בניית גוררת במספנת חיל הים – סא"ל דימ' ישראל קרני

0

אוגוסט 2021

בנית גוררת במספנת חיל הים 1977-8

רקע – בתקופה בה שירתתי בתור מפקד בית מלאכה גוף במספנת חיל הים שבחיפה התמודדתי עם הרבה נושאים מעניינים ומאתגרים. אחד מהנושאים האלה היה בנית גוררת עבור חיל הים.

התקופה הייתה תקופה בה נקלטו מספר רב של עובדים במספנה. קליטה זאת נבעה משני גורמים עיקריים. זאת הייתה התקופה של העלייה הגדולה מברית המועצות והסיבה השנייה הייתה, שזאת הייתה תקופה בה היה מחסור חמור בבעלי מקצוע הנדסיים מכל התחומים.

העלייה הרוסית אפשרה למלא את השורות החסרות בתחומים רבים. המספנה קלטה: מסגרים, רתכים מכשירנים, חשמלאים ועובדים במקצועות נוספים ,כאשר המדיניות הייתה למלא את השורות ובמידה מסוימת לעזור בקליטת העלייה הגדולה.

לאחר תקופה קצרה נוצר מצב אבסורדי. עקב ההוצאות הגדולות בקליטת העלייה היה צורך לקצץ בפעילות הכללית במדינה שהתבטאה בקיצוץ הפעילות הצבאית השוטפת של חיל הים ומכאן המספנה מצאה את עצמה עם עודף כוח אדם מקצועי באיכות טובה.

במסגרת חיפוש פתרון למצב ומתוך רצון לא לפטר עובדים עולים חדשים, הוצעו פתרונות רבים. אחד הפתרונות המוצעים היה להחזיר למספנה עבודות שבזמנו הוצאו לביצוע אצל קבלנים פרטיים. בין העבודות האלו הייתה משימה של בניית גוררת חדשה עבור חיל הים.

בוקר בהיר אחד, נקראתי למפקד המספנה שבאותה תקופה היה אל"ם חנוך בן אליהו. הוא הציג בפני שאלה: "האם לדעתי ניתן בעזרת הכוחות המקצועיים הקיימים במספנה לבנות גוררת עבור חיל הים?" לאחר מחשבה קצרה, תשובתי הייתה חיובית. ובו במקום, ניתנה לי הוראה להתחיל בפרויקט. שנת 1977

העמדת הצלע הראשונה

העמדת הצלע הראשונה

לבניית הגוררת במספנת חיל הים היו מספר מטרות:

א. לספק עבודה לצוות המקצועי של המספנה בתקופה של אבטלה סמויה.

ב. לחסוך את הכסף אשר יועד לבנית הגוררת אצל קבלן חיצוני.

ג. לרכוש ניסיון בבניית כלי שייט קטן מיסודו.

 

 

 

 

 

איתור שטח הבנייה

איתור שטח הבנייה

רוב עבודות המספנה של חיל הים התרכזו באחזקה וביצוע שינויים ותוספות בכלי השייט הקיימים. היה ברור שכל אגפי המספנה יהיו משולבים בבנייה אך היות והשלב הראשון היה בניית גוף הספינה, ניהול הפרויקט בשלביו הראשונים נפלו בחלקי.

 

 

 

 

תחילת הבנייה

תחילת הבנייה

השלב הראשון היה להגדיר ולהקצות שטח ליד מבנה בית מלאכה "גוף" לביצוע הפרויקט. השלב השני היה לבנות סככה מעל אזור הבנייה, כאשר במקום גג השתמשנו ברשת הסוואה להגן על העובדים בפני השמש היוקדת. בשלב השלישי הועברו כל חומרי הגלם והציוד המיוחד מהקבלן אל בית מלאכה גוף שבמספנת חיל הים. הציוד העיקרי היה מכונת כיפוף צלעות הידראולית. עם סיום ההכנות, התחלנו בבניה.

 

 

 

 

 

תחילת כסוי הגוף

תחילת כסוי הגוף

כל עובדי בית המלאכה הרגישו שהם קפצו מדרגה. הייתה הרגשה מיוחדת, בונים דבר מה חדש. "זה לא עבודת מסגרות אלא בנייה של כלי שייט חדש". הייתה תחרות בין העובדים מי יזכה לעבוד על הבנייה החדשה.

תוך זמן קצר, הוקמו כל הצלעות וחלקם כוסו בפח. לצערי נאלצתי בשלב זה לעזוב את הפרויקט כי הועברתי לבסיס אילת לתפקידי החדש וכעבור שלושה חודשים נוספים הועברתי לפרויקט בנייה בארה"ב. את בנית הגוררת סיימו בהצלחה וחנוך בן אליהו מצא לנכון לשלוח לי תמונה של הגוררת המושלמת.

אני כותב את הסיפור הזה, כי: בתור מהנדס בעל תואר באדריכלות ימית, זאת הייתה בשבילי הזדמנות מיוחדת אשר אפשרה להתחיל משהו מבראשית בתחום המקצוע בו השקעתי עמל רב. מאד נהניתי מהעשייה ומאד נהניתי  מתחושת הגאווה שהפרויקט נתן לעובדים שהשתתפו במבצע זה.

ישראל קרני 2021סוני סא"ל דימ' ישראל קרני

תמונות נוספות

גוררת 4 הכנת צלע להתקנה

גוררת 6רתך בעבודה

גוררת 7עובדי אגף גוף של מספנת חיל הים בעבודה על הגוררת

השקת הגוררת  ברציף מספנת חיל הים.

השקת הגוררת ברציף מספנת חיל הים.

בקשות השלמה

הסיפור משאיר אותנו עם הרבה שאלות:

מי עשה את התכנון? האם הגוררת ממשיכה בפעילות? איך נקראה? איזה מספר צי היה לה ג-? מתי הייתה ההשקה בשנת 1978?

מי שיכול להשיב נא לתת תגובה או לשלוח דוא"ל למשמר המורשת הימית.  א.ר

——

הי אלי   18 בספטמבר 2021
לגבי הכתבה על בניית הגוררת במספנת חיל הים, קצת השלמה צבעונית לתקופה.
בתקופה האמורה שימשתי כסגנו של "סני" (ישראל קרני), מפקד בית המלאכה גוף במספנת חיל הים. סני נכנס למלאכת הבנייה של הגוררת  והישקיע בה את כל מרצו וזמנו. הוא ישב ימים שלמים על התוכניות, הזמין חומרים, ותידרך את צוותי הרתכים באופן שוטף. זכורים לי, בעיקר מבחני הריתוך שסני ערך בשיתוף עם הטכניון – צילום וניתוח כל ריתוך וריתוך. רבים לא האמינו בסיכוי של בית המלאכה לבנות כלי שייט מאפס.
לעניין עודף העובדים שהיו במספנה, בתקופה ההיא: יזמתי ייצור עצמי של רשתות רלינג לכלי השייט שבהספנות. עובדי מחלקת ה"טרנספורט" ששינוע כלי שייט ביבשה היה עיקר עבודתם, והיו בעצם ללא תעסוקה רבה, לימדתי אותם לסרוג רשתות, וחסכנו את עלות קניית הרשתות המוכנות ומילאנו את יומם של העובדים.
בוריס דב רוזנטל
רס"ן מיל'
שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות