ארז אייזנשטט – אמונות טפלות?! בחיל הים

0

פורסם לראשונה בספר "אח"י פלברה – אגדות שקרו באמת" דצמבר 2020

אמונות טפלות בחיל הים

מי מאתנו לא שמע על מגוון אמונות טפלות מהרגע שהוא עלה על הגאנגוואי בפעם הראשונה?

אני אמנם לא בנאדם של אמונות טפלות, כי לדעתי לרוב מדובר בספקולציות ומיתוסים שמטרתם להימנע מסיטואציות שפוחדים להתמודד איתם. הבעיה היא שבים, גילתי שלא מדובר בספקולציות, ועם עובדות ומציאות קשה להתווכח

נתחיל בהקדמה קצרה…באחת השהיות לטובת אחת ההסמכות הראשונות שלנו על הספינות בתור צוערים שלב ראשון (בסיסי), אני זוכר את עצמי כמו צוער טוב, קבור בבילדג'-מכשירים באמצע חפרפרת, ושומע וויכוח קולני עד צרחות בין הצ'יף לצוערת שלב חמישי בהתמחות לקצין תורן, על כך שהיא נכנסה למכונה בלי אישור ושלנשים אסור להיכנס למכונה! באותם ימים לא ידעתי הרבה, אבל ידעתי שאני מבטיח לעצמי שגם אם אצטרך לעבוד לילות שלמים, אני לא אמנע כניסה של אף אחת ולא אגרום לאף אחת לצאת ככה מהמכונה שלי…

חלפו הימים ועם הזמן והניסיון המר, ליקטתי לעצמי מנהגים פשוטים להימנע ממצבים בעייתיים…קצת שום תלוי בכניסה לחדרי מכונה ומעל הבקרה, קצת יחס ושיחת עידוד למכונה (כדי שלא תקנא חס וחלילה), הדברים הרגילים?‍♂️  כל זה לא נובע מהפחד להתמודד עם הסיטואציה כמובן, אבל רק כדי להיות בצד הטוב של המשפט "פיקח לא נכנס למצבים שחכם יידע איך לצאת מהם"…מה שנקרא "Better safe than sorry ".

וכך באחת ההפלגות בזמן שהייתי צ'יף באח"י תרשיש, יצאנו להפלגת ראווה לטובת אירוע התלת-זרועי (בו מארחים פרחי טיס, קציני בה"ד 1 וצוערי חובלים). בזמן ההפלגה עולים מולי בבקרה ואני שומע קול של צוער לא מוכר ששואל אם אפשר להכניס קבוצה של צוערים לסיור במכונה, והוא שואל כי פשוט יש שם גם צוערות מקורס טיס.

אני מיד אומר שלא! ושיחכו מחוץ למכונה לתדרוך וליווי מהצוות שלנו(כמובן בלי שום קשר לתמהיל הקבוצה, אין לי מה לדאוג מאמונות טפלות כן? הכל ערוך ומוכן לכל תרחיש, ואפילו השום התלוי יחסית טרי), פשוט צריך להיערך עם מספיק אוזניות ואטמי אוזניים לפני הכניסה, לוודא שאף אחד לא נופל לאיזה בילדג', או יוצא משם עם כוויות שלא נבעו מהשיזוף בגשר…לפני שאני מספיק להחזיר את השפופרת ולהרים את הראש לחלונות הבקרה, אני רואה קבוצה של 10-15 צוערים וצוערות עם אצבעות באוזניים, חוצים את המכונה לכיוון ירכתיים עם הבעות פנים של שזיף מיובש בתנור.

מכונאי ראשי בחדר בקרת מנועים

מכונאי ראשי בחדר בקרת מנועים

מהרגע שהם הספיקו לחלוף ולצאת מהמכונה, קרו שם סדרת תקלות ומקרים ותגובות שקשה להסביר…מערכת הבקרה התחילה להתריע על מנועים שונים שלא מקבלים שליטה מהגשר, מנועים שתקועים בסל"ד ואקטואטורים שלא מגיבים, טורבינות התחילו להתחלף, קלפטות פליטה לדופן שנסגרו במפתיע, גנרטורים שמתחממים במפתיע, וגם התראות תקלה שלא ראיתי מעולם. ממש תרחיש מתוך וועדה…אחרי תפעול זריז של רוב המקרים, נראה שהמצב התייצב, והתקלות נעלמו.

אבל יש תקלות כגון תקלות בקרה ושליטה שחייבים לחקור גם אם נראה שהן נעלמו…מיד עם החזרה לחוף חיכו לנו פלגה טכנית עם ספרי שרטוטים עבי-כרס (הספרים, לא הטכנאים) לנסות להבין את מקור התקלות, אך ללא שום ממצאים…המשכנו לחשוב ולבדוק, אפילו מפקד המעבדה הצטרף לחקירה, וכלום…לא עולים על התקלה.

החלטנו שצריך להעלות שלב, ולמחרת גם הגיעו הדרג הבכיר ממספנה לנסות להבין את מקור התקלה, שכאמור גם עם כמות ניסיון מצטברת של 60 שנה+/- של הטכנאים שישבו מסביב לצב"דים והשרטוטים, לא יצא להם להיתקל בחלק מהתקלות שהופיעו, לא הצליחו לשחזר את התקלה ולא מצאו את הגורם להן…בשלב של ייאוש, ביקשו שנעבור שוב על כל השתלשלות האירועים כדי להתחקות אחר התקלה. אז חזרתי וסיפרתי "…ויישר אחרי שכולם יצאו, התחילו להופיע כל התקלות בבת-אחת.." והם ענו בעצבנות "רגע, אמרת שעברו שם נשים בהפלגה?!?" ועניתי בהססנות שכן…באותו הרגע, הם סגרו השרטוטים ואמרו "היית צריך להגיד מההתחלה שזה מה שהיה! אל תדאג בדקנו הכל, התקלות לא יחזרו, זה כנראה בגלל זה".

האמת, שהתקלות באמת לא חזרו…

אורחים להפלגת משפחות

משפחת אייזנשטט אורחים להפלגת משפחות

אבל אני דבקתי במה שהבטחתי לעצמי באותו בילדג'-מכשירים בשלב בסיסי, ואפילו זכיתי בהמשך התפקיד שלי בזמן הפלגת משפחות של הספינה, להכניס את המשפחה שלי אל תוך חדר הבקרה ולתת את הכבוד להניע מנועים לסבא שלי ולאבא שלי ואפילו לחברה שלי! והאמת, שהכל היה בסדר ולא קרה כלום…אבל אולי זה כי המכונה ידעה שמולה זה בכלל לא תחרות, והיום אנחנו גם מאורסים (אני והחברה, לא המכונה…)

מה המוסר השכל?  דרך ארץ קדמה לתורה!  ובים, אמונות טפלות יכולות להפוך למציאות אפלה, אז פשוט צריך לתת להן את הכבוד הראוי

נ.ב. וטוויסט בעלילה, אומרים שגם לדבר עם ג'ינג'ים לפני הפלגה מביא מזל רע, אז אולי בעצם הכל בגללי.

ארז בתקופת הסיפור

ארז בתקופת הסיפור

רס"ן מיל' ארז אייזנשטט

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות