סא"ל דימ' איתן ליפשיץ – הנחתה בים המלח

סא"ל דימ'  איתן ליפשיץ     נובמבר 2020

פעילות בחוף המזרחי של ים המלח

בשנים שלפני מלחמת יום כיפור ביצעו כוחות צנחנים וסיירות של צה"ל פשיטות בחופים המזרחיים של ים המלח במטרה לפגוע בהתארגנות של מחבלים. היחידה בעין גדי שהייתה כפופה אלי כמפקד בסיס אשדוד הובילה והנחיתה את הפושטים.

נסעתי למפקדת פיקוד המרכז וזה במסגרת תפקידי כמפקד בסיס אשדוד. בקבוצת הפקודות לקראת ביצוע הנחתה השתתף אלוף הפיקוד רחבעם זאבי (גנדי).

לאחר הצגת התכנית שאל אתי גנדי (בעוקצנות) באיזה מרחק טעות ננחית את הכוחות? עניתי לא יותר ממטר אחד .

התשובה נשענה על כך שהכרתי את החוף המזרחי, בחלק הצפוני יותר הוא בנוי מפרצים קטנים יחסית תחומים על ידי שלוחות ההרים המגיעים כמעט עד לים. בכל מפרץ כזה שלושה עד ארבעה עצים גדולים שניתן לזהות מהים.

לא הייתה כל בעיה לזהות עץ כזה שנבחר על גבי תצלום האויר. יצאנו עם שתי ה"צרעות"  החמושות מלווים את סירות הגומי עם הצנחנים ממחנה "גדי".

נחתנו בחוף שנקבע. ניגשתי עם המג"ד יהודה בר שכינויו "יוד בית" אל העץ שסומן בתצלום והחתמתי אותו על התצלום.

כאשר חזרתי לבסיס אשדוד שלחתי לאלוף הפיקוד את התצלום החתום. "ראה מרשם ביצוע"

ראה מרשם ביצוע

"ראה מרשם ביצוע"

לאחר מספר חודשים הגיעה בקשה להנחתת כוחות מפיקוד הדרום.

ים המלח היה מחולק בין שני הפיקודים. בינתיים שיניתי את שיטת ההנחתה:  לא מורדים סירות גומי לחוף לפני שהוא נבדק על ידי שני שחיינים שלנו.

הכח  סיירת מפיקוד דרום היה  צריך לנחות בשפך הארנון לאותה מטרה של איתור התארגנות מחבלים.

יצענו עם שתי  "צרעות" (סירת ברטראם חמושה) מלווים את סירות

הגומי עם הלוחמים .

במרחק של כשש מאות מטר ירדנו אני ומפקד חוליית חוף של בסיס אשדוד ושחינו אל החוף. לאחר שסרקנו את החוף שהיה שומם, סימנו עם פנס לסירות הגומי לנחות.

מפקד הכח לא ידע מה זרימת המים בנחל ארנון וביקש שנבדוק זאת לפני שהוא חוצה. נגשנו לנחל, עומק המים היה כחצי מטר. בשחייה עם בגדי הגומי במי המלח צרב לנו כל הגוף. כך שדבר הראשון נשכבנו במי הנחל כדי לשטוף את הגוף.

מפקד הכח ראה ממרחק שרק הראשים שלנו בולטים מעל המים ורצה לבטל את חציית הנחל.  נגשתי אליו ודווחתי שאין כל בעיה לחצות את הנחל .

הסיור בוצע כולל צילומים (באינפרא אדום). וחזרנו עייפים אך מרוצים לבסיס עין גדי.