ניסוי רקטות ותודה לקצין המכונה – סא"ל גבי חי שילה

0

-15 בנובמבר 2021

דברי תודה לצ'יף על סיועו לצוות גשר הפיקוד בעת חרום, ועל סיועו בתיקון תותח, וכן תודה לצוות אח"י אילת

בשנת 1976 בעת אירוע חרום בגשר אח"י אילת (סער 2) התחלתי לזרוק רקטות לים ,וזאת מחשש שערמת הרקטות מתחילה להתפוצץ או להמריא בתוך גשר אח"י אילת (סער 2).

מכיוון שלוחמי הספינות שבחדרי המכונות לא תמיד מוזכרים אני מוצא חובה נעימה להודות לצ'יף צביקה זוסמן ולשבחו על כך שבעת חרום הגיע לגשר הפיקוד, בגשר היה מוקד התרחשות אירוע . הצ'יף בשלוותו הידועה סייע לסיים את אירוע החרום מבלי שהרקטות תזרקנה לים. כמובן שעצירת תהליך זריקת הרקטות לים (הודות לצ'יף) מנע חשדות על "שיגעונות" נוספים ברקטות.

הרקע לסיפור : בשנת 1976 בהיותי קצין נשק וקצין גשר באחי אילת בצענו בים ניסוי ירי רקטות ארוכות טווח מוסבות. הרקטות הותאמו לדרישות של גורם מסוים .   ניהול האירוע בוצע מהמי"ק. במי"ק היו : המפקד -סא"ל רגב אליהו, ככול הזכור לי במי"ק היה גם המתמחה העולה והמיוחד שלנו האלוף דודו בן בעש"ט שתרם רבות לספינה בעת התמחותו. במי"ק היו גם קצין הגנ"ק וגורמים מקצועיים הקשורים לרקטות. איתי בגשר היה נגד הגשר שהיה ג'ינג'י גבוה שעבר אלינו מתוך צוות אח"י תרשיש שבפקוד אלוף דימ' שאול חורב. בעת הניסוי הפלגנו במהירות איטית מאוד בקורסים צפון -מערב ודרום מזרח ,ובטווח ביטחון מהחוף . בקופסאות הירי טיפל החשמלאי רס"ר אלכס הגבוה המצטיין שעבר לפלגה טכנית, או אולי מחליפו גרינשפן הג'ינג'י המצוין. מצב הים נוח, רוח     חלשה, המפקד רגב אליהו זוכר שהייתה רוח מזרחית. המתווה לניסוי היה פשוט :– הרקטות לניסוי רוכזו בגשר הפתוח, מדי פעם הוריתי לטעון רקטה בצינורות השיגור ועל פי פקודת המי"ק הייתי מורה על ביצוע הירי. הירי מבוצע מקופסת ההפעלה בגשר. ידוע שלאחר הפעלת מתג הירי שומעים  קול מתכתי ואחריו שומעים רעש של מנוע רקטי. שלב המנוע הרקטי נשמע חזק כמו צינור שחרור לחץ אוויר ובאותה עת רואים חלק ממעוף הרקטה.

רוב הרקטות נורו ללא בעיות, אולם מכיוון שמספר רקטות היו לקויות הניסוי הפשוט הפך למוזר מאד ולא עקבי. התגלו ברקטות המוסבות תקלות "לא נעימות" אשר לא פגשנו מעולם ברקטה המקורית. ככל הזכור לי באחד משיגורי הנפל שמענו פיצוץ חזק של הרקטה בתוך הממריא והרקטה לא המריאה. לאחר הירי מצאנו חלקי רקטה שכנראה התפרקה בצינור ההמראה. הממריא ניזוק ויצא מכלל פעולה. מצאנו חורים בממריא וכן עיוות (דפורמציה) של המתכת. במקרה אחר נשרפה הרקטה בממריא, הגברנו זהירות וערנות . הסברנו למי"ק את הבעיה והוחלט לעבור לביצוע ירי בממריא האחר, זאת כדי לסיים את הבדיקה, בצענו ירי נוסף וגם בו אירעו תקלות דומות. מובן מאליו  שהתפוצצויות בממריאים וכן בעיות אחרות הגבירו את חששנו וערנותנו. אומנם מדובר "רק" בפירוטכניקה אך אנו נקטנו אמצעי זהירות לרמה גבוהה יותר. ירינו תוך כדי זהירות וחשדנות. בשלב זה כבר היינו דרוכים מתוחים וחדים.

הסיפור –"התפרצות האירוע" – לאחר שני מקרי ירי נפל לפחות המשכנו בהפלגה מאוד איטית. בקרבתנו לא היו כלי שייט, והמתנו להמשך הנחיות. לפתע נשמע שוב רעש מנוע הרקטה ששמענו בכל השיגורים, אלא שהפעם אף אחד לא הפעיל ירי וככל הנראה לא היו רקטות בממריאים. שמענו מתוך ערמת הרקטות רעש המצביע על כך שרקטה "הפעילה את המנוע של עצמה" בגשר.

החלטותיי ותגובותיי – ווידאתי מיידית שאף אחד  לא הפעיל ירי. חששתי שמנוע ה"רקטה" – יפעיל את כל הרקטות בבת אחת, חששתי שהרקטות "ישתוללו" בגשר ויפגעו באנשים ובספינה. בנוסף חששתי גם ממטעני החנ"מ הקטנים שבתוך הרקטות. אמנם באותו יום המטענים המקולקלים התפוצצו בתוך הממריאים אחד אחד, אך עכשיו חששתי שכל המטענים הנותרים יתפוצצו בגשר בבת אחת. צעקתי "כל צוות גשר לרדת מהגשר, רק אני נשאר לזרוק את הרקטות לים".  

צוות אח"י אילת בעת האירוע

צוות אח"י אילת בעת האירוע

נגד הגשר הג'ינג'י הגבוה והחביב ירד אחרון מהגשר ושאל האם ככה באמת פשוט לעזוב את הטרוטלים? אמרתי חיובי חיובי  עזוב הכל. בזריזות ליוויתי את הנגד עד שירד מהשר  לכוון רחבת המפקד והורתי לצוות גשר להיות בכוננות לחזור לגשר, כל אותו זמן מנוע "הרקטה" עדיין נשמע היטב. ניסיתי מספר פעמים לדווח למי"ק אך בכל פעם נקטעתי עקב צורך להגיב לאירועים.

 

שלב זריקת הרקטות לים-הרמתי בידי חלק מהרקטות שהיו על ידי בגשר הפתוח, והתקרבתי למעקה כדי לזרוק את הרקטות לים תוך שאני בוחן את הסיפון ואת סביבתי. תוך כדי פעילותי אני מבחין בצדי השמאלי בתנועה בגשר הדגלים. אני מביט והנה הצ'יף המצוין שלנו סגן צביקה זוסמן. זוסמן הענק חייך את חיוכו השלו והתמידי. אני צועק משהו לזוסמן, והוא מרים לגובה מטף וממשיך לחייך או לצחוק תוך שהוא מסמן לי. היה זה רגע מתוח ורב משמעויות, בידי אני מחזיק רקטות שעומדות להתפוצץ ומולי הצ'יף מחייך, מיידית ובמקביל עברה בי גם מחשבה אחרת. לפי טלטולי המטף הבנתי שהמטף כבר ריק, הבנתי שהצ'יף מאותת לי שמטף נפרץ וגרם לרעש הדומה לרעש שיגור רקטה. עצרתי ברגע האחרון ולא זרקתי את הרקטות לים .                   

ההסבר לתופעה -הקול של הגזים שנפלטו בכוח מהמטף בגשר נשמעו בגשר כמנוע רקטה שפועל בתוך ערמת רקטות. וכל זאת  דווקא ברגעי מתח ודריכות בגשר. צרוף מקרים זה הפעיל אותי להגן על הצוות ועל הספינה.  נשמתי לרווחה, הודעתי על גמר אירוע. החזרתי את צוות הגשר חזרה למקומו. החזרתי את הרקטות למקומן בגשר הפתוח. עדכנתי את המי"ק וחזרנו לנמל.            כל אירוע ה"רקטה-מטף" ארך זמן קצר ביותר והצריך פעולות רבות  בפרק זמן קצר מאוד. התגובות התאפשרו הודות לצוות הגשר הממושמע והערני של אח"י  אילת שהשתתף ועקב כראוי אחרי הניסוי ולכן הבין את פקודותי המהירות. האירוע הפך לסיפור מצחיק שהמשכתי לשמוע אודותיו עד לאחרונה.

לאחרונה לאחר כ-45 שנה לראשונה התעניינתי מדוע הצ'יף עלה לגשר ברגע מסוכן, וטוב שהוא עלה מהמדרגות האחוריות. אני מביע את הערכתי לזוסמן הצ'יף המצוין שהגיע ברגע הנכון למקום הנכון.   בנובמבר 2021 הצ'יף כתב לי במייל שאיננו זוכר את האירוע אך אין לו בעיה אם ארצה לפרסם את הסיפור. בהמשך הבנתי מהצ'יף שהוא לא זוכר גם ביצוע תיקון חיוני שבצענו ביחד, מדובר בתיקון שהצ'יף ואנוכי ביצענו ביחד כתף אל כתף באחד הלילות. מאחר וזהו מקרה השכחה השני של הצ'יף פניתי לצורך אימות לקצין משמרת מכונה סמ"ר מוכתר אליהו. מוכתר אישר לי שהצ'יף עלה לגשר באירוע הרקטות. מאלי מוכתר הבנתי שהוא היה באותה משמרת קצין משמרת מכונה בחדר בקרת מכונה, והאזין כצפוי לרשת 10 שהיא רשת גשר- מכונה. יתרה מכך אלי מוכתר זכר שהצ'יף כנראה היה על הסיפון וכי הצ'יף עלה לגשר ברגע קריטי.                                                                          אינני יודע אם הצ'יף ידע שבגשר הפיקוד מתפתח אירוע של "התפוצצות רקטות בשרשרת". יתכן שהצ'יף עלה לגשר מתוך חתירה לסייע באירוע.  מאידך יתכן שהצ'יף לא ידע כלל על האירוע, אך עלה לגשר במסגרת "סיורו" בספינה. סיור בספינה מספק עדכון כדי להגיע למקום בו דרושה עזרה למחלקות אחרות, וגם על כך תודה.   בכל אחת מהאפשרויות אני מעריך את פועלו של הצ'יף.            רס"ר הפלגה שייע ז"ל, נהג לכנות את הצ'יף זוסמן בשם "כבד לבן" וזאת על היותו שלו ורגוע בכל מצב. זוסמן "הכבד הלבן" גדל במכללה החקלאית "יד נתן" שהעניקה לחיל הים מפקדים ולוחמים מעולים. זוסמן החקלאי בוגר מגמת אגרומכניקה הפך לימאי מעולה, ועשה שימוש מושכל בניסיון שלו כדי לעזור לצוות הספינה לתחזק כל פרט בספינה. למזלנו הצ'יף זוסמן וגם הצ'יף שחר(שוסטר) שקדם לו הינם לוחמים מצוינים.

תודה לשותפים באירוע הרקטות:-באוקטובר נובמבר 2021  דברתי עם מספר בעלי תפקידים באירוע הרקטות והם זוכרים את האירוע. אני מבקש בהזדמנות זו להודות לאותם לוחמים על עזרתם. להלן שמותיהם-המתמחה הנהדר שלנו האלוף דוד בן בעש"ט, מפקד הסטי"ל סא"ל אליהו רגב, קצין הגנ"ק אל"מ הראל גוב. אני מקווה ברבות הימים לפגוש גם את הכוון ,את נגד הגשר הג'ינג'י הגבוה את ההגאי וגם את הצופה ולהודות גם להם על תפקודם המהיר והיעיל.  אני מצדיע למוכתר קצין משמרת המכונה על ערנותו ,על האזנתו הטובה לקשר ועל הבנתו את הנעשה בספינה למרות ההמולה והרעש בחדר המכונות. אלי מוכתר הוא מסוג הלוחמים העושים מלאכתם בשקט, ביעילות ובבטחה. אני גאה שזכיתי לשרת עם לוחם ושמו אלי מוכתר.שירותו של אלי מוכתר התאפיין בהבנתו העמוקה את הנעשה בים, בספינה, במכונה וסביבו. הבנתו ובגרותו של אלי מוכתר תרמו רבות לבגרות לנאמנות ולהצלחה של צוות אחי אילת.

אירוע שני לצרכי המחשת חינוכו המבצעי והביצועי של הצ'יף צביקה זוסמן:   

תותח החרטום באח"י אילת

תותח החרטום באח"י אילת

                                                                     באירוע שלהלן תיקנו אנשי הצוות תותח 40 מ"מ בחרטום ברמה שמעל לדרג הספינה, הצלחתי בתיקון הודות לסיוע של הצ'יף זוסמן .דוגמת התותח מסבירה מדוע לדעתי גם באירוע  הרקטות מתאים מאוד לצ'יף זוסמן (הכבד הלבן) לסייר בספינה להתעדכן, ולסייע בזמן הנכון . פירוט הדוגמא :-באחד מהימים תותח חרטום התקלקל. במקור מספנה יעדה את עבודת תיקון התותח לבוקר המחרת ובצדק. היה צורך להחליף מסב במנוע צידוד, וכדי להגיע אל המסב צריך לפרק את שריון התותח העשוי מברזל. פרוק שריון מחייב פתיחת עשרות ברגים תקועים וחלודים שנשטפו במי מלח שנים רבות, משימה לא קלה. הצ'יף הסכים לעזור, שאלתי את מספנה "ואם צוות הספינה יפרק את השריון תחליפו עכשיו ובמקום את המסב". מספנה שהכירו אותי זה מכבר נתנו תשובה חיובית. מפקד הסטי"ל סא"ל אלי רגב הידוע באומץ ליבו ושלוותו אישר, ולקח על עצמו משמעויות, אולם מכיוון שרגב בנה אותנו הוא גם ידע לסמוך עלינו. הצ'יף הביא כלים ושמן, בהדרכת הצ'יף סיימנו את פתיחת כל הברגים החלודים במהירות. למדנו דרכים שונות  כדי לקצר בזמנים כינסנו קבוצות של אנשי צוות וחילקנו להם אחריות לפרוק קבוצות ברגים קטנות. בפתיחת הברגים הבעייתיים עסק הצ'יף החזק שהחזיק פעולת נגד (קונטרה) ושני לוחמים מצד שני של השריון סובבו את הברגים. לאחר פרוק השריון טכנאי מספנה המצוינים חלצו במהירות רבה את המסב התקוע באמצעות מחלץ, והרכיבו מסב חדש. התותח חזר לפעול כמו חדש וזאת לאורך תקופה ארוכה מאד. מיד במקום מח' נשק הרכיבה בחזרה את השריון, בהמשך בוצעו אפוסים מכאניים וחשמליים.

התוצאה:-נשארנו פעילים וגם הרווחנו ידע רב שלא היה למחלקת נשק רגילה, הרווחנו בטחון עצמי נוסף ביכולתנו הטכנו-מבצעיות, זכינו בתותח מצוין לאורך זמן, וזכינו בנחישות שהובילה לשיפורים רבים. לאחר זמן, בעת החלפת מסב לחץ בציר מדחף התפקידים התחלפו, הפעם מחלקת הנשק וגם מח' גנ"ק בפיקוד אל"מ דימ' הראל גוב המצוין גמלו עזרה למכונאים-בפרוק גג חדר מכונה, בשינוע וכו'.    מכיוון שגם טכנאי מערכת הנשק המצטיין שלנו משה רוזן תחזק את מערכת הנשק כולל מחשב בקרת הירי ברמה גבוהה, ובעקבות דיוק הירי במטווחים נבחרנו להיות ספינת תצוגת אש לשר הבטחון. סגל משרד הביטחון הפליג ב-4 ספינות בסמוך לנו. ספינת הפיקוד הייתה התרשיש בפיקוד תא"ל דימ' יוסי לוי. הירי במטווח היה מדויק מאוד וזכה להערכה רבה, כולל הערכה מיוחדת של מפקד התרשיש. תודה לטכנאי הלוחם משה רוזן שהביא לנו הצלחה.

הערה:- בהמשך בשיתוף עם פלגה טכנית המצוינת שיפרנו גם את התותח האחורי. לאחר מכן נבחרנו לארח למשך יום שלם את מטווחי פי"מ נשק בפיקוד סא"ל דימ' דובי ברם המצוין. כל חניכי פי"מ  שפעלו יפה ירו כמויות גדולות של תחמושת ללא הרף ושום תותח לא נתקע. ביום המטווחים הזה המפל"ג תא"ל (דימ') אריה רונה ישב בגשר הפתוח .(התקינות נמשכה גם אחרי שהועברתי לצפון סיני).

יום אחד גם ברמה החיילית חל מהפך ,כמו באח"י אילת ההתעקשות והנחישות הניבו תוצאה, "מעז יצא מתוק".     תותחי ה-40 מ"מ של חיל הים המשיכו להתיישן ולהתקלקל, סא"ל דימ' הראל המצוין והצנוע הציע פתרון. הראל, יזם בנשמתו (כמו שאני אוהב) אמר לחיל הים אין לכם מה להפסיד, תנו לי לפרק לחלוטין תותח 40 מ"מ ולנסות לשפצו. הראל וציוותו פרקו ובנו מחדש תותח אחד, ובנו תוכנית שיפוץ מושלמת וזולה, (יתכן שמרצ'ל היה שותף לביצוע). השיפוץ הצליח מאוד ובהמשך שופצו כל תותחי 40 מ"מ שבחייל, יתרה מכך חיל האוויר שראה את ההצלחה העביר את תותחי הנ"מ שלו לשיפוץ בחיל הים. הרווח הכלכלי-מבצעי לא יסולא בפז. לחיל האוויר היה תותח זהה שנקרא 60-L  , בסטילי"מ היה תותח 70-L בעל קנה ארוך ב-10 ס"מ. על השיפוץ למדתי בפו"מ שנת 1985-6 בהרצאתו היפה של סא"ל דימ' הראל, זכור לי שהמיזם המצוין של שיפוץ התותחים פורסם ב"בין גלים". תודה למצ"ד.

הערה:-קבלתי את ברכת הדרך למאמר זה ממפקד הסטי"ל רגב אליה, מקצין הגנ"ק הראל גוב , מקצין משמרת מכונה אלי מוכתר , מהצ'יף צביקה זוסמן, וגם מטכנאי הבקרה משה רוזן .

לסיום תודה מיוחדת לתא"ל בדימ' אלי רהב . אלי הצנוע הינו המפקד הלוחם היחיד שהוביל כוחות ימיים לניצחון הן במלחמת ההתשה והן במלחמת יום הכפורים, וחזר הביתה עם כל לוחמיו וספינותיו בשלום. אלי שלא פחד מאויביו ואיננו מפחד מהאמת תמיד ישאר עבורי מצביא, מפקד מחנך, ומופת לחיקוי. כתוב בפרקי אבות :- "והוי דן את כל אדם לכף זכות" , אלי רהב אכן דן כל אדם לכף זכות . בזכות אלי רהב שדן אותי לכף זכות הסכמתי בעבר לכתוב על הנושאים הקודמים שרציתי לשכוח. לא מכבר קבלתי משובים מלוחמים במלחמת יום הכיפורים (גם מזרועות אחרות) ,לדבריהם המאמרים של אלי רהב פתרו בעיות, ותרמו להם ולעם ישראל בהיבטים רבים. גם חוקרים מזרועות אחרות הודו לי על פועלו של אלי רהב. אלי רהב מבחינתי הוא צדיק שנשלח לעשות תיקון גדול בעולמנו.

תוספת 15 באוקטובר 2023

  במורשת צורף סיפור שלי על פיצוצי רקטות אבשלום "ג'פוניקה" שאירעו באח"י אילת בשנת 1976-7 .   בהמשך לשיחתנו הטלפונית המשותפת (המשולשת) עם נגד הגשר באירוע (סמ"ר ריכטר) אני נענה   ברצון ובחדווה לעדכון הסיפור, ומבקש להוסיף את שמו המכובד של ריכטר לסיפור . בהמשך  לאותה שיחה דיברתי והתכתבתי עם ריכטר, אולם מאז ריכטר התרחק כנראה מטעמי צניעות.
  רקע:- במפגש לוחמים ב-12.06.22 בו השתתפו צוותי אח"י אילת ששירתו בשנים 1977-1980 הבנתי שנגד הגשר באירוע הוא יעקב ריכטר. בנוסף הבנתי שריכטר כועס ולא לגמרי מזדהה עם נכונותי להסתכן לבדי. אני דווקא מעריך את כעסו של ריכטר,שרצה להישאר בגשר עם קצין המשמרת, אפילו    בעת סכנת פיצוץ קטלני.
   הערה:- אכן כתבתי בסיפור האירוע שנגד הגשר לא עזב את הגשר מרצון, וזאת חרף פיצוצי הרקטות .
   מאז המפגש ב-12.06.22 התכתבתי ודיברתי עם ריכטר, והדגשתי שתגובתו היא  תעודת כבוד   לשאיפתו  לחתור למגע עם אירוע מסוכן, וכי לצערי עקב חשש שכל רגע צפוי פיצוץ קטלני  גדול לא יכולתי לנהל עימו שיחה על כך.
 אמנם כבר אין קשר ביני לבין ריכטר, אך לשם ההגינות כלפי ההיסטוריה וכלפי ריכטר,
   אני מבקש לעדכן ולהוסיף את שמו של ריכטר לסיפור.
   כבוד לעם ישראל שאלו הם הלוחמים-נגדי הגשר שלו.
  גבריאל חי שילה
גבי חי שילה בגשר אח"י אילת

גבי חי שילה בגשר אח"י אילת

סא"ל מיל' גבי חי שילה

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות