דברי פרידה מדני גזית ז"ל

0

3.11.2017     יד' חשוון תשע"ח

אל"ם בדימוס דני גזית ז"ל

דברי הספד ופרידה מטעמו של גואטה שלמה

דני היקר , דליה ושאר בני המשפחה ההמומים והאבלים. מכרים ועמיתיי מחיל הים ומיחידת המודיעין הימי לשעבר וכיום . מאז אתמול, עת הודעתי לכל החברים בחיל הים ובמודיעין הימי על פטירתו של דני, קיבלתי עשרות רבות של מילות צער וניחומים על הלקחו לאחר התמודדות עם המחלה הארורה . מחלה שבשבועות האחרונים הסבה לו סבל וייסורים רבים וקשים מנשוא.

אילו הייתי מקריא כאן את כל ההודעות ומילות הצער של החברים, היינו גורמים לטורח ציבור ביום שישי הקצר. דני היה כועס עלי!!! אדם כה נעים ו-כה נוח לבריאות לא היה מסכים לטורח ציבור שכזה.

אבל דבר פרידה אחד קולע אביא בכל זאת. אתמול בבוקר קיבלתי תוך דקות ספורות תגובה של אחד ממפקדיו ומוריו במודיעין הימי-אורי מרץ יבל"א. אורי כדרכו מתנסח בחדות ובאופן קולע- אביא את דבריו בשמו:

"דני היה איש יקר. מוכשר מאוד ורב פעלים. צר לי מאוד על סבלו ועל לכתו בטרם עת. אזכור אותו כאדם צעיר, סקרן ומקורי כראוי לאיש מודיעין."

"יהי זכרו ברוך."   אורי מרץ

דני בשירות המודיעין הימי מאמצע שנות ה-60 (אז ענף ים/4) לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר לקציני ים בעכו. לימים יכיר שם את דליה ויחדיו יקימו משפחה לתפארת בתחילה בעיר חיפה ובהמשך בעיר כפר סבא שקלטה בתחילת שנות ה-70 משפחות רבות מחיל הים.

בסמוך למלחמת ששת הימים ולאחריה שירת כקצין צעיר בחוליית המחקר הטכני. שם שקד על מחקר ציוד השלל הימי ממלחמת ששת הימים ולאחר שעלה הצורך להעמיק את הטיפול הטכני הוחלט להפוך את החוליה הטכנית למדור ודני הועמד בראש המדור הטכני כשענף המודיעין הפך להיות מחלקה.

ההיכרות הראשונה בינינו- אפריל 1971, אני טירון חדש ומועמד לשרת כחוקר מודיעין ימי והוא קצין מודיעין של בסיס חיפה . "ארבתי" לו ליד מקום חניית רכבו הפרטי-חיפושית תכלת- על מנת שיספר לי מה  זה בכלל מודיעין חיל הים. באחד הימים היו תוצאות ל"מארב". הנה מופיע לו סרן צעיר, תמיר ויפה תואר.

ישר קלטתי שהאיש שופע אנרגיה טובה. לרגע נראה מופתע שטוראי ניגש ומצדיע לו (לימים הבנתי שלא אהב גינוני טקס). אני בדחילו ורחימו מציף אותו בשאלות על המודיעין הימי והאם יהיה לי מעניין כחוקר מודיעין ימי והוא במלוא הצניעות והענווה השיב לי במאור פנים ובחיוך חם. לימים כשהמשכתי את שירותי בקבע כקצין תמיד אהב דני להיזכר בסיטואציה הזו ליד מקום החניה של חיפושית התכלת .

באותה עת, שהיתי בבסיס חיפה במעבר לקראת שיבוצי במחלקת המודיעין ב-סטלה מאריס . המפגש המלבב עם דני בבסיס חיפה היה המפגש הראשון שלי עם קצין מודיעין ימי. מפגש שנתן לי תחושה טובה שאני עתיד להשתייך ל"משפחה טובה". כמובן שלא שיערתי באותה עת שאני עתיד להיות פקודו של דני לעוד שנים רבות וארוכות.

כעבור ימים ספורים הסתיימה תקופת המעבר שלי בבסיס חיפה והגעתי למחלקת המודיעין ב-סטלה מאריס. למזלי הוצבתי במדור המודיעין הטכני שאותו, כאמור, ייסד והקים דני גזית. דני השאיר למחליפו מדור לתפארת. מדור שלאחר הטראומה של טביעת ה"אילת" הותיר פרסומי מודיעין טכניים מעמיקים ובמיוחד אודות הטיל האימתני (אז) ה"סטיקס" ועוד כול מיני "מרעין בישין"

כשהגעתי למדור התפעלתי משפע הפרסומים שדני הותיר אחריו. בכתביו של דני היו 2 מאפיינים בולטים ראויים להערצה-מצד אחד, כתב יד יפה ברור ותאווה לעיניים כתב יד שלא היה נחוץ להדפיסו ואם כן הרי שהיה חלומה של כל כתבנית. מצד שני ניסוח רהוט, ברור  ,מקצועי, לא מתפתל ומלוטש . אנו ממשיכי דרכו במחקר למדנו רבות.

כאמור בשנים, 1970-72,נשלח מטעם מחלקת המודיעין לשמש כקצין מודיעין  בבסיס המרכזי של חיל הים-בסיס חיפה- באותן שנים היה לדני חלק חשוב   בהכנת שייטת הסטי"לים (שייטת 3)  לקראת מלחמת יוה"כ בהיבט של הכרה ותודעת האויב. מי יודע כמה שעות הדרכה ושעות תרגולים ב-מת"ט נזקפות לזכותו של דני לפני מלחמת יום הכיפורים.

את פרסומי המודיעין אודות האויב,  הטמיע דני היטב בקרב הלוחמים והמפקדים. לא לחינם אמר מפקד השייטת- יומי ברקאי-כששב מהקרב הראשון בחוף הסורי-"האויב התנהג כמו במת"ט." . דני היה שותף להישג זה יחד עם עוד רבים וטובים במודיעין הימי,  שחלקם אינם אתנו היום לצערנו וחלקם עמנו וחלקם אף נוכחים כאן בקהל.

עם המעבר לקריה, שימש דני בתפקיד רוחב כראש מדור במחקר . בקיץ 1973 נשלח לקורס פיקוד ומטה וכשפרצה המלחמה פוזר יחד עם שאר החניכים ליחידות האם שלהם. דני חזר בימים הראשונים של המלחמה למחלקת המודיעין הימי , אולם תוך זמן קצר שובץ לפי בקשתו של מש"ט הסטי"לים- יומי- להיות הקמ"ן של השייטת. כקמ"ן שייטת 3 פעל בשארית ימי המלחמה ובימים שלאחר המלחמה-עת פעלה השייטת ימים ארוכים באבטחת וליווי צי הסוחר במרכז ובמערב הים התיכון.

בשוך הקרבות, נדרש המודיעין הימי לרכז את המידע הרב שהצטבר אודות האויב הימי, לפני המלחמה, במהלכה ולאחריה. ראשי המודיעין הימי דאז-רמי לונץ ועוזרו אורי מרץ יבל"א וברנע משה, איך לא? הטילו את המשימה  על דני גזית. לרכז את המטלה. ואכן תוך זמן קצר עמדה לה לתפארת סקירה עבת כרס תחת הכותרת:" ציי ערב במלחמת יוה"כ". עד היום משמשת סקירה זו ומהווה נכס צאן וברזל לחוקרי המורשת למיניהם.

דני המשיך וסיים את קורס פו"ם ימי ומילא תפקידי רוחב שונים. עם הרחבת המסגרות של מחלקת המודיעין , בימיו של אלי לוי, התמנה דני כראש ענף ציי ערב במחלקת מחקר. שם המשיך לעשות חייל בעשייתו המודיעינית והיה זה אך טבעי שיתמנה לתפקיד ראש מחלקת מחקר באמצע שנת 80. צמרת המודיעין הימי, בשנים 80-83/4  כללה אז , את מיכה רם (לימים מח"י) ומייק קורן, שניהם יבל"א. שלישייה זו הכינה והובילה את המודיעין הימי לפני, במהלך ואחרי מלחמת שלום הגליל. בתקופתו כראש מחלקה יזם ומימש דני שינוי אירגוני משמעותי של מחלקת מחקר- שינוי שלימים הוכיח את עצמו

בתחילת 84  סיים דני את תפקידו כראש מחלקת מחקר,  והעביר את שרביט הפיקוד על המחלקה לידידו , יוסי שניר, חבר מחזורו בקציני ים עכו. הוא עצמו נסע להחליף את שניר בשליחות קצרה בחו"ל-במזרח הרחוק. מתפקידו האחרון זה סיים את שירותו בצה"ל ופרש לגמלאות

אולם דני המשיך עוד שנים רבות לשרת במילואים ושימש כמפקד חמ"ל המודיעין הימי בחירום.  אנו רמח"י המחקר הצעירים, זכינו  להתברך בעצותיו, תבונתו וקור רוחו של דני . תמיד ראינו בו מקור להשראה ולחיקוי

בני המשפחה היקרים, אבדה גדולה אבדה לכם. בעידן הפייסבוק כולנו היינו שותפים לאהבת המשפחה של דני. כולנו התפעלנו ממילות הגאווה והחום שהרעיף על משפחתו , נכדיו ונכדותיו. דעו לכם שגם אנו במשפחת המודיעין הימי אבלים יחד עמכם. נכרת אחד מעמודי התווך של המודיעין הימי.

דני היקר, בן ציפורה, לך לך לעולם שכולו טוב. הצטרף שם לשולחן "מסדר אבירי המודיעין הימי". על מנת שלא אחטא ואפספס את אחד משמות האבירים, לא אקריא את שמותם מתוך רשימה שלצערנו הולכת ומתארכת.

בטוחני שגם הם מצטערים על לכתך מהעולם הזה מצד שני אני משוכנע שהם מכינים לך כעת משמר של כבוד לקראת כניסתך בשעריו של העולם הבא. אני מניח שמאז אתמול בשעות הבוקר הם שוקדים על הכנת כיסא נוסף סביב "שולחן "אבירי המודיעין הימי".

דני יהי זכרך ברוך ומורשתך תעמוד לנגד יקיריך ופקודיך. גם כשאנו כעת לא במדים, אנו מצדיעים לך בדרכך האחרונה למרות שלא אהבת גינוני טקס. צנוע היית אבל הייתה זו צניעות של אדם בעל עוצמה.

לסיום דבריי, אציין כמה מילים ממסכת אבות פרק ב'. בפרק זה מתואר דיאלוג מעניין בין רבן יוחנן בן-זכאי ל-5 תלמידיו הבכירים : מהי הדרך הטובה שידבק בה האדם?

אחד אמר-עין טובה

השני אמר-חבר טוב

השלישי אמר-שכן טוב

הרביעי אמר-הרואה את הנולד

החמישי אמר-לב טוב

בן זכאי ראה מידה זו כמידה הכי טובה ומכילה את שאר המידות

ביממה האחרונה חככתי בדעתי והתלבטתי מהי המידה הרלוונטית לדני. הגעתי למסקנה שדני התברך בכולן:

אבירי המודיעין הימי לאחר לוייתו של דני גזית ז"ל

אבירי המודיעין הימי לאחר לוייתו של דני גזית ז"ל

גם עין טובה (ללא שמץ של קנאה)  גם חבר טוב (יעידו על כך חבריו ועמיתיו) גם שכן טוב (יעידו על כך שכניו בשכונת המגורים וגם שכניו במסדרונות "הבור") גם רואה את הנולד (קצין מודיעין משכמו ומעלה) וגם בעל לב טוב (אוהב את הבריות ואהוב עליהם)

הנה כי כן דני היקר, התלכדו בקרבך כל המידות הטוב של תלמידי רבן יוחנן בן-זכאי.

יהי זכרך ברוך ומורשתך תעמוד לדורי דורות

שלמה גואטה,

פקודו של דני במשך כעשור ומחצה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות