ראשיתה של שייטת 13 – סדרת עופר – הכנה לנפילה בשבי

0

18 במרץ 2023

שייטת 13 ימי בראשית

תרגיל "עופר"
"עופר" היה שמו של תרגיל נפילה בשבי. לאחר שיחידות בצה"ל החלו לעבור אימוני נפילה בשבי הוחלט שגם לוחמי השייטת חייבים לעבור את סדרת אימוני הכנה לאפשרות נפילה בשבי.

למחזור הראשון נבחרו חניכי שני קורסים שלא היו עדיין לוחמים. אני הייתי מפקדו של אחד הקורסים.

למפקד התרגיל נבחר צבי גבעתי (קרוזו) ומקום התרגיל היה משטרת מטולה ששכנה על קו הגבול לבנון-ישראל והייתה עזובה. במשך שבועיים עסק בהכנות של נקיון ופינוי ציוד נטוש ומחיקת כל הכתובות בעברית. תאום האימונים עם פיקוד צפון משטרה צבאית משטרת הצפון ויחידת חוקרי שבועיים.

הקורס שאני הדרכתי יצא לאימוני ניווט בגליל העליון. בלילה השני ולאחר שלא ישנו בלילה הראשון "נפלו" ונרדמו. את הנשק (עוזי) שלהם דרשתי לרכז ואני אישית הוצאתי מחסניות ובדקתי שאין כדורים בקנה. המתנתי על הכביש למשטרה הצבאית. 3 שוטרים לבושים באזרחית עם כאפיות החלו "באיסוף" : קשירת ידיים כסוי העיניים והובלה . מי שניסה לדבר חטף "פליק" ובערבית נאמר לו "אוסקוט" (שקט). בגמר ה"איסוף" נסעה המשאית למטולה. אני אספתי את שאר הציוד ושלחתי אותו לעתלית.

הדרכה  – שבועיים לפני התרגיל התקיימה הרצאה והדרכה לגבי נפילה בשבי. "מוסרים רק מספר אישי דרגה ושם" לא להאמין לשום נציג או"מ או "צלב אדום"

תנאי הכליאה  – מאחר והיו 2 קורסים נאלצנו לערוך הפרדה מושלמת ביניהם וכל קורס נכלא באגף אחר של המשטרה לפני החקירה הראשונה נכלאו כולם בתאים בודדים ואחר כך 4-2 ביחד. בתאים דלק כל הזמן האור ואסור היה להם להסיר את כיסוי העיניים.

שרותים  – בתאים לא היו שירותים רק דלי שהיו חייבים לרוקן בבוקר.

מזון  – האוכל ניתן לכל הקבוצה בחוץ. הם ישבו במעגל. האוכל הושם במגש גדול ובו האוכל לכולם. אנו יחד עם הפסיכולוג עקבנו אחרי התנהגותם בזמן האכילה.

מוסיקה – על מנת למנוע "מהשבויים" מידע שגם אנחנו המפקדים נמצאים שם נוגנה כל הזמן ברמקולים מוסיקה ערבית והושמעו גם הודעות בערבית.

מכתב הביתה – יום אחד הופיע מי שהציג עצמו כנציג האו"ם וביקש מהנחקרים לכתוב מכתב להורים אשר יישלח ע"י "הצלב האדום" . בודדים נפלו בפח. ואני קראתי את המכתבים יחד עם הפסיכולוג.

הבריחה – בוקר אחד נמסר לנו כי חניך אחד ברח. הזעקנו מיד את המשטרה כי פחדנו שהוא יעבור בטעות את הגבול ללבנון. אני קיבלתי גשש בדואי (שוטר) ויחד איתו עקבנו אחרי נתיב בריחתו ולבסוף הגענו לכביש מטולה-קרית שמונה. היה שם בונקר ממלחמת העולם השנייה. הגשש נעמד בפתח וירה לתוך הבונקר. אני נבהלתי פן הבורח נמצא בפנים וצעקתי "חדל" ואז הגשש הסביר לי כי הוא נפצע כאשר בזמן הסריקה ירה עליו מחבל מתוך המערה ולכן הוא יורה. חוץ מזה העקבות הובילו לכביש ולא לבונקר.

סוף התרגיל – בגמר התרגיל הוצאו הנחקרים לחצר, הורידו את כיסוי העיניים ואז ראו אותנו הם היו בהלם.

השבויים מפעולת אלכסנדריה 1967

השבויים מפעולת אלכסנדריה 1967

 

תוצאות התרגיל – במלחמת ששת הימים נפלו 6 לוחמים בשבי המצרים בנמל אלכסנדריה (מצרים) והם הצליחו להתמודד עם השבי והחקירות.

 

 

 

 

 

סא"ל (דימ') אמנון בן ציון

אמנון בן ציון 2023

אמנון בן ציון 2023

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות