ג'וש חיון על גל פרא שהכה בספינתו

0

מאת ג'וש חיון                                                           19 ביולי 2016

הגל הקוטל שפגע בספינתי

גלי ים חריגים נקראו בשמות רבים: גל חריג, גל קטל, גל מפלצת וגל אקסטרים.

גלים אלה עשויים להגיע לגבהים של 100 מטר ולהוות סכנה ניכרת אפילו לאוניות גדולות. הם

נדירים ובלתי צפויים ויכולים להופיע באופן פתאומי וללא כלהתראה. הגל יכול להלום באוניה

בעוצמה אדירה ולגרום לנזקים קיצוניים ואפילו לאובדן חיים.

הייתי הבעלים של הספינה בשם "יוזמת הים" –"Sea Venture"

ספינה חזקה הבנויה מאלומיניום, בעלת אורך של 115 רגל המופעלת ע"י שלושה מנועים מתוצרת דטרוית"Detroit 12V71" מבעלי הספק של 450 כוחות סוס כל אחד. לכל מנוע היה תמסורת ומדחף צמוד לצירו.

הספינה הוסבה מספינת צוות (crew

צוות הספינה

צוות הספינה

boat) המשרתת את אסדות הנפט באוקיינוס השקט לספינת שעשועים אלגנטית ובעלת עתיד נוח יותר המתאים לספינת "שכר" (charter boat). במסגרת תפקידה החדש היא היתה אמורה לאראח ולקיים חתונות, אירועים עסקיים ,מסיבות ימי הולדת, הפלגות יום ותענוגות  לאי "קטלינה" (Catalina Island) ובאוירה קודרת יותר גם לקיים לוויות וקבורות בלב ים.

אזור הפלגות  השכר היה בין  Marina del Rey and Newport Beach

במקרה הנדון ההפלגה היתה בין ניופורט ביץ ומרינה דל ריי. ועלמנת לחסוך בהוצאות שכר צוות נמוכים הגשתי למשמר החופים (US Coast Guard) בקשה לחריגה מהנוהל, המבקשת לאשר הפעלת כלי השייט "Sea Venture" בין שתי הנקודות הללו עם רב חובל ואיש צוות אחד בלבד.

הרשיון המסחרי הרגיל עבור ספינה זו הוצא על ידי משמר החופים שאפשר לשאת 149 נוסעים, 27 אנשי צוות כולל הקברניט, אנשי קייטרינג, מלצרים, 2ברמנים ו 4  ימאים עובדי סיפון.

במקרה הנידון, יצאתי להפלגה עם 2 אנשי צוות. אני כרב חובל והקצין הראשון שלי כאיש הצוות הבודד. יצאנו עם הספינה ב 5 בבוקר מהרציף המסחרי שלנו מהמרינה של ניופורט ביץ  לכוון מרינה דל ריי הנמצאת במרחק של כ 60 מיילים ימיים. המטרה היתה להגיע לרציף של מלון "Ritz Carlton Hotel"  במרינה דל ריי ושם להעלות על סיפוננו כ 135 אורחים, את צוות הקייטרינג, מלצרים, 2 ברמנים ו 4 אנשי צוות סיפון. השכר "charter" היה מתוכנן להתחיל בשעה 16:00 וכולל את ארוחת הערב.

ההפלגה מהמזח הקבוע שלנו בניופורט ביץ אל פתח שובר הגלים והאוקיאנוס הפתוח ארכה  כשעה וחצי וזאת במהירות הפלגה מוגבלת של 5 קשר בתוך המרינה הארוכה.

בשעה 06:30 לפנות בוקר כשכבר היינו כ -2 קילומטרים בים הפתוח הופתענו לראות    -200 מטרים לפני חרטום הספינה, גל פרא  Rogue wave",  גל של 12 עד 15 רגל גובה בצורת קיר מים שהתפתח ללא כל סימן או אזהרה.

לא היה לי זמן כדי לנווט את הספינה, להסתובב ולברוח ממנו. ידעתי כי התמרון הזה לא יצליח ואני עלול למצוא את עצמי חסוף לגל מוות. הייתי בטוח כי הספינה תתהפך ותטבע. אני מייד צעקתי בקול מאוד רם לקצין הראשון שעמד על הגשר במרחק קצר מאחוריי, להיאחז חזק עבור חייו.

מיד וללא היסוס הורדתי את מהירות הספינה ל 5 קשר וכאשר גל הפרא הגיע ונגע בחרטום הספינה האצתי במכה את שלושת המנועים במטרה להיות בניצב, (90 מעלות) לגל הפרא ולנסות לחדור דרכו ולא לתת לו הזדמנות להשתלט, לסובב ולהטביע את הספינה ואותנו בתוכה.

חרטום הספינה פלח את הגל בהתנגשות אדירה אבל כוחות הציפה הרימו במהירות את הכלי שהפך להיות כקליפה של כלום באוקינוס הגדול.

החזקתי את עצמי בחוזקה צמוד להגה הימי עם הידיות עץ הבולטות  מנוט את הספינה לכוון הגל. פעולת הציפה של האוניה הייתה כל כך מהירה ופתאומית לכוון מעלה שאחד מידיות העץ של ההגה פגע בחוזקה מתחת לסנטר שלי וגרם לי לפצע משמעותי עם הרבה דימום.

כאשר הגענו לפסגה העליונה של הגל, הפחתתי את כוחם של המנועים למהירות מאוד אטית ואז כצפוי באה הנפילה החופשית הקשה של החרטום תחילה ואחרו הצטרפו גוף הספינה ושאר אביזריה שנפגעו די קשה. במהלך ההתרוממות הזו על הגל הסתכלתי לאחורי כדי לבדוק על מצבו של הקצין הראשון ומצאתי אותו רגע אחד נעוץ ודבוק לתקרת הגשר כשהספינה היתה בנפילתה החופשית מהגל ואז נשמט כסלע בנפילה חפשית לספון הגשר בסוף המהלך.

הפסנתר בסלון הספינה

הפסנתר בסלון הספינה

כשהגענו אל מים רגועים יותר, הגיע הזמן להעריך את הנזק. לצערינו הרב גילינו שהפסנתר "בייבי-גרנד" שהיה במרכז הסלון, נקרע מחיבורו הקבוע אל הסיפון והיה Total Loss. שלושה חלונות זכוכית גדולים מן הסלון המרכזי נעלמו. המסבאה הייתה פתוחה לאלמנטים ורוחות האוקיינוס החזקות. כל המשקאות החריפים וכל הבירה מהבר בסיפון העליון ובבר של הסלון המרכזי נעשו  אבדן גמור. השטיחים היו מלאים שברי זכוכיות ומשקאות מן הבקבוקים והיה מאוד מסוכן להסתובב באזור במיוחד שהספינה עדין מטלטלת בים. תערובות של משקאות יקרים זרמו חופשי על השטיחים למטה מן הסיפונים אל השיפולים.

ארון אחסון הפלדה לשמירת המשקאות החריפים נתלש ממחיצת הסיפון התחתון ואפילו לא בקבוק אחד של משקה חריף מאוחסן שם שרד. ריחות האלכוהולרחפו בכל הספינה והריחות בקלות יכלו לעשות אותך מאושר ושיכור רק על ידי נשימת האוויר הרווי. הליקרים הקשים והבירה יצרו בשפולים קוקטייל טוב ביותר מאי פעם!!! עלות אובדן  המשקאות נאמד מעל  25000 $.

בהגיענו למרחק של 5 מייל ממרינה דל ריי, בהתאם לחוק איכות הסביבה ,שאבתי את כל התערובות הנפלאות האלה לים זה מה שהופך את הדגים המקומיים שמחים שיכורים וקלים לדיג….השאיבה לא הייתה קלה בגלל  הזכוכיות שסתמו את המסננים של משאבות השפולים. אסיפת שברי הזכוכיות  עלתה לנו גם בכמה חתכים בידים. כל הרהיטים והספות היו פגומים או נמנו כאובדן מוחלט. הדפנות, המחיצות והקירות של הסלון שהיו מעוצבות במראות זכוכית משופעות גם הם הוסיפו לעוסף הזכויות של הבקבוקים השבורים שרצו ומהרו מצד לצד ומזיקים לכל דבר בדרכם.

העוגן הרזרבי במשקל 250 קילו היה מונח במארז מיוחד על גבי סיפון המטבח בחרטום. כאשר החרטום ירד במהירות ויכולתי לראות אותו בגובה חלון הגשר הקדמי, לפני שהוא ירד בצניחה חופשית ובעוצמה רבה לסיפון האלומיניום שמעל המטבח וגרם לו נזק רב.

בבדיקה נמצאו סדקים במרכז הספינה. פרצה בדופן הספינה ממעקה גשר הסיפון עד 3 רגל  מעל פני מי ים.

פרחים כחלק מהאירוח של הספינה

פרחים כחלק מהאירוח של הספינה

אחריות השירות עבור הלקוח –  לא יכולתי לאכזב הלקוח החשוב שלי – מלון ריץ קרלטון – עם ביטול שיאכזב את האורחים. אז, עוד כשהייתי בדרך בים התקשרתי לצוותי הניקוי והתיקונים שלי וימאי נוסף כולם חברים אישיים שיבואו  לסיוע חירום. בשעה 13:30, הגענו למרינה דל ריי ובעזרת צוותי ניקוי ואנשי הסירות השכנות במרינה שבאו להצלתנו. היה זה לא יאמן כמה מהר הצלחנו לנקות,  לתקן ולשמור את ביצוע הפלגת הארוע אליה נשכרנו הסירה מוכנה ויצאה לים ב- 18:00 בערב.

סיכום – במשך מאות שנים, אלה מלחים שניצלו מפגש עם גל פרא ספרו על הגודל המדהים וכוח הריסוק של המפלצות הללו. אבל ברוב המקרים, אף אחד לא האמין להם. לאחרונה, פיתחו מהנדסי מ- MIT אמצעים חדשים של חיזוי היווצרות גל פרא, שעשויה לתת יורדי ים אזהרת של מספר דקות לפני מפגש עם גל מפלצת. כלי חיזוי חדשים נותנים אזהרה של גל פרא נכנס. העתק הדבק את המשפט הבא:

https://www.youtube.com/watch?v=xgALuj6WUbk&feature=youtu.be

בברכת ימאים

Josh Hayon   818-468-6252    joshhayon@yahoo.com

ג'וש חיון למד במחזור א בבית הספר לקציני ים בעכו במחלקת מכונה. היה בין ראשוני הצוות של המשחתת "אילת"  שנקנתה באנגליה. היה חלק מהצוות במלחמת סיני כולל מלחמת סואץ וכבוש אברהים  אל אוול.

שרת כ 8 שנים בצי הסוחר הישראלי כמכונאי ראשון קיטור ועבר את הבחינות למכונאיראשי. חצה את האוקינוס האנלנטי ואת היםהתיכון לאורכו 38 פעמים .על האניות 'ישראל' ו'ציון', כן שירת על האוניה 'ירושלים' בהפלגות קרוזים לאיים הקריבים.

לפני כ 50 שנה עבר להתגורר בחוף המערבי של ארצות הברית עסק ביצור נהול ותכנון והעסיק כ 150 עובדים. תמיד אהב את הים וקנה שתי יכטות, אחת מפרשים 57 רגל והשניה ספינת שעשועים מסחרית בגודל של 119 רגל. למד בקורס פרטי לרבי חובלים ועבר בהצלחה את הבחינות של משמר החופים האמריקאי וקבל

את  התואר "מסטר" מוסמך להשיט כלי שיט עד 100 טון נוסעים/מסע בתשלום, ספינות מפרשים, קיטור, עם מנועי דיזל וגרירות כלי שיט בים.

ג'וש מגיע  לישראל לביקור לפחות פעם בשנה. פגשתי אותו אצל מ/ר  מנחם קריגל ור/ח הלל ירקוני בעין הוד. שמעתי את הסיפור וביקשתי שיעלה את פרטי המקרה   בכתב.

בהצלחה לג'וש ובתקוה שזה לא יקרה לנו.

א.ר.

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות