הגנת מעוז בתעלת סואץ

0

הגנת מעוז בתעלת סואץ     ב-7 ביולי 1969

ברצוני לציין שבתמונה זו שבה אני לוחץ את ידו של מח"י, עומד לצידי גם סמל במיל' יוסי ויכנר ממגדל העמק. כמו כן עומדים שם שני חיילי סדיר שאת שמם אינני זוכר וכן רס"ן אלכס דרורי, מפקד יחידת קשר וגילוי.

רואים גם את רס"ן עמי מאור שהיה ראש מדור ביטחון שדה

נקראנו ב-1 ביולי 1969, ל-30 ימי מילואים בתעלה. תפקידנו כמוכ"מים בחיל הים היה מדי ערב לפרוש מעל תקרת המעוז מערכת מכ"ם ניידת לגילוי סירות גומי של הקומנדו המצרי.

המעוז נקרא "צידון ג" על שפת אגם תמסח, מול איסמעליה. ב-7 ביולי 1969 אירע ארוע פשיטה של כוח אויב על המעוז. קרב זה מתואר בדף הקרבי שהוצא על ידי האלוף שלמה להט, מפקד כוחות צה"ל בסיני. אני הוא "השומר צבי" שזיהה את התוקפים והזעיק את המוצב.

דף קרבי שהוציא מפקד כוחות צה"ל בסיני אלוף שלמה להט בעקבות הארוע

דף קרבי שהוציא מפקד כוחות צה"ל בסיני אלוף שלמה להט בעקבות הארוע

לאחר סיום תקופת המילואים הוזמנו ללשכת מח"י אברהם בוצר בחיפה לספר את סיפורי הארוע וזו התמונה שצולמה במקום. הדף הקרבי מצורף במלואו.

ואני מבקש להזכיר שבאותו בונקר,  היינו ארבעה נגדים מחיל הים, וקצין מחיל התותחנים בשם  סגן דוד איזן   מחיפה, שהיה קצין תצפית קדמי  במעוז  נפל  בהפגזה  מצרית בשנת 1970   על אותו מעוז. יהי זכרו ברוך.

לבקשתך פרטים לגבי עצמי: התגייסתי ב1965 לאחר הכשרה מפעיל  מכם במסלול קדם  צבאי  חצי  שנתי בבה"ד חיל הים.     שרתתי ביחידת קשר וגילוי  בסטלה  מריס.   לאחר שרות של שלוש וחצי שנים כולל  שנת קבע. השתחררתי  ב-1968 ומאז עד 1992  שירתתי במילואים  במגוון יחידות  ובסיסים של חיל הים.

בתודה,

רב סמל בדימוס ראובן צביקה  הדר.

בסיני                                                                                     דף קרבי מס' 3

בהוצאת מפקדת כוחות צה"ל בסיני פנימי – לפרסום בצה"ל בלבד

לישראל ולוחמיו !

כל הכבוד – על הערנות ורוח הלחימה שגיליתם בעת שהאויב תקף את מעוזכם. הכיתם באויב – שברתם את התקפו – האויב ברח – והשאיר בשטח תשעה חללים. כל זאת הודות להחלטתכם הנחושה – להכות.

תאור הקרב:

בליל 7 יולי בשעה 19:50 לערך החלה הפגזה רצינית לרדת על המעוז. ההפגזה נמשכה כשלושת רבעי שעה ולאחר מכן הוסטה האש דרומה. כל עת ההפגזה נשארו הצופים על משמרתם, כשהם סורקים את השטח תחת מטר הפגזים ובודקים באם נראה אויב בשטח.

בשעה 20:40 הבחין השומר צבי בקבוצת אנשים. הוא הסב מייד את תשומת לבו של מפקדו עמנואל שעמד לידו. עמנואל איתר שזאת קבוצת חיילי אויב (לערך כ-10 עד 12), שלח את צבי לדווח על כך למפקד המעוז ואילו הוא פתח באש חזקה לעברם. המעוז נכנס מייד לפעולה. כל החיילים פתחו באש כלי נשקם, בסיוע תאורה. למרות אש חזקה של בזוקות ומקלעים שהפעיל הרתק של האויב, המשיכו חיילינו לירות לעבר האויב הנסוג בעוז ובתוקפנות. הטנקים הגיעו לאזור המעוז תוך זמן קצר ונכנסו לפעולה.

הארטילריה החלה בהורדת אש לעבר בסיסי היציאה של האויב תוך זמן קצר ביותר מעת שמפקד המעוז ביקש את האש. הדיווח הראשוני מכח המעוז היה שלאויב 3 הרוגים. במשך הלילה, הודות לסריקות מדוקדקות, נמצאו 6 הרוגים נוספים. בזאת הסתכמו אבדות האויב – 9 הרוגים.

לוחמים שהצטיינו בקרב:

פנחס – שנטל חלק בפקוד על המעוז, עזר לישראל בניהול הקרב – וגילה תוקפנות רבה.

עמנואל – שהודות לתוקפנותו שבר ראשון את התקפת האויב.

הרצל – קשר שעזר למפקד המעוז לקיים את מערכת הקשר עם כל הדרגים ודווח ברוב תושיה על כל מהלך הקרב.

לוחמי ישראל

בינתיים השגתם את השיא – האויב הוכרע ולא נכנס לקרב הודות לרוחכם האיתנה – יישר כוחכם – אתם משמשים לנו דוגמא, מופת, נושא לחיקוי – והערצה.

היו ברוכים

שלכם,

מפקד כוחות צה"ל בסיני

כתיבה במקור: אלוף שלמה להט

הדפסה: בקרית שליטה בדימ' אלמה בלסיאנו רהב

 

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות