מחלקת חשמל במשחתת יפו – אלי לוי

1

מחלקת חשמל במשחתת אח"י יפו 28 בינואר 2018

התצלום הוא ליד דופן ימין של ה'יפו', מבט לכיוון החרטום, מאחורי עמדת התותח הדו-קני 40 מ"מ בופורס.

בתצלום נראים, עומדים, מימין לשמאל, רס"ן אדם ענב, רס"ר גינס וסגן יעקב כ"ץ.

את שמות שני רבי הסמלים האחרים איני זוכר. אני מצולם לרגלי אדם ענב ולידי רב"ט שאת שמו איני זוכר, היה שובב גדול, ועמד מאחורי רוב מעשי הקונדס של החשמלאים.

מתחת לעמדת התותח נמצאו קרוב לדופן שמאל, מאחורי המצולמים, חדר המטדיין ששייך למערכת ההנעה האוטומטית של התותח, שהיה המתקדם בין תותחי הנ"מ של ה'יפו'. ובמקביל, קרוב לדופן שמאל נמצאה החשמלייה.

חנוכת  Electrician Bar על ידי רס"ן אדם ענב

חנוכת Electrician Bar על ידי רס"ן אדם ענב

חדר מטדיין חשוב לעניננו, בהיות והפכנו אותו ל"Electrician's Bar".

בתצלום רואים את רס"ן אדם ענב חונך את ה- Electrician's Bar.

מאחוריו מציץ, מימין סגן כ"ץ, ומשמאל סגן נרי שנידור, מראשוני הל"א והתחכום האלקטרוני בחיל.

סיפור ה'בר' הוא תוצאת עומס העבודה של כל חשמלאי.

כאן נכנס הסיפור האישי שלי:  לקראת גמר השיפוצים של המשחתות ותחילת האימונים, שלקראתם הפליגו המשחתות, כ"א לחוד, מליברפול לבסיס הצי הבריטי ב-Plymouth.

בגלל חוסר חמור בכ"א הופסקו כל הקורסים בבה"ד ח"י וחניכים נשלחו לבריטניה לאיוש המשחתות.

גם קורס החובלים שלי, קורס ה', הופסק ונשלחנו בא"ק ירושלים למרסיי, משם ברכבת לפריז ומפריז ברכבת לנמלי התעלה למעבר לאנגליה.

ברכבת זו ישבו מפקדי המשחתות, סא"לים מנחם כהן ויוחאי בן-נון ז"ל ובמהלך הנסיעה חלקו ביניהם את הבאים.

כאשר הגעתי לראיון אתם ויוחאי שמע שאני חשמלאי מוסמך, בוגר בי"ס מקצועי וחשמלאי של קיבוץ 'סער' טרם התגייסותי, ממש 'חטף' אותי. והסביר כי על תקן 12 חשמלאים יש לו באנייה רק חמישה.

אנו, חניכי קורס החובלים היינו יצורים משונים: כולנו בוגרי בה"ד 1, בעלי סיכות מ"מים וביננו אפילו שלושה חניכים בעלי דרגות סגן, כך שלא היינו בד"א ולא היינו קצינים. התוצאה שגם הנגדים וגם הקצינים קבלו אותנו כחלק מעצמם, דבר שהעמיד אותנו במצב מצוין.

כחשמלאי, למדתי להכיר את כל מדורי המשחתת. והרי בכל מדור נשרפת הנורה מתי שהוא, –  דבר שהועיל לי רבות בהמשך שנות שרותי על האנייה.

עד כאן הסיפור האישי שלי.

המחסור בחשמלאים הביא לכך שיום העבודה הממוצע שלנו ארך 12-14 שעות, עם שתי תוצאות:

  • הצורך בארוחת לילה, שעה 21 לערך, ארוחה נפלאה שהתבססה על הסטייקים שעוזר הטבח נתן לחשמלאים, ורק להם. כאשר ניסה להפסיק "התקלקל" מיזוג האויר במטבח הלוהט, ולנו "לא היה זמן לתקן" אותו, ורק אחרי שהבין וחזר לספק לנו את הסטייקים, הכנסנו חזרה את הנתיכים של מיזוג האויר במטבח…
  • גם לעת הארוחות הרגילות הופיע מי מהחשמלאיםבצוהר  של חדר אוכל קצינים עם שלט Electrician's Bar וקציני החשמל מיהרו להגיע לחדר המטדיין.
    מחלקת חשמל בדוכן טורפדו

    מחלקת חשמל בדוכן טורפדו

תצלום קבוצתי נוסף ליד אחד מדוכני שיגור הטורפדו עם ארבעה צמ"טים. כאשר לתצלום מצטרף אלינו רס"ל ממחלקת טנ"ץ (טורפדו ונגד צוללות) שהחשמליה והמטדיין היו באזורם על הסיפון.

בברכת  שלום!

תא"ל דימ' אלי לוי

 

שתף.

אודות המחבר

תגובה אחת

  1. ברצוני לציין כי רסר גינס דוד היה אתי בשייטת 11 בשנים1953-5כמפקד החשמליה ואיציק סמברג כמפקד השייטת, ושפירקו אברהם,שהיה עוזרו של גינס בדרגת סמל,מופיע באזרחית בימין לתמונה

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות