סיפור אח"י געש בחוף הסעודי – סא"ל גבי שילה

13

מאת סא"ל מיל גבי חי שילה                                              24 מאי 2015

הנדון: ארוע אח"י געש  חוף הסעודי

מטרת המכתב נמסר לי כי בכוונת משמר המורשת הימית לכתוב את סיפור מבצע החילוץ של אח"י געש מהחוף הסעודי ויש צורך לפתוח ולהסביר איך הגיעה לשם. היות וכמפקד הספינה תמיד האחריות עלי ואני גם מי שיודע זאת הכי טוב. עם כל הזיכרונות הלא נעימים מוטלת עלי החובה לתאר זאת.

נעניתי לאתגר בלא חשק רב -לאחר שנים בהן חיל הים וגם אני נמנענו מניתוח מעמיק של אירוע הגעש נעניתי לבקשותיו של תא"ל מיל' אלי רהב לעזור בפריסת כל היריעה לתועלת עם ישראל. למרות כעסים והתרחקות מכוונת מחיל הים פשוט לא יכולתי לסרב. לא ניתן להתעלם מטיפולו המסור והמקצועי של אלי רהב במורשת כפי שעשה בהיותו מפקד שיטת הסטילי"ם ובתפקידים אחרים. לכן כולם וגם אני משתפים עמו פעולה. אלי שהוא מאחרוני המפקדים שאני עדיין מעריך ושלא מעדו ערכית הוא עבורי קצין וג'נטלמן אחריו הולכים באש ובמים. מלבד מפקד כמו אלי שום דבר אחר לא היה מניע אותי לעסוק בחומרים כמו הגעש ואני מקווה שלא אתבקש לעשות כן.

המכתב מיועד למי שפקדו ומפקדים על כלי שיט.  היות ואין שום ביטחון שתקלה מסדר גודל כזה לא תקרה בעתיד. הלילה חשוך הספינות מהירות תקלת חשמל אפשרית מכשירים נתקעים, תמיד יהיו אנשי צוות ברמת הכשרה התחלתית ובעלי סמכות שיתנו הוראות למפקד.   יש צורך בהקפדה ותשומת לב. ידיעת מהלך האירועים לאשורו יוכל למנוע או להמעיט תקלות.

פרק א'-פתיחה

  1. אני גבי שילה פקדתי על הסטי"ל שעלה על החוף בסעודיה בספטמבר  1981. הודחתי מפקוד שלושה חודשים לאחר הסמכתי , נשפטתי בבית דין הורדתי בדרגה ,זמן קצר לאחר המשפט הסמכתי בוטלה וכן "זכיתי" למספר עונשים נוספים. קבלתי את האחריות ואני חושב שכך צריך לנהוג עם מפקדי כלי שייט ש"נגעו בחוף" בכלל זה מפקדי סטילי"ם וכל שייט אחרים שעלו על החוף או התנגשו .כך גם היה צריך לנהוג עם מפקדים בכירים שהתעלמו מאזהרות מפורשות.
  2. כשעייפות חד פעמית חריגה מצטרפת לעייפות לאורך זמן נגרם נזק. תוצאות עייפות חריגה חד פעמית מחכות לכולנו מעבר לפינה. בנוסף קיימת שחיקה מעייפות מצטברת. בספינות בהן אין קציני מחלקות משך חודשים, המפקד עובד במקום הקצינים, צובר עייפות והשחיקה בנהלי הספינה רבה מאוד.

3.מפקד הפלגה שהפליג איתי  תרם לי להרגשת הביטחון בים. לצערי בהמשך הדרך למרות שהכיר  את מגבלות אח"י געש, הכתיב  פעולות מנוגדות לבקשותי והמלצותי שחלקן היו גורליות. חבל שלא אישר את בקשתי להכניס את הספינה  למנוחת לילה, בבסיס חיל הים בשארם א-שייך כפי שבקשתי. או לחליפין אם התעקש להמשיך הוא יכל לתפוס את מקומי בגשר. במקום זאת הוריני  ללכת לישון תוך שגם הוא הולך לישון.  אי הקשבה למפקדים צעירים או למפקדים שהלשונות הרעות אומרות שהם לא יודעים מה הם מדברים עלולה לעלות ביוקר. עם זאת אני מדגיש כי המפל"ג לא "מרח" אותי, הוא נהג בי בכבוד ובהגינות באמרו שמצבי מבחינת איוש לא טוב.

  1. התרעמו בפני על כך שלאחר הארוע מפקד הפלגה נעלם. כאילו איננו אחראי להוראותיו. אין לי התייחסות להחלטות בהקשר לקידומו של המפל"ג שנשאר במסלול הפיקוד ועלה לדרגת תת אלוף.
  2. חודש לפני ההפלגה התכנסנו במשרד המש"ט נכחו מפקדי הפלגה , א' המש"ט סרב לבקשתי לתת לי קצינים שאוכל לבצע עימם היבנות ולהתכונן להפלגה. אפשר לשאול את משתתפי הדיון -עוזי טישל ,רון גינזבורג ,את שחר אהרון .

6.הקצין הבודק – שהיה אז אל"מ ומפל"ג סטילי"ם לשעבר אמר במשפט שהוא לא היה יוצא עם ספינה כמו אח"י געש לים.  זאת למרות שהוא ידע שקציני קס"ח היו בספינה. כלומר גם העד חשב כמוני שעדיף קצינים אורגניים על קצינים ה"מוצנחים" לספינה ברגע היציאה לים. לדעתי למרות שהגעש אוישה באופן צולע היא היתה צולחת את ההפלגה אם המפל"ג היה שומע בקולי ונותן לספינה להיכנס ולי  לישון בבסיס מפרץ שלמה, שעוד היה אז בידנו.

  1. הקצין הבודק שחיל הים מינה לאירוע היה צריך לפסול עצמו לאור חוות דעת שלילית שהוא צרף בעבר לתיק האישי שלי ואשר הצביעה על דעה קדומה . במשפט הקצין הבודק הבין שטעה איתי לאורך כל הדרך ולכן עורך הדין שלי החליט שלא ללחוץ עליו יותר .
  2. בית הדין הצבאי המצוין ברשותו של אל"מ צבי גורפינקל המליץ בסיכומו לחיל הים שהוא "התרשם עמוקות מאישיותו וממקצועיותו של מפקד הספינה והוא ממליץ לחיל הים שלא להפסיק את מסלול השרות שלו בים". אבל עם זאת בית הדין קבע להוריד אותי בדרגה. חיל הים החליט שלא להישמע להמלצת בית הדין לגבי מסלול הפיקוד

9.אח"י געש סבלה מכך שבמשך  חודשיים לפני שקיבלתי את הפיקוד נלקחו ממנה כ-15 איש.  באותה בעת התחלפו 4  מפקדי פלגה. דוקא ההצלחה בפעילות מבצעית פגעה בנו לטווח הארוך.  קשה לשכנע שיש בעית קצונה  לאחר שני מבצעים מוצלחים  עם מח"י והרמטכ"ל. במבצעים הייתי המפקד מתרוצץ מעמדה לעמדה לגבות את הקצינים שכולם היו לא מנוסים. עם זאת גם במצב זה יכולנו להגיע בבטחה לאילת אם היה קצין מנוסה מחליפני בגשר.

  1. כחודש לפני האירוע הפליג אצלנו ב' קצין גנ"ק קס"ח שראה את מצבי ואמר לי שבגמר השיפוץ באילת יוודא שיתנו לי קצין גנ"ק. אך היינו צריכים אותו עוד לפני אילת.
  2. חונכנו בעיקרון ככל שעולה הדרגה עולה האחריות, אז אם מפקד הפלגה המשיך בפיקוד בים, אני השני בשרשרת האחריות הייתי צריך להיענש עוד פחות. משהו קרה פה …

פרק ב הסבר ורקע לאירוע  משלא ניערתי את אלה שטיפסו על גבי ולא שעו לאזהרותי, קבלתי את מה שמגיע לי – דברי לא כובדו. אולי אם הייתי וותיק יותר בשייטת הסטי"לים 3 לא היו מתעלמים מאזהרותי.  בהיותי מפקד נט"ק בבסיס אשדוד מפקד הבסיס המעולה מוסלי אשור אברהם ז"ל ומפקד הפלגה חיים להב המקצוען יבל"א לא "מרחו" אותי בתשובות חלקלקות, לכן השרות שם היה על בסיס בטיחותי הוגן אנושי ונעים.

פרק ג' התמחות לפיקוד 

לאחר תפקיד קצין נשק באח"י אילת עברתי לבסיס אשדוד ופיקדתי על נחתת ועל בסיס דפנה כשהחלטתי שאני מוכן להתמחות לפקוד על סטי"ל  הגעתי למש"ט ב.ש.  שאמר שהוא לא חושב שאצליח בסטילי"ם. על סמך מה הקביעה הזאת? הוא לא הכיר אותי ומעולם לא הפליג איתי.  הוסיף  "אבל אם אתה רוצה להתמחות וליהנות בבקשה אבל אני לא חושב שזה ילך". לדברי ב.ש עובדה היא שבשנה שעברה מישהו התמחה ולא הצליח. ידעתי  שהוא מדבר על מ. ט. מפל"ג נטקי"מ שהיה גם מפקד דבורים מהולל וצנוע.  השתתף בקרב על מרסה תלאמת נפסל ע"י הסטילני"ם. האם זה כישלון רק של המתמחה?  החלטתי שלא להיבהל מדברי המש"ט.                                                                                                  

ב.ש קבע שאתמחה בפלגה המוצבת באשדוד. הסברתי שבדיוק אותו השבוע עברנו דירה מאשדוד כדי שאהיה קרוב לסטילי"ם. מתקני האימון המאמ"נ המת"ט, המב"נ ,בי"ס למכונה, בי"ס פי"מ וכל הבה"ד, כולל קס"ח מצויים בחיפה.  זה המקום ללמוד ולןהתמחות מדוע להרחיק  מכל הידע והחוכמה? באותה עת היו כ- 5 מתמחים נוספים שהושארו בב"ח. אך ב.ש החליט שאני עובר לאשדוד עם הפלגה שתעבור לשם.

חשבתי להציע שלאור התרחקותי מהסטילי"מ אולי כדאי שאחזור לרענון כקצין גנ"ק וכך ידעו מי אני, אך רוח השיחה עם המש"ט לא תרמה לכך. להפך, אולי הדחף שלי להוכיח יותר מידי היה בעוכרי. 

הבנתי שלא מעונינים בהצלחתי ולכן החלטתי שאהיה מפקד סטי"ל בדרך המתאימה לתנאים שהציבו לי.  מעכשיו הכל הינו בידי.  החלטתי לבצע הכל ברמה הגבוהה ביותר שאפשר ובקצב איטי. אסור לי להגיע למבחן חוזר בשום תחום. בצעתי התמחות ארוכה ומאוד יסודית לרמה מקצועית גבוהה.

מבחן מכונה למשל עברתי ברמה הכי טובה שהיתה אי פעם. סרן משיטה מקס"ח שהיה בוחן המכונה אמר שחוץ מדורון עמיר ז"ל שהוא קצין מכונה בצוללת הרי מבחן המכונה שלי הכי טוב שהוא מכיר בשייטת. נצמדתי לקצין מכונה שהתכונן לבחינות צ'יף ולמדתי איתו.  למדתי עבודה מעשית עם המכונאים התורנים. למדתי בתוך ספינות מפורקות במתקני אימון מכונאים בבה"ד.

עמדתי על כך שהמבחן שלי יהיה מעשי מלא ולא תיאורטי. נבחנתי לפחות ברמה של מכונאי תורן. התנעתי גנרטור ושילבתי אותו בלוח חשמל וניתקתי מתח חוף בעצמי, התנעתי גנרטור נוסף וסנכרנתי בין שניהם. לאחר ששני הגנרטורים חוברו ללוח חשמל הפעלתי שאיבה מים לים והכנתי את הוונטיורי ליניקת מיכל ביוב אחורי. בקשתי מהבוחן שיאפשר לי להראות לו שאיפה מורכבת יותר משאיבת מיכל ביוב אחורי.

בהמשך בקשתי מהבוחן שיאפשר לי להראות לו  שאני יודע גם להפעיל מדחס ולמלא בלוני אוויר להתנעת מנועים וכך היה. הראיתי למשיטה שאני יודע לחמם מנועים ולמעשה יודע גם להתניע מנועים ראשיים ולמלא מיכל דלק יומי. משיטה כמו כל בוגר קציני ים היה מספיק גבר לומר את האמת על רמתי הגבוהה. רק לאחרונה התברר לי מרון גינזבורג שההצטיינות שלי במבחני המכונה לא נרשמה בשום מקום.

גם בשטחים אחרים שלטתי יפה מאוד. תרגלתי וידעתי להפעיל את כל העמדות בספינה. נשק כמובן ידעתי מצוין כבוגר קורס קציני נשק וקצין מחלקה באח"י אילת אצל אלי רגב. בנושאי הגנ"ק שלטתי קצת פחות אך עברתי היטב את הבחינה של קצין גנ"ק קס"ח. בתמרון הספינה בכל מהירות שלטתי היטב.     כמובן שהיו גם מפלגי"ם ומפקדי ספינות מעולים שלא פחדו מאף אחד ועזרו לי, לדוגמא- צ'ייני (שעזר גם לכל המתמחים), ניר מאור, נואה, חיים לילוס ורון גינזבורג.  ואף פעם לא מאוחר להודות להם שוב.

השתתפתי במבחני מפקד בסטילי"ם שונים.  חלק מהמבחנים היה קל.  חלקם קשים (מעניין למה). לא עברתי בפעם הראשונה ונדרשתי שעלי להשתפר בתרגילי ירוט, ולמדתי היטב את הנושא. הודות לשיקולים המבצעיים הנכונים שלי תרגילי המת"ט שלי הפכו לצד החזק. בפעם השניה  הצלחתי לעבור את מבחן ההסמכה.

בכל התהליך הזה לא היה מעורב רמי"ם גדעון רז ז"ל לא ברור לי במה מאשימים אותו?

פרק ד'-פיקוד 

כשבועיים לאחר שקבלתי פיקוד השתתפתי בתרגיל ירוט מסוג חדש במת"ט שבו נבחנו במצב קיצון ותרגיל קרב. בתרגיל "הושמדה" גם ספינת המש"ט נשארתי מפקד עצמאי בספינה בודדת.  החלטתי להמשיך בהסתערות ביחד עם מטוס שלנו  מול  שלושה סטיל"י אויב שטבעו בהדרגה. נותרנו ספינה בודדת ומנהל התחקיר התמקד בי. גורם בכיר מסוים ניסה לקטול אותי. בתרגיל המת"ט הזה נכח גם המפל"ג צבי ינאי "טורבו" ששיבח אותי על שיקולי המבצעיים והצדיק את החלטתי שלא להפסיק את ההסתערות.

טורבו שבעברו היה מפקד מת"ט הכיר את כל התרגילים יודע מה הוא אומר. לפתע המצב התהפך המקטרג לפתע "התיישר" עם דבריו של טורבו, גם  אחרים השתתקו והקשיבו לטורבו שיכולותיו בתחום הטקטי מבצעי ידועות וזוכות להערכה רבה. המש"ט א' ישב בתחקיר בשקט.  בתרגיל המת"ט הבנתי שעכשיו אני מבין גם את המשחק הפוליטי של הסטילי"ם ומעתה יחשבו פעמיים כשמזלזלים בי.

בפלגה 45 התחלפו 4 מפלגי"ם משך כשלושה חודשים. חלקם היו ממלאי מקום ולא היה מצופה שהם ידעו על בעיות האיוש. כל פעם הייתי מציג מחדש ואז המפל"ג מתחלף. פתרון לא קיבלתי נדחיתי בלך ושוב כל פעם מחדש.

פרק ההכנות להפלגה

הגעש מתחננת לקצינים, ספינות אחרות  לא יודעת מה עושים עם העודף.

לאחר שהתחלפו 2 מפלגי"ם וכחודש לפני ההפלגה התכנסנו מפקדי הפלגה בפני מש"ט א' להצגת מצבנו וזאת ביוזמתו הטובה של טורבו המפל"ג הזמני.

בקשתי השלמת קצינים מקצועיים. המש"ט הציע לספח אלינו  שני קצינים טובים להפלגה בלבד. לא קבלתי את הצעת המש"ט מכיוון שעייפתי מקצינים כאלה.  דוקא את קצין המכונה  שהמש"ט השאיר אצלנו נאמר לי שהצטיין בקורס החובלים אבל  המפל"ג הטכני של בסיס חיפה ישי הרמתי, הזהירני מפניו –"הוא יגרום אסון בים" -נבואה זו התגשמה במלואה.

עניתי למש"ט שאני מבקש את הקצינים עכשיו, להתאמן איתם ולהכירם.  ,המש"ט לא נענה לכך. ודאי היו לו שיקולים משלו.

במקום לתת לי קצינים בקשו ממני שאשתי תדבר עם משפחת קצין הנשק שהיה אמור להגיע ולא היה שלם עם השרות בים.   וכן עם אשתו של קצין המכונה  ששללה לחלוטין את שירותו של בעלה כקצין מכונה בסטי"ל. לא ידעתי שהייתה התנגשות מוקדמת בין המש"ט לקצין המכונה על רקע בקשתו לרדת מהים. צחוק הגורל, במקום לסלק את קצין המכונה שיפסיק להפריע עוד הלכתי לשכנע את אשתו שישאר.

לאחר הפגישה עם המש"ט טורבו שהבין את מצוקתי החל לעזור לי לנסות למצוא קצין גנ"ק מתוך קצינים המוכרים לו ושנמצאים מחוץ למערכת .בקרנו בדירתו של אזרן כוכבי כדי לשכנעו להצטרף לאח"י געש אך ללא הועיל. באותה עת התרשם כוכבי לרעה מהשייטת ודחה את ההצעות לשלב אותו בספינות טילים.

פרק ו מצב הספינה ביציאתה מחיפה

תקלות ידועות בספינה טרם יציאתה:

בתחום הטכני– מכונה- בגנרטור אחד היו בעיות אספקת דלק והוא היה גורם להדממות . קצין המכונה יכול היה למנוע  חבור גנרטור זה לרשת. (באירוע לצערנו הגנרטור היה מחובר לרשת וגרם להדממת מתחים).

כיומיים לפני ההפלגה התלוננו אנשי הצוות על כך שקצין המכונה איננו מוכן לעזור בהכנות להפלגה. בררתי את הענין ושלחתי את קצין המכונה  להישפט אצל המפל"ג. קצין המכונה קיבל הוראה ממני לא יותר לחזור לספינה. נגד רצוני קצין המכונה הוחזר לספינה עוד באותו יום.

בתחום האיוש נעשו מספר רב של שינויים לפני שקבלתי פיקוד, כל הכתובות היו על הקיר :-                                                                  א.  קצין המכונה חניך מצטיין בקורס קציני מכונה הודח עוד לפני הגעתי לספינה אך הוחזר לפקד על מחלקתו "בינתיים עד לשיפוץ" (לפי קביעת המש"ט). זאת בניגוד לחוות דעת של המפל"ג הטכני שאמר שאסור לתת לו להפליג היות והוא מפוזר.

ב. סגן מפקד – אין                                                                          ג. קצין גנ"ק – לא היה , מינו סג"מ כממלא מקום . זאת חרף העובדה שניר מאור התריע שקצין זה "בקול בוטח יעלה אותך על החוף".

ד. מ.מ קצין הנשק רמי לוי ירד לפי"מ , מינו במקומו את א.צ. ממלחא מקום למ.מ.

ה. קצין המשמרת שהיה בגשר בעת האירוע – ז.ס. שרק הוסמך והגיע מאח"י סער בהמלצתו של מ"מ קצין הנשק החדש בן מחזורו.

תקלות בנהלים– מאחר וסרבו לתת לי קצינים מקצועיים והמשכנו לצאת למבצעים שעברו בהצלחה רבה , התרגלנו להפליג באופן "צולע" תוך מתן ויתורים. הוויתורים היום יומיים גורמים לשחיקת הנהלים הטובים.

הערה: פרט לי  אף אחד מקציני הספינה לא היה בוגר בי"ס ימי .

מצב כללי בספינה

טכנית הספינה היתה במצב מעולה לאורך זמן רב. היא היתה בידיו הטובות של ניר מאור.  נקודת אור היה מ.מ קצין הנשק שהיה גם ממלא מקום סגן מפקד הסטי"ל, שמו אילן  צפנת שהושאר בספינה ע"י מפקד אח"י רומח ולא נלקח לרומח החדשה. אילן הלך והשתפר מיום ליום. אילן ידע לנווט היטב בים סוף והוא היה מפקד המשמרת בעת האירוע ואז כשל.

נקודת אור שניה היה בקר המענ"ש שלא רצה לעבור עם ציוותו ל"רומח" .רמי נבון, כשמו כן הוא לאחר הפסקת המתחים התחנן בפני הקצינים במשמרת לקרוא לי. והוא דיבר "כאילו בטעות" ברשת פיקוד במקום ברשת נשק כדי שאגיע. מתוך שינה שמעתי והגעתי מידית אך מאוחר.

פרק ז'-ההפלגה והעליה על החוף   

לפני ההפלגה המפל"ג ע' תמך בי ביושר ובגלוי. המפל"ג ע' לא טייח והודה בפני שדפקו אותי עם האיוש בקצינים. אך לדעתו אי אפשר היה  להגיד שכל הקצינים לא מתאימים. לכן נגיע לשיפוץ ונעביר אותם בהדרגה. מכיוון שהמפל"ג ע' היה היחיד ממפקדי שלא "מרח" אותי בנושא האיוש הכרתי לו טובה והיה לי קשה לכעוס עליו שלא שמע בעצתי לישון בשארם א-שייך.

יום לפני ההפלגה הצעתי למפל"ג ע' להכריז על הספינה כלא כשירה עקב איוש לא תקין. המפל"ג סרב ואמר שנפתור הכול באילת וכי עתה הוא עוסק בשאלה מדוע צוות של סטי"ל אחר בפלגה ענה שתי תשובות לא טובות במבחן כשירות. המפל"ג הוסיף "אל דאגה אני מחר איתך בים". זה נכון המפל"ג עזר לי כמיטב הבנתו, אך לצערי הוא ביטל בקשות שלי שעשויות היו בביטחון מלא למנוע את העליה על החוף.

ההפלגה עד שארם עברה ללא תקלות , בקטעי דרך שיכולנו העלנו מהירות ואני שמחתי על כך שזה יאפשר לעגון בשארם ולעבור את המיצרים באור יום כפי שקבעה הפקודה ולאחר שינה במפרץ שארם. חלופה זו היתה מאפשרת לי לאמן את צוות הספינה בקטע הנווט הקלאסי שבין שארם לאילת וזאת לאחר שיתעוררו ערניים ממספר שעות שינה. המפל"ג רצה להקדים להגיע לאילת.  חבל שלא שומעים למפקדים צעירים שחושיהם עדיין מחודדים.

ד. ממלא ממלא מקום קצין הנשק שהיה המפקד התורן במי"ק היה קצין טוב ששרת קודם לכן בזי"ס , הערכתי אליו עלתה כשנוכחנו בנווט המצוין שביצע במצרים.  לאחר מעבר המצרים אמר המפל"ג שאני מגזים. שעתה לפנינו  קטע שבו צריך לתת לצעירים להחזיק משמרת. לא הסכמתי התחמקתי מהמפל"ג וירדתי למי"ק  במי"ק פגשני ממלא מקום קצין הנשק שהיה גם ממלא מקום הסגן –כאמור קצין בדרגת סגן ששרת עד כה בזי"ס . ממלא מקום הסגן ביקש והתחנן שאלך לישון התיישב במקומי בכסא המפקד ואמר לי אני מפקד המשמרת אקרא לך שעה לפני אילת.

לךוח אספקת 115 וולט 400 הרץ בפינת המי"ק

לךוח אספקת 115 וולט 400 הרץ בפינת המי"ק

 

מסתבר שהגנרטור הבעייתי היה מחובר ונעצר בגלל סתימות דלק  התקלה הטכנית קיבלה טיפול אוטומטי והמערכות החיוניות עברו לקבל אספקה מהלוח האחורי. אבל אז נעשו שרשרת טעויות אנוש והחמורה שבהן הפסקת הממיר האחורי וזה מה שגרם להפסקת מתח במכשירי הניווט.

לאחר שינה קצרה שמעתי ברשת 2 – רשת הפיקוד שמכ"מ נפטון איננו פועל ומבקשים להפעיל מכ"ם בקרת האש.  זינקתי למי"ק הוריתי "הפעל מב"א" ובאותה שניה  קבלנו את מכת הפגיעה בחוף.  מי שקרא לי היה סמל רמי נבון, בניגוד להוראות הקצינים. הקצינים במי"ק – אף אחד מהם לא בוגר בית ספר ימי- סרבו לקרוא לי. מחוסר ברירה עשה עצמו רמי נבון,  כאילו טעה ברשת הקשר ובמקום רשת נשק הוא דיבר ברשת פיקוד כדי שאשמע זאת בחדר המפקד. רמי נבון אמר לי שהוא מצר כל חייו על כך שלא "קרא לי" בדרכו קודם לכן. רמי נבון לבטח קורץ מהחומר הטוב של הנגדים בנטקי"ם שחונכו בבתי ספר ימיים.

מתברר שהייתה הפסקת מתחים הג'ירו אנשוץ הפסיק לעבוד אך הרפיטרים לא פעלו מכיוון שמשהו בטעות הפסיק את הממיר . ובמשך כ-20 דקות הספינה נעה במלוא המהירות לכוון החוף הסעודי. כלומר פנתה כ-90 מעלות ימינה מקורס ההפלגה שבמרכז המפרץ. ודאי הייתי מרגיש בכך לפי הכוכבים האורות של דהב או כיוון הגלים. יכולתי להגיע 10 פעמים אם רק היו קוראים לי.

טעיתי  שהלכתי לישון.  המש"ט א' קבע בעדותו כי השלב בו החלטתי ללכת לישון היה נכון וכי שיקולי המקצועיים גם לאורך הפלגה זו היו נכונים. גם המפל"ג הורה לי ללכת לישון. המפל"ג ישן רוב הדרך ובמקום להחליפני המשיך לישון גם בקטע האחרון.  שבספינה היו שני קצינים מצוות קצין סטי"לים חילי, ברמת מפקד ספינה. לא הייתה לי סמכות להפעיל אותם וגם הם ישנו.

מלבד הרפיטרים של הג'ירו שנתקעו ,בגשר שני מצפנים מגנטיים באחד מהם התאורה היתה תקינה. בגשר הספינה לא הרגישו שהספינה עברה מפיצ'ינג לרולינג ולא הרגישו שכוון הרוח השתנה. לו בקשו להפעיל מב"א היו מקבלים אישור מיידי כפי שקרה מידית ברגע שקראו לי. בגשר לא עצרו את הספינה כשנעלמה להם התמונה.

ככל הזכור לי מדיניות הפעלת המב"א נבעה מהסיבה ש-ROTARY JUNCTION באנטנת הנפטון היה שחוק והיה צורך לשמור מכ"מ אחד במצב היכון.

פרק ח' – העבודה בחוף סעודיה

טרקטור די-9 מתארגן לדחיפה

טרקטור די-9 מתארגן לדחיפה

 מיד לאחר שעלינו על החוף יצאתי לסיפון שם פגשתי את הסמל המעולה רמי נבון שחיפש את כוכב הצפון. ברגע שרמי מצא אותו בדופן שמאל הוא אמר בדאגה "אוי אנחנו בצד הסעודי של המפרץ". רמי ליווה את כל תהליך העליה על החוף באופן שהבין כל מה שקורה אך הקצינים מנעו ממנו לקרוא לי .לא פלא שרמי אמר לי שעד סוף ימיו הוא יצטער על ששמע לקצינים ולא קרא לי.                                                                                                לאחר הזריחה הגיע אלי רס"ן מיקי גנור בסירת גומי שהורדה מאחי"י חנית . מיקי (בוגר קציני ים שנתיים לפני) לא חסך מילים מלהביע את חיבתו והערכתו אלי ,מיקי הביע את צערו בכך שאמר "אתה שילה כל כך עזרת לי בעבר ואני היום רוצה כול כך לעזור, אך אני במצב שאינני יכול לעזור לך". למעשה מיקי עזר לי מאוד והוא לא יודע עד כמה . כשאדם בצרה קשה הוא צריך כל עזרה נפשית. מיקי מבחינתי עשה מצווה כשחבר אלי והביע הערכתו.  גם רב חובל פיליפ עירון עודד אותי מאוד.

השתמשתי  בידע שקבלתי מאל"מ יעקב ניצן שכתב על אח"י חנית שעלתה על החוף ב-1973 ואשר הפנה ללמוד את הפרק הספציפי בספר        "NICOLE'S MANUEL  OF SEAMANSHIP".  ממנו למדתי שוב ושוב גם בקורס מתקדם או קורס החובלים בהם הרצאתי בנושא ימאות. בספר זה מומלץ למפקד שאם כבר הגיע למצב העגום על השרטון מוטב שיתרכז באי החמרת המצב כלומר-לייצב את המצב ולמנוע נזקים נוספים ע"י כך שימנע נזקים נוספים (לדוגמא- יקבע את הספינה למקומה וימנע טלטולים וגלישה של הספינה מהשרטון לפני שהוא מסיים בקרת נזקים, סתימת חורים, שאיבה, הקלת משקל הספינה והפעלת כל אמצעי ההנעה שניתן להכין להנעה. ב"געש" מישהו חיבר צינור מאריך ליניקה של הגנרטור האחורי שהיתה קרובה לקו המים .מידי פעם הפעלנו גנרטור ולטעון מצברים לצורך קשר עם המפקדה, להפעלת מע' כריזה וכו' .

למעשה פעלנו כמו בספר-ווידאנו שהספינה מיוצבת במצבה, בדקנו את כל אנשי הצוות והמדורים.  בדקנו היכן יש חורים.  העברנו תחמושת וציוד כ"ס לאח"י חנית. כשהגיע  רמצ"ד חנוך בן אליהו שניהל הכל ביד רמה במקצועיות תוך שהוא מחייך את חיוכו השקט גם ברגעים הקשים. העמדתי את כל צוותי והאמצעים לניהולו בעת שפל כל הספינה נמצאה כולה על החוף. גרירה ימית כבר לא היתה יעילה ולכן הובאו טרקטורים בנחתת.

לימים בשנת 1984 לערך בהיותי מפל"ג אג"מ בזי"ס באחד הערבים לקראת שקיעה הוזעקתי  לקשר בבסיס אילת. היאכטה סואלן עלתה על שרטון במיצרי תירן ובקשה ייעוץ . הסברתי לסקיפר של ה"סואלן" שלא להזדרז לרדת מהשרטון לפני הכנת הספינה לציפה מחדש. הסברתי איך לפעול ונשארתי איתו צמוד בקשר תוך שהוא עושה מספר פעולות חרום,

ממש ברוח הדברים שלמדתי מיענקלה ניצן .אמרתי לסקיפר של ה"סואלן" שעוד מעט תגיע הגאות וכי בנוסף לבקרת נזקים ואטימה יכין את הספינה להמשך הפלגה. כל זאת במידה והוא מחליט לפעול עצמאית ולא לחכות לעזרת כלי שייט אחר. ייעצתי  שלפני הירידה מהשרטון יוודא שיש לו לפחות מנוע אחד וכן מדחף תקין ופועל – משני המדחפים אכן נותר אחד שלא ניזוק לחלוטין.- הסקיפר אכן ביצע את הפעולות הנדרשות לפני שירד מהשרטון .

באירוע זה הסקיפר והבעלים של היאכטה "פאנטזי" הגיע לבסיס אילת (זי"ס) ונערך גם הוא למקרה שידרש לקחת חלק בחילוץ, את ההחלטה הסופית שלא להעזר ב"פנטאזי" קיבל סקיפר הסואלן . לסיום הסיפור היאכטה שלו  ניצלה. הוא הגיע איתה לאילת על מנוע אחד בלבד. הסקיפר הודה  לנו מאוד על הסיוע המקצועי ועל כך שנצמדנו לקשר כדי לעודדו . לסכום- צברתי ניסיון כזה ויכולתי  לעזור לאחרים. מפקד שהתנסה יכול לתפקד יותר טוב במצבי חירום.

פרק ח'-לקחים

א הספינה אוישה באופן לקוי ,אך יכלה להגיע לאילת בבטחה אם היו מאפשרים לי לישון מעט. אמרתי למפל"ג ע' בנוכחות של קצינה ואולי גם בנוכחות אחרים בחדר המפקד שצוות הספינה וגם אני עייפים מאוד ושיאפשר לי לזרוק עוגן בשארם. המפל"ג אמר שאסור שמשהו יגיד עלינו שסטי"ל ישראלי לא יודע לעבור בלילה במצרי טירן ולכן נמשיך מידית לאילת.

ב אני הייתי עייף מההפלגה, עייף משלושה חודשים בהם התרוצצתי גם עבור קציני המחלקות, עייף גם מההכנות להפלגה אותן עשיתי ללא סיוע מספק.    ממלא מקום הסגן שזה אך הגיע מזי"ס  היה שותף לתכנון ההפלגה וביחוד היה שותף לקטע שבין שארם לאילת. מ.מ הסגן אמר לי לך לישון אני מפליג במרכז המפרץ ואעירך שעה לפני אילת, הוא הוסיף שאם תהיה בעיה יקרא לי אך לא עמד במילתו ובעת הארוע  לא קרא.

מבט על

מבט על

ג הוראות לילה – כמפקד בכל שייט נהגתי לכתוב הוראות לילה.  בהפלגה זו לא כתבתי הוראות לילה כי לא התכוונתי להיעדר מהשליטה בספינה. מ.מ הסגן בעת שהחליפני כמפקד תורן במי"ק אמר לי בדבריו את מה שרציתי בעצמי לומר לו.  ודאי שהוראות בכתב מעמידות אותך באור טוב יותר כלפי ועדת החקירה. תמיד רצוי  לגבות את הדברים בכתב.

באותה תקופה פירסם קצין סטי"לים חילי תיק מרוכז  של  הנהלים לקצין משמרת. נאמר שם  כי "קצין המשמרת יקבל את הוראות המפקד באחת מהדרכים הבאות :- תדרוך להפלגה, פקודת מבצע,  הוראת אימון, הוראות לילה בכתב ,תדרוך בעל פה.

בצי הסוחר לא מתדרכים לפני הפלגה כמו בחיל הים ולא כותבים פקודות מבצע או הוראות אימון לכל הפלגה. קיים   שם נוהל נוסף שמגבה את הוראות הלילה וזהו דף של הוראות קבע  ""STNDING ORDERS  בחתימת רב החובל. קציני המשמרת חדשים היו מאשרים בחתימותיהם, כי הבינו וימלאו את ההוראות.

בספינות סער 3 נמצא חדר המפקד היה במרחק גרם מדרגות של 3 מטר למי"ק או לגשר.  יכולת המפקד התערבות בעת שקוראים לו היתה כמעט מידית.

ד. טעיתי כתוצאה מעייפות מצטברת של שלושה חודשי ריצה במבצעים  ואימונים ללא קצינים. טעיתי בשוגג לאחר שהתרעתי מספר פעמים שצריך לפעול אחרת. תפקדתי באופן לקוי במצב רדום למרות שניתן היה לעצור ולישון.

ה. הייתי צריך להתעלם מהוראות המפל"ג ע' ומבקשות סגני ולהישאר בגשר. כנראה שהעייפות מהדרך ומהמאבקים המיותרים עשו את שלהם.

ו בתדרוך אחרון היה צריך להגדיר את תפקיד קציני קס"ח שהצטרפו להפלגה. לא ידעתי שהמש"ט בשיחה עם צוויג ביקש שיעזור בקטע שסמוך למיצרים .קס"ח אכן עזרו בקטע זה. ידעתי מדבריהם  שהם בקשו להצטרף לצורך הכרת חלק מהדרך. המש"ט לא ראה בעיה בקטע שארם אילת.

ז. בדיון מפקדי הספינות של הפלגה המש"ט סיפק הצעה לפתרון בעיית חוסר של 100% בקציני מחלקות ע"י סיפוח שני קצינים טובים להפלגה. ללא ספק הייתי צריך לקבל את הצעת המש"ט לתגבור בקצינים מקצועיים, אולם יש לזכור כי באותה תקופה לא הפסקנו לצאת למבצעים עם קצינים ממלאי מקום וניסיתי לבנות אותם . יש סכנה שקצין ממלא מקום המוחלף מדי פעם ירגיש מיותר.

ח. בש-3 שואפים למקצועיות,אך באופן לא מקצועי נוטים לזלזל בדרישות של מפקדי ספינות "מוחלשים" שאך זה הגיעו.  המפקדים החדשים הם בבחינת "אורח לרגע רואה כל פגע" ."המוחלשים" לעיתים בעלי מקצוע מעולים ואולם מכיוון שיש לגביהם סטיגמות לא לומדים מהם.

ט משחקי מילים לא משנים מצב קייםמט"ב=מב"ב=מפקד. עלינו לקבוע שאחריות היא אחריות. יכול להיות שהמילה מב"ב טובה יותר אך היא לא שינתה מאומה. המש"ט שלח לגעש מפקד בכיר שהוא המפל"ג שהפליג בספינה ונתן את ההוראות. מפקדי הישיר נמצא איתי בספינה ונתן הוראות במהלך ההפלגה. עדיף שהיה  נשאר אחראי להוראותיו, ההתחמקות ע"י משחק המילים מט"ב מב"ב הינם אחד מרגעי השפל של חיל הים . עכשיו הזמן להוריד מכתפי את מה שאינו שלי.

י. התואר ממלאי מקום קציני מחלקות יכול להוות מנוע להצטיינות  של קצינים טרם היותם קציני מחלקות. אולם אם נהפוך זאת לתהליך אוטומטי נשלם את המחיר שאני שילמתי. בעבר השתדלנו להצטיין כדי לקבל תפקיד מ.מ קצין מחלקה. כשהייתי קצין נשק סגן קצין הנשק שלי שהצטיין הוכשר ונדחף על ידי קדימה ללמוד ולהצטיין כדי שיהיה מ.מ קצין נשק. קצין זה  השתתף בהצלחה כחודש לאחר שעזבתי במבחן כשירות עם מחלקת נשק שלי  וברבות הימים נהיה למפקד סטי"ל. הכשרה דרך הרגליים יש לה בסיס, קידום אוטומטי כאשר חסר משהו בספינה עולה ביוקר. אני חושב שגם אחרים טעו . לאורך זמן רב הפליגו ספינות עם ממלאי מקום קציני מחלקות שלא היו מתאימים לתפקידם. חלק אפילו התגאו בכך

י"א. בהיותי קצין נשק משך שנתיים לא נפגשתי בש-3 באיוש לקוי שכזה . להיפך בספינתי המפקד היה רגב אליהו, הראל גוב קצין   גנ"ק, אנוכי קצין נשק, קצין המכונה שחר (שוסטר) שקודם לעמדות בכירות במצ"ד. סגן קצין הנשק עמנואל אברהם התקדם עד פיקוד על סטי"ל וכו' וכו' .זהו איוש סביר.  איך קורה שאחרי מספר שנים יש חוסר כזה בקצינים טובים. מדוע אחרים כן קבלו  כוח אדם ראוי. לא קבלתי אפילו רבע מכך.

י"ב.   קירבה לצלחת – מפקד ספינה שאינו מצוי בסחר מכר של כוח האדם ואיננו מקורב לצלחת עובר לפעול עצמאית. אותו מפקד יודע מה הוא רוצה הוא לא צבוע , הוא רואה כיצד ספינות אחרות זוכות לכל טוב בעוד הוא נאבק על פחות משכר המינימום, כל זאת כדי שלאחרים יהיה יותר. מפקד כזה יודע מה צריך והוא יקבל החלטה שנמאס לו מ"הטובות" של מפקדת השייטת, לכן יבנה את ספינתו ואת קציניו מאפס. הבנתי שאני לבד לכן רציתי לנצל את ההפלגה  ולבנות את קציני גם לדרך חזרה וגם למבצעים אחרים. זאת במקום כל פעם להתחנן למש"ט ולקבל קצינים שהוא בעצמו מודיע לי שהם טובים רק לכוון אחד כלומר יפליגו לשיפוץ וישארו שם, כמה אילוצים אפשר לאכול?

י"ג. נשיאה באחריות  – לשאלה החוזרת מדוע בעת המשפט לא דברתי על חלקם של אחרים- חונכתי שכל אחד יגיד מה חלקו . בקציני ים עכו חינכו אותנו להיות גברים ואתה אחראי למעשיך. לקחתי על עצמי את אחריות המפקד , שמעתי שגם המש"ט אריה רונה, שהינו בוגר קציני ים קיבל עליו אחריות לאירוע ונידחה. אף כי העסקתי בכספי עורך דין טוב נוכחתי שחיל הים רוצה שאיענש ולא הסכמתי לקחת איתי חברים. לכן דחיתי את כל ההצעות לעדויות  מאנשי חיל הים.

פרק ט' שיפורים כלליים

אח"י געש בחוף הסעודי 24 ספטמבר 1981

אח"י געש בחוף הסעודי 24 ספטמבר 1981

בעקבות האירוע נכתבו פקודות כמו:- בספינה יהיה סגן מפקד מוגדר שאיננו קצין מחלקה. הפקודה הזו לא מבוצעת וכנראה אינה ישימה

שיפורי תדריכים אחרונים לקראת יציאה  הינם דבר שיש לברך עליו נכחתי בתדריכים משופרים כאלה וחבל מאוד שלא נהגו כך קודם לכן:

1) כיום לא מסתפקים בהקראה מהירה של הפקודה ע"י המפקד כך שלא ירגישו היכן יש בעיה. בעבר נתקלנו בקריצות שנשלחו אל המפקדים שרומזות "את זה אל תגיד ואחר כך נסתדר" או "את זה תקרא מהר".

2) בתדרוכים אחרונים בהם נכחתי אחרי אירוע געש ,מח"י ומפקדי הבסיסים היו שואלים את כל השאלות שלצערי לא נשאלו בעבר. להלן דוגמאות לשאלות מצוינות ששמעתי בתדרוכים רק אחרי אירוע הגעש :-האם קציני המחלקות שלך מוסמכים? האם כל הצוות שלך אורגני? האם בצעת אימון מקדים עם מי שלא אורגני? האם אלה שצורפו אליך מוסמכים? האם יש לך סגן שיחליפך כשאתה עייף? האם יש לך בעיה עם משהו מהצוות? האם יש משהו שמונע ממך המפקד לעמוד במשימה?  כל זה דומה לתשאול עליה למטוס.  זהו צ'ק ליסט מצוין שעשוי להזכיר נשכחות ולמנוע כוונות לא טהורות של מי שמנסה להפטר מאיש צוות והוא משחיל איש צוות לא מתאים לספינה בתקווה שהמפקד יעלים זאת.

3)בהמשך עולים בתדרוך קציני הגנ"ק ויציגו שיטות ניווט במיצרים במים מוגבלים וכו'. אמונים מקדימים במת"ט או במתקן אחר שבצעו לקראת ההפלגה ומה תוצאות האימון? –כאן רואים מיד אם משהו השחיל לספינה זו אדם לא מיומן ואם מישהו לקח את קצין הגנ"ק המצוין ומינה תחתיו קצין שעדיין איננו כשיר.

פרק י סיכומים

אסיים בהערכה לאלה שעשו ככל יכולתם למען הגעש.  מילה טובה למפל"ג יוסי לוי ולמפקד הספינה הקודם  ניר מאור שמסרו את אח"י געש לפלגה 45 כשהיא מאוישת מלא, כשירה מבצעית ברמה גבוהה, עם צוות מיומן, מבלי לגרוע איש. האחרונים כל כך דקדקו בהקפדה על העברה תקינה עד כדי כך שגם רכבי הספינה המצוינים עברו עם הספינה לפלגה 45. לצערי עברו אז עוד כחודשיים עד שקבלתי פקוד על הגעש זו כבר היתה ספינה אחרת.

יכולתי לבנות אותה לטובת עם ישראל אם רק היו נותנים חצי כח האדם  ממה שנתנו לאחרים , או לחליפין יכולתי להביאה לאילת באופן בטוח אם לא היו מבטלים הוראות שלי . יש לי גם טענות לעצמי איתן אני חי יום יום, ביניהן המחשבה שלא הייתי צריך ללכת לישון אם גם המפל"ג מורה זאת .

תהיות בדיעבד יתכן ש… .

1.יתכן שאם היינו מפליגים עם מב"א פועל רצוף משהו במי"ק היה רואה שהספינה פנתה אל עבר החוף והיה קורא לי                                                                                                                               2.יתכן שלאור ניסיונם הקצר של קצינים צעירים, צריך לטפח נגדים בכירים לפעול כשהם רואים סכנה שקצינים מתעלמים ממנה– התנהגותו של בקר המענ"ש רמי נבון כמעט והצילה את הספינה .מבחינה חינוכית  אני מודאג מכך שהקצינים במי"ק התעלמו מבקשת בקר המענ"ש  הסמל רמי נבון לקרוא לי.

3.יתכן שאם הייתי יורד אישית לחדר מכונה מנתק את הדלק לגנרטור הלא תקין, אזי הצ'יף השכחן לא היה מחברו לרשת ולא היתה הדממת מתחים.

  1. קרוב לוודאי– שאם המפל"ג היה מורה לקציני גנ"ק קס"ח (שאחד מהם מפקד סטי"ל) לקבל משמרת הכל היה נחסך. אולם ההתפעלות של קציני קס"ח ושלנו מהכנת הנווט היפה במצרים ע"י הסגן שלי כנראה מנע מכולנו לחשוב שאולי תצוץ בעיה אחרת בהחזקת משמרת ע"י קצינים שכמותו.
  2. יתכן שאם בתדרוך אחרון המש"ט היה מורה להפעיל את קציני קס"ח לא הייתי רואה בהם גורם שבא לבקר או גורם שבא להכיר את התעלה ואז הייתי מצרפם למשמרות כחלק מתפקידם. הייתי משבצם במשמרת בה הייתי עייף כלומר בקטע שבין אילת לשארם. ולא בקטע שהמליץ המש"ט. בפועל קצינים אלה פנו אלי אישית בבקשה להפליג והם לא הגיעו דרך המש"ט.
  3. יתכן שאם המפקדים הבכירים בש-3 היו מקשיבים גם למפקדים צעירים או מפקדים "מוחלשים" שהינם לא פעם ימאים מעולים הכול היה נגמר בשלום.
  4. בטוח– שאם המפל"ג שלי היה יותר מנוסה, הוא היה רואה את עייפותי והיה שומע לבקשתי לנוח בשארם ,כל האירוע היה נחסך לעם ישראל.  8. קרוב לוודאי שאם הייתי מקבל את הצעת המש"ט לקצינים מקצועיים התוצאה היתה אחרת.
  5. 9. תקשורת אישית – כמעט בדאות  שאם המפל"ג היה קשוב לדאגותי שהבעתי בפניועל מצב צוות הספינה וכי הצוות עייף הוא היה משוחח עימי "שיחת מפקדים" . שואל מה מדאיג אותי בדיוק ואז אם לא היה רוצה לעצור בשארם, היה מגיע למסקנה שהוא יחליפני במשמרת לשעתיים שנותרו.
  6. בהיבט האישייתכן והייתי צריך לברר מדוע מפקד הרומח משאיר בגעש קצין מ.מ קצין נשק–אולם מכיוון שהקצין הלך ונבנה לחיוב באופן מרשים ,עלתה כלפיו הערכתי . יתר על כן לאור ההתפעלות מהכנת הנווט ומהנווט במיצרי טירן הערכתי אותו יותר .קצין טוב זה היה מפקד המשמרת בעת האירוע .
  7. מקצועיותלדעתי נהגתי במקצועיות בכך שהתרעתי במדויק על הסכנה. התרעתי גם על הסכנה שבשליחת קצינים מוצנחים". כדאי להקשיב גם למפקדים צעירים.
  8. "תרדמת המערכת" החלה במבצעים שקדמו להפלגה לאילת- הספינה ביצעה בהצלחה מבצעים בלבנון עם הרמטכ"ל ומח"י כאשר הספינה מאוישת בקצינים לא מקצועיים ,. 13. מפקד צריך לקחת אחריות ,אך צריך לתת לו הקלה אם בטלו את הוראותיו.

פרק י"א פיקוד בים אתגר לאדם

אינני מקבל את הקביעה שאיני יכול לפקד על ספינת טילים. יש עיקרון שלא שופטים אדם על אירוע יחיד אלא על הסגנון המתמשך של פעילותו. וגם מהאירוע הספציפי איפה נראה שאיני יכול לפקד על סטי"ל?  מכל החקירות עולה מסקנה שאם הייתי נוכח – לא הייתה הספינה עולה על החוף. אז איך אפשר להגיד שהאדם היחידי שהיה אפשר לסמוך עליו אינו ראוי לפיקוד על סטי"ל?

לאחר ההחפה התעשתי מהר מאוד לא נשברתי  ועשיתי כל מה שצריך – לאחר העליה על החוף המשכתי עם הצוות  את הפירוק והחילוץ (ברמת הספינה). כשרמצ"ד קיבל את הפיקוד צוות הספינה העמד לרשותו וביצע את כל המטלות. מפקד הפלגה נשלח לצפון כבר למחרת ולא סייע בחילוץ.

לגבי כושר הפיקוד קיבלתי מחמאה בעדותו של איש מילואים מיחידת ההנצלה כשכתב עלי כך "הוא לא בחל בשום עבודה באופן סמכותי ופיקודי הורה לאנשיו להתייצב לעזרתנו כשהוא אישית בראש. ..ידו הייתה בכל,…יחד עם אנשיו הפשיל שרוולים ומכנסיים נכנס למים שחה מתחת לספינה על מנת לבדוק אישית את הפגיעות. לכל אורך הדרך שמר על קור רוח ומורל גבוה בקרב אנשיו ואנשי החילוץ. ובין היתר דאג אישית לארוחה חגיגית של ערב שבת. ברצוני להדגיש … ולא ראיתי הקרבה כמו של המפקד בזמן מצבי לחץ… ומסירות לאנשיו ולסובבים אותו."

המש"ט אריה רונה  קבע בעדותו הכתובה לבית המשפט כי הוא רואה בי כשיר לפיקוד בים.

מסכום בית הדין הצבאי  חיל הים במשפט אח"י געש, אף כי הוריד אותי בדרגה,  זכור לי הציטוט:

"התרשמנו מאישיותו של מפקד הספינה שילה גבריאל ומידיעותיו המקצועיות. אנו רואים באירוע צרוף מקרים נדיר  ופרי מזל רע וממליצים לחיל הים שלא לפגוע בהמשך שרותו במסלול הפיקוד בים."

מפקד חיל הים שראיין אותי לאחר המשפט קיבל את המסקנה שהיה זה צירוף מקרים אומלל. בסיכום הראיון כתב לי שהוא ישתדל להעלות אותי חזרה בדרגה במועד האפשרי לפי החוק.

מתוך אמונה בעצמי וביכולותי לא נשברתי. המשכתי בחיל הים קיבלתי חזרה את דרגת הרס"ן ואף הועליתי לדרגת סא"ל

תודה על תשומת הלב.

ונקווה מאוד שלא תזדקקו לתובנות הללו.

סא"ל מיל גבי חי שילה

 התייחסות סא"ל מיל רפי רז                                                    8 יוני 2015

יקירי, – "זקנים" אנחנו, לטוב ולרע.

מתייחס אני למאמרו של גבי שילה באשר לעליית החנית על החוף הסעודי.

שתי מילים למי שלא מכיר אותי-

שירתי 13שנים בחייל האהוב עלי, מלאתי תפקידי פיקוד בים:  מהיותי חניך בש-13(כשנתיים), דרך  קורס חובלים – מחזור י, סגן מפקד טרפדת באילת, קורס קציני תותחנות ימית בארץ ובאנגליה, קצין בקרת אש  באחי אילת (ק-40), מפקד טרפדת בפלגה 914 (קרוב ל-4 שנים),  מפקד סטי"לים: אח"י משגב ואח"י עכו. וסגן מפקד בי"ס חובלים.

לאחר  שחרורי, נכנסתי למערך השיווק של התעשיה האווירית.  ריכזתי את הפעילות "ג'פוניקה" מהרכשת ספינות סער 4 על ידי צי דרום אפריקה. ובהמשך הובלתי את שיווק ה"דבורה"  לציים שונים. כך נשארתי בקשר הדוק למקצוע.

נתתי שנות מילואים רבות ואינטנסיביות לתקופות ארוכות מהשגרה המקובלת.

במסגרת זו נקראתי לשבת בצוות השיפוט יחד עם דודו  מעוז ושופט מקצועי שלא מתחום הים, -צבי גורפינקל – לדון לשפוט ולגזור, בעניינו של גבי שילה.

שנים רבות מאוד חלפו, זכרוני קצת נחלש. אך עדיין זוכר אני בבהירות עד כמה שקלתי בזהירות  ובמידת אובייקטיביות "ימאית" את פרטי המקרה. לא הייתה לי הכרות קודמת עם גבי.  גזר הדין, לכן,  בהסכמת כל צוות השיפוט, היה כפי שהיה.

בעת האחרונה, עם צאת ספרו של מפקד חיל הים באותה עת, המתאר את המקרה. והעלאת הנושא מפי חברי לשרות לשעבר ובמיוחד עם קריאת מאמרו של גבי שילה,  נתחוורו לי מספר נקודות נוספות שחלו לפני ובעת המקרה.

את האחריות "הימאית" קיבל גבי על עצמו כגבר, ובדין. אך מספר אירועי רקע, כלל לא הובאו לפני בית הדין. לא הוזכרו וכמובן לא היוו שיקול לגזר הדין.

עולות בדעתי כיום מספר תהיות לגבי חומרת גזר הדין:

-נוכחות המט"ב בספינה.

-פקודה ישירה "לרדת לישון"

-אי היענות לבקשת תגבור וחיזוק הצוות

-שינוי לוחות הזמנים ויעד ההפלגה

וכנראה עוד מספר נתונים, בראשם מערכת יחסים די עכורה וסובייקטיבית בכיוונו של גבי.

בראי הזמן שחלף, יש להניח ששיקולי דאז, היו משתנים לקולה (בית הלל).

סא"ל מיל רפאל רז

תגובת חנן דנינו מצוות אח"י געש 

הייתי נגד מחלקת גנ"ק בעת האירוע ואני מעיד כאן שככל שידיעתי הייתה מגעת בעת האירוע כל מילה בדבריו של גבי שילה הם אמת לאמיתה.
את ההעברה של בורר מיישרי הזרם ממיישר הזרם בחדר מכונה קידמי אל מיישר הזרם בחדר מכונה אחורי ביצע למיטב ידיעתי קצין האחזקה הפלגתי שהייה בהפלגה. למיטב ידיעתי הוא הודיע על השינוי לאנשי המשמרת במי"ק בעת ההעברה – שלא הודיעו על כך למשמרת שנכחה במי"ק בעת האירוע. שיתוק המי"ק, המכ"ם והג'ירו נגרם מכך שלאחר הדממת המתחים שנגרמה מסתימת הדלק במנוע כפי שציין גבי – הפעיל נגד המי"ק  את מיישר הזרם הקידמי כהרגלו בלי לשים לב שהבורר בין המיישרים מצביע על מיישר הזרם האחורי שדמם בעת תקלת הגנרטור.
נקודה שלא הודגשה מספיק לטעמי על ידי גבי:
הימים היו ימי השלום ה"חדש" עם מצרים, ולפנינו אח"י חנית הייתה הספינה היחידה שעברה בתעלה.
ההכנות להפלגה שארכו כ 3 ימים שבהם הצוות ישן מעט מאוד – להערכתי כ 3 שעות בלבד בלילה.
ההגעה לכניסה לתעלת סואץ לפני חצות ואי שינה (ההתרגשות) לפני הכניסה לתעלה ב06:00.
הנוכחות בעמדות לאורך כל יום ההפלגה בתעלה עד לאחר המעבר במיצרי טיראן.
נפילת המתח האדירה בספינה לאחר המעבר במיצרי טיראן והידיעה שלפני הצוות עומדת תקופת הספנה מלאה בחופשות ("כשנתעורר נהייה כבר באילת"), לאחר העומס המבצעי האדיר שהספינה נשאה בו (חודש אחרי חודש היינו הספינה עם מספר שעות הים הרב ביותר).כל אלו במצטבר הכניסו את צוות הספינה למצב פגיע ביותר מבחינת ערנות וכשירות.

עד היום אני מרגיש החמצה על שלא הרגשתי מתוך שינה שהספינה עברה מ PITCHING    לROLLING  דבר לא הגיוני בהפלגה לכיוון אילת (הייתי נגד גשר במשמרת שירדה לישון לאחר המעבר במיצרים).
המסקנה שלי: לעולם לא לשכוח שהים רק מחכה שתטעה.

גבי שילה

—-

חנן דנינו איש צוות – גבי שילה, מפקדי היקר והמוכשר הודח בשל אחריותו הפיקודית. הורדתו בדרגה הייתה מעשה איוולת אכזר שלא הגיע לו.
אני מלא הערכה אליך גבי, שבאת באומץ (כהרגלך) ושמת את הדברים על השולחן ללא כחל וסרק עם ביקורת עצמית ויושר שקיימים אצל מעט מידי מאתנו. -חנן דנינו

תא"ל חנוך בן אליהו מפקד מבצע החילוץ מוסר כי פעילות צוות אח"י געש במהלך עבודות החילוץ הייתה מאורגנת ומקצועית. הצליחו להניע גנרטור ולחבר לו מי קירור מהים, ארזו את  מגירות האלקטרוניקה ועטפו אותן לבל ירטבו והעבירו אותן לאח"י חנית. פעלו ברוח צוות כיאה ללוחמי חיל הים. א.ר. 3 באוקטובר 2017

תא"ל ישראל לשם  5 אוקטובר 2017

סליחות אחרי יום כיפור-"בין אדם לחברו…"

מחשבות בעקבות מכתבו של סא"ל גבי שילה בנוגע לסיפורה של אח"י געש.

אינני מתכוון להחליף וח"ק או שופט בדיעבד,אלא להעלות מספר מחשבות.

אכן אומנם נערך תחקיר צהלי בנוכחות הרמטכ"ל , רפול, אשר גם סיכם את ההתיחסות לאירוע,אבל יש לי ספק לגבי עומק התחקיר והפקת המסקנות בתוך חיל הים.

בתחקיר בו נוכחתי, הועלו טענות על חוסר איוש קצינים בשייטת 3,שינויי איוש תכופים הגורעים מהתמקצעות,חוסר בשעות ים לסטילים הפוגע ברמת הביצוע וכן חוסר בתקינה-חסר סגן מפקד שיעזור למפקד בהפלגות ארוכות.

בסיכומו אמר רפול בין השאר-"יש שתי זרועות שיש להן מדפים מלאים בכרכים של נוהלים ופקודות קבע והן חיל האוויר וחיל הים. אם היו ממלאים רק חלק מהכתוב, היה האירוע נמנע".  לדעתי רפול צדק.

האחריות בים היא על המפקד לטוב ולרע וזאת אמור לדעת כל בוגר חובלים שבחר במגמת פיקוד. כשם שיזכה בצל"ש על פעילות מוצלחת, יענש על כשלון. חשובה המידתיות.

גבי לקח אחריות כמפקד,  על אף תקופת פיקוד קצרה בספינה והעובדה שמעליו היה מפל"ג מנוסה, כמט"ב, אשר היה מודע לאיוש בעייתי באח"י געש וכן למצב טכני לא מושלם.

גם המש"ט היה מודע לבעית האיוש וכן גם אנשי צוות קס"ח, שבחלקם אף לקחו חלק בהפלגה. הרי לשם כך הוקם גוף זה במטה.

בית הדין הצבאי בראשות אל"מ צבי גורפינקל התרשם לחיוב מאישיותו של גבי ולכן הענישו בהורדה בדרגה בלבד והמליץ לא לפגוע בקידומו.

נראה כי בשייטת היו מפקדים שקיבעו דיעה קדומה באשר ליכולותיו של גבי ואולי בלי קשר להצלחתו בנחתות ובבסיס דפנה וכן במוצב בודפסט במלחמת יום הכיפורים -בחינה אמיתית במלחמה ותחת אש – פעילות שעליה זכה בצל"ש. עם זאת המש"ט המליץ , כי יחזור לפיקוד אחרי מיצוי העונש.

כאשר מערכת מתרגלת לפעול בחוסר:  איוש, ידע מקצועי, חלקי חילוף וכו', נוצרת אווירה של אי איכפתיות, תסכול וירידה ברמת הביצוע. כאשר יוצאים לים עם ליקויים טכניים ואי הפעלת מכשירים כדי לחסוך בחלקי חילוף, זה הופך להרגל רע ומתפתח זלזול בהפעלה תקינה.

היו מפקדי צוללות שהגיעו לשייטת לתקופת פיקוד על סטיל והתעלמו מהפקודה שלא להפעיל מערכות מסוימות עד מעבר לבנון כדי לחסוך בחלקי חילוף. גם  חוסר משמעת בחסות אידיאולוגיה אינו תורם למורל ורמת היחידה. כלי שייט היוצא לים חייב להיות כשיר ועם יכולת להכנס לעמדות קרב בכל רגע.

מעט מפקדים העיזו לבוא למפקדם ולהציג לו בעיות קשות עד למגבלת ביצוע המשימה. כולנו הוכשרנו על כבוד עצמי ודבקות במשימה ומי יעז לפגוע בתדמיתו כמפקד מצטיין? גבי עשה זאת והציג בעיות אמתיות ולא זכה לאוזן קשבת. אולי ההקשבה הייתה מונעת את האירוע?

לגילוי נאות- מוניתי על ידי מפקד חיל הים ליו"ר וועדה שתבחן המלצה לקדם את גבי שילה. לאור הנ"ל ומאחר והיה היחיד, הש"ג, ששילם, המלצתי להעניק לו את דרגתו ולהשיבו למסלול קידום בחיל הים.

שנדע גם לסלוח…

תא"ל מיל. ד"ר ישראל לשם

 

שתף.

אודות המחבר

13 תגובות

  1. יוסי אילן ב

    ניתוח ארוך ומאלף של גבי שילה. האירוע מלמד שכשהמכשירנות לקויה מתגלה חשיבות הימאות. הפלגה בלילה, בנתיב מים צר יחסית במהירות גבוהה כשל סטי"ל (אגב, שילה משום מה לא פרט מה היתה מהירות ההפלגה) דורשת שבגשר, יותר מבכל מקום אחר, יהיו אנשי ים מנוסים ואחראים. אין מדובר במצב לחימה ובעמדות קרב אלא בהפלגה מנהלתית בתנאים לא רגילים כאמור. אלא שמנסיוני, חיל הים לא ער דיו לחשיבות אותו ניסיון ימי שפירטתי וחושב שהטכנולוגיה תפתור את הבעיות ולא היא. אינני יודע מי קצין המשמרת שהיה בגשר ומה נסיונו הימי, כמה הוא תודרך לביצוע תצפית נאותה ועל אפשרות שהמכשירים "יפלו" ואיך ומה הוא תידרך את צוות הגשר ואם אוייש המכוון בנוסף, אך אם הדעת היתה נתונה לעניין זה במקום לניהול ההפלגה מהמיק (כפי שמפליגה אוניית סוחר) שאז לדעתי הסיכויים לתאונה היו קטנים למינימום למרות הנסיבות האחרות שפירט שילה.

    • משמר המורשת ב

      יוסי אילן תודה על ההתייחסות. פרטים נוספים תוכל למצוא בערך מבצע הולנדי מעופף בויקיפדיה.

    • הייתי בשרות באותו בשארם ואילת. אני מסכים עם הנאמר במאמר. שני לקחים עיקריים בעיניי כאשר אחד מהם לא השתנה ולא ישתנה בקרוב. 1. כול חייל המשרת על ספינה צריך להכיר את הים. 2. מפקדים בכירים נוטים להיעלם כאשר מתרחשת תקלה. הקידום מסנוור אותם והם שוכחים לתמוך, להבין ולקחת גם הם אחריות.
      דרך אגב בשנים אלו הרבה דבורים "נגעו בחוף".

  2. נמרוד ארז ב

    ליבי ליבי על גבי שילה בן מחזורי שעבר חוויה כזו. מתאורו מתקבלת תמונה לא מחמיאה להתנהלות שייטת הסטילים באותה תקופה. מתוך היכורותי את גבי, את חלק מהנפשות שתוארו ואת הגישה הדיפרנציאלית לקצינים עפ"י הרושם שהם מותירים והתדמית שיש להם ברור כי המקרה יכל להיגמר אחרת אם גבי לא היה כל כך מוחלש במעמדו עפ"י תיאורו. אני בהחלט זוכר אירוע בו נקראתי לבירור אצל קצין בכיר מאד במילואי והיה ברור כי קביעתו כי פעלתי כשורה יכלה להתהפך אם מעמדי היה כשל הקרון האחרון ברכבת. איני יודע איך מוגדרים הדברים כיום אך הדעת אינה סובלת שלמפקד כלי שייט לא תהיה הסמכות המוחלטת דהפקטו להכריז על עצירת הספינה מסיבות בטיחות. ( צוות לא כשיר, מפקד עייף=לא כשיר….). למפקד בכיר המעורב בהחלטות כפי שתיארן גבי ישנה אחריות ותרומה לא פחותה מזו של מפקד הספינה. אין מפקד פלגה יכול להיות מוסמך להורות למפקד ספינה לא לעצרה ולאיישה ע"י קצינים לא מוכרים ולא לקחת אחריות מלאה על תוצאות האירוע. לעניות דעתי חיל הים התרשל בהעמקת המסקנות והגורמים התורמים לתאונה זו ועפ"י מה שמספר שילה , המערכת שמחה למצוא "גבר" שיקח על עצמו באופן אצילי את כל האחריות על האירוע.
    לבסוף לתקלה עצמה. סטיל אינו שונה מכל יאכטה קטנה העושה דרכה במימי המפרץ. מצפן מגנטי מפה ועירנות בגשר מספקים את הסחורה !! התיאור של מערכות הנופלות ותגובות אליהן מבלי לראות את התמונה הפשוטה מעיד על לקוי תפיסתי חמור. הספינה התרסקה כי רמת החובלות הבסיסית היתה מבישה. (שילה מדבר על בוגרי בתי ספר ימיים…אין לכך כל קשר לעניין). לטעמי העובדות עצמן מענינות אך הלקח העיקרי שהיה צריך להילמד הינו ניהול מערכות הסמכות והאחריות בין מפקד ספינה לממונה עליו. כנראה שאם לא היה מפל"ג על הספינה , היא לא היתה מתרסקת. האם כיום אירוע כזה יכול היה לחזור על עצמו?

  3. גלעד שרעבי ב

    יצא לי להשתתף כסגן וקצין גנ"ק בהפלגת אח"י חץ לאילת ובסיום השיפוץ לחיפה. בתום ההפלגה לחיפה השתחררתי משרות קבע. שרתתי שנה וחצי כמפקד דבור בא-טור. הכרתי כל חוף בזירה. הכרתי את גבי שילה בזמן ההתמחות שלו באשדוד. נפגשנו במקרה ברחוב מוריה בכרמל מספר ימים לפי ההפלגה לאילת. גבי הציע / בקש ממני להצטרף להפלגה כמילואימניק. השבתי בשלילה ועל כך אני מייצר. הפלגה מים תיכון לאילת הינה אתגר לא פשוט למפקד סטיל. משך הזמן שנדרש ממנו להימצא בגשר הוא ארוך מאוד. מרגע הרמת העוגן בפתח הצפוני של התעלה, כל מעבר התעלה הפלגה במפרץ סואץ בקירבת מגדלי קידוח מעבר מיצרי מילאן מעבר מצרי טירן , שהוא רצף ארוך למפקד סטיל. ההפלגה שבא השתתפתי עצרנו בבסיס שארם. המפלג א. ט. החליף את המפקד לא מעט בגשר. עצרנו בשארם. לא ברורה ההוראה להפליג ללא הפסקה לאילת. בתקופתי חינכנו את ההגאי לכל הוראת קורס הפלגה לחזור על הקורס המגנטי ועל קורס הג'יירו. צוות הגשר היה צריך להרגיש שיש סטיה גדולה בין המצפן המגנטי לרפיטר של הגיירו, בנוסף לכיוון הגלים כיוון הרוח. לצוות גשר מיומן, שלא נכח בהפלגה, סבירות נמוכה שהיה מגיע למצב הזה. ימאות טובה היא נכס חשוב עליו יש לחנך ולבחון קציני ים.

  4. קצין ים בדימוס ב

    כשהגעש עלתה על החוף הסעודי אני הייתי בקורס חובלים ונשלחנו לאבטח את האירוע.
    התיאור של גבי שילה נשמע אמיתי ואמין לחלוטין.
    האחריות שהוא לוקח על עצמו מעוררת השראה. כל הכבוד.
    מה שגבי מתאר הוא תהליך שבסוכנות החלל נאסא קוראים לו ׳סטיה סטנדרטית׳ והיא מסבירה את הכשלונות הגדולים שלהם. ה׳סטיה הסטנדרטית׳ היא הסכמה שבשתיקה לסטיה מהנורמה, שלאחר מספר סטיות כאלה הסטיה הופכת לנורמה החדשה והופכת לסטנדרט. אחר כך כשנבדק איך קרה שהתאונה או הכשל אירע לא מבינים איך לאורך זמן היתה הפרה גסה של הסטנדרט. אבל בגלל שזה הפך להיות הנורמה החדשה, ההפרה שלה היא ׳נורמלית׳. כאשר גבי מתריע על ׳סטיה׳ מנורמה של קצינים אורגניים וצוות פיקוד מעולה ומאומן מנפנפים אותו בקש. כאשר הוא דורש מנוחה לצוות ולעצמו לקראת המשך הפלגה ממושכת, בשם איזה שהיא ׳גאוה׳ מטופשת של מעבר המיצרים בלילה, הוא נדרש כנגד האניסטינקט הבריא שלו להמשיך לאילת. זהו בדיוק הדבר שסוכנות נאסא קראה לו ׳סטיה סטנדרטית׳. מה שלמדתי מהסיפור של גבי, זה להמשיך להקשיב לאינסטינקט שלך ולא להתפלש בעפר של מפקדים בכירים ממך. לעיתים האינסטינקט הוא המורה החכם והחשוב ביותר, ויש בו אינטליגנציה משל עצמו. גבי שילה נפל קורבן לשרשרת של כשלים פיקודיים, שבגלל ׳צעירותו׳ ואולי החינוך שלו לצייתנות פיקודית, הוא עבד נגד האינסטינקט הבריא שלו.
    מתיאור המקרה ברור לי שהעונש היה הרתעתי והצהרתי ולא היה הוגן לגבי שפעל ככל יכולתו בתנאים אלה. ועשה הכל כדי למלא את המשימה. הענשת מפקדים על טעיות שהן בתום לב זה חינוך גרוע מאוד וגרימה של מצב של מפקדים שמפחדים לקחת סיכונים. הרי לא היתה פה רשלנות של גבי. זכותו של מפקד ללכת לישון. בשביל זה יש לו צוות של קצינים מוסמכים בגשר ובמי״ק.
    כל הטענות מטופשות שהוא היה צריך להרגיש את הגלים זה קישקוש. הרי אם הוא מאוד עייף כפי שהוא תיאר את הדברים אין סיכוי שהוא יתעורר מטלטולים אלא ישן כמו תינוק. בקיצור, לדעתי נעשה לו עוול.
    בימי שירותי ראיתי קצינים גרועים, שמכסים את התחת שלהם, מכסים על הפשלות שלהם, כולל אחד שעלה על חוף ברדוויל בתרגיל והתחפר בחול וביקש מאיתנו למחוק את המסלול ולא לדבר על זה בתחקיר כי הצלחנו איכשהו לצאת מזה.
    וראיתי קצינים שמייפים את המציאות וזוכים להערכה שאינם ראויים לה.
    ויש גם עניין של מזל.

  5. רני הגבוה ב

    כתבה מפורטת ומעניינת, למרות שגם נגרם למפקד עגמת נפש בגין העונש שקיבל, הוא בעל אחריות מניסטרייאלית,

    אך הוא צודק בעובדה שבמקרים אחרים,מפקדים אחרים לא "זכו "לעונש כשלו.

    לדוגמא: היו מקרים נוספים של מפקדי סטי"ל שעלו עם הספינות על שרטונים ואו מכשולים אחרים,
    למשל המפקד ג. שעלה עם סטי"ל על מפגע אשר גרם נזק רב ,אך הוא לא נענש קשות,
    מקרה נוסף שאח"י תרשיש (אם אני לא טועה) נפגעה קשות במדחפיה- לא זכור לי שמפקדה נענש.

    ומה לגביי הבזיון של הפגיעה באח"י חנית ב2006, מפקד חיל הים לא נענש וגם לפי מייטב זכרוני גם מש"ט 3 לא נענש.
    המקרה של הבזיון בפגיעה גם ממש טוייח, הבכירים טענו כי לא היה מידע מודיעיני שהטיל ים ים, נמצא בידיי החיזבאללה ואוליי רק ביידי סוריה,

    אבל בדיקה קצרה של מרחק מיקומה של אח"י החנית מהגבול הדרומי הסורי, מראה שהיא בטווח הטיל, לכן מישהו מנסה לעבוד על האינטלגנצייה של התמימים, בנוסף רוב הטעונים לגביי כוננות נט"ל- לפי דעתי מראים על הפקרות בנוהלי נט"ל.

    לגבי המקרה הנקודתי של אח"י געש, לפי דעתי הוא זלזול בנוהלי הפלגה של אנשי הגשר, כולל קצין משמרת, צופה, כוון ואחרים….מעט ערנות יכלה למנועה…אך כולנו חכמים אחרי מעשה.

    הכותב – לוחם ימי לשעבר בשייטת 3 שהכיר באופן אישי את צוותה של הגעש, כולל המפקד.

  6. הייתי נגד מחלקת גנ"ק בעת האירוע ואני מעיד כאן שככל שידיעתי הייתה מגעת בעת האירוע כל מילה בדבריו של גבי הם אמת לאמיתה.
    את ההעברה של בורר מיישרי הזרם ממיישר הזרם בחדר מכונה קידמי אל מיישר הזרם בחדר מכונה אחורי ביצע למיטב ידיעתי קצין האחזקה הפלגתי שהייה בהפלגה. למיטב ידיעתי הוא הודיע על השינוי לאנשי המשמרת במי"ק בעת ההעברה – שלא הודיעו על כך למשמרת שנכחה במי"ק בעת האירוע. שיתוק המי"ק, המכ"ם והג'ירו נגרם מכך שלאחר הדממת המתחים שנגרמה מסתימת הדלק במנוע כפי שציין גבי – הפעיל נגד המי"ק את מיישר הזרם הקידמי כהרגלו בלי לשים לב שהבורר בין המיישרים מצביע על מיישר הזרם האחורי שדמם בעת תקלת הגנרטור.
    נקודה שלא הודגשה מספיק לטעמי על ידי גבי:
    הימים היו ימי השלום ה"חדש" עם מצרים, ולפנינו אח"י חנית הייתה הספינה היחידה שעברה בתעלה.
    ההכנות להפלגה שארכו כ 3 ימים שבהם הצוות ישן מעט מאוד – להערכתי כ 3 שעות בלבד בלילה.
    ההגעה לכניסה לתעלת סואץ לפני חצות ואי שינה (ההתרגשות) לפני הכניסה לתעלה ב06:00.
    הנוכחות בעמדות לאורך כל יום ההפלגה בתעלה עד לאחר המעבר במיצרי טיראן.
    נפילת המתח האדירה בספינה לאחר המעבר במיצרי טיראן והידיעה שלפני הצוות עומדת תקופת הספנה מלאה בחופשות ("כשנתעורר נהייה כבר באילת"), לאחר העומס המבצעי האדיר שהספינה נשאה בו (חודש אחרי חודש היינו הספינה עם מספר שעות הים הרב ביותר).
    כל אלו במצטבר הכניסו את צוות הספינה למצב פגיע ביותר מבחינת ערנות וכשירות.
    עד היום אני מרגיש החמצה על שלא הרגשתי מתוך שינה שהספינה עברה מ PITCHING לROLLING דבר לא הגיוני בהפלגה לכיוון אילת (הייתי נגד גשר במשמרת שירדה לישון לאחר המעבר במיצרים).
    המסקנה שלי: לעולם לא לשכוח שהים רק מחכה שתטעה.
    גבי שילה, מפקדי היקר והמוכשר הודח בשל אחריותו הפיקודית. הורדתו בדרגה הייתה מעשה איוולת אכזר שלא הגיע לו.
    אני מלא הערכה אליך גבי, שבאת באומץ (כהרגלך) ושמת את הדברים על השולחן ללא כחל וסרק עם ביקורת עצמית ויושר שקיימים אצל מעט מידי מאתנו.

  7. שלום לכולם, אכן מאמר מאוד מעניין. מניח שאפילו מאוד חשוב באופן אישי לכותב המאמר, מאין תהליך פסיכולוגי חשוב, סוג של אבן שירדה מהלב. אבל, כדאי מאוד שנחשוב כולנו על מושג האחריות. אחריות זה לא סתם מושג, זו דרך חיים של כל מפקד, לאחריות יש פנים רבות, היא יכולה להיות ישירה או שילוחית, מוחלטת או חלקית, ניתנת או לא ניתנת לחלוקה. ברצוני להרוס טיפה את השמחה, אחריותו של המפקד היא ישירה, מוחלטת וכלפי חוץ לא ניתנת לחלוקה. בוודאי שזה אחריותו של מפקד הספינה, הבעיה המרכזית שלי היא שזה לא רק אחריותו של מפקד הספינה, ממש ממש לא רק. אנו נדרשים במקרים כאלה לשאול את השאלות הבאות: ומי היה אמור למנוע את זה? איך הוא היה אמור למנוע את זה? והתשובה של כל מי שבקיא בעניין המקצוע הצבאי ושופט את המקרה מהצד, אמור להזדעזע מהעובדה שהמפל״ג לא הודח, המשט לא הודח. איך לא השביתו ספינות הנמצאו בתת איוש הגיוני? איך אפשרו הפלגה כזאת במצבה הטכני של הספינה? איפה שאר הקצינים שישנו, שהתקדמו לדרגות מאוד בכירות בחיל הים? איפה היה מפקד ב״ח? איפה מח״י שאיפשר כזאת הפקרות בשייטת שלוש? איך יכול להיות שמערכת תכנון כוח האדם בנויה כך שאין קציני מחלקות בספינות טילים?
    חברים, על אשמה לא דיברתי בכוונה, רק רוצה לחוות את דעתי, מפקד ספינה אחראי על הכל, תמיד, כשהוא נוכח או נפקד, בכל מצב ובכל שעות היממה, אך לא תמיד אשם. המאמר הזה הוא כתב אשמה כלפי אותו חיל שבו שירת מפקד הספינה, וכל מי שקורא שורות אלא כדאי שיעשה חשבון נפש.

  8. בעת האירוע, הייתי קצין האחזקה של פלגה 32. וברצוני להתייחס להיבט אחד מתוך כל ההיבטים שגבי העלה. מדובר בקצין המכונה של אח״י געש באותה הפלגה. כפי שנאמר, הוא סיים את קורס חובלים בהצטיינות והגיע אלי לספינה כסגן ק. מכונה. בסיום ההתמחות שלו, אני המלצתי לא להכשירו כקצין מכונה לאור תפקודו הלקוי כסגן קצין המכונה. המלצתי לא התקבלה.

  9. 1. מה היתה התגובה הסעודית אם היתה וכיצד התנהלו המגעים איתם.
    2. מדוע המפל״ג שלא אישר כניסה לשארם, שאמר לגבי ללכת לישון, שישן בעצמו לא נינזף קשות על אחריות פיקודית. בידיו היה למנוע הכל. 3. תודה לתא״ל יהב שסגר לי את הפינה עם התחקיר והסיפור שקראנו.

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות