עמי אילון – הדבורים במלחמת יום הכיפורים

0

אלוף עמי אילון                                                        28 באוגוסט 2018

הנדון: פיקוד על דבורים וראס סודר מלחמת יום הכיפורים

נפגשנו עם אלוף עמי אילון בביתו בכרם מהר"ל  לבדיקת נושאי מורשת שלקח בהם חלק בתקופת שירותו בדבורים בים האדום.

הבעיה שעמדה לפנינו  בלחימה מול כלי שיט מצריים שהיו עדיפים עלינו בחימוש ומהירות. רצינו להגיע למצב שהפתיחה תיעשה על ידנו. ידענו שמכת האש הראשונה תקבע את מהלך הקרב. לכן צריך להתארגן כך להגיע בהפתעה לטווח יעיל ולפתוח עם בכל כלי הנשק במכת אש חזקה. זאת אפשר היה להשיג רק בלילה תוך ניצול כיוון הירח שיאיר את המטרות לטובתנו.  העקרונות שהנחו את פעולת הדבורים במלחמה היו – פעילות לילה שתאפשר הגעה חשאית יחסית בדרך כלל "בגרוד חוף". פתיחה באש מטווח קצר בו האש היא אפקטיבית כבר במכת האש הראשונה. עם פתיחה באש, "הספינה היא פלטפורמה לתותחים"! ותמרון הספינה חייב להיעשות בהתאם!

תורת קרב לדבורים למיטב זכרוני היתה חוברת "תורת קרב" שהתבססה על תו"ל קרבות ספינות תותחים מהירות של האדמירליות הבריטית– לא היה פרסום וגם לא השתמשו במונח הזה. היו הוראות הפעלה למערכות כלי השיט. המונח טווח לא נאמר על ידי. על בסיס כשלים בעבר (ברטרם/דה-קסטרו בראס סודר עם צביקה שחק) הדגשנו את החשיבות לפתוח באש בטווחים קצרים כאשר האש היא אפקטיבית! 0 נאמר בע"פ בתחקירי קרבות שנערכו באור יום. לא היווה הוראה כתובה.

המלחמה – עמי היה בקורס פו"מ ימי שהופסק.  הגיע לחוליה עורפית אי אפשר היה לנחות בשדה אופיר. טיסה לאילת ומשם נעשה נעשה מפקד השיירה שיצאה  מאילת באוטובוסים. נסע  בלי נשק אישי הגיעו לשארם רואים את אנטנות הטרופוספירה מחוררות.

מפקד הזירה  קיבל את עמי חזרה לתפקיד מפקד הדבורים לפלגה 915 היה כבר את ישראל פטשניק והיה מספיק עבודה לשניהם.

קרב דה קסטרו – בליל  9-8 לאוקטובר נכנס כמוביל זוג/מפל"ג עם שני דבורים 881 אמיר גרדוס ו862 בפיקוד מוטי קגנוביץ לקרב עם הדה קסטרו קיבל כיוון מכ"ם על מיקום משוער מיחידת אמ"ן בראס סודר, נכנס בין הדה קסטרו לחוף המצרי ודפק את הדה קסטרו. החלה הפגזה מתותחי 130 מ"מ די יעילה.

דבור 881 בפיקוד אמיר גרדוס קיבל רסיס גדול בקרבת קו המים והתחיל לקבל מים דרכו. אי אפשר היה לעצור לבקרת נזקים עד שיצאו מטווח התותחים. הגיע שקוע חלקית לראס סודר נצמד לנחתת אח"י תרשיש  (פ-95) בכבלים שעצרו את הדבור מלשקוע וככה הצליחו לשאוב את המים.

ראס סודר – עמי ידע על החלפת גולדצקי ביואל פלג. כאשר הסתיימו הקרבות נמצא עמי עם הדבורים בעדביה. מפקד הזירה קבע שעליו לרדת מהספינות שם שימש כמפל"ג בכיר ולעבור לראס סודר. מפקד יחידה 838 היה יואל פלג. אילון מונה כמפקד האזור הצפוני שמפקדתו בראס סודר ושטח אחריותו צפון מפרץ סואץ. המשימה חסימת הארמיה השלישית המצרית. אברהם בן שושן קיבל אחריות מאבו זניימה דרומה.

החוף היה בידנו כולל עדביה עתקה וסואץ.  המצרים הפעילו תותחי חוף  130 מ"מ בראס סאדאת, מדרום לעדבייה מבוקרי מכ"מ שכיסו את מרבית האזור.

אילון נשאר בתפקיד מפקד הגזרה הצפונית כארבעה חודשים ולאחר מכן עבר ל שייטת 13 כמפקד בית הספר להכשרת לוחמים תחת פיקודו של קרוזו. השייטת אוחדה עם 707 ליחידת לוחמה זעירה בפיקודו של צבי גבעתי.

מפקד חיל הים ביני תלם – התייחסות למפקד חיל הים ביני תלם – עמי למד מביני תלם בין היתר התייחסות לחיל כמשפחה לא רק בנאומים אלא במעשים. אילון קיבל דרגת רס"ן עוד לפני המלחמה.  פשוט קיבל הודעה שעולה בדרגה. הוזמן ללשכת מפקד החיל ונדרש לבוא עם אשתו ביבה. כך נהג אחר כך בחיל הים ובשירות הביטחון הכללי לשלב את המשפחה בנושאי החיל.

פגישה שנערכה למפקד חיל הים ביני תלם בראס סודר עם כ-150 אנשי מילואים. מה כואב לכם? והתחיל קוטריי גדול. "הנה מפקד היחידה יפתור את כל הבעיות"  ולעמי "מקווה שרשמת הכל"  הסבר "המצב הולך להיות כך זמן רב אנשי המילואים חייבים להרגיש שהם חשובים אחרת ימצאו דרכים ויעלמו לנו." המעבר מתפישה של "כוח צבאי" למושג "חוסן אזרחי". ראיית החברה האזרחית ויכולתה להמשיך ולתפקד לאורך חודשים רבים היא חלק מכוחה/עוצמתה של מדינה במאבקים צבאיים.

תקיפת מעגנים מצריים

ש. מפקדי דבורים מספרים באתר אבירי המפרץ שלפני תקיפת ראס ע'רב אמרת "עכשיו נראה לכולם איך עושים כמו שצריך." ? ת. נכון, על הקרב בראס ער'יב מציע לבדוק אצל כוכבי.

ספינת דיג מצרית במפרץ סואץ בתקופה שלפני מלחמת יום הכיפורים

ספינת דיג מצרית במפרץ סואץ בתקופה שלפני מלחמת יום הכיפורים

 

ש. האם הייתה לפני המלחמה תפישה מבצעית איך דבורים יתקפו מעגן בחוף אויב?

ת. המושג "תקיפת מעגנים" התפתח במהלך הלחימה. להבנתי (בדיעבד), יישמנו את החשיבה של שייטת 13 (גירוד חוף) לוחמת לילה וכו'… למרות ההבדלים. כמות האובייקטים הימיים (שדה מורגן) ומבנה החוף במיוחד בצדו המערבי/המצרי של המפרץ כמו גם איכות הכיסוי המכ"מי המצרי איפשרו את חופש הפעולה.

התדריך האחרון היה בפני זאב ״שהוחזר לתפקידו״ למרות שבוצר היה נוכח. את קבוצת הפקודות הראשונה נתתי בפני בוצר ביום שלפני, כשזאב נוכח ומעיר את הערותיו. אני יצאתי משארם ביום הביצוע ומיד אחרי מעבר המילאן הפלגנו מערבה אל החוף המיצרי. המשכנו ״בגירוד חוף״ צפונה לכיוון ראס-ע'ריב. פטשניק היה עם שני דבורים בא-טור וקיבל בקשר את עיקרי התוכנית. הוא אכן תודרך בעל פה על סיכום התדריך האחרון.

ש. תחקיר קרב מרסא תלמאת? ת. לא השתתפתי באף תחקיר פורמלי על פעולות הדבורים במלחמה. לא הוזמנתי לאף תחקיר. נפגשתי עם אנשי ההיסטוריה הצבאית של חיל הים ונתתי את גירסתי לפעולות בהן השתתפתי.

לגבי כל השאלות בהמשך המתייחסות בעיקר לראס ערי'ב, מציע לראות מה קיים אצל כוכבי. כולל הכנסת הקרגו 84 מ"מ עם בירכתיים, מיקומי האישי, ופעולת הספינות כ"פלגת ספינות תותחים" כל זה מפורט אצל כוכבי . הוא עוסק בנושא שנים ולמיטב הבנתי יש לו חומרים רבים בנושא. אשמח לשתף פעולה על מנת להשלים כל מידע חסר.

צפי מרלי חוברת מבצעי חיל הים במלחמת יום הכיפורים

צפי מרלי חוברת מבצעי חיל הים במלחמת יום הכיפורים

מראיינים א.ר  + אמבץ

הוספה

תיאור קרבות הדבורים במלחמת יום הכיפורים מופיעים בחוברת שהוכנה על ידי קצינת המורשת צפי מרלי. חיל הים במלחמת יום הכיפורים.  והוצאה על ידי מספן כוח האדם באוקטובר 1988.

טיבוע דה-קסטרו 8-9 באוקטובר מופיע בע' 23-21.

תקיפת ראס ע'ריב 15-14 באוקטובר מופיע בעמודים 40-37. א.ר.

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות