תרגיל חילוץ מצוללת 1986

1

1 בספטמבר 2019

מאת: אל"מ ד"ר יהודה מלמד

תרגיל נאט"ו להיחלצות מצוללת נורווגית בים הצפוני.

בשנת 1986 הוזמנתי לקחת חלק בתרגיל היחלצות מצוללת שנערך פעם ראשונה בים על ידי ציי נאט"ו . תפקידי היה  כמשקיף בלבד היות וחיל הים אינו שיך לציי NATO ואפילו הוחתמתי על כך שלא אתערב. ההיחלצות הייתה מעומקים 30 מ. 90 מ, 120מ ו 180 מ.

הצוללת לפני הצלילה

הצוללת לפני הצלילה

מחיל הים לקחו חלק בתרגיל שני צוללי ילת"ם ויוני ורט משייטת 7. מעומק  30 מטר השתתפו צוללנים מציי NATO יחד עם מדריכי מגדל אנגליים בעיקר.

בעומק ההיחלצות החל מ 90 מטר נחלצו רק מספר קטן של  מדריכי המגדל.

 

 

פיטר לאחר היחלצות ראשונה

פיטר לאחר היחלצות ראשונה

בהיחלצות מ 90 מטר נפגע אחד הנחלצים, מדריך מגדל שהכרתיו מאנגליה. על ספינת האיסוף הנורווגית בה נמצאתי היו גם רופאים מציי NATO. ביניהם הרופא הראשי של הצי הבריטי.

 

האבחנה הייתה שהנחלץ לקה בפגיעת דה-קומפרסיה קשה של חוט שדרה. על סמך אבחנה זו הוכנס לתא בלחץ של 6 אטמוספרות מוחלטות.

 

 

 

פיטר מוכנס לתא הלחץ

הנפגע  מוכנס לתא הלחץ

ראיתי את הנפגע דרך חלון התא כשהוא מתכווץ מכאבים בבטנו. הסקתי שהנחלץ סובל מחבלת לחץ בקיבה שגרמה לו לקרע ודימום.  והטיפול שניתן לו שגוי עלול לגרום למותו. אמרתי זאת לרס"ר הבריטי שתפעל את תא הלחץ. שמיד צרח עלי "לך תגיד להם".

הרופאים שמעו את דעתי התלחשו ביניהם ולא ענו לי אך. ראיתי שמוציאים את הנפגע מתא הלחץ הספינה משנה קורס אל החוף ומגיע מסוק שפינה אותו. התערבותי הצילה את הנפגע והוא הועבר לבית החולים לניתוח דחוף.

לאחרי פינוי הנפגע לבית החולים חזרה הספינה לצוללת המשיכו בתרגיל לפי התכנון. בהיחלצות מ-120 מטר, נפגעו שנים מדה-קומפרסיה קלה. בהיחלצות מ-180 מטר נחלצו רק שני מדריכי מגדל אנגליים, שניהם נפגעו מדה-קומפרסיה קשה בחוט השידרה וטופלו בהצלחה בתא הלחץ בספינת החילוץ היות והטיפול היה מהיר מאוד לא סבלו מבעיות.

האדמירל הרופא הראשי של הצי הבריטי שאל אותי כיצד ידעתי לאבחן את הבעייה.  מקרה שכזה מאוד נדיר בבריטניה והוא נחשף לו בפעם הראשונה,

סיפרתי  שכבר טיפלתי במספר מקרים כאלה אצל צוללים בישראל. היות וחיל הים היה אחראי על כל טיפולי תאונות הצלילה. מתחילת שנות ה 70 למשך כ 20 שנה כיחידי בארץ, טיפלתי  במאות רבות של מקרים.

כזכור באותה תקופה הספורט הלאומי היה לרדת לחופי סיני ולצלול. ישראלים וגם תיירים היו עברייני צלילה סדרתיים וקרו הרבה תאונות.  זאת לעומת מקרים בודדים המסכמים ניסיונם של רופאים בציים אחרים.

הרופא הראשי של הצי הבריטי סיפר לי כי ניסיונו במחלת דה-קומפרסיה של חוט שידרה מסתכמת בפחות מ-20 מקרים. הניסיון המצטבר שלי  באותה תקופה כבר יותר מ-300 מקרים.

ד"ר יהודה מלמד 2018

ד"ר יהודה מלמד 2018

אירוע זה של קרע בקיבה של צוללן בעת היחלצות מצוללת היה המקרה הראשון בהיסטוריית אימוני היחלצות מצוללת. הניסיון שלי בטיפול בנפגעי צלילה  הציל את  הנפגע וזכה להוקרה של רופאי ציי נאט"ו  שנכחו באירוע.

הפרסום הגיע  גם לנורווגיה עצמה. לאחר גמר התרגיל, קיבלתי שיחת טלפון למלוןמשר הבריאות הנורווגי שנזף בי על כי התרגיל, שהיה  למעשה סוג של  ניסויי אנוש לא דווח למשרד הבריאות הנורווגי.  הוא חשב בטעות כי אני הייתי  הרופא האחראי.

ד"ר יהודה מלמד

 

 

השלמת אל"מ יוני ורט 

יוני ורט בחליפת היחלצות בצוללת לפני התרגול.

יוני ורט בחליפת היחלצות בצוללת לפני התרגול.

 

הכתוב על יהודה מלמד בעניין הצלת הצוללן – נכון. הוא אכן הציל את חייו.

לתרגיל הוזמנו מדריכי היחלצות מוסמכים בלבד (ולא רק מנאט"ו) ובעת ההיא, למיטב זכרוני, אני הייתי היחיד בחיל הים שהכשרתו הייתה בתוקף.
אנשי ילת"מ שהצטרפו היו על השטח בצד המסייע באיסוף הנחלצים. כמדומני שהיו שם מאיר מאן ואילן דובדבן, למיטב זכרוני לא ביצעו שום החלצות מצוללת במועד התרגיל אבל זה ניתן לבדוק מול רישומי הצי הבריטי. ממרחק השנים כל אחד (כולל אני) יכול לטעות בתיאור העובדות.

ביצעתי היחלצות מעומק 57 מטר וזו הייתה המדרגה הראשונה שבוצעה למדריכי ההיחלצות. קבוצה נוספת של צוללנים מצוות הצוללת נבחרה לבצע את התרגיל גם כן במוד "פתע", אולם אלו ביצעו אותה מעומק 120 רגל (~40 מטר).

יוני ורט כמפקד אח"י לויתן

יוני ורט כמפקד אח"י לויתן

הסודר עם צוללני הצוות הופסק לאחר 4-5 נחלצים, מתוך 12 מתוכננים, מאחר ואחד הצוללנים נפצע בעת ההיחלצות ודימם מפניו בעקבות פגיעה בסינוסים.

בכל מקרה בתום התרגיל כתבתי דו"ח מפורט והגשתי אותו לקיסרי שהיה אז מש"ט 7.

בברכה,    יוני ורט

 

 

 

שתף.

אודות המחבר

תגובה אחת

  1. אל"מ מיכאל קיסרי, החל דרכו בשייטת 7, בהמשך עבר הסמכה למפקד סטי"ל, פיקד על אח"י מולדת , סטי"ל סער 4 ובהמשך דרכו חזר לשייטת הצוללות ופיקד על שייטת 7- מש"ט 7.

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות