גדעון רז – זוכר צוללנים

0

שולח גדעון רז                                               30 נובמבר 2008

שייטת 7- לזכרםבטרם אתחיל לספר את קורותיי בשייטת אני מבקש להזכיר את אלה ששירתו איתנו והלכו מאיתנו בטרם עת.

אתחיל בצוות הדקר על 69 אנשיה, בשמם, אזכיר רק את מפקד הדקר יענקלה רענן, מפקד נערץ שהיה מורי ורבי בשנותי הראשונות בתנין וכמפקדי ברהב.

 

בומי רענן על גשר הצוללת רהב צ-73

בומי רענן על גשר הצוללת אח"י רהב צ-73

את בומי (אברהם ברקאי) – סגנו של רענן חברי מקורס חובלים. יחד התנדבנו לשייטת יחד יצאנו עם המשפחות ובלעדיהן לקורסים שונים באנגליה, הקשר שלנו היה הדוק חברתית ומקצועית. לא אציין את שמות אנשי הצוות מקוצר היריעה ומחשש לפגוע במי שאת שמו לא אזכיר.  רק אומר שעם רובם שירתי ביחד על התנין והרהב ומחלקם למדתי את יסודות מערכות הצוללת תפעולן ואחזקתן.

 

אזכיר את שני אנשי צוות הלוויתן, גרשון בן יהודה ויעקוב תמיר, שנשטפו לים האירי מסיפון הלוויתן בהפלגה החפוזה לקראת מלחמת ששת הימים.

 

אזכיר את יוסל"ה דרור – מקים השייטת, מפקדה הראשון ומפקד הצוללת הראשון של ישראל. בזכות פועלו אנחנו עוסקים בנושא החשוב והיקר לנו. יוסלה השפיע עלי להתנדב והנחה אותי בצעדי הראשונים. ממנו למדתי שאין דבר בטוח יותר מצוללת באם אתה לא שוכח עד כמה היא מסוכנת. ממנו הבנתי שבגלל מסמר קטן עלול הרוכב ליפול מגב הסוס ולהיהרג.  כך גם בצוללת בגלל שסתום נוזל שלא מטופל עלולות כל מערכות הצוללת ליפול. יוסלה ראה את האופק האסטרטגי של הצוללות ובאותה עת הקפיד ונאבק על הפרטים הקטנים.

 

אזכיר את זאביק, [זאב אלמוג (אברוצקי)] – מפקד חם ואבהי לכל אנשי הצוות ובעל יכולת מדהימה על יד הפריסקופ. שהיה מפקדי על הלוויתן בחדשים הראשונים לאחר השיפוץ ואף הנחה אותי באימונים לקראת קורס מפקדי הצוללות אליו יצאתי.

 

מיכאל ברקאי (יומי) – מפקדי על הלוויתן,בשייטת 3 ובמפקדת חיל הים,השפיע רבות על כניסת הצוללות לעידן טכנולוגי חדשני בעיקר בכל הקשור לשימוש במערכות הסונר.ופעל רבות לקליטתן הטובה של צוללות הגל.

 

דורון עמיר, עליו פיקדתי ב-לוויתן ובדולפין. העברתי לו את הפיקוד על השייטת, בתחילת עידן צוללות הגל. דורון השפיע רבות על הצלחת השייטת בעידן צוללות הגל.

לא אשכח את יצחק אלון (טישלר) ממנו למדתי בתפקידי כקצין טורפדו, את תורת הטורפדו המכני ואת מערכות הצמ"טים.

 

את יואב הדר, דן כספי, דויד פלג, בני רוזן ויוסי שחם, צוללנים מצוינים איתם עבדתי בצוללות ה-S ובתקופה בה פיקדתי על צוללות ה-T.

 

גדעון רז

קישור לראיון


https://www.youtube.com/watch?v=KHk0LjE6uo4

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות