זכרונות מפקד נמ"כ בכנרת – סא"ל מיל' משה אייל

0

7 באוגוסט 2014

מזכרונו של מפקד נמ"כ מח-38 בכנרת

רקע

הכרותי עם החוליה בכנרת ארעה עוד בקורס חובלים, עת ערכנו סיור לילי מול החוף שבו ישבו הסורים.

פלגה 788 כללה 3 נמ"כיםו-3 צוותי מפעילים, שערכו סיורי בט"ש 24/7, בכל ימות השנה, מול חופי צפון מזרח הכנרת.

בשגרה, צוות אחד סייר במשך 24 שעות, צוות שני היה בכוננות תיגבור וסיור בים במשך 12 שעות וצוות שלישי היה בחופשה של 24 שעות.

הסיורים היו מול איזור התפוס ע"י הצבא הסורי, שהיה מחופר עד שפת המים, למרות שבהסכמי הפסקת האש הם היו אמורים לשלוט רק מעבר ל-10 מטרים משפת המים.

זאת ועוד – דייגים סוריים חדרו לעתים קרובות למי הכנרת למרות האיסור והיה צורך לסלקם.

במהלך השבועות האחרונים שלפני ה-15.8.66 – סייעה הפלגה לאנשי מודיעין של פיקוד הצפון לערוך סיורי תצפית עם ציוד לראית לילה, תוך התקרבות מירבית לחוף הסורי.

נמ"כ מסייר בכנרת

נמ"כ מסייר בכנרת

ככל שחלף הזמן הועברה האחריות לסיורים אלה לידי הפלגה, תוך התקרבות לחוף בתחילת הלילה כשכל הספינה בעמדות קרב. ובהמשך הלילה התרחקות לסיור שגרתי.

נזכור גם שבחודשי הקיץ יורד מפלס הכנרת לשפל יחסי. ודיונות הבוץ בקרבת החוף קרובות יותר לפני המים.

הנמ"כים ביחידה לא היו מצוידים באף לא אמצעי עזר אחד למניעת עליה בלתי מבוקרת על שרטון. ללא מד עומק לא מד טווח ובוודאי לא מכ"ם או אמצעי ראיית לילה. זכור לי שנערכו "תחרויות" מי יודע לאמוד במדויק יותר את המרחק לחוף ביום ובלילה.

עוד יש לציין את הרוח המערבית העזה שנשבה במהלך כל הקיץ, בין השעות 19:00-14:00 לערך, אשר מרימה גלים גבוהים בחוף המזרחי. גלים אלה הקשו על חזרת הנמ"כ לגינוסר בתום משמרתו.

יצוין גם שבמהלך המשמרת בת 24 שעות נהגנו לבצע עגינות לארוחות במפרצונים שבסמוך לכפר נחום או במעגן של עין גב.

התקרית 15 באוגוסט 1966

עם סיום הסיור בפיקודי האישי בערך בחצות , הוריתי לסגני לקחת פיקוד, להתרחק מהחוף לטווח בטוח של כ-400מ' ולהמשיך בסיור שגרתי, והלכתי לישון.

השינה בכלי שייט רועש – איננה שינה! כך שעם תחילת נסיונות החילוץ העצמי ע"י סגני- קפצתי מייד אל הסיפון ואל הגשר (תא ההגאי). לאחר שהערכתי את מצבינו הוריתי להכנס לעמדות קרב ודיווחתי לבסיס העורפי- סיכמתי את המצב:

  • הספינה התיישבה על דיונת בוץ (שרטון) עם חרטום בכ-45 מעלות קרוב מאוד לחוף (כ-50 מטר).
  • למרות נסיונות החילוץ הראשוניים לאחור – הספינה כנראה ממשיכה להתחפר, והזווית כלפי החוף השתנתה.
  • – בהנחה שהחרטום הוא שהתיישב על השרטון- נתתי הוראה למי שהיה פנוי להעביר ציוד כבד כגון ארגזי תחמושת – מהחרטום לירכתיים. הגבהת החרטום לא עזרה לחלץ את הספינה לאחור.
  • – במקביל ראיתי את התכונה הרבה על החוף ממולנו והכנתי את הצוות לפתיחה באש.

כמצופה הסורים פתחו עלינו באש עם אור ראשון – על ידי תול"ר, מקלעים ונשק קל. הצוות השיב אש מכל הכלים שהיו ברשותנו. אני נשארתי בגשר, הבולט מהסיפון והעשוי מלוחות פלדה – תוך מתן הוראות לצוות באינטרקום והמשך נסיונות היחלצות.

עד שפגז תול"ר פגע בגשר ואני נפצעתי מרסיסים: ברקה, בבטן וברגל שמאל ודיממתי. באותה עת הגיעה סירת האמבולנס לקרבתנו והוחלט לפנות אותי לבית חולים.

סוף דבר

סא"ל משה אייל

סא"ל משה אייל

את המשך האירועים ניתן לקרוא במאמרים של מי שהשתתף בתגובה כלפי הסורים, ובחילוץ הספינה מאוחר יותר. אני לעומת זאת עברתי שנה של תלאות בבית המשפט הצבאי של חיל היםואח"כ בבית הדין הצבאי לעירעורים. הואשמתי באחריות לנזקי אדם (פצועים בלבד) ונזקי רכוש (הספינה והלוגיסטיקה סביבה) יצוין כי זוכיתי מכל אשמה בשתי הערכאות!

הוצבתי לפלגה 914 כמתמחה לקצין מכונה, ומאוחר יותר יצאתי לשרבורג קצין מכונה של הספינה הרביעית אח"י אילת בפיקוד רס"ן אלי לוי.

סא"ל (מיל') משה אייל

 

 

 

קישור בערך:  חילוץ ספינת המשמר בכנרת – ויקיפדיה

התייחסות תא"ל (מיל') אלי לוי 6 בספטמבר  2016

לבני משפחת אייל שלום!

שורות אלה נכתבות היות ולא אצליח להגיע לביקור ניחום אבלים במשך ימי השבעה.

מאז עזבתי את הפיקוד על הספינה בה שירתנו יחד משה ואני, נפרדו מסלולי השרות שלנו כך שהתראינו לעתים נדירות והקשר נהיה רופף ביותר.

אלי לוי כמפקד אח"י אילת (סער 2) 1968

אלי לוי כמפקד אח"י אילת (סער 2) 1968

כל זה לא ממעיט מהערכתי והוקרתי את משה ז"ל, קצין מקצועי מהמעלה הראשונה, מנהלאת מחלקתו בצורה שקשה שתהיה יעילה יותר, ויחד עם זאת להיות חברתי ומגבה של אנשיו כמו גב יקר לצוות כולו.

הוקרתי וחיבבתי את משה גם מרחוק וגם כאשר הקשר לא היה עוד יומיומי, גם לי הוא יחסר. אני מאחל לכם להתגבר על האבידה הגדולה, להנציח את זכרו ולהמשיך בדרכו הטובה. בברכה חמה!

אלי לוי

 

 

הביאה לאתר עדנה אייל תבל"א 25 דצמבר 2019.

מבירור נוסף עולה כי בנחתת היו בכירים ממודיעין עם מכשיר ראיית לילה משוכלל. ואלה דרשו מקצין המשמרת להתקרב לחוף לתצפית. אלי רהב

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות