בזמנו נתן החלטות בלתי הפיכות שלא תמיד התבררו כנכונות. להחלטות אלה עמדו או כשלו במבחן התוצאה. יש כאלה שלא תוחקרו ולא נידונו ואלה צוברות משקל עודף עם הזמן.

להחלטתו של ביני כמפקד הכוח הימי להרחיק את היפו מפורט סעיד ביוני 67 הוכחה כנכונה על דרך השלילה באוקטובר אותה שנה. כאשר אח"י אילת לא התרחקה והוטבעה.

החלטתו באותו ארוע להפסיק את קרב הטרפדות כשרק החל כנראה לא הייתה עומדת בתחקיר.

החלטתו לקחת את הפיקוד הטקטי ולפצל את כוח הסטי"לים בקרב פורט סעיד 6/10/73 אולי לא הייתה בהתאם לעקרון הפיקוד מלפנים  אך הוראתו להמתין לסיוע אויר התקפי גרמה להצלחה  בקרב היות  וירי הטילים כשל. והמטוסים שהגיעו  לא אפשרו לאוסות המצריות להיערך לירי. והמטוס האחרון אף הטביע אחת מהן.

 

ביני תלם עם יומי ברקאי למחרת קרב לטקיה 7 אוקטובר 1973

ביני תלם עם יומי ברקאי למחרת קרב לטקיה 7 אוקטובר 1973

הערכת מפקד חיל הים – חיל הים אינו בוחר את מפקדיו בעצמו. כמו כל נושא אחר בקבלת החלטות מתקיימים בה השיקול הרציונלי מי הכי מתאים, השיקול המוסדי והשיקול האישי עם מי יהיה הכי נוח לממנה. מאף פקוד לא נדרש לכתוב חוות דעת על מפקדו ואם יעשה כן בעת השירות יסתכן. כדי שהערכה לא תהיה נקמנית או סטריאוטיפית  וכדי לדעת להעריך מפקד כדאי להתנתק מהתועלת העצמית שהיתה לך או לא הייתה ממנו. שאל עצמך את השאלות הבאות:

האם היה אימון והערכה בין ביני תלם  ובין המערכת\פקודיו? – אני מעיד שאכן היה.

האם למדת מביני תלם משהו לגבי התנהגות או תורה מקצועית? – למדתי לשאול שאלות ולהקשיב לתשובות.

האם היה אכפת לך לפעמים מה ביני תלם חשב או היה חושב עליך במצבי פיקוד? –לי היה אכפת.

האם הייתה לך ולחבריך הרגשה שאפשר לסמוך עליו שיעשה את מה שצריך במצב מתפתח?

האם חשבת שתוכל להגיד לביני תלם את אשר בראשך או בלבך ותובן ומבלי שתינזק? – לי היה בטחון מלא.

הפיקוד הינו תופעה של החברה האנושית וכמעט כולנו חווינו אותה או הושפענו ממנה. עקרונות הפיקוד פשוטים יחסית. השילוש המקובל הוא:

דע את החומר – עד כמה יודע בתחום הלחימה להם הוא אחראי. הכשירות לפיקוד נובעת מידע. הייתה הרגשה שביני תלם יודע כל מה שקשור לימאות ולחימה בכלי שיט.

תן דוגמא אישית – בהופעה התנהגות והתייחסות – האם מפנים את אחריותו האישית. היתה לו סבלנות לשמוע תחקירים לא ניסה לשים דברים בפי הדוברים. ראית לפניך מפקד דובר אמת ואינו בורח מאחריות.

תן תשומת לב לפקודים – הקפדה שיעשו מה שצריך וגם שיקבלו את המגיע להם. מפעיל את סמכותו במידתיות.

 

ביני תלם בהפלגה על אח"י מבטח בשרבורג לידו מפקד חיל הים דאז שלמה אראל, ומפקד הספינה מיכאל גל

ביני תלם בהפלגה על אח"י מבטח בשרבורג לידו מפקד חיל הים דאז שלמה אראל, ומפקד הספינה מיכאל גל

מאפייני המנהיגות

בכל נושא שעולה –  עד כמה יודע את החומר – מבהיר ברור מה הוא רוצה- מקפיד לקבל את התוצאה שהתכוון אליה.

 

התנהגות במצבי לחץ – בכל רמת פיקוד דורשת התנהגות קצת אחרת. האם התנהגות המפקד בצבי הלחץ מדבקת או מרגיעה את הפקודים ואת מערכת הבטחון.

קצב התנהלות – מתאים לנושא הענין ולתת לזמן גם לעשות את שלו.

מצבי טעות – בכל מערכת אנושית וודאי צבאית עם כל הסיבוכים קורות טעויות. המערכת נבחנת גם בהתמודדות איתן. כמה מהר מכירים בהטעות ומתקנים אותה. או מקדשים את הטעות כחכמה ומציירים את המטרה מסביב לפגיעה.

ערכי התנהגות אנושית – בחיל הים ובצבא בכלל אנו עושים דברים רעים למישהו ולפעמים על הכוונת מי שלא הגיע לו איך נמנעים ואיך מגיבים שזה קרה. החל בטוהר הנשק וסתם איפה ואיפה.

שיתוף בחשיבה לעומת אני ואפסי – הבעיות העומדות לפני מפקד בכיר בח"י מסובכות. רק מועטים יכולים לסמוך על השכל של עצמם. והפתרון גם מגיע מאוחר מדי. בצההל ובעיקר בחיל הים אך יש שכל רב מסביב מרבית הקצינים המגיעים למעלה חכמים. האם המפקד מאפשר לנצל את השכל שלהם ולהתקדם יחד או שחשוב לו שימלאו את פקודותיו הוא.

האומץ לא לעשות מה שלא צריך – בעיקר בעת מלחמה עולים רעיונות נועזים שיכולים להביא להידרדרות. המקצוע מלמד מה אפשר לעשות ומה לא צריך להכביד על המערכת. כאשר סגן הרמטכ"ל בר לב אמר שנדפוק אותם מהר חזק ובאופן אלגנטי התכוון שלא נעשה דברים שלא צריך ולא נכה היכן שאין אויב.

תחקיר חושפני או תחקיר מתוכנת – רמת התחקיר הינה רמת היחידה והיא רמת המפקד. האם מטרת התחקיר הינה קידום ושיפור היחידה פנימה או להביא מסקנות סדורות וערוכות לסבר את האוזן לשומעים אחרים. האם המדברים שמים הכל בחוץ גם מקבלים בקורת ממפקדיהם הישירים. או תחקיר מתומלל (קרי אומלל) שהינו הצגה מיועדת כלפי חוץ.

תחקיר חושפני קשה למשתתפים ונראה כמעליב בטווח הקצר. אך  מציג את האמת ומאפשר להתקדם בסופו של דבר יוצר אמון רב.  בתחקיר המתומלל\אומלל ההצגה יפה אך האנשים מרגישים שניכלו אותם. הקשר בין הפיקוד לפקודים נעשה ללא אמון והערכה הדדית

רמתו האישית והתנהגותו של המפקד הבכיר היא הקובעת. האם הידע המקצועי שלו בתחום הנעשה כזה שלא ניתן יהיה לכסות על פגעים והאם הוא מאזן את הבקורת הנשמעת מהמפקדים לפניו או שרק מגביר קול לבקורות ששמע מאחרים.

התחקירים בפני ביני תלם היו תחקירי אמת וקידמו את חיל הים. 

נושאים נוספים

בנין הכוח איזה וכמה כלים חדשים נוספו לחיל הים בתקופתו או בזכותו.

האם המינויים עשה בזמנו או השאיר אחריו. היו לטובת הכלל או בנוסח "כל אנשי המלך".

איך העמיד את חיל הים מול הקברניטים. הרמטכ"לים דדו ומוטה גור העריכו מאוד את חיל הים.

האם בנה מדרגה חזקה לממשיכו או ראה עצמו ראשון ואחרון. ביני תלם ראה עצמו כבונה מדרגה. לא היה מוכן להמשיך מעבר לתקופה של שלוש שנים ומסר חיל מסודר ובנוי היטב.

לזכותו האישית של אלוף ביני תלם אני רואה  במעבר חיל הים ממגננה ליזמה התקפית בפתיחת מלחמת יום הכיפורים. בהחלטה המבוססת על ידיעה ברורה של יכולת ספינות הסער ואמונה בכושר המפקדים בים, דחף את המגבלות שהוטלו על חיל הים עשה מה שצריך וכך חיל הים הצליח.

בברכה

אלי רהב

תא"ל מיל בחיל הים

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות