אלוף שלמה אראל – הטרפדות בים האדום

0

מאת אלוף שלמה אראל                                                              28 במאי 2016

הטרפדות בים האדום

בבטאון בין גלים חודש מאי יש מאמר יפה על הטרפדות ובו קטע על הטרפדות בים האדום. הייתי מבקש להרחיב קצת את סיפורן של טרפדות אלה אשר, חרף מגבלותיהן, רשמו פרק מכובד בהיסטוריה של חיל הים בים האדום, והן נשחקו עד תום בשרות מבצעי הרחק לתוך שנות ה-60 של המאה שעברה.

הטרפדות בדרך לאילת

הטרפדות בדרך לאילת

הספינות נבנו לשירות בים האדום והגיעו במקביל להיאחזות צה"ל בסיני   במבצע קדש. אורכן המרבי -16 מטר – נקבע על ידי מומחי חיל ההנדסה לצורך המעבר במעלה עקרבים, הדרך היחידה שהייתה באותה עת לאילת. מספנת "באלייטו", מספנה פרטית בצפון איטליה, הייתה היחידה שקיבלה עליה לעמוד בתנאי האפיון, מהירות עליונה של 40 קשר , ואכן עמדה בהם בניסויי הקבלה. כעבור זמן, לאחר תקופת שירות באילת, לא הצליחו הספינות להגיע לגלישה כפי שתואר בחוברת "בין גלים". בעלי מספנת "באלייטו" הוזמנו ארצה וגילו עד מהרה, כמקובל במקומותינו, שה-צ'יפים החזיקו בספינות צבעים, חבלים, שקלים, חלקי חילוף  וכו' "שיהיה בבית".  כאשר הוחזרה הספינה לדחי המקורי שלה, היא הגיעה שוב למצב של גלישה. אבל אלה רק זוטות. אין ספק כי בתנאי זירת ים סוף היו לספינות אלה "חיים קשים" ביותר,  עובדה השופכת אור ביתר שאת על שירותן בהמשך ובעקבות כיבוש סיני.

ערב מלחמת ששת הימים התמנה אל"מ בוצר (לימים מפקד זרוע ים) שהיה אז בחופשת לימודים, כמנוי חרום, למפקד הזירה. בוצר ארגן אותה להגנה והציב מארב לכוח נחיתה מצרי שהתקדם לכוון אילת. משנודע שהאויב נסוג דרומה המשיך בוצר עם הפלגה בעקבותיו, הגיע והשתלט ראשון על שארם-אל-שיך בעקבות הצבא המצרי הנסוג, ו"קיבל" את פני כוח צה"ל שנחת "נחיתה רכה" במטוסי הובלה. בהמשך תפש ולקח בשבי כוח מצרי שפינה את האי טיראן בשתי ספינות דייג חמושות.

לאחר התבססות צה"ל בסיני ומשהתחוללו "קרבות התעלה", הורה שר הביטחון משה דיין לקיים בקביעות "סיורי נוכחות" בצפון מפרץ סואץ, בואכה מבואות התעלה. עכב תנאי הים הקשים במיוחד במפרץ סואץ הוקם בסיס קדמי של חיל הים באבו זנימה. מבסיס זה יצאו הטרפדות מדי שבוע לסיורי הנוכחות האלה, בקטע הצפוני של הנתיב נמצאו הספינות לעיתים קרובות שעה ארוכה תחת אש של סוללת תותחי 130  מילימטר מצרית שהתמקמה ממערב לעדאבייה. המפקדים למדו עד מהרה להתחמק בשיטת salvo chasing אך לא תמיד הצליחו להימנע ממקלחת של נפילות קרובות, ואף ספגו נזקים בגוף העץ מהתפוצצות של נפילות קרובות. דומני שספינות "באלייטו" אלה גמרו את חייהן באחד מבסיסי זירת הים האדום.

התפיסה האסטרטגית- ספינות סער-4 /4.5

ראוי בהקשר הנ"ל לתאר בקצרה את התפישה האסטרטגית של חזית הים האדום שאותה הוביל משה דיין, תחילה כרמטכ"ל, ובהמשך כשר הביטחון. דיין פיתח אוריינטציה מדינית, כלכלית ואסטרטגית לעבר המזרח הרחוק וראה בחופש  התנועה למלוא אורכו של הים האדום צורך חיוני, הן לפיתוח אוריינטציה זו, והן לשם פתוח יכולת איגוף המערך המצרי באזור התעלה על ידי נחיתה ב"בטן הרכה" שמדרום לו, במקרה של חידוש הלחימה.

נס ישראל בתעלת סואץ 14 ביולי 1967

נס ישראל בתעלת סואץ 14 ביולי 1967

אלה היו שיקוליו כאשר הורה לבצע שייט הפגנתי בתעלת סואץ  – אשר למרבה המזל נגמר רק בקצין וחייל (יעקב כהנוב ואברהם יסעור) שנלקחו בשבי לאחר שסירתם טובעה – ולהקמת מחסום על התעלה מדרום לאגם המר שנוכל לפתוח ולסגור את המעבר כרצוננו. כמו כן הוקם בבסיס שלמה מערך נחיתה מרשים של כוח נחיתה שהורכב מהנחתות שנבנו במספנות ישראל 3 באורך 36 מטר שהובאו בשני חלקים מחיפה וחוברו באילת, ומאוחר יותר 3 באורך 60 מטר שהפליגו מסביב לאפריקה, ונחתות גדולות ממלחמת העולם שנרכשו במזרח הרחוק.

ואולם בראש מעייניו של דיין היה בניין הכוח הימי בזירת ים סוף וקיום נוכחות חזקה למלוא אורכו בואכה באב-אל-מאנדב. על כן הורה להביא את הסטי"לים הראשונים, אשר בעת מלחמת 6 הימים היו כבר בניסויי קבלה בשרבורג, להביא הישר לזירת ים סוף.

ספינות סער במעגן שארם א-שייח'

ספינות סער במעגן שארם א-שייח'

כאשר הובהר לו שסטי"לים אלה קטנים מדי לטווחים ולתנאים של הזירה, הורה "תמצאו פתרון". והפתרון הטוב ביותר שנמצא היו ספינות סער 4  שנבנו במספנות ישראל לפי התכנון והפיקוח של מספנת לורסן, המתכנן והמבצע של דגמי "יגואר" הגרמני. סער 4 היה דגם מוגדל פרופורציונית אשר דמה במידה רבה לדגמי סער 3 הקטנות. הדגם הוצע כבר קודם לצי הגרמני ותכניות הייצור היו  כבר מוכנות.

במאמר מוסגר מן הראוי להזכיר כי דגמי סער 4 ו-4.5 הגדילו משמעותית את סד"כ חיל הים והפכו ללהיט בחילות ים רבים, מצ'ילה ועד סינגפור.

שלמה אראל

אלוף שלמה אראל מפקד חיל הים 1967

אלוף שלמה אראל מפקד חיל הים 1967

 

 

תגובתו של סא"ל גדי שכטר  כותב המאמר המקורי ב"בן גלים"

מקבל בברכה את הערות/ השלמות של אלוף שלמה אראל.  רק הערה קטנה, בתוכן המקורי של הכתבה שהעברתי לבין גלים (גליון מאי) חלק מדבריו שאלוף אראל הופיעו, אך נחתכו ע"י עורך בין גלים על מנת להכניס את הכתבה לתוך הסד המצומצם שהוקצב לה בגליון. פרטים אילו  ועוד רבים אחרים, כאמור הושמטו ע"י העורך. ג.ש. 1 בספטמבר 2016

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות