זכרונות מהדוד אנריקו לוי ז"ל

0

על הדוד רב חובל  אנריקו לוי ז"ל                                   אוקטובר 2017

תמצית שיחות עם שאריו של רב חובל אנריקו לוי ז"ל.  לאה בנבנשתי ודניאל נסים – ילדיה של  אחותו עדה נסים ז"ל. שנערכו בתחילת חודש אוקטובר ברמת גן. מגמת הפגישות הייתה להכיר את הרקע המשפחתי, לקבל תמונות ומידע נוסף.  במגמה להשלים את הערך אנריקו לוי בויקיפדיה העברית.

כמי שלמד בבית הספר לקציני ים בשנות החמשים בניהולו של רב חובל אנריקו לוי -עמדתי בדרישותיו אך לא הכרתי דבר עליו. את חומר הרקע לכתיבת הערך למדתי בספר הזכרונות של הפלי"ם.

הגעתי לבני משפחתו לאחר ששאלתי במוזיאון חיל הים (המקום הראשון בו אני מחפש ומוצא מידע רלבנטי) אם יש להם חומר על אנריקו לוי.  המדריכה הדר קמון מסרה לי כי נכדו ביקר לא מזמן במוזיאון במסגרת קורס לוחם ימי ושאל אותה שאלה. לבקשתי אתרה הדר באמצעות מדריכי הבה"ד  את הבחור שנתן לי קשר לסבתו לאה בנבנשתי  והתארגנה הפגישה. האח דניאל נסים שמתגורר בירושלים הגיע עם שני אלבומים.  השיחה קולחת כדלהלן.

משפחת לוי בפדובה 1933 מימין לשמאל הסבא ויטוריו האחות עדה בן דוד ג'יורגו בסאני, האב יוסף האחות הצעירה אנה והאם ג'מה.

משפחת לוי בפדובה 1933 מימין לשמאל הסבא ויטוריו האחות עדה בן דוד ג'יורגו בסאני, האב יוסף האחות הצעירה אנה והאם ג'מה.

מקור  המשפחה בפדובה שבצפון איטליה. האב יוסף והאם ג'ימה הבת הבכורה עדה נולדה ב-1913. אביו של אנריקו לוי יוסף היה מורה ומחבר ספרי הוראה למתמטיקה. והוצב ללימודים בבתי ספר בערים שונות. עקב מלחמת העולם הראשונה עעברה המשפחה זמנית לקרמונה ושם נולד אנריקו. אביו יעד אותו לגדולות – "זה יהיה נסיך". 10 שנים אחריו נולדה בשנת 1928 האחות הצעירה –אנה. המשפחה התקרבה לדת בגלל הקשר עם רב הקהילה קסטלו בולוניזי. עדה חגגה 'בת מצוה' ואנריקו שעלה לתורה לבר מצוה קיבל תפילין מיניאטורים בגודל סנטימטר מעוקב. בשנת 1934 נפטר האב באופן פתאומי.

אנריקו לוי ואמו ג'ימה לוי 1930

אנריקו לוי ואמו ג'ימה לוי 1930

כבר מגיל 10 רצה אנריקו להפלג  בים ונרשם הלימודים בבית הספר הימי בונציה. ובחופשות הקיץ הפליג כימאי בצי הסורח האיטלקי. לאחר שסיים את הלימודים שירת שנה 1938-1937 כקצין שלישי באוניית המפרשים "פטריה" ששימשה לאימון קדטים מבתי הספר הימיים והגיע איתה לנמלי דרום אמריקה ולמזרח הרחוק.

דחיה כיהודי בשנים 1939-1938  שירת באוניית לויד טרייסטינו כפרצה המלחמה גויס לצי האיטלקי ומיד נדחה כיהודי. את הזמן העביר בסיוע ליהודים במסגרת DELASEM  ושם נפגש לראשונה עם רפאל קנטוני.

הוצאת ספרים יהודית – בשנת 1940 ניהל הוצאה לאור בגנואה והפיק תרגום מספרו של דובנוב על ההיסטוריה של עם ישראל. בסיום כתב התרגום הוסיף אנריקו לוי שורה משלו "ככה האידיאל שקידם את עם ישראל משחר ההיסטוריה והחזיק אותו לכל אורך השניםממשיך להאיר לו את הדרך. מי שמאמין בטוב חייב להאמין גם בצדקתה של הבעיה הישראלית"

הבריחה באופניים ב 1943 אנריקו נלקח למחנה עבודת כפיה בקרבת פדובה. ב-9 בספטמבר 1943 הגיעו הגרמנים לפדובה יחד עם חמישה חברים ברחו מהמחנה דרומה כ-400 ק"מ במעברי ההרים מסתתרים מהגרמנים עד שחצו את קו החזית בקרבת רומא. בין הבורחים היה גם אביו של דניאל. אך התברר לו שעדה כורעת ללדת והוא פרש מהבריחה והגיע להיות איתה בלידתה את דניאל. בתחילת אוקטובר 1943 הגיע לנמל בארי והתייצב לעבודה כקצין ראשון במכלית  ANARELLA שעבדה בשירות הצי הבריטי.

המשפחה מתחבאית בהרים התכנית שמשפחתית הייתה להצטרף לקבוצת יהודים ולעבור שוויצריה. כאן התערבה אנה סלה מונציה שהייתה ידידתו של אנריקו ומשפחה שהתנגדה לפשיסטים.  והזמינה את המשפחה למקלט בכפר קונארדו בהרים שליד הגבול השוויצרי.  שם נחבאו עד תום המלחמה. לאנריקו לא היה על כך מידע להיפך שמע שקבוצת יהודים אבדה במפגש עם גרמנים וחשש למשפחתו. התאחדו רק אחרי גמר המלחמה. אנה סלה מונציה רשומה כחסידת אומות העולם.

קשר למוסד לעליה ב' לפני פסח 1945 כאשר אונייתו עגנה בנפולי ראה מודעה של המפקדה הבריטית על סדר פסח שעורך הרב הצבאי. במהלך הסדר נפגש עם אנשי המוסד מאיר בר-רב-האי ויחזקאל סחרוב. אנשי המוסד נעשו חשדנים לא האמינו שהיטיב מזלם והפגיש אותם עם בדיוק מי שהיו צריכים: גם ימאי גם איטלקי וגם יהודי. לא נרגעו עד שליוו את אנריקו לוי חזרה לאונייתו ושם במקלחת הוקל  להם להיוכח שהובא בבריתו של אברהם אבינו.

הספינה דלין – השקת הספינה נעשתה במונופולי ב-3 אוגוסט 1945.  על ידי גב' ג'יקלה פרמדר פליטה מפולניה חברתו של אנריקו לוי מאוחר יותר אשתו. הברכות להשקה קיים הבישוף של מונופולי שידע שמטרת הספינה איננו דיג פשוט. בברכתו אמר ש"מי ששמר על נח בתיבה ועל העם הנבחר  בחצית ים סוף כך יתן הגנה שמירה והצלחה לפעולות  היחידה הימית החדשה בדרכה". הבישוף   גוסטבו ביאנקי הזכור לטוב גם צירף אגרת ברכה וכרטיס ביקור.

ההפלגה הוגדרה כהפלגת נסיון הייתה רבת סיכונים. המעפילים 35 גברים ושתי נשים. הים היה קשה וסבלו ממחלת הים.

דגל הכבוד של בית הספר לקציני ים במשרד המנהל רב חובל אנריקו לוי

דגל הכבוד של בית הספר לקציני ים במשרד המנהל רב חובל אנריקו לוי

תביעת מס במקור – עדה סירני מספרת בספרה כי החלוצים שרשמה כבעלי אוניות קיבלו הערכת שומה לפי מיטב השפיטה בשלטונות מס הכנסה באיטליה. לקח זמן רב עד שהענין הוסדר. גם מול אנריקו לוי עמדה תביעה כזאת.

דגל הכבוד של בית הספר קציני ים – בסוף שנת 1954 יזם עם אמו ג'ימה הכנת דגל כבוד לבית הספר קציני ים. המשפחה הייתה אז  באיטליה בתנאי קיום קשים. מימון  קניית החומרים נעשה בתרומה של קהילת טרייסט לזכר שני בנים שנפלו במלחמת העצמאות. יוסף (פפי)אוסמו ומנשה (ארמנדו) חיים, זכרונם לברכה. תפירת כוכבים והעוגן המוזהבים משני צדי הדגל שחוברו יחד וחוט שזור וגדילים נעשתה על ידי בנות המשפחה בעבודת יד.

תפירת הדגל הסתיימה בדצמבר 1954 והוא נשלח בינואר 1955  באוניית צים שפקדה את טרייסט. במכתב שצירפה  ג'ימה לוי לבנה. היא המצווה לקדטים לשמור את הדגל נקי או שיוכתם בדם על מלחמות ישראל.

מוט הדגל גם הוא נתרם מצינור אלומיניום שיוצר במפעל "תמי" החדש בבעלות משפחת סונינו מאיטליה לימים מפעל קליל.

רב חובל אנריקו לוי בגאנה במקום בו יוקם בית הספר הימי 1958.

רב חובל אנריקו לוי בגאנה במקום בו יוקם בית הספר הימי 1958.

הקמת בית ספר ימי בגאנה – בשנת  1958 תוך כדי תפקידו בבית ספר קציני ים בעכו, עסק לפי בקשת שרת החוץ גולדה מאיר בתכנון והקמה של בית ספר ימי באקרה בירת גאנה. ב-16 בינואר 1959 כתב לבן אחותו שהוא עומד לסיים את תפקידו שם וכמה הוא גאה בכך שישראל יכולה לעזור לגאנה.

ניהול נמל אשדוד – אנריקו לוי ניהל את נמל אשדוד מהקמתו והכניס אותו לעבוד. נקלע לעימות עם שר העבודה יגאל אלון שדרש לראות יותר אנשים מוצאים תעסוקה בנמל ואילו לוי רצה לעבוד ביעילות. על רקע זה סיים לו את תפקידו בנמל.

תמונות – לקחתי אתי את האלבומים לסריקה דניאל ולאה חתמו במשותף על מכתב המשחרר את התמונות מזכויות יוצרים כנדרש על מנת להעלותם לויקישיתוף.

סיפור  לאתר משמר המורשת – הצעתי  לדניאל שיעלה על הכתב את כל הסיפור בעצמו. נפרסם באתר משמר המורשת הימית במגמה לשמש תימוכין לפרטים המועלים בערך בויקיפדיה.  קיבלתי תשובות לשאלות נוספותש היו אך מתברר כי לאה בנבנשתי ודניאל נסים יוצאים באמצע החודש לאיטליה לביקור בכפר קונארדו בו התחבאה המשפחה ולמעשה אזכרה משפחתית.

אלי רהב

נ.ב האלבומים שתמונותיהם נסרקו עדיין אצלי. ומקוה להמשיך את השיחה כאשר יחזרו מאיטליה.בינתים אני רווה נחת מהמחמאה שקיבלתי שאני אלי רהב דומה בעינהם לאנריקו לוי.

ביום ג' 31 באוקטובר נפגשתי שוב החזרתי את התמונות קיבלתי דיווח על ההתרחשות בקונארדו

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות