עדי אלעזרי – שריפה ב NORDIC EMPRESS

0

השריפה בקיסרית הצפון – עדי אלעזרי  6 בדצמבר 2020

"התמדה, נחישות ורצינות הם המפתח להצלחה" (מאיר בונה)

נו? מה קורה איתך? מתי את מתכוונת כבר לשלוח את הסיפור שדיברנו עליו?

לפני כשנה וחצי ישבנו יחד משה ואני לדבר קצת על ים, נוסטלגיה וזיכרונות ימים עברו.

השנים חלפו ועדיין נשארו מספר סיפורים שחותמם נשאר חי בזיכרון כאילו היו אתמול. משה אמר שלדעתו הגיע הזמן שאכתוב את הסיפור של קיסרית הצפון. "יש בו עניין לציבור" הוא אמר והוסיף "את מוכרחה להוציא אותו לאור".

סיפור זה פותח שער רחב אל ים של רגשות ותחושות. ישנם בו חלקים קלים וחלקים קשים.  רגעים מורטים עצבים ורגעים של אושר ועונג גדול. יחד עם זאת הסכמתי שאכן הגיע הרגע לשחרר את הסיפור לאוויר העולם. הבטחתי שאעשה זאת בהקדם.

מכיוון שאני מאלה שחייבים לקיים הבטחות, הסיפור הזה רדף אחרי עד עכשיו. כל כמה חודשים התעורר לתחייה ונדנד. כל פעם הבטחתי מחדש שתיכף אכתוב אותו. עד שסוף סוף זה קרה.

השריפה בקיסרית הצפון

עוד יום בגן עדן ואנו ברגעיו האחרונים של המסע לפני ניתוק חבלים בנמל המילטון ויציאה חזרה לניו יורק.  זהו הסיבוב השבועי השישי שלי בקו זה.

ניו יורק >>> המילטון ברמודה >>> סינט ג'ורג' ברמודה >>> ניו יורק.

באוויר תחושת נוחות. הכל מרגיש מוכר. בכל שבוע מתחלפים להם 2200 נוסעים על גבי סיפון האוניה ו 800 אנשי הצוות נותרים לעבוד בחוזים ארוכי טווח של ארבע עד שמונה חודשים בשירות רצוף.

היום, יום שישי, 15 ביוני 2001, מבחינתי זהו יום שתמיד מרגש אותי. כישראלית יהודיה יחידה באוניה, זה מסמן סוף שבוע, מנוחה וכניסה חגיגית לעבר השבת. תיכף נצא אל הים, בקו ישר עם פנים קדימה לעבר ניו יורק.  בהחלט מרגש.

לרוב בסיום מסע כזה, יום שישי בערב הינו יום פורענות עבור הנוסעים באוניה ותכלס זהו זמן טוב לחגיגות גם עבור הצוות.

עוד שבוע חלף ומחר כולנו נתנדנד יחדיו בים הפתוח, כך שניתן לאכול הרבה, לשתות עד שכרה ולרקוד עד אור הבוקר.  מחר כל הנוסעים ישנו עד מאוחר, יארזו חפציהם לפני ההגעה לנמל הבית – ניו יורק  ולכן עומד להיות יום רגוע בים. ? השמים מחייכים, הים שקט ורגוע  ומזג האוויר חמים ונוח.

תמונה מגשר האוניה – קיסרית הצפון – NORDIC EMPRESS -  רגע לפני יציאה לים

תמונה מגשר האוניה – קיסרית הצפון – NORDIC EMPRESS – רגע לפני יציאה לים

בשעה 1630 נשמעת קריאה אחרונה במערכת הכריזה All Aboard הזדמנות אחרונה לעלות לסיפון לפני שיוצאים ומפליגים הביתה.

הצוות עובד במרץ בהכנות להתנתקות ותמרון האוניה החוצה ללב ים ואני בדיוק חוזרת מאימון ריצה ונערכת לארוחת ערב לפני המשמרת בגשר.

 

 

השעה 1930  הטלפון בקבינה מצלצל, "First Officer Adi , half an hour for your watch"

עדי אלעזרי בכנף הגשר

קצינה ראשונה עדי אלעזרי בכנף הגשר נמל ברמודה יוני 2001

מדווח מלח המשמרת בנימה ברורה וקצרה. מודה לו על התזכורת ומסדרת דברים אחרונים בזריזות לפני האוכל והעלייה למשמרת. יציאה לים עם חרטום הביתה, כמו שאומרים בשפה המקצועית, מרגשת מאוד ותמיד ממלאת את הנפש באדרנלין טוב. אף אחד מאיתנו לא דמיין או חשב לרגע מה צפוי לקרות בשעתיים הקרובות.

משמרת גשר באוניית הנוסעים היא אחד הדברים החשובים והרציניים באוניה.בדיוק כמו לשבת בתא הטייס במטוס.

באחריות קציני הגשר לדאוג לשלום ביטחונם ובטיחותם של הנוסעים באוניה.חיי המפליגים בים תלויים בתפקוד ללא רבב ובעירנות מוחלטת של קציני המשמרת.

באוניית נוסעים צוות קציני הסיפון והמכונה כפול במספרם מצוות הקצונה באוניות משא. זאת מכיוון שמידת האחריות שם כפולה ומכופלת. באוניות משא ישנם מקסימום 20 אנשי צוות על הסיפון והשאר מטען. באוניות נוסעים, כמות אנשי הצוות והנוסעים עצומה. כאן הנוסעים בעצם הם המטען הכי יקר על פני האדמה. אוניית הנוסעים הכי גדולה בעולם נכון לשנת 2018 נושאת בתוכה 8000 איש, נוסעים ואנשי צוות.

באוניה Nordic Empress "קיסרית הצפון" תפקידי קצינת ניווט ראשונה. קצינה בכירה בגשר הפיקוד בעת משמרת הניווט. איתי בגשר נמצאים בתפקיד קצין ניווט נוסף  בדרגת קצין שני ועוד שני אנשי צוות, מלחים.

השעון מצלצל 19:50 השעה לעלות לגשר. משמרת 20:00-24:00 תיכף תתחיל. בארבעת השעות הקרובות, אהיה אחראית על ניווט ובטיחות האוניה בשלום בלב ים.  בזמן שכולם חוגגים מטה את היציאה לים וההפלגה הביתה, נכנסתי בלאט לגשר האוניה.

חדר המפות מואר בתאורת לילה ושקט מופתי שורר בגשר האוניה. סורקת את האיזור, בודקת מיקומנו במפה, מכינה כוס קפה, מסיטה לאט את הווילון וצועדת פנימה בתוך החשיכה לעבר קונסולת הפיקוד.

בקונסולה יושבים בנחת קציני המשמרת 1600-2000 בכיסאות הניווט המפוארים שבגשר. "ערב טוב" ברכתי אותם ושאלתי "מה מצבנו קדימה?"

החלפת משמרות הוא הזמן הקריטי והחשוב במשמרת. יש להתעדכן בכל המתרחש בפנים האוניה ומחוצה לה. מה מיקומנו, מה מצב הים, מצב הרוח, מצב הגלים, מצב הריאות, האם יש הוראות מיוחדות מרב החובל, האם יש אוניות במרחב שצריך לשים אליהם לב כרגע והאם ישנם מקרים מיוחדים עליהם יש לתת את הדעת בבטן האוניה.

הראות טובה במשמרת, הים חלק כמו מראה, הכוכבים בוהקים בשמיים והאוניה חותכת בבטחה את דרכה בלב ים.

21:00   שעה חולפת והשעונים בגשר מצלצלים. הגיע הזמן לעשות סיבוב בטיחות בחדר המפות ותרגילי ניווט אסטרונומי. הדבר החשוב באוניה זה ביצוע תרגילים בשוטף ורשימות מעקב שיש לבצע ולמלא בצורה מדויקת כל יום ובכל שעה. כל זאת שומר את צוות הקצונה, הדרוגים ושאר הצוות בחדות ובתפקוד גבוה בגשר ובכלל.

נראה שהכל בגשר ומחוצה לו,  Safe and Sound כלומר, ים רגוע, אין אוניות באופק והכל שקט ולכן שואלת את הקצין השני האם מעוניין להתחלף כעת ולהיות במקומי בקונסולת הניווט. מה שאומר שאכנס עכשיו לחדר המפות מאחורה ואבצע שם את כל הנדרש.   הקצין השני מתרגש מההצעה וההזדמנות שנפלה בחיקו ומיד נענה בחיוב לשאלתי.

"Second Officer have the con"  מצהירה בקול רם על חילוף התפקידים בגשר וניגשת אחורה לחדר המפות לתעד את החלופה ביומן האוניה.  נכון לעכשיו הקצין הזוטר קיבל אפשרות להתנסות בניווט האוניה בעוד אני מאחור בחדר מפות נשארת אחראית על המשמרת, מפות הניווט וכמה אזעקות מחדרי נוסעים שמעשנים ליד גלאי העשן בקבינה או מייבשים את השיער בפאן.

22:00 אזעקה מחרידה נשמעת ממערכת האוניה בחדר המפות. ניגשת למחשב לראות במה מדובר ומול עיניי נגלים עשרה גלאים מצפצפים בו זמנית מהבהבים באורות אדומים  בחדר מנוע מספר 3.

מתקשרת לקצין המכונה כדי לברר מה פשר האזעקות ופתאום קולטת שגלאים נוספים מתחילים לצפצף והמצב מחמיר.שנינו אומרים אחד לשני בו זמנית

"Fire in the engine room – main engine number 3" ???  ומנתקים את השיחה.

מעתה הכל עובר לאוטומט. המוח עובר ממצב חושב למצב חירום.  כל מה שלמדנו ותרגלנו עד כה בכל השנים בים, מתנקז עכשיו לרגע האמת.  אני ניגשת בזריזות למערכת הכריזה ומודיעה בקול חד וברור

"BRAVO BRAVO BRAVO – main engine room number 3"

הטלפונים בגשר החלו מצלצלים מכל הכיוונים. בזה הרגע הקפטן והמכונאי הראשי הוקפצו משולחן ארוחת הערב המכובד והשמח שלהם ישר לעמדות החירום.

דקה וחצי עוברת ורב החובל (הקפטן) מגיח בריצה לגשר, שואל בקצרה אודות מצבנו ולוקח מיד פיקוד על המתרחש.  9 דקות חולפות מרגע הכרזת קוד BRAVO באוניה עד התייצבותם המלאה והמהירה כברק של 2200 נוסעים וכ 800 אנשי צוות, באמצע לב ים, חגורים  בחגורות הצלה בסיפון על יד סירות ההצלה בחושך. צינה קלה פושטת באוויר, חשש וחוסר וודאות תופסים מקומם של ביטחון, שמחה ואושר עילאי שכולם חשו עד כה מההפלגה.

במנוע מספר 3 התעייף אחד הברגים שהוחלפו זה מכבר ונשבר. כשל תפקידו במערכת אגן הדלק גורם לנזילת הדלק מסביב למנוע מספר 3 עד להתלקחותו בטמפרטורה גבוהה במיוחד. אזעקת לחץ נמוך החלה לצפצף בחדר בקרה המנוע וכל זאת מוביל לפיצוץ ולשריפה סביב מנוע מספר 3 אשר נראה בבירור במצלמות חדר בקרת המנוע.

???

המנוע הודמם מיידית וכל משאבות המנוע כובו. צוות האוניה החל לפעול בקירור האזור וכיבוי השריפה שפרצה. חלק גדול מחדרי הצוות בקומה מינוס 1 בדופן ימין הוצפו על מנת לקרר את תקרת חדר המנוע. שעה עוברת מתחילת האירוע וכעת כל הנוסעים ואנשי הצוות מועברים לעבר אולמות האירוח וחדרי האוכל בקומת הכניסה.

האיום הגדול מאחורינו יחד עם זאת עדיין נוהגים במשנה זהירות עד כיבויה המלא של השריפה. בגשר האוניה הלחץ הראשוני נרגע וצוות כיבוי האש עסוק בקירור האזור וחדר המנוע כדי לוודא השריפה אכן כובתה ולא תשוב.

משולש השריפה מכיל בתוכו  חום – חמצן – חומר בעירה  כל אלו קיימים בשפע כעת בחדר המנוע ולכן חשיבות גדולה לקירור האזור ונטרול גורם החום.

חדר מנוע 3 השרוף

חדר מנוע 3 השרוף

פלנג'ים שרופים

פלנג'ים שרופים

תמונות חדר המנוע לאחר השריפה

מתוך דוח משמר החופים.

 

 

 

 

 

01:00 שלש  שעות מתחילת האירוע, האש כובתה בהצלחה. ???

האזור מסביב לחדר מנוע קורר ביעילות מוצלחת ואלמנט החום נוטרל קליל. ✌️

הנוסעים וצוות המלון שוחררו לחדרים. כעת צוות הסיפון והמכונה החלו בבקרת נזקים והערכת המצב. שני מנועים מתוך ארבעת מנועי האוניה הושבתו כליל. האוניה כעת נמצאת ללא יכולת שיוט ונסחפת במרחק 140 מייל מנמל המילטון ברמודה בתוך הים הגדול.

לאחר דיווח ויצירת קשר עם גורמים בכירים בחברה בנוגע למתרחש, יוצאת גוררת מנמל ברמודה לעברנו. יש לנו מעכשיו עד הבוקר זמן להתארגן ולהשמיש את המנועים התקינים.בשעה 07:00 תגיע לחבור אלינו ספינת גוררת ללוות אותנו בהפלגה חזרה לנמל בטוח בברמודה.

04:00  רב החובל משחרר אותי מתפקידי בגשר ושולח אותי לישון.

"Good Job Adi. Now go and try to have some sleep. See you later. "

צלצולי האזעקה מלווים אותי לקבינה.  אמנם החלק המפחיד מאחורינו  ויחד עם זאת הצפצופים, האזעקות, ההמולה וכל  שהתרחש כעת, כולם ללא יוצא מן הכלל עדיין נשמעים בחוזקה ומהדהדים בראשי. נפילת מתח עצומה מגיעה.  מניחה ראשי על הכר ומנסה להירגע ולהירדם.

18 שעות לאחר האירוע, בשיחת טלפון לווינית עם אבי, מקבלת  נפילת מתח מטורפת ופורצת בבכי. עכשיו הכל ברור. לראשונה בחיי מתקבלת בתוכי ההבנה אודות אחריות ומה הסיבה אשר בגינה משלמים לי ביד רחבה עבור עבודתי.  עד רגע זה מערכות הקיום בגופי היו במצב הישרדותי עילאי כך שכל המערכת נאטמה לרגשות, תחושות או מחשבות מיותרות העלולים לבזבז את האנרגיה שבתוכי.

במהלך האירוע כובד חיי הנוסעים היה מונח על כתפיי והורגש ביתר שאת. זהו הרגע בו מהות קיומך היא להיות עבור האחר. אתה רק האמצעי אשר ממלא תפקיד בעולם לטובת הצלת חיי אדם אחר.

אחרית דבר

דו"ח משמר החופים של ארצות הברית

דו"ח משמר החופים של ארצות הברית

  • השריפה כובתה בהצלחה עם אפס פצועים✌️??
  • ‏הפלגנו חזרה במהירות נמוכה ובעזרת הגוררת לנמל המילטון ?️⛴️?
  • נוסעי האוניה הוטסו מנמל ברמודה חזרה לניו יורק. כולם ללא יוצא מן הכלל קיבלו פיצוי הפלגה נוספת ברויאל קאריביאן.
  • ‏האוניה נשארה שבועיים בנמל סיינט ג'ורג' לתיקונים.
  • ‏נזק ישיר ועקיף נגרם לאוניה ולחברה בשווי 8.8 מיליון דולר $$$
  • ‏צוות האוניה חגג את ההזדמנות וגם אני בטיולים באי ובהרבה ספורט ימי.?⛵????

מקרה השריפה קרה בערב יום שישי, 15/6/2001 בסיפון אוניית Nordic Empress סיפור השריפה הפך למקרה לימודי עליו לומדים בבתי ספר לכיבוי אש ברחבי העולם עד היום.

דו"ח משמר החופים של ארצות הברית תיאר את פעולותיי בגשר האוניה בשעת האירוע כנכונות ומהירות אשר תרמו למניעת נפגעים מהשריפה.

נורדיק אמפרס וסירה צמודה

נורדיק אמפרס וסירה צמודה

אם הגעת לכאן, כל הכבוד ❣️

את/ה משתייכ/ת לקבוצת  5% האנשים המיוחדים המעוניינים ללמוד דברים חדשים, לשמוע רעיונות ולהתפתח בכיוונים טובים בחיים. כל אחד מאיתנו, מוצא עצמו לפעמים, עומד מול אתגר גדול ורציני עד מאוד. השאלה היא כיצד אנחנו פועלים כדי לעבור את האתגר בצורה מיטבית לנו ולסובבים אותנו.

בתור נערה, גודלתי במסגרת צבאית נוקשה אשר חינכה למוסר וערכים. חינוך זה הוטבע בתוכי בצורה מוחלטת וכך גדלתי. רוצים לצמוח?  רוצים לגדול? רוצים להיות מסוגלים לעבור  כל אתגר וכל משבר בחיים?

"התמדה, נחישות ורצינות הם המפתח להצלחה" (מאיר בונה)

בהצלחה,    עדי.

✌️??️♥️

© כל הזכויות שמורות לעדי אלעזרי –  מנווטת בדרך האור.

אהבתם ? התחברתם ?

ליצירת קשר / מידע / פרטים נוספים ניתן למצוא את עדי

בפייסבוק – עדי אלעזרי – מנווטת בדרך האור. >>>>>>

https://www.facebook.com/adielazari07/

ביו טיוב <<<<<<

https://www.youtube.com/c/עדיאלעזרילהאמיןלרצותלהגשים

באתר הרשמי >>>>>>

https://adielazari.business.site/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות