מערכת נשק ספינות סער – נתן כתרן

1

26 בדצמבר 2022

מערכת הנשק בספינות סער

בסיום קורס החובלים ינואר 1967 הוצבתי לשרת בפלגת הטרפדות 914. במהלכה השתתפתי בקרב הימי הראשון שלי כקצין. בליל המלחמה הראשון ליווינו שני סט"רים את אח"י אילת שהובילה את לוחמי שייטת 13 לתקיפת כלי שייט בנמל פורט סעיד שבמצריים ובהמשך הוצבנו במארב במבואות הנמל. ספינות המטרה עזבו את הנמל בטרם כניסת הצוללים. לפנות בוקר חזרו שתי הספינות מדגם אוסה ובהגיען לקרבת פתח הנמל קיבלנו את הפקודה להסתער עליהן. בהגיענו לטווח תותח ה 40 מ"מ פתחנו באש לעבר אחת הספינות תוך סגירת מרחק לטובת תותח ה 20 מ"מ. שתי הספינות העלו מהירות וחמקו לנמל. התסכול של המפקדים והצוותים היה רב גם מהטווחים הקצרים גם מהאש הלא מדוייקת ובמיוחד מהעדר כושר פגיעה משמעותי בספינות האוייב.

לימים הסתבר שבמהלך הירי נפגע חלון הגשר של אחת הספינות המצריות אולם לנו לא היה מושג באותה עת מה היו תוצאות המפגש.

עם סיום המלחמה הוצבתי לקורס "שלכת" לקצינים כסגן קצין נשק באח"י מבטח. הקורס נועד להכשיר אותנו בהכרת מערכות הספינה לקראת הצבתנו בפלגת ספינות הטילים הראשונה עם סיום בנייתן בשרבורג צרפת. במהלך הקורס למדנו להכיר את מערכות הספינה באמצעות שרטוטים ותמונות מאחר וחלק מהמערכות היו עוד בייצור ועזרי הלימוד דרשו המון דמיון מהחניכים בקורס.

בשלהי 1967 יצאנו לשרבורג בידיעה כי עם סיום ניסויי הים תצא אח"י מבטח – הספינה הראשונה לאיטליה לצורך התקנת מערכת הנשק ולאחר מכן נמשיך ארצה. זמן קצר לפני ההפלגה האיטלקים הציבו בפני מטה החייל שני תנאים בלי מדים וללא דגל. תנאים שלא היו מקובלים על הצמרת והוחלט שנפליג ישירות ארצה כשהאיטלקים יתקינו את המערכות בארץ לאחר השלמתן.

כך הגענו לארץ כספינת תותחים בלבד. הצורך של החייל בספינות סיור בהקדם גרם לכך שהפלגה הראשונה של הספינות שהיו מצוידות ב 3 תותחי 40 מ"מ הוכשרו לפעילות מבצעית מייד עם הגעתן בעוד שהספינות הבאות הותקנו במערכות הנשק האיטלקיות . עם סיום התקנת המערכות על הספינות ה"צעירות" הוחל בהתקנתן גם על הספינות "הותיקות".

בשייטת הוחלט לסווג את הספינות ל 3 סוגים סער 1 ספינת תותחים (40 מ"מ), סער 2 ספינות טילים ותותחי 40 מ"מ וסער 3 ספינות טילים ותותח 76 מ"מ.

קורס מתקדם – זמן קצר לאחר הגעתי ארצה על סיפון אח"י מבטח. נשלחתי לקורס המקצועי בו הוכשרנו כקציני נשק וקציני גילוי ניווט וקשר (גנ"ק).

בשונה ממקצוע התותחנות אליו הוכשרו הקצינים ששירתו במשחתות וכללו תותחים ומערכת בקרת אש מתוצרת בריטית כללה מערכת הנשק החדשה תותחים וטילים שילוב שלא היה מוכר עדיין במערב. מכאן שאת ההכשרה אותה קיבלו קציני התותחנות באנגליה נדרש היה ללמד בארץ תוך בניית מערך הכשרה חדש התואם את האופי הישראלי ואת הטכנולוגיה חדשנית שהוטמעה בה. ראשית שונה השם ממערכת תותחנות למערכת נשק ולכן התפקיד שונה לקצין נשק.

מערכת הנשק הייתה מורכבת ממכ"ם בקרת אש מתוצרת חברת סלניה האיטלקית ממכוון אופטי מתוצרת חברת גלילאו האיטלקית שכלל בתוכו את עמדת הנתב של טיל הגבריאל מתוצרת התעשייה האווירית הישראלית ועמדת הכוון שכיוון וירה בתותחים מתוצרת איטלקית, עמדות בקרת האש של התותחים והטילים חלקן איטלקיות חלקן ישראליות, התותחים מתוצרת חברת ברדה ואוטומלרה האיטלקיות ומשגרי הטילים מתוצרת התע"א. שילוב מערכות שונות במוצאן ומורכבותן תחת עמדת בקרת אש אחודה בוצע באמצעות מערך לוגי מתוכנן היטב. הבנת פעילות המערכת דרשה מקצין הנשק ומבעלי התפקידים הבכירים במערכת בקרת האש הבנה יסודית של אותה לוגיקה הגורמת ללחיצה על לחצן מסוים במערכת העברת פקודות אלקטרוניות למספר מרכיבים במערכת בו זמנית.

את אותה לוגיקה היה עלינו קציני הנשק מהמחזור הראשון של הקורס ללמוד על גבי שרטוטים, תחילה הכרת הפנלים והמסכים השונים ובהמשך שרטוטי קווי התמסורת הלוגיים של המערכת תוך הפעלת הדמיון מול דפי ענק של שרטוטים הפרושים על גבי השולחנות בכיתת הלימוד.

בהעדר אמצעי המחשה ובהיות המערכת חדשנית ומהפכנית במושגי אותם הימים היה על המדריכים חלקם קציני תותחנות מעידן המשחתות וחלקם קצינים אקדמאים שזה עתה הצטרפו לחיל מהטכניון והאקדמיה לבנות מערך לימוד מיוחד שיכשיר אותנו להבין את התפיסות החדשות והחדשנות שבמערכת.

אני זוכר את ההתרגשות הרבה שאחזה בנו לקראת סיום הקורס עת נסענו למספנות ישראל שם עגנה אח"י חיפה בה הותקנה מערכת הנשק הראשונה. נגענו כאילו בחרדת קודש בכל אותם לחצנים תצוגות ופקדים אותם הכרנו כה טוב מהשרטוטים והנה הם ניצבים מולנו באמת. אמנם המערכת הופעלה רק לאחר סיום הקורס והצבתנו לספינות. אבל הקנאה הייתה בקצין הנשק שהוצב בספינה זו.

מהבנת הקושי באימון הצוות ובשמירת הכושר של צוות הבקרה כללה מערכת הנשק החדשה מוד סימולציה שאפשרה ביצוע הפעלה מלאה של כלל יחידות המערכת כולל ירי טילים ותותחים סימולטיבי בנמל ובים פעולה המתאפשרת רק לאחר התקנת המערכת בספינה.

מתקני אימון – במקביל הוחלט בחייל להקים בבסיס ההדרכה החיילי מערכי אימון ותרגול הכוללים סימולציות המקלות על הבנת תהליכי לחימה. תחילה הוקם המת"ט מתקן תרגול טקטי לתרגול המפקדים וצוותי התקיפה של הספינות בביצוע מהלכי לחימה טקטיים מורכבים.

בהמשך הוצבתי כמפקד בית הספר לנשק בו בנינו את המאמ"ן – מתקן אימון מערכת נשק להכשרת צוות הלחימה של הספינה בהפעלת המערכת בקרב. פיתחנו תהליכי למידה ואימון לפי רמות לחניכי קורסי הנשק השונים. כוונים ונתבים, בקרי אש וקציני נשק ובמקביל לצוותי הספינות שהיו פוקדים את המתקן בימי האימון שלהם. לא ניתן למנות את מספר השעות וכמויות הפגזים והטילים המדומים אותם ירו החניכים וצוותי הספינות באימונים. פעילות שהוכיחה את יעילותה ואת החיסכון האדיר בשעות ים ובתחמושת חיה לשיפור רמת הצוותים.

לצורך לימוד הלוגיקה של המערכת הוקם לוח אלקטרוני גדול המבוסס על אותם שרטוטי נייר המציג באמצעות קווי  תאורה ומנורות את המהלכים הלוגיים של המערכת

ספינות הטילים – הסטי"לים חוללו מהפכה משמעותית בחיל ים בהיותנו החייל הראשון בין הציים המערביים שהצטייד במערכות המשלבות טילי ים – ים ותותחים. החייל נדרש לבנות תורת לחימה חדשה וחדשנית לצורך הפעלתן הטקטית של הספינות. תורה המשלבת שימוש יעיל ומיטבי בטיל החדש. הבנת המערכות המבוקרות סייעה רבות בפיתוחם של אמצעים להטעיה ושבוש מערכות האוייב.

נתן כתרן 1975

נתן כתרן 1975

את יעילותן של הספינות על מערכותיהן ובמיוחד הכשרת כח האדם חווינו במהלך מלחמת יום הכיפורים במהלכן השמיע אחד המפקדים בקשר את המשפט הכל כך אמיתי "זה נראה כמו תרגול במת"ט."  קריאה זו ממצה את כל אותם ימים ולילות של לימוד אימון והטמעה את כתיבת תורת הקרב והשימוש המושכל במערכות החדשות ובהכשרת הצוותים ליום הקרב.

סא"ל דימ' נתן כתרן

 

 

 

שתף.

אודות המחבר

תגובה אחת

  1. מערכות הנשק בסער 4 היו משופרות בהרבה בהשוואה למערכות הנשק של דגמי הסער הקודמים ושולב בהן מחשב סיפרתי ( דיגיטלי ).
    למרות זאת הוכח באופן נחרץ היתרון הטכנולוגי בניצחונות המוחצים מול ציי האויב בקרבות הימיים במלחמת יום כיפור.

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות