תכניות התקיפה של הצי המצרי במלחמת יום הכיפורים

0

 

8 במאי 2019

תכנוני הצי המצרי לתקוף את נמלי ישראל

במלחמות ההתשה ויום הכיפורים

מאת: אל"מ (בדימוס) פסח מלובני

ממידע מצטבר שפורסם בשנים האחרונות בראיונות ובזכרונות של קצינים בכירים בצי המצרי ובצבא, עולה כי הצי המצרי תכנן לתקוף את נמלי ישראל במלחמת ההתשה ובמלחמת יום הכיפורים, וגם להטיל מצור על התנועה הימית אליהם. מדובר בנמלי חיפה, אשדוד ואילת.

מפקד חיל הים המצרי בתקופת ההתשה, לואא' (אלוף) מחמוד פהמי, מציין בספרו "דף מההיסטוריה", כי התכנית המבצעית של חיל הים המצרי אז הייתה תקיפת כל הנמלים הישראליים – חיפה ואשדוד בים התיכון, ונמל אילת שבים האדום, וכי החיל התאמן לקראת ביצוע תכנית זו, כאשר היעד הראשון שלה היה נמל אילת, שכן ממנו יצאו הספינות שפעלו במפרץ סואץ, והמצרים רצו להפסיק את פעילותן בחוף המערבי של סיני. על רקע זה הגיעו אנשי הצפרדע חמש פעמים לנמל אילת, שלוש פעמים לצורך ביצוע התקיפה והחבלות בספינות ובמתקני הנמל (בתאריכים  16 בנובמבר 1969, 6 בפברואר 1970 ו-15 למאי 1970), ופעמיים לצורכי איסוף מודיעין (בתאריכים 9 בנובמבר 1969, ו-24 באפריל 1970).

בנוסף, חושף פהמי, כי הסיבה העיקרית לכך שלא פעלו נגד נמלי אשדוד וחיפה כפי שתוכנן, היתה "יוזמת רוג'רס" שהביאה להפסקת אש בין מצרים לישראל, ובעקבות כך לעצירת כל המבצעים נגד הנמלים הישראליים האחרים, ומנגד נכשלו שלושת הנסיונות של ישראל לפגוע בנמל אלכסנדריה (לטענת המצרים). ואכן, הנמל היחיד שהותקף במלחמת ההתשה על ידי המצרים היה נמל אילת, וזאת על ידי אנשי צפרדע מצריים שהגיעו בדרך הים מנמל עקבה.

בנוסף, ביצע חיל הים המצרי מצור על הנמלים האלה בים התיכון, ומפקד חיל הים המצרי, פהמי, מיקם שתי צוללות מצריות שפעלו ברציפות על נתיבי השיט של נמלי חיפה ואשדוד, שהוחלפו כל 20 יום על ידי צוללות אחרות. תהליך זה נמשך עד לכניסתה לתוקף של הפסקת האש.

בתכנון הצי המצרי לקראת מלחמת יום הכיפורים – היא מלחמת רמדאן 1973 בלשונם, תוכננו להתבצע מבצעים התקפיים נגד נמלי חיפה ואשדוד. אלה כללו מבצעים של אנשי צפרדע, ואף נעשו הכנות לקראתם, הן בשטח והן באימון הצוותים המיועדים לבצע את התקיפות.

התכנית לתקיפת נמל חיפה נשענה על הקמת בסיס עבור אנשי הצפרדע של הצי המצרי בלבנון (באתר לא ידוע), בסיוע גורמים מקומיים (ככל הנראה פלסטינים), אליו הועבר ציוד ממצרים עבור המבצע, ואף נערכו סיורי מודיעין לאיסוף מידע על היעד לקראת המבצע, ואימונים שנערכו עבור הכוחות המבצעים במצרים.

לביצוע התכנית לתקיפת נמל אשדוד התאמנו 12 צוותים של אנשי צפרדע.

תקיפת נמל אילת נועדה להתבצע ביום פתיחת המלחמה, ב-6 באוקטובר, וזאת על ידי כוח קומנדו מצרי שתוכנן להגיע למקום באמצעות מסוקים ולשגר רקטות לעבר הנמל.

בנוסף, תוכננה להתבצע תקיפה של נמל אשדוד על ידי ירי רקטות ארטילריות ממשגרים שהותקנו על ספינות טורפדו. היתה זו אחת המשימות שהוטלו על כוח משימה מצרי שכלל שלוש פלגות של כלי שייט, מחטיבות ימיות שונות, כדלהלן:

פלגה 202 מחטיבה 2 סטי"לים, שכללה 6 סטי"לים, אליה צורפו שתי ספינות טורפדו מצויידות במטל"רים 21-BM בלתי מונחים; פלגה 101 מחטיבת המשחתות, שכללה שתי משחתות מדגם סקורי, אליה צורפו שני סטי"לים, ושתי ספינות טורפדו; ופלגה 303 מחטיבה 1 של ספינות טורפדו, שכללה 5 ספינות טורפדו מסוגים שונים, אליה צורפו שני סטי"לים.

המשימות שהוטלו על כוחות אלה היה לאבטח את המרחב האופרטיבי של חיל הים בזירות הים התיכון והים האדום, להמצא בכוננות כדי לבלום החפה ימית ישראלית על העיר דמיאט שבמערב, ולהפגיז את נמל אשדוד בטילים מונחים, וכן להיות בכוננות להפגזת נמל ראס בירון (הכוונה לבסיס  "דפנה" שבאזור ברדוויל) בטילים מונחים ולא מונחים בליל ע+1/ע+2, כמשימה חלופית למקרה ולא יתאפשר להם להפגיז את נמל אשדוד.

במבצעים אלה קיוו המצרים לפגוע קשות בחיל הים הישראלי בנמליו, אך כאן התערב אדריכל המלחמה, הנשיא סאדאת, שהורה לבטל את כל המבצעים המתוכננים בשטח ישראל, כולל התקפת בסיסים של חיל האוויר חצור ועציון, שהמצרים חשבו שהוא נמצא בשטח ישראל, וקבע כי המלחמה תהייה מוגבלת, לא יותקפו יעדים בעומק ישראל, והיא תתנהל רק נגד יעדים בשטח חצי האי סיני. כך גם אמר (על פי ספרו של הייכל: "הדרך לרמדאן") לראשי אש"פ והפתח, עימם נפגש לפני המלחמה, וקבע כי מעבר להשתתפות כוחותיהם לצד הכוחות המצריים בגזרת התעלה והכוחות הסורים בגולן, הוא מאשר להם לבצע פעולות חבלה אך ורק בשטח סיני, קרי לא בשטח ישראל.

ככל שעולה במקורות המצריים, בוטלו כל המבצעים הימיים שתוכננו להתבצע נגד הנמלים, זאת כאשר המבצע נגד נמל חיפה בוטל על פי הוראה מגבוה מבלי שנמסרה הסיבה לכך. לא ידוע אם הכוח המבצע קיבל משימה חלופית, ואם כן, מה הייתה. המבצע נגד נמל אילת בוטל גם הוא על ידי הוראה מגבוה, והכוח המבצע קיבל משימה חלופית – לתקוף את אתר הנפט בלאעים שבחוף המערבי של סיני. גם התקיפה נגד נמל אשדוד לא יצאה לפועל והכוח המבצע קיבל משימה חלופית לתקוף את בסיס "דפנה" שבסיני, שהיה יעד לגיטימי על פי ההנחיות של סאדאת.

אל"מ (בדימוס) פסח מלובני

 

 

 

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות