מאימוני שייטת 13 בצרפת 1958 סא"ל דימ' אמנון בן ציון

0

21 במאי 2019

"איט איז נוט פייר"

משמעות הכותרת הזו תבוא בסוף הסיפור

לאחר מבצע קדש נקשרו קשרים אמיצים עם הקומנדו הימי הצרפתי "קומנדו הובר" והוזמנו להתאמן יחד איתם בבסיסם בנמל טולון.

זו הייתה "מהפכה" מבחינתנו למדנו בלי סוף והשתמשנו בציוד סירות הגומי עם מנוע במקום קייקים מכשירי חמצן חדישים –  2 קנים משך שהות ארוך בצלילה. סנפירים חדשים, בגדי גומי חדשים, צלילה עם מכשירי אוויר + טבלאות צלילה, צניחה לים + קיפול מצנחים לפני הצניחה, יציאה מצוללת – בקיצור "גילינו את אמריקה".

את האימונים ערכנו בנמל טולון. נמל ענקי המשמש בסיס של הצי הצרפתי בים התיכון. אני אישית הגעתי לאימון ראשון בצרפת בחודש אוקטובר 1957 במסגרת קורס מפקדי פלגות של השייטת ואנחנו 13 חניכים מהשייטת בקורס חובלים מחזור ה. ומאז הגעתי לטולון כל שנה במסגרת היותי מדריך ומפקד בית הספר ללוחמים בשייטת.

קבוצת המתאמנים משייטת 13 בגשר צוללת צרפתית.

קבוצת המתאמנים משייטת 13 בגשר צוללת צרפתית.

באחת מהפלגות האמונים ואני מפקד המשלחת פונה אליי מפקד היחידה (סרן) הצרפתי ואומר לי כי האדמירל מפקד הצי הצרפתי בים התיכון מבקש לערוך תרגיל דו-צדדי שאנחנו נתקוף את אניות המלחמה שלו העוגנות בנמל טולון. לא יכולתי לסרב כי אנחנו האורחים שלהם. סוכם על מועד הביצוע ואנו הקצינים יושבים לתכנן ומגיעים למסקנה כי זה בלתי אפשרי הנמל ענקי ומלא עם סירות משמר. ואז מעלה אחד הקצינים הצעה "לגנוב סירה צרפתית. 4 צוללים ישכבו מתחת רשתות ו-2 לוחמים דוברי צרפתית בבגדים אזרחיים יחתרו ויתחזו לדייגים וכך נגיע לאזור העגינה".

הצגתי את התכנית למפקד הצרפתי הוא נבהל ואמר אסור לגנוב סירה תשכרו סירה מדייג תמורת כסף. וכך היה שילמתי לדייג מכספים שהיו ברשותי כמפקד המשלחת. יצאנו לתרגיל המבצעים חתרו וכל מספר דקות ניגשה אליהם סירת משמר ואישרה להם להמשיך. הם הגיעו לנקודת הטבילה ליד אניית מלחמה מושבתת ללא צוות מול המטרות. הצוללים ירדו למים הגיעו למטרות הדביקו מוקשים ל-4 ספינות, חזרו לסירה והסירה חזרה למעגן שלנו. בבוקר בא אליי המפקד הצרפתי כולו חיוור ומבקש ממני לבוא יחד איתו לאדמירל הצרפתי.

מאחר והצוללים בודקי התחתיות מצאו את 8 המוקשים שלנו 2 לכל ספינה ורוצה שנסביר לו כיצד הצלחנו לחדור למרות השמירה ההדוקה.

הלוחם אמנון בן ציון במהלך האימונים בצרפת, 1958.

הלוחם אמנון בן ציון במהלך האימונים בצרפת, 1958.

הגענו לחדרו של האדמירל שהיה זעוף ורציני. לאחר שהסברתי לו כיצד ביצענו את החדירה הסתכל עליי ואמר "איט איז נוט פייר" (זה לא הוגן) על קצה הלשון עמד לי המשפט "ובגלל זה הפסדתם בכל המלחמות" אבל שתקתי.

אמבץ

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות