הצלת אח"י בת שבע מטביעה – לאחר שמוקשה בנמל אילת גדי גל

0

גדי גל (ביליג)                                               10 באוגוסט 2017

הצלת אח"י בת שבע מטביעה – לאחר שמוקשה  בנמל אילת

הנחתת היתה בנמל אילת  בשיפוץ ותיקון הנזקים  מפיצוץ משאית התחמושת ב24 לינואר 1970.  מפקד הנחתת היה שאול חורב ואני –סגן גדי גל (ביליג) סגנו. בתאריך 5 לפברואר  הנחתת הייתה קשורה לרציף לידנו עמדה אונית התובלה 'אח"י בת גלים' . המפקד חורב לא היה בספינה ואני  שימשתי מפקד תורן עם צוות מצומצם בפיקודי.

פיצוץ תת מימי – באמצע הלילה בעודי ישן במגורים בירכתי הספינה  נשמע רעש עמום מאוד.  יצאתי לבדוק את מקור הרעש ולהפתעתי ראיתי חורים בסיפון העליון  של הנחתת ומים נכנסים למחסן.. הסיפון בנוי מפלדה עבה אשר נושאת רכבים משוריינים.   לקח לי מספר שניות להבין  שמקור החורים בסיפון הוא בפיצוץ בקרקעית הספינה. לא ידעתי מה גודל החור בקרקעית הספינה. מים החלו לחדור לספינה ,הפעלנו את משאבות הטבילה הגדולות, לרוקן את המים מהמחסן.

אניית התובלה בת גלים שקועה ליד רציף הנמל הצבאי באילת

אניית התובלה בת גלים שקועה ליד רציף הנמל הצבאי באילת

ה'בת גלים' טובעת – יצאתי לבקש מיצחק פלקס [הדר] המכונאי הראשי של ה'בת גלים' משאבות נוספות. עמדתי בחרטום של הבת שבע ושוחחתי עם המכונאי הראשי ולפתע פיצוץ עז בירכתי ה'בת גלים' באיזור חדר המכונות. היות והפיצוץ ב'בת שבע' הקדים, התעוררו גם אנשי צוות ה'בת גלים' וחלקם באו  לעזור לנו ובכך ניצלו חייהם. הבת גלים החלה לשקוע, התהפכה  וטבעה במהירות.  חלק מצוות ה'בת גלים' קפץ למים וכך ניצל.

הצוות התורן ב'אח"י בת שבע' ניכנס לעמדות חרום, היות והספינה היתה בשיפוצים היינו מחוברים לחוף עם רתכות וציוד אחר. הבנתי שאסור להשאר אף רגע ליד הרציף שם עומק המים גדול.  כדי להציל את הספינה מטביעה צריך לצאת ולהנחית אותה בחוף הצפוני,

הספינה נטתה על צד ימין ,החבלים שהיו קשורים לזקפים נמתחו ,שיחררנו חבלים ולמיטב זיכרוני גם השתמשנו בגרזן לנתק את הספינה מהרציף. עליתי לגשר הפיקוד, המנועים הופעלו ויצאנו לכיוון החוף הצפוני.   את הרתכות וציוד אחר שלא הצלחנ\הספקנו לנתק גררנו למים. חששתי מכמות המים שחודרת לספינה ואנו עלולים לטבוע בדרך. ההפלגה היתה קצרה הספינה הגיעה לחוף הצפוני.

הנחתה על החוף – הינחתתי אותה בזוית של 30 מעלות לחוף על מנת שהירכתיים לא ישקעו בים אורכה של הספינה 100 מטר והמים בחוף הצפוני במרחק זה עמוקים מאוד. מרבית גוף הנחתת נסמך על הקרקעית בקרבת החוף, ובכך ניצלה הספינה מטביעה.

סגן גדי גל בתקופת הארוע

סגן גדי גל בתקופת הארוע

הערה: לפני כתיבת שורות אילו שוחחתי עם שאול חורב המפקד של הספינה ועם המכונאי הראשי אריה גרינבום אשר שהו באותה עת בחופשה בבית ,כמו כן שוחחתי עם פלקס איציק הדר המכונאי הראשי של הבת גלים.

גדי גל ביליג

 

השלמה תא"ל שאול חורב מפקד הנחתת בעת הארוע

בארוע פיצוץ משאית התחמושת סגן פטר לפיד היה סגני וקצין הנחיתה היה סגן אריה אורן. שניהם נפצעו בארוע – אריה נפצע אנושות וסבל מכוויות רבות-  ולפיכך ביליג חזר לשמש כסגני לתקופת ביניים זו.

באותה תקופה שלחו המצרים צוות של הקומנדו הימי שישהה בעקבה ויחבל באח"י בת שבע, בנמל אילת.  המצרים הבינו את הפוטנציאל הגלום בספינה זו,  במיוחד לאחר הנחיתה המשוריינת שנערכה בקיץ 1969 במפרץ סואץ.

לדעתי לא נוצרו חורים בסיפון העליון, אלא רק בסיפון התחתון (שהיה בנוי מתחתית כפולה), ובתחתית זו נפער כתוצאה מהפיצוץ חור בגודל של 4מ' על 7מ'. דלת האטימה בחרטום יצאה משימוש בעקבות אסון משאית התחמושת, הספינה הייתה קלה – כל מיכלי הנטל היו  ריקים – אך מהחור שנפער כתוצאה מהפיצוץ נכנסה כמות מים רבה למחסן של הבת שבע.

מכיוון שנכנסה לחדר מכונות כמות גדולה של מים, הפעיל המכונאי התורן  את היניקה הישירה מחדר מכונות לקירור המנועים, ובכך עצר את עליית מפלס המים בחדר מכונות.

כאשר הגעתי לספינה לאחר מספר שעות ובבוקרו של היום שלמחרת, הספינה עמדה בניצב לחוף.

פנים המחסן באח"י בת שבע בעת תיקוני החירום על ידי יחידה 707

פנים המחסן באח"י בת שבע בעת תיקוני החירום על ידי יחידה 707

(המשך יבוא)

 

 

 

 

ראו גם את דברי מיקי רענן באותו נושא   המספר שבהיותו מפקד תורן ניהל את פעולת ההחפה. http://moreshetyamit.net/?p=4998 א.ר.

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות