תפיסת סירות מחבלים – סא"ל אריה נגלר

0

מאת אריה נגלר                                                       23 נובמבר 2018

תפיסת סירת מחבלים GANDA

סירת המירוץ של המחבלים 'גנדה'

סירת המירוץ של המחבלים 'גנדה'

מבוא:

בשנת 1985 שהה צה"ל בלבנון אחרי מלחמת שלום הגליל הראשונה.

תפקידו של חיל הים היה לבצע מצור ימי על נמלי לבנון על מנת לא לאפשר הכנסת נשק ותחמושת למחבלים.את המצור ביצעו בדרך כלל ספינות בט"ש מדגם דבור. באחד הלילות התגלתה סירת מרוץ בשם GANDA שירתה טיל על דבור 895 וברחה.

סיפור המעשה:

באוגוסט  שנת 1985 שלש שנים לאחר מלחמת שלום הגליל הראשונה שרתתי  כקצין נשק באח"י רומח שהייתה מהספינות החדישות והכשירות ביותר בחיל בפיקודו של רס"ן זאב ינובסקי (לונגו) .

המשימה – עת הספינה הייתה בכוננות מיידית כהרגלה הגיעה ידיעת מודיעין חמה על סירת מרוץ מהירה מאוד שיצאה מנמל לרנקה  קפריסין לכיוון ביירות ג'וניה ועליה מחבלים  בכירים מכח 17 למרות סיכויי הירוט הנמוכים הוזנקנו  לים. הסיכוי היחיד לתפוס את הסירה היה האפשרות שתיקרה לה תקלה.  התכנון היה  לבצע ירוט מלפנים  כשתחילת משפך הירוט קרוב מאוד לג'וניה.

הפלגנו במהירות 30 קשר והגענו  לנקודת תחילת משפך הירוט. והתחלנו  להפליג לכיוון קפריסין. צורת הפעלת אמצעי הגילוי  היתה המיטבית  לגילוי כלי שייט קטנים.

גילוי – טכנאי מערכת הנשק שי פצאל, שהפעיל את מכ"ם בקרת האש בסריקה ידנית איטית, הבחין בחצות הלילה במטרה מופיעה ונעלמת לסירוגין בטווח 35 ק"מ. שאר המכ"מים לא גילו את המטרה, מה שהחשיד אותה ככלי שייט קטן.

נתוני התנועה של המטרה היו לכיוון קפריסין  כ-14  קשר. אח"י רומח הפליגה במהירות לכיוון המטרה ובטווח 12 ק"מ התגלתה המטרה במכ"ם החיפוש וכן התגלו שידורי  מכ"ם במערכת הלוחמה האלקטרונית, שנתוניו מתאימים למכ"ם של כלי שייט קטן.  בטווח 6 ק"מ התגלתה נקודת אור על ידי המכוון.

עם הגעה  לטווח הקרוב מאוד התגלתה ספינת המרוץ שתאורה התאים להפליא לתאור מפקד הדבור.בוצע נוהל זיהוי כלשונו ואכן ניכר היה שהסירה הפליגה עם מנוע אחד בלבד עקב התקלה לה יחלנו.

מעצר – הסירה נעצרה אחרי ירי אזהרה באוויר,  וכשזה לא עזר ביצע קצין המשמרת, סג"מ טל רבן,  ירי מרובה  M-16 לגוף הסירה באזור מדור חרטום.  ונאמר לה להפליג אחרינו אחרת נטביע אותה.

השתלטות – הסירה צייתה להוראות  והושטה למבואות נמל חיפה שם השתלט עליה צוות השתלטות מיומן.

אריה נגלר    מפקד אח"י  קשת (סער 4.5)                                                      23 בנובמבר 2018

השתתפות במבצה מקצה שיפורים

מבוא:

בשנת 1988 הנהגת  הפת"ח נמצאה בטוניס ובאלג'יר לאחר שסולקה מלבנון במלחמת שלום הגליל הראשונה.

אחת משיטות הלחימה של הפת"ח במדינת ישראל הייתה על ידי הגעת חוליות מחבלים דרך הים בהישט ישיר או על ידי אוניות אם הנושאות סירות מרוץ שיוצאות מנמל במערב הים התיכון  ומורידות אותן כ-150 ק"מ מחופי מדינת ישראל על מנת שישוטו לחוף ויבצעו פיגוע טרור, דוגמאת הפיגוע שנחסם במבצע אבק דרכים בשבועות 1990.

סיפור המעשה:

ביולי 1988 יצא כוח שמנה 4 סטי"לים בפיקוד המש"ט יוסי לוי מבסיס חיפה למרכז הים התיכון.

המשימה – לאחר 3 לילות הגיע הודעה ממפקדת חיל הים לכוח שיש ללכוד יאכטת מנועית גדולה, של ערפאת, החוזרת מהספנה בנמל יוגוסלבי  לכיוון טוניס. שמה של היאכטה אמור להיות "דורותי " או "אנג'ל".

נעשה חיפוש בתיקי המודיעין בספינות את תמונת היאכטה על מנת לקצר את שלב הזיהוי אך רק  בתיק של הקמ"ן שהפליג בספינה שלי נמצאה תמונה. אנשי הצוות העתיקו את התמונה מספר פעמים על גבי נייר אורז שקוף ( (L.O.Pעל מנת להעביר לשאר הספינות.

תכנון – לקראת ערב התכנסו כל הספינות יחדיו. המפקדים עברו לספינת הפיקוד אח"י גאולה לתכנון מהיר שבו הוחלט לבצע את החסימה דרומית מזרחית לעקב המגף של איטליה.

איתור – ספינתי אח"י קשת שהייתה מצוידת במערכת שליטה ובקרה  המשוכללת והיחידה בחיל הים, ביצעה את קו החסימה שהיה הכי קרוב לאיטליה, מתוך צפי לטפל בעומס מטרות הגבוה ביותר.

במהלך 18 שעות זיהינו כ-100 כלי שייט דומים לספינת המטרה. בשעות אחר הצהריים זוהתה היאכטה כ-50 ק"מ מחופי איטליה והוחלט לעצרה ולהשתלט עליה.

השתלטות – ארבעת הסטי"לים התכנסו סביב היאכטה שנעצרה במקום. נסיון של צוות היאכטה להטיל מצוף חרום סוכל על ידי הטבעתו המידית בירי.

הורכב צוות השתלטות בפיקודו של רס"ן ישראל אהרוני מתמחה לפיקוד שהיה בעבר קצין לוחם בשייטת 13. צוות ההשתלטות ביצע  מספר אימונים עם צוות של קציני המטה המקצועי  כשאחת הספינות מדמה את היאכטה.

צוות היאכטה נדרש להתאכז על סיפון הירכתיים, עם ידיים באויר.  בוצע ירי אזהרה כל פעם שאחד מצוות היאכטה ניסה לזוז.

לקראת אור אחרון בוצעה השתלטות על היאכטה. נתפסו 4 קצינים ו 2 חיילים מהכוח הימי של הפת"ח.

רס"ן אריה נגלר 1988

רס"ן אריה נגלר 1988

תנועה – היאכטה הובלה לנמל חיפה כאשר היא נגררת בלילות בעיקר ע"י אחי קשת. שעכב המבנה ההידרודינמי שלה (יחס אורך לרוחב) הצליחה לגרור אותה ללא מעבר על מגבלות עומס מנוע.  בשעות האור הושטה על ידי צוות ההשתלטות כשהסטי"לים רחוקים מספר מיילים. זאת  על מנת שלא לקשור את חיל הים להעלמותה של היאכטה.

הסתרה – היאכטה נשארה במרחק רב מחיפה. הנושא נשאר מסווג ופורסם רק 6 חודשים לאחר התפיסה.

אנקדוטה– בספינה נתפס כלב זאב יפיפה שהיווה בעיה בהשתלטות ולמרות זאת נרגע ואומץ לכלביה של שייטת 13.

סא"ל מיל' אריה נגלר

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות