על ישראל רותם בפלי"ם – מלך בן ציון

0

מלך בן ציון                                                                                                   17 בנובמבר 2019

ישראל רותם בפלי"ם

פגישתי הראשונה עם ישראל רותם "שרוליק", הייתה בפברואר 1948, כמה ימים לאחר שהגעתי כמלווה באניית המעפילים "לקוממיות" (סטי פראטלי). הפגישה התקיימה במחנה הזמני של קיבוץ יקום, סמוך לחדרה, שם שכן באותו זמן מטה הפלי"ם. בפגישה נוכחו מפקד הפלי"ם אז, שמואל (סמק) ינאי וסגן מפקד הפלי"ם, ישראל רותם.

מלך בן ציון כמפקד בסיס סידנא עלי

מלך בן ציון כמפקד בסיס סידנא עלי

במהלך חודש מרץ 1948, לאחר שהקמתי בהוראת יוסף טבנקין, מפקד הגדוד הרביעי של הפלמ"ח את בסיס האימונים "סידנא עלי" (במבנה משטרת החופים שננטש), נפגשתי שוב עם ישראל רותם שבתוקף תפקידו כסגן מפקד הפלי"ם, תיאם איתי את איושו של הבסיס באנשי פלי"ם ובמתגייסים חדשים.

במערך הארגוני של הפלמ"ח, כלל הגדוד הרביעי (גדוד המטה), את: הפלוגה הימית – פלוגה "י" – הפלי"ם, את פלוגת הסיירים – פלוגה "ז", את המסתערבים (המחלקה הערבית) ואת מחלקת הטיס.

ישראל רותם (רוזנבאום) היה מראשוני ומוותיקי הפלי"ם ועד להתמנותו כסגן מפקד הפלים, פיקד על ארבע אניות מעפילים:  הראשונה "נתן 2" שהגיעה מאיטליה באוקטובר 1945, השנייה "תל חי" שהגיעה מצרפת במרץ 1946, השלישית "כ"ג יורדי הסירה" הגיעה מאיטליה באוגוסט 1946 והרביעית "התקווה" גם היא מאיטליה במאי 1947.

.גם לאחר שעברתי מ"סידנא עלי" לפלוגת הנמל בחיפה, נפגשתי כמה פעמים עם ישראל רותם, הן בהקשר לפעולות סילוק אמל"ח מאניית הצי הבריטי והן בהקשר לנחיתות בלבנון.

בדרך מקרה, בספטמבר 1948 פגשתי את ישראל רותם במרסיי – צרפת, שם הצטרפתי ליחידת ה"הכשלה" שעסקה בפעולות חבלה ברכש האמל"ח של האויב הערבי. ביקורו זה של ישראל רותם באירופה, היה בענייני רכש אמל"ח ושילוחו לישראל וצירוף עניינים הביא אותנו לטוס יחד לרומא, כל אחד ומשימתו.

מלך בן ציון לקראת פעולת נחיתה בלבנון 1948

מלך בן ציון לקראת פעולת נחיתה בלבנון 1948

הידידות שלי עם ישראל רותם התפתחה ונמשכה כל השנים עד לפטירתו. בעידודו, בשנות החמישים, הצטרפתי לקיבוץ מעגן מיכאל וליוויתי אותו בפעילותו הימית רבת הפנים שבין היתר, כללה  את הספנות הקיבוצית ,  ניהול נמל אילת ומשק הנפט.

בברכה, מלך בן ציון.

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות