מפקד יחידה 838 במלחמת יום הכיפורים

נושא יחידה 838                                                              2 במרץ 2018

יואל פלג מפקד בסיס ראס סודר במלחמת יום הכיפורים

סיכום שיחה מיום 26 בפברואר 2018

הפגישה נערכה בביתו של יואל פלג בשכונת 'חלומות זיכרון' בזיכרון יעקב.

נוכחים: גב' אופירה פלג, יואל פלג, אמנון בן ציון ואלי רהב.

תפקידים קודמים: תפקידו הקודם היה קצין מבצעים באג"ם  זירת ים סוף.

לפני כן שירת ביחידה 707 ובמהלך מלחמת ההתשה היה יחד עם דובי קשת הצוללים שפיצצו את תעלת הע'ור. כתבת שער  הופיעה במעריב.

השתתף עם ישראל לשם בסיור בדיקת חוף באגם המר הBTR  עלה על מוקש.

עדכון  מ6 במאי 2018

קבלת התפקיד: קיבלתי את הפיקוד על יחידה 838 בראס סודר מזאב גולדצקי בתחילת אוקטובר 1973.

ב-5  באוקטובר 1973 עקב המצב הביטחוני והכוננות הגבוהה החלטתי להישאר בבסיס כדי לראות איך הדברים מסתדרים.

בראס סודר בשיגרה (במצב רגיל) נמצאו כ-40 חיילים שהתחלקו בין מפקדה, נהגים וחדר מפקדה מאויש על ידי מוכמו"ת.

במוצב המזח בתעלה נמצאו שני תצפיתנים מהיחידה.

הקשר התקיים עם מפקדת חיל הים ועם מפקדת הזירה בשרם בטלפון, בטלפרינטר ואלחוט דיבור.

ביום ששי 5/10 בערב נתקבל מברק  ממפקדת הזירה ומפיקוד דרום שהמלחמה תפרוץ היום שבת בערב.

שני דבורים היו בים בקרבת הבסיס בפיקוד צבי שחק. אני לא תדרכתי  את הדבורים.

בשבת בצהרים פרצה המלחמה  בשעות הערב נראו במכ"ם מטרות עולות מעדביה עוברות מזרחה וחוזרות. מסתבר שאלה

היו מסוקים שהורידו כוחות קומנדו מצרי בסיני.

בתחילת המלחמה הופצצו ונפגעו אנטנות הקשר בשרם ולא היה לנו קשר ישיר מול מפקדת הזירה בשרם, הקשר עם הזירה בשרם היה בטלפון קוי דרך מפקדת חיל הים.

ביום ראשון פינו את המוכמו"ת לשרם והחילים שהיו בחופשה החלו לחזור  ואיתם הגיע הסגן רולניק ארנון.

במהלך הלחימה הארמיה 3 המצרית התקדמה בסיני ונעצרה כ- 15 ק"מ מצפון לבסיס מחשש לתקיפות חיל אויר .

פינוי ב-09/10 בשעות הצהרים הודיע מפקד מחלקת הנח"ל ומפקד יחידת המודיעין  שהיו  קבועות בבסיס שהם קבלו הוראה להתפנות. העברתי את ההודעה למפקדת חיל הים ודרכם לזירה וקבלתי אישור להתפנות לעזוב את ראס סודר.

כאשר קבלנו את האישור לפנוי היו ברשותנו אוטובוס משאית וג'יפ  והתחלנו להעמיס אותם בדברים החשובים והניידים

ככל שיכלנו את הדברים שלא יכולנו להעמיס או לפרק חיבלנו בהם. לפי מצב הלחימה ניראה לנו שלא נחזור לראס סודר.

בשעה 22:00 יצאנו בשיירה גיפ אוטובוס ומשאית ללא אורות והגענו לאבו רודס לפנות בוקר והלכנו לישון לאחר מספר ימים ללא שינה. התעוררנו לאחר זמן קצר לרעש צעקות ופיצוץ עקב תקיפת שני מטוסי טופולב מצרים שהפילו פצצות ופגעו בצריפים שהיו בהם צנחנים .

בצהרים קבלנו הוראה להמשיך לשארם. בשרם קבלנו חדרים ושיבצו אותנו לפי המקצועות.

חזרה לראס סודר –  לאחר כ- 9 ימים חזרנו לראס סודר ומצאנו בסיס הרוס שנהרס על ידי כוחות החי"ר שעברו או שהו במקום.

החזרנו לקשירות את המכ"ם והקשר את יתר  הציודים שלקחנו בזמן הפינוי.

מפקדת הזירה הגיעה לבסיס למשך שלושה ימים לעזרה בשיקום הבסיס.

לגבי הנחתת 'תרשיש' לא נעשתה שום פעולה בנושא.

יואל פלג 1967

קוריוזים:  אנשי חב"ד הגיעו לבסיס במהלך הלחימה ורצו להשקות את חיילי הבסיס בוודקה  אני התנגדתי ועצרתי את המהלך.

הועליתי  לדרגת רס"ן לאחר המלחמה.

יואל פלג

השלמה של ד"ר ארנון רולניק

הייתי בדרגת סגן ומוניתי  לתפקיד סגן מפקד הבסיס כשבוע לפני המלחמה, אך בערב המלחמה שהיתי בקיבוצי עין שמר . כשהגיעה ההודעה על כוננות עליתי על מטוס שירד לשארם, וכך עליתי בדרך היבשה לראס סודר לאחר תחילת המלחמה.

אני זוכר היטב את רגע ההודעה על הפינוי החפוז, היו אלה רגעי לחץ לא פשוטים. אני זוכר את יואל פלג מאשר לי לירות במכשירי הקשר של האלחוט כדי למנוע את נפילתם. יואל ואני הובלנו את הכוח היורד בג'יפ והגענו לאבו רודס.

בניגוד גמור למה שנכתב בערך הזירה הימית במלחמת יום הכיפורים וויקיפדיה אני מוסיף בוודאות את הפרטים ההבאים

בויקיפדיה נכתב כי "המכלית SIRENIA – בדגל ליבריה, עמדה כל זמן המלחמה על עוגן במפרץ אבו רודס. עם חידוש השיט לאחר הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל למצרים קיבלה הוראה מבעליה להפליג לאילת."

משפט זה אינו נכון  הנה העובדות

כשהגענו לאבו רודס קיבלנו הוראה שקצין מטעמנו יעלה על הסירניה כדי ללות אותה לאילת. עליתי לספינה והסתבר שאין לה קשר מאובטח עם המפקדה בשארם. לקחתי מק 20 ועליתי לגשר הספינה. קיבלנו התראות שונות ממפקדת הזירה על אפשרות לפגוע בנו אך בסופו של דבר הגענו בשלום לאילת.

שהיתי תקופה באילת ובשארם ואז עליתי שוב לראס סודר שם המשכתי לשמש כסגן של יואל פלג, עמי איילון, אברהם בכר, רפי יוסיפון וגם של מייק אלדר.