דני אבינון מעבר מיחידה 707 לילת"ם

0

רס"ן מיל דני אבינון                                                        16 בנובמבר 2016

בין יחידה 707 לילת"מ

היחידה למשימות תת מימיות כפי שהיא מופיע בויקיפדיה היא הגדרה לא נכונה כי זו מילה כוללת ולא מוגדרת "משימות" ואז עם הזמן היא זולגת למשימות לא לה כפי שזה היה עם יחידת 707 המיתולוגית, אשר הוקמה בשנות ה-60 למתן שירות תת מימי לכלי שייט שלא עלו לטיפול במבדוק ומתן עזרה ראשונה לפינוי מפגעים במעגני חיל הים.

הגרעין הראשון של יחידה 707 היה מיוצאי שייטת – 13 שהיה להם בסיס טוב במקצוע הצלילה ולא היה הצורך בהכשרה מיוחדת לצורך הצלילה.

לאחר מלחמת יום הכיפורים ביצעו בחיל הים שינוי מבני של מסגרות חייליות ובין השינויים הללו החליטו לבטל את יחידה 707 ולהכניס אותה למסגרת שייטת – 13 ובכך לחסוך כפילויות של מערך הדרכה וציוד צלילה. אך, נוצרה בעיה שהיא, איך להעניק כנפי עטלף לאנשים שלא עברו את קורס הלוחם או נפסלו מלהמשיך להיות בשייטת 13.

לכן הוחלט שכל חייל או קצין מיחידה 707 יעבור השתלמות מקצועית ביחידות הלחימה של שייטת – 13 ובסיום קורס ההסבה יוענקו לו כנפי השייטת כהסמכה.

מי שלא יעבור את ההסמכה ליחידות לחימה של שייטת – 13 ישאר ביחידה חדשה בשם ילת"מ אשר תימצא  בבסיס שייטת – 13 תעסוק רק בעבודות תת מימיות ולא תהיה קשורה ליחידות הלחימה. את כל העזרה והלוגיסטיקה היא תקבל דרך שייטת – 13.

בסוף שנת 1975 סיימתי תפקידי מפקד יחידת נסויים חילית וחזרתי לשייטת 13. המש"ט אל"מ גדי שפי הטיל עלי להקים את ילת"מ. קיבלתי את  אנשי יחידה 707 לשעבר  שלא עברו את ההסבה ליחידות הלחימה בשייטת – 13. נדרשתי להכין תכנית של קורס צלילה מקצועי שאנשי ילת"מ יעברו כדי לקבל את ההסמכה של צוללים מקצועיים לעבודות תת מימיות.

איוש מסגרת הילת"מ בשייטת – 13 היה: מפקד – רס"ן דני אבינון משייטת  13. סגן מפקד – סרן גיורא נדיב מיחידה 707 ועוד 11 צוללים וותיקים משייטת 13 ויחידה 707.

תכנית קורס ההכשרה  לילת"מ שהכנתי הוצגה למפקד השייטת  אל"מ גדי שפי ואושרה על ידו. התכנית כללה:  הסמכה כמפעיל גוררת, ימאות שלב גבוה, ידע בסיסי בחשמל,  ידע בריתוך, מסגרות וידע בהידראוליקה. ביצענו את הקורס לפי התכנית במשך חודשיים.

השקעת כלי שיט כשובר גלים למעגן בסיס דפנה 1977

השקעת כלי שיט כשובר גלים למעגן בסיס דפנה 1977

בניית מעגן בחוף סיני – מיד עם גמר הקורס הטיל מפקד חיל הים, אלוף ברקאי מיכאל, משימה דחופה על היחידה כעין מבחן קבלה. בתוך שבועיים להקים מעגן לכלי שיט קטנים  באזור בסיס "דפנה" בצפון סיני על הלגונה של הברדוויל נוכח הבסיס המצרי בפורט סעיד.

עמדנו במשימה – את המעגן הקמנו עם כלי שייט ישנים שטובעו בקרבת החוף של מוצב "דפנה" ושימשו כשובר גלים אשר אפשר לספינת דבור או נט"ק לעגון בתוך המעגן ולהיות מוגן מהגלים וע"י כך לחסוך בהפעלת המנועים.

משלחת לארצות הברית – בשנת 1977 חיל הים החליט להוציא צוות בן 4 קצינים כמשלחת לימודים ובחירת ציוד. מטרת המשלחת הוגדרה לבדוק ולהמליץ על רכישת ציוד לחיפושי הצוללת "דקר" לצלילות עמוקות ובדיקת בתי ספר בארה"ב לצלילה מקצועית. ובגמר הסיור להוציא דו"ח מפורט על הממצאים.

לרכישת ציוד לחיפושי הצוללת "דקר" ובין היתר לצלילה עמוקה לבדוק היכן כדאי להעביר קורס מתקדם בצלילה לעומקים עד 200 מ' בכדי שאם הצוללת "דקר" תמצא יהיה לחיל הים מענה ראשוני לבדיקתה.

משלחת חיל הים בקליפורניה

משלחת חיל הים בקליפורניה

איוש המשלחת נקבע על ידי רמ"ח אמל"ח של חיל הים היה אלי רהב בתיאום עם מש"ט  13: אני רס"ן דני אבינון (מפקד ילת"מ) מפקד המשלחת, סרן ד"ר יהודה מלמד – רפואת צלילה, סרן יחזקאל חסידוב – מהנדס מכונות בוגר קורס צלילה למים עמוקים בצי האמריקאי,  סגן יואל – מהנדס אלקטרוניקה תת מימית.  יצאנו לקליפורניה  סנטה ברברה ביקרנו  במרכז הפיתוח של 'קירבי מורגן' ומקומות אחרים.

מומחים מהצי האמריקאי שעודכנו בדרישות של חיל הים, הם הביעו דעתם שבתי הספר לצלילה האזרחיים בארצות הברית התמחו במתן שירותים בצלילה עמוקה במגדלי הקידוח הימי ולכן הם מתקדמים יותר מהצי האמריקני  בהכנת צוללים למים עמוקים. והמליצו לשלוח את אנשי ילת"מ לאחד מבתי הספר האזרחיים. כמו כן הביעו דעתם שיש להפריד את ילת"מ מיחידת הלחימה שייטת 13. להעבירה לפיקוד עצמי או לספחה לבית מלאכה במספנת חיל הים.  אשר מבצע את מירב התיקונים והטיפולים בגוף כלי השייט.

דני אבינון לפני צלילה במתקן הפיתוח של קירבי מורגן

דני אבינון לפני צלילה במתקן הפיתוח של קירבי מורגן

עם חזרת המשלחת לארץ. נכתב דו"ח סיכום של המשלחת והועבר לעיון  מש"ט 13 אל"מ גדי שפי. שפי לא הסכים עם ההמלצה של העברת ילת"מ למספנת חיל הים או מתן פיקוד עצמי ודרש ממני  לשנות את ההמלצה. לא ראיתי לנכון לשנות דיווחתי  לרמ"ח אמל"ח אלי רהב את המסקנות וההסתייגויות של המש"ט. דו"ח סיכום המשלחת הודפס והופץ על ידי מחלקת אמל"ח.

פיקדתי על ילת"מ מהקמתה במסגרת שייטת 13  ומסרתי את היחידה לגיורא נדיב בשנת 1981.  בערך בויקיפדיה ילת"ם צריך להשלים את ההיסטוריה של היחידה מ- 1976 ועד 1981

לסיכום אני שמח כיום לראות את ילת"מ פורחת ומתקיימת בדיוק כפי שהיא תוכננה בהקמתה הראשונית והיא איננה יחידת לחימה אלא מבצעת את היכולת לתת מענה ראוי לטיפול בעבודות תת מימיות.

בכבוד רב,                           דני אבינון

——-

התייחסות סא"ל מיל גיורא נדיב                         2 בדצמבר 2016

הצטערתי לקרוא שאתם מפרסמים עובדות לא נכונות בקשר להקמת הילתמ. דני אבינון היה מפקד היחידה המקצועית בש/13 ואני הייתי סגנו.. את הילת"מ אני הקמתי לאחר שהחלפתי בפיקוד על יחידה מקצועית את דני אבינון. הוצאתי את היחידה המקצועית מש/13 והעברתי אותה לנמל חיפה. ב1980 ייסדתי את יחידת הילת"מ 5581 …..

גיורא נדיב

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות