העוגן של האלטלנה – אריק קרמן

0

העוגן של האלטלנה

מאמר מאת אריק קרמן,  יוני  2019

רקע

ביוני 1948 אוניית האצ"ל האלטלנה נחתה בחוף פרישמן בתל אביב ובעימות שהתחולל במקום,  הידוע כ"פרשת אלטלנה", היא נפגעה ועלתה באש. האלטלנה נשארה בקרבת החוף במשך למעלה משנה, עד שנגררה ללב ים והוטבעה באוקטובר 1949.

לצורך גרירתה, בוצעו  במהלך יולי- אוקטובר 1949 עבודות פירוק של חלקים מגוף האונייה, במטרה להוריד ממשקלה כדי להקל על חילוצה ממקומה וגרירתה ללב ים. עבודות הפירוק בוצעו על ידי חברת "העוגן".

חיפוש שרידי האלטלנה

ב 2012 נעשה ניסיון לאתר את מקום טביעתה של האלטלנה, בכוונה להעלות שרידים  מהאנייה למטרת הנצחה. החיפוש מומן על ידי מרכז מורשת בגין, ובוצע על ידי צוות באמצעות ספינה עם ציוד לגילוי תת ימי.

צוות החיפוש הסתמך על נתונים מתוך יומן מבצעים של חיל הים מאוקטובר 1949  ועל עדויות דייגים מהתקופה בדבר קיום עצם מסויים בעומק הים, שהוא גוף האלטלנה.  במהלך החיפושים התגלה הד  של גוף מתכתי  בסביבות הנ.צ. שציינו הדייגים במרחק של כ 13 מייל מהחוף,  בעומק של כ 300 מטר.  בגלל מגבלות הציוד שהיה ברשות המחפשים, לא ניתן היה לזהות באם ההד שהתגלה הוא של שרידי האלטלנה. לצורך צילום וזיהוי של עצם בעומק של 300 מטר נדרשה ספינה בעלת ציוד ייעודי לחיפוש בעומקים גדולים בעלות של מאות אלפי דולרים. בשלב זה הופסקו החיפושים.(1)  כיון שחיפוש שרידי האלטלנה יקר, כדאי לשקול חלופה אפשרית של חיפוש העוגן שלה, הנמצא ככל הנראה בקרבת החוף.  מציאת העוגן תהיה חלופה זולה יותר אך מרשימה.

עדות קצין חיל הים על מקום העוגן

האלטלנה לאחר פירוק חלקים מגופה. משמאל בצד החרטום, חסר העוגן וחלק מהדופן ומהסיפון

האלטלנה לאחר פירוק חלקים מגופה. משמאל בצד החרטום, חסר העוגן וחלק מהדופן ומהסיפון

ב 2012 נערך ראיון עם קצין חיל הים לשעבר אריה ברוש – בומזי,  שהשתתף בהכנות לגרירת האלטלנה מחוף פרישמן ב1949.  על פי עדותו , במהלך פירוק חלקים מהאונייה,  נותק העוגן, נפל למים,  ונשאר על קרקעית הים בחוף פרישמן.

 

היתכנות

עדותו של בומזי מקבלת חיזוק מחוות דעת של מומחים ימיים בדבר הקושי להסיר ממקומו עוגן של אונייה  בצורה מבוקרת כאשר האונייה מושבתת במצבה של האלטלנה,  נמצאת בים  ולא במבדוק או ליד רציף.  זה מבצע מורכב שמצריך אמצעים מיוחדים.

ביומן שנכתב בעת עבודות הפירוק על ידי עובד או מתנדב מחו"ל, מתוארים חוסר האמצעים ותקלות בעבודות הפירוק, וכן תנאי העבודה הקשים בגלל גלי הים ולעיתים גם סערות שהשביתו את העבודה.(2)  יתר על כן, חברת העוגן קיבלה את עבודת הפירוק בתנאי רג'י  (שכר תמורת זמן עבודה), ללא רווחים מהברזל שפורק, לכן קיימת סבירות גבוהה שלא היה לה ענין להסתבך עם הטיפול בעוגן.(3)

על רקע דברים אלה, ניתן להסיק שעדותו של בומזי בדבר ניתוק העוגן של האלטלנה והשארתו על קרקעית הים בחוף פרישמן  היא עדות  מהימנה.

היכן נמצא העוגן?

צילום אוויר שנת 1949

צילום אוויר שנת 1949

התאמת המיקום לחוף כיום

התאמת המיקום לחוף כיום

כאמור האלטלנה הגיעה לחוף פרישמן ביוני 1948 ונעצרה בים במרחק של כ 140 מטר מהטיילת הישנה, כ 100 מטר צפונית לרחוב פרישמן, מול בנין הירקון 109 הקיים גם היום (שוברי הגלים לא היו קיימים אז).

התאמה של תצלום אויר של הטיילת מאוקטובר 1949 – שבו נראית האלטלנה לפני סילוקה מהחוף –  על גבי תצלום אויר של הטיילת  כיום, חרטום האלטלנה נראה במרחק של כ 110 מטר מהבליטה בטיילת  ובקו ישר בין הבליטה לקצה הדרומי של שובר הגלים.  עומק המים בנקודה זו כיום, הוא כמטר אחד בלבד בגלל הסחף ושינוי קו החוף. ככל הניראה,  בסביבת נקודה זו בעומק של  1- 2 מטר בתוך קרקעית הים נמצא העוגן.

סוג העוגן

לאלטלנה כמו לנחתות אמריקאיות מסוגה היה עוגן אחד, על הדופן השמאלית בחרטום,  מסוג U.S.N  STOCKLESS ANCHOR  ,  שניתן לזהותו  על פי החורים בשתי ציפורניו  (במקור היה לנחתות אלה גם עוגן ירכתיים,  אך לא ברור אם ב 1948 הוא עדיין נשמר באלטלנה)

עוגן דומה לעוגן האלטלנה Stockless Anchor

עוגן דומה לעוגן האלטלנה
Stockless Anchor

בנוסף לעוגן, קיימת סבירות גבוהה שנמצאים בחוף פרישמן חלקים נוספים מהאלטלנה  שנפלו לים בעת עבודות הפירוק ב1949, וחלקים שניתקו מהאונייה ב1948 כתוצאה מהפגיעה באונייה,  כפי שניתן לראות בסרטון שצולם בזמן אמת (אלטלנה -22/6/48).

אריק קרמן

 

 

 

 

 

 

הערות

1 דו"ח מפורט במרכז מורשת בגין.
2 ארכיון בית ז'בוטינסקי – פ 1/3-132
3 ארכיון צה"ל – מחיל הים לחב' העוגן, יוני 1949

 

 

 

 

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות