נדב סלע – חיפוש טילים ביחידה 707

נדב סלע                                                                          7 באפריל  2010

חיפוש טיל גבריאל "נפל".

בוקר קיץ אחד –  7 ביוני 1964 הוקפצנו על-ידי מפקדת חיל הים לחיפוש אחר טיל גבריאל שנפל לים בירי הדגמה לבכירי ממשלת ישראל.

הירי בוצע בשטח חולי בחוף הים התיכון בין אשדוד לאשקלון.

נשלחנו כוח צוללים בפיקוד מיכאל הדני דנינו, עם מסוק והונחתנו בחוף. כוח שני עם צוללים נוספים וציוד חיפוש כולל עריסות יצא עם הנמ"ך (נושאת מכוניות) בפיקודו של ג'ורג' גולני הפליג לשטח בדרך הים.

בהגיענו לחוף בשעות אחר הצהריים המאוחרות, הובהר לנו שבוצע שיגור של טילי גבריאל , אך טיל אחד נפל לים בטווח של כ- 200 מטר מהחוף. הים היה גלי מאוד (כשני מטר), שלוש-ארבע שורות גלים ממשברי החוף.

צולל בעריסת חיפוש

אני נקשרתי לחבל ביטחון ונכנסתי לים בשחייה, בנתיב שיגור הטיל. באזור שנאמר לי ביצעתי צלילה וסריקה חפוזה  ולא מצאתי דבר . הוחלט לחכות לבוקר המחרת ולבצע סריקה עם עריסות בגרירת  הנמ"ך.

למחרת מוקדם בבוקר התחלנו בסריקות גרירת עריסות בכיוון צפון –דרום מאזור המשברים בחוף מערבה.

אני ירדתי כצולל שני ולאחר מספר סיבובים  זיהיתי את גוף הטיל. יצאתי מהעריסה וקשרתי את המצוף לגוף. עליתי למעלה ודיווחתי כי מצאתי. יש לציין שלאורך כל הסריקה הייתה ראות טובה מאוד ועברתי על מספר "ערמות" שנראו כמו טרף ספינות טרופות וחפצים מענינים שונים.

המשכנו בסריקות לחיפוש ראש הטיל , לאחר מספר סיבובים נוספים  עלה אקי (מנחם קורן) למעלה ודווח שמצא את הראש, אך הוא לא סימן אותו במדויק והוא אבד.

ירדתי יחד עם אקי ובצענו "חיפוש מחוג" עד שגילינו את ראש הטיל. קשרנו והעלינו אותו לסירה.

זכור לי שהגענו בסיום המשימה לנמל אשדוד, שהיה ממש בתחילת בנייתו, וקיבלו אותנו כמקצוענים בארוחה טובה ופתיחת בקבוקי שמפניה.

חיפוש  זה שהסתיים בהצלחה היווה "המבצע" בה' הידיעה. הייתה זאת תחילת דרכה של היחידה זמן קצר לאחר סיום הקורס. הראינו לחיל הים ולדרג הפיקוד העליון את יכולותינו בעבודה תת מימית. הדבר  הרים את קרנה של יחידה 707 כיחידה מבצעית איכותית בחייל.

אירוע זה לדעתי מסמל את יום הולדתה של היחידה כיחידה מבצעית מיוחדת בחיל הים הישראלי עד לסגירתה בסוף שנת 1975.

ארוע אחר  חיפוש ושלית טיל יריחו

היה זה כבר בסוף דרכה של היחידה (במעבר לשייטת 13). טיל יריחו (סודי ביותר) נפל בים אשדוד מול סוכת המציל (חלקים נפלו בגינתו של סמברג).

זכור לי שהייתי בתדריך מבצעי בשייטת 13 והוקפצתי להגיע ליחידה ולצאת לחיפוש הטיל באשדוד.

באותו הזמן בוצעה מדידת עומקים מול אשדוד של חקר הימים  והאגמים עם ספינת "אדווה" . הם הופנו לבצע סריקת סונאר בגזרה ולסמן אתרים חשודים.

נדב סלע 1964

הוטסנו עם מסוק לאשדוד ועלינו על גוררת. אז גיליתי ששכחתי להביא את הסונאר הנייד וקנסתי את עצמי ב 10 לירות. יצאנו לנקודה הראשונה שסומנה עם צוות הצוללים היה בעיקרו אנשי מילואים מהיחידה. (אבשי, שוקה, חיים וערן). הטיל נמצא בריכוז אחד אבל מפורק לחתיכות. הצוללים החלו להעלות את החלקים לגוררת, עליה הוצב חייל מביטחון חיל אוויר.  שהכניס את כל החלקים לשקית ולכסות עם ברזנט (סודי ביותר). בשלב מסוים ביקשו הצוללים קטר לניתוק כבלים שהפריעו בהעלאת החלקים.

לאחר זמן עלו הצוללים לפני המים וקפצו כמוצאי שלל-מצאנו קטר ומסרו אותו לחייל מחיל האוויר. לאחר כחודש התקשר אלי אל"מ מחיל האוויר שאמר שהוא מוועדת החקירה ומבקש דיווח מדויק על מציאת הקטר בטיל…..