סא"ל גבי שילה – הצלת עולים מיאכטה במבואות חיפה

0

מאת סא"ל מיל גבי חי שילה                                     28 פברואר 2016

הצלה מיכטה טובעת בליל סערה

יזמת קצין השליטה התורן  ביש"י  לערב קצין ים בעל נסיון הביאה להצלת  שני ימאים, עולים חדשים ביאכטה מטביעה בים סוער. כל זאת ללא הפעלת כלי שייט חיל הים.

הייתי אז במחלקת מבצעים, בעל נסיון ימי וניהולי רב.  דרגת רב סרן כבר הוחזרה לי. תמיד חשבתי מחוץ לקופסא וכך קניתי גם מקטרגים רבים. הפעם הנסיון והיזמה עזרו לפתרון הבעיה.  יחד עם הקשל"ט הפעלנו כוחות אוויר, גורמי פיקוד  יבשה וצי הסוחר וביחד הצלנו  שני עולים חדשים מטביעה בים סוער.

השתלשלות המקרה –     בחורף  1991 התחוללה בים התיכון  סערה קשה מאוד. ירד הערב וקציני חיל הים היו בכנס מחוץ למפקדה. מפקד חיל הים היה מיכה רם ומפקד ישי היה אלי גמבש. המפקד התורן עוד לא התייצב למשמרתו.  אני כהרגלי התעכבתי מאוחר ב במדור הכוננות במחלקת מבצעים הקרוב למוקד הפיקוד הימי.

קשל"ט יש"י קצין בדרגת סגן (שמו נמצא בבירור) החליט להזעיק אותי לניהול האירוע. הגעתי למצפ"י סקירת מצב: סערה דרומית מערבית חזקה, סיורי בטחון שוטף בוטלו, כלי שייט חיל ים לא יכולים לצאת  לים, עננות 8/8.

יאכטה קוראת MAYDAY  , טובעת מול ראש כרמל.  הייתה בקשר עם תחנת סטלה מאריס – ביאכטה שני אנשים. עולים מרוסיה שרצו להגיע עם ספינתם לחיפה  היה לי נסיון קודם כי ניהלתי אירועים רבים בהצלחה בבסיס חיפה ובזירת ים סוף ומספר אירועים ביש"י בהם פעלתי היטב. מבלי להתבלט.  הקשל"ט ענה שהכל ידוע ומוכר לו אך אין אף קצין ים בכיר במפקדה גם לא בקומות העליונות ולכן הוא מבקש שאבוא לנהל את האירוע.

הבנתי את המצב הצטרפתי לקשל"ט ונכנסנו למצפ"י. הקשל"ט הצטיין בסיועו המקצועי מאוד בהשגת קשר עם כל גורם שאני -מפקד האירוע ביקש לדבר עמו.. על אירוע זה פיקד רס"נ "מסומן"  כתחליף לדרג פוקד בחיל הים וכתחליף למפקד תורן  וכתחליף למספר גורמים בחיל. הסערה החזקה כנראה נתנה "אשליית שקט" לקציני חיל הים שיצאו לכנס בידיעה שכלי שייט חיל הים לא צפויים לצאת לים בשעות הקרובות .היה ברור לי שקשה מאוד להתקדם מול הגלים לעבר היאכטה . חילוץ כזה עלול להסתבך כמו בסערות אחרות בהן יצאו כלי שייט חיל הים לסייע לאחרים ניזוקו בעצמם, לא סייעו לאיש ואפילו גרמו נזק לכלי השייט המחולץ ולאנשיו. חלק מהחילוצים שהסתבכו ושמות כלי השייט צרובים בזיכרוני החל מתחילת שנות ה-60.  בנוסף לסערה עלי להחליט לבדי ולפעול. מטבע הדברים סמכתי על דברי הקשל"ט שלא ניתן להשיג דרג פוקד וכדי לא לאבד זמן בהמתנה לחיפוש דרגי פיקוד ומפקדים בכירים והחלטי לפעול מידית .

הכוונת כוחות אל היכטה ותדרוכם- קודם בעלי יכולת הגעה הכי מהירה לסיוע. הכנתי את אניית הסוחר היחידה שבמפרץ ו"יסעור" שאמור לטוס במשך כ-50 דקות מהזנקתו (170 קשר).  לאחר שקיבלתי תשובה חיובית בנושא היסעור מאג"מ מבצעים הכל רץ מהר. התחלתי בבדיקה  אם ניתן לקבל סיוע מידי מאנית סוחר שבעגינה או בשוטטות .בקשתי מב"ח לבדוק מול תצפית נמל חיפה האם יש אניה קבלתי תשובה שיש אניה אחת היות וכל יתר האניות הסתלקו עקב הסערה. בקשתי מב"ח שלא יירתעו מלדרוש מתצפית נמל חיפה להורות לאניה להניע מנועים ולצאת לעזרת כלי שייט טובע. הסברתי שלמרות שמדובר באניה גדולה זוהי בקשה מקובלת בין הימאים. להערכתי  אוניה העוגנת בעת סערה שומרת על מנועי האניה פועלים או מוכנים להתנעה מידית והיא גם בכוננות מידית להרמת עוגן. בקשתי להודיע  לתצפית הנמל ולאוניה שקבלנו שידור  MAYDAY ולכך כל אנייה חייבת להגיב. תצפית נמל חיפה הורתה לאניה להרים עוגן ולנוע לעבר היכטה והאניה נענית. תוך זמן קצר קבלתי דווח ממכ"ם חיפה שהאניה נעה.

מסוק יסעור מעל הים

מסוק יסעור מעל הים

במקביל להזנקת אנית הסוחר פניתי לאג"מ מבצעים בבקשה שלמרות מזג האוויר הגבולי יזניקו  מסוק יסעור .ראיתי לא מעט כיצד יסעורים פועלים בתנאים קשים גם מעל לים, יתרה מכך במלחמת יום הכפורים הכוונתי יסעור לחילוץ טייסים בים. היסעור נכנס לתוך אש הנגד מטוסים, מספר פעמים וגם נפגע.  אך חזר רק בגמר מיצוי המשימה. מניסיון העבודה עם יסעורים הכרתי את התושייה ואומץ הלב של טייסי המסוקים וכן הכרתי את כושרו העצום של היסעור.

אג"מ מבצעים הקצו יסעור ועזרו בממסר קשר ובכל דבר שניתן והשאיר את הניהול בחיל הים. בקשתי מאג"מ מבצעים להגיד ליסעור להזדרז מכיוון שהשקיעה מתקרבת. היסעור השיב שזה מובן וזה מה שהוא עושה. הבנתי שהיסעור מתקרב ליעד במהירות. לאחר זמן קצר האניה דיווחה שהיא מבחינה ביאכטה ומיד לאחר מכן הודיעה האניה שהיא בקרבת היאכטה. כנראה מרחק היאכטה מהחוף היה קצר ממה שחשבתי.  במקביל אמרתי לב"ח שסטלה תדווח את היאכטה בערוץ סוחר לצורך הכוונת האניה והמסוק.

בקשתי מהאניה  לתת מחסה בהסתרת היאכטה מהגלים והרוח מערבית לה. לשמור מרחק ביטחון ובנוסף לאורות הנווט להפעיל תאורת  סיפונים, תאורת עבודה  וכל תאורה חיצונית אפשרית לצורך הקלת הזיהוי למסוק. בקשתי להפעיל  את זרקורי האניה בכוון היאכטה כדי להצביע על היאכטה עבור המסוק. האניה אישרה שהוראותי מבוצעות.

העברתי את תיאור השטח ותאור התאורה למסוק לפני הגעתו. תוך זמן קצר היסעור הודיע שהינו מעל לאתר ואינו רואה דבר עקב עננות. בקשתי שוב מאג"מ מבצעים להגיד ליסעור שהאניה מאירה את עצמה בכל אורות הסיפון לצורך הזדהות וכי היאכטה נמצאת בהמשך לקרן הזרקור שימתין לרגע שהרוח תפזר מעט את העננים והוא יראה משהו דרך ה"חור" שבעננים. לפתע לאחר מספר שניות היסעור  אמר שרואה את אורות הסימון וכי הוא מנמיך וניגש. נדמה לי שמסוק דיווח שמוריד איש 'יחידת  החילוץ והפינוי בהיטס' – 669 לקשירת אנשי היאכטה.

לאחר זמן קצר המסוק דיווח שהעולים חולצו מהיאכטה בשניות האחרונות וכי היאכטה טבעה ממש מתחת לרגלי המחולצים.  למזלנו היסעור לא היה צריך לחוג בשטח ותודות לטיסתו המהירה ותאורת הזיהוי המצוינת של אנית הסוחר הכוונה מדויקת ופעילות זריזה של לוחמי יחידת החילוץ בהיטס הספיק לחלץ. כל הגורמים: אג"מ מבצעים היסעור אנית הסוחר, תצפית נמל חיפה, יחידת שליטה בסיס חיפה, ותחנת מכ"ם סטלה מאריס דיווחו והשיבו בקשר באופן מופתי.

ברצוני לציין כי  התאורה שבקשתי להפעיל באנית הסוחר היא –תאורה שאסור להפעילה בהפלגה רגילה כי היא מפריעה לגילוי אורות הנווט ע"י אחרים ומפריעה לתצפית יעילה. הסברתי לאניה שהתאורה הינה לצורך סימון למסוק והאניה אישרה זאת. תאורת הסיפון של אניות סוחר הנקראת DECK-LIGHT     הינה תאורה חזקה מאוד של פנסים רבי עוצמה המותקנים על התרנים ומכוונים אל הסיפון , תאורה כזו שימשה אותי רבות בעבודותי כשהייתי קדט וקצין בצי הסוחר לפני הגיוס לצה"ל. תאורה חזקה זו מאירה בעיקר את האניה ומאפשרת לראותה במרחק רב מהים ומהאוויר.

בקשתי עדכון ואג"מ מבצעים הודיעו בסיפוק שהיסעור אסף שני אנשים בריאים ושלמים וכי אכן מדובר בשני עולים שהחליטו לעלות ארצה עם היאכטה שלהם, נשמנו לרווחה. באותם ימים העליה מחבר העמים היתה בשיאה וכל ישראל נהנו לקחת בה חלק. חשנו סיפוק שהצלנו עולים והענקנו  להם קבלת פנים חיובית, נדמה לי שגם הדווח האחרון מהיסעור נשא אופי של שביעות רצון על השתתפותם באירוע כזה . אג"מ מבצעים הודיעו שהמסוק עם העולים בדרך לתל נוף  והם שולחים לתל נוף את משרד הקליטה לקלוט את העולים. הודיתי למסוק ולאג"מ מבצעים, בירכתי את לוחמי 669 ראיתי שהקשל"ט החרוץ מעדכן את כל הגורמים ויצאתי מלא סיפוק  ממוצב הפיקוד הימי .

סא"ל גבי חי שילה

סוף טוב הכל טוב

השלמה 18 בדצמבר 2016

'הולכים לחיפה' הרפתקאות העולים בספרו של ולדימיר קונין

'הולכים לחיפה' הרפתקאות העולים בספרו של ולדימיר קונין

המסופר בספר נראה קצת דמיוני אך יש בו מקבילים רבים

הניצולים מהיאכטה היו עולים מרוסיה  וסילי איבנוב וארון רבינוביץ'  על הרפתקאותיהם פורסם ספר  "נוסעים לחיפה".  את הספר שכתב  ולדימיר קונין ניתן לקרוא  ברוסית בקישור   http://tululu.org/read66194/

בתמצית שהכינה אלנה רהב מספרו של קונין מרובות ההרפתקאות. שני  אנשים מסן פטרבורג התחברו כשנכלאו יחד על עברות קטנות ישבו שנתיים בכלא ושוחררו יחד. לאחר השחרור עבדו בקואופרטיב לתיקון גלגלי מכוניות ומצאו פרנסה בדוחק. התחתנו כל אחד עם אחותו של השני.  אותם שנים החלה ברית המועצות לשחרר את עניבת החנק ויהודים הורשו לצאת לישראל.  דוקא איבנוב הרוסי דחף לצאת כי לא ראה תקווה במקום. על מנת לתת לאיבנוב חזות יהודית התחלפו בשמות המשפחה ונעשו וסילי פטרוביץ' רבינוביץ' וארון מויסביץ' איבנוב.

לשניהם לא היה נסיון ימי ורבינוביץ גם לשחות לא ידע,  גם כסף לדרך לא היה. איבנוב קלט את  הרעיון על יכטה ורבינוביץ' בלית ברירה הסכים. הנחישות להגיע למטרה הדביקה מכרים וכך מצאו בסן פטרבורג גוף ספינה ששימש עוד במלחמת העולם השניה. הספינה  שופצה על ידם והועברה במטוס ענק של חיל האוויר הרוסי לאודיסה ומשם למים.

היכטה נקראה 'אופריצ'ניק' שמשמעותו 'מאבטח' מתקופת פטר הגדול.

בנויה מעץ Redwood   אורך 15 מטר, רוחב 3 מטר,  גובה 4 מטר ומשקל 12 טון.

נעשה גם סרט ששודר  בטלוויזיה הרוסית, בשש מערכות 50 דקות כל מערכה. קישור:

http://seasonvar.ru/serial-5442-Ivanov_i_Rabinovich-00-sezon.html

א.ר.

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות