מנהיגותו של אלוף מיכה רם כמפקד חיל הים

0
משמר המורשת הימית                                                                    26 אפריל 2015סמ: מנמירם1

 

הנדון:מנהיגותו של מיכה רם כמפקד חיל הים

 

אלוף מיכה רם היה השני מבין בוגרי מבין בוגרי בית הספר קציני ים  שקיבל את תפקיד מח"י. .ביני תלם היה הראשון.

 

חיל הים אינו בוחר את מפקדיו בעצמו. שר הביטחון קובע זאת לפי המלצת הרמטכ"ל. כמו כל נושא אחר בקבלת החלטות מתקיימים בה השיקול הרציונלי מי הכי מתאים, השיקול המוסדי והשיקול האישי עם מי יהיה הכי נוח לממנה.

 

הערכת מפקד חיל הים – כדי להעריך נכונה מפקד כדאי להתנתק מהתועלת העצמית שהייתה לך או לא הייתה ממנו. ולשאול עצמך את השאלות הבאות:

– האם היה אימון והערכה בין מיכה רם  ובין המערכת\פקודיו.

– האם למדת ממיכה רם משהו לגבי התנהגות או תורה מקצועית – אף כי נעשיתי פיקודו רק בשירות המילואים כל השנים למדתי ממנו רבות וממשיך לראות בו כתובת להתייעצות בנושאים שונים בחיים.

– האם היה אכפת לך לפעמים מה מיכה רם היה חושב עליך במצבי החלטה  –לי היה אכפת.

– האם הייתה לך ולחבריך הרגשה שאפשר לסמוך על מיכה רם  שיעשה את מה שצריך במצב מתפתח.

– האם חשבת שתוכל להגיד למיכה רם את אשר בראשך או בלבך ותובן ומבלי שתינזק.  התרשמתי  שהיה בטחון מלא. מיכה רם מסוגל לשמוע כל אחד עד הסוף ואז להסביר לו בנעימות שמה שהוא אומר לא מתקבל על הדעת בכלל. וכל זאת ברוח טובה של הבנה.

אח"י רשף ספינתו של מיכה רם בעת השקתה 24 פברואר 1973

אח"י רשף ספינתו של מיכה רם בעת השקתה 17  פברואר 1973

לפי עקרונות הפיקוד הבסיסיים עומד מיכה רם ברמה גבוהה:

 

ידיעת החומר – עד כמה יודע בתחום הלחימה להם הוא אחראי. הכשירות לפיקוד נובעת מידע. הייתה הרגשה שמיכה רם  יודע היטב את כל מה שקשור לניווט קשר לוחמה אלקטרונית, ימאות  ולחימה בכלי שיט. מיכה הבהיר ברור מה הוא רוצה- הקפיד לקבל את התוצאה שהתכוון אליה.

 

דוגמא אישית – מסור ואחראי, מפנים את אחריותו האישית. הייתה לו סבלנות לשמוע תחקירים לא ניסה לשים דברים בפי הדוברים. ראית לפניך מפקד דובר אמת ואינו בורח מאחריות. התנהגות המפקד במצבי הלחץ מרגיעה את הפקודים ואת מערכת הביטחון.

 

תשומת לב לפקודים – הקפדה שיעשו מה שצריך וגם שיקבלו את המגיע להם. מפעיל את סמכותו במידתיות.

 

 

מאפייני המנהיגות

 

קצב התנהלות – מתאים לנושא הענין ולתת לזמן גם לעשות את שלו.

 

מצבי טעות – בכל מערכת אנושית וודאי צבאית עם כל הסיבוכים קורות טעויות. המערכת נבחנת גם בהתמודדות איתן. כמה מהר מכירים בהטעות ומתקנים אותה. או מקדשים את הטעות כחכמה ומציירים את המטרה מסביב לפגיעה.

 

ערכי התנהגות אנושית – בחיל הים ובצבא בכלל אנו עושים דברים רעים למישהו ולפעמים על הכוונת מי שלא הגיע לו איך נמנעים ואיך מגיבים שזה קרה. החל בטוהר הנשק וסתם איפה ואיפה.

 

שיתוף בחשיבה– הבעיות העומדות לפני מפקד בכיר בח"י מסובכות. רק מועטים יכולים לסמוך על השכל של עצמם. והפתרון גם מגיע מאוחר מדי. בחיל הים יש שכל רב מסביב מרבית הקצינים והצוותות בכלי השיט חכמים. התנהלותו של מיכה  אפשרה לנצל את השכל שלהם ולהתקדם יחד.

 

האומץ לא לעשות מה שלא צריך – בעיקר בעת מלחמה עולים רעיונות נועזים שיכולים להביא להידרדרות. המקצוע מלמד מה אפשר לעשות ומה לא צריך להכביד על המערכת. כאשר סגן הרמטכ"ל בר לב אמר שנדפוק אותם מהר חזק ובאופן אלגנטי התכוון שלא נעשה דברים שלא צריך ולא נכה היכן שאין אויב.

 

תחקיר חושפני ולא תחקיר מתוכנת – רמת התחקיר הינה רמת היחידה והיא נקבעת לפי רמת המפקד. חשוב לראות האם מטרת התחקיר הינה קידום ושיפור היחידה פנימה או להביא מסקנות סדורות וערוכות לסבר את האוזן לשומעים אחרים. האם המדברים שמים הכל בחוץ גם מקבלים בקורת ממפקדיהם הישירים. או תחקיר מתומלל (קרי אומלל) שהינו הצגה מיועדת כלפי חוץ.

תחקיר חושפני קשה למשתתפים ונראה כמעליב בטווח הקצר. אך  מציג את האמת ומאפשר להתקדם בסופו של דבר יוצר אמון רב.  בתחקיר המתומלל\אומלל ההצגה יפה אך האנשים מרגישים שניכלו אותם. הקשר בין הפיקוד לפקודים נעשה ללא אמון והערכה הדדית

 

רמתו האישית והתנהגותו של המפקד הבכיר היא הקובעת. האם הידע המקצועי שלו בתחום הנעשה כזה שלא ניתן יהיה לכסות על פגעים והאם הוא מאזן את הבקורת הנשמעת מהמפקדים לפניו או שרק מגביר קול לבקורות ששמע מאחרים.

 

התחקירים בפני מיכה רם  היו תחקירי אמת וקידמו את חיל הים.

 

תרשים חתך של ספינת טילים דגם סער 4.5 שהוזמנה בתקופת מיכה רם

תרשים חתך של ספינת טילים דגם סער 4.5 שהוזמנה בתקופת מיכה רם

נושאים נוספים

השפעתו של מיכה רם על בנין הכח הייתה רבה. היות והחל לעסוק בכך בהיותו ראש מספן ים אצל  אברהם בן שושן. שניהם מאותו מחזור ועבדו בהרמוניה ביניהם. מיכה הצליח לרכוש ספינות ביטחון שוטף מהירות – דבורות. הוא גם הוציא את פרויקט הסער 5 לדרך והשיג את האישור לבניה. מיכה רם כמו בן שושן לא ראו בסער 5 פתרון בלעדי אלא ספינת פיקוד.

 

המעשה החשוב ביותר בתחום בנין הכח  היה הזמנת ספינות סער 4.5 להחלפת הספינות מדגמים סער 2 וסער 3. בשקט בלי פרסומת רבה הוחלפו הספינות עם אותו שם ואותו צוות אך חדישות יותר.

 

המינויים שעשה היו לטובת הכלל והעמיד את חיל הים בצורה הגונה מול הקברניטים.

 

מיכה בנה  מדרגה חזקה ויציבה לממשיכו  ומסר חיל מסודר ובנוי היטב.

 

 

בברכה

אלי רהב

תא"ל מיל בחיל הים

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות