עוד על מוצב בודפסט -גבי שילה

0

12 באוקטובר 2022

תודה לבקר יב"א, ולצוות חיל הים ב"בודפסט",

על פעילותם באירוע גילוי שחיינים בים

מהשיחות ומהפגישה עם הבקר הבנו, שבעת החילוץ דיברנו ישירות ממי"ק בודפסט עם בקר היב"א, חמ"ל בלוזה הוא שחיבר ביננו. אני בקשר עם הבקר משנת 2020. השיחות עם הבקר הבהירו צורך חשוב. זהו הצורך של השותפים למשימה זו שהינם מקרב זרוע האוויר לפרט ולהדגיש את התנהגות השחיינים שחשבנו כטייסים. לכן הפרוט חשוב גם למעוז בודפסט. (הפרוט בסעיפים 3 ו- 4 שלהלן). תגובת הבקר למסמך זה הינה חיובית, וידוע לו שהמסמך יצורף למורשת חיל הים. תודה לבקר שהקים עימי קשר לאחר שקרא את המאמר על מעוז בודפסט, שיזם ושיפר ראש מספן הים בדימ' תא"ל אלי רהב. תודה לאלי רהב.

השילוביות שנבנתה מפרוץ המלחמה בין מי"ק בודפסט לחמ"ל בלוזה המצוין, הביאה לכך שגם היב"א הופנתה לעבוד עם המי"ק. קודם לכן, בפריצת הקרבות באישור מוטי אשכנזי מפקד המעוז, חזרתי ובקשתי מחמ"ל בלוזה סיוע טנקים, לבלימת הטנקים המצריים שנערכו לעלות על בודפסט. בשעה 15:15 לערך חמ"ל בלוזה הודיעני שהטנקים שביקשתי נמצאים מחוץ למעוז ולא מוצאים פתח עקב עשן הפגזות והפצצות. בנוסף בלוזה הודיעוני שאין לטנקים קשר על עורקי בודפסט. פניתי למוטי מפקד המעוז, והוא ניגש אל הטנקים והכניסם למעוז. הודעתי לבלוזה שהטנקים נכנסו.

הערה:-באירוע השחיינים שלהלן, חמ"ל בלוזה שכבר סמך מאוד על מי"ק בודפסט שפעל כחמ"ל רב זרועי, הגביר את השילוביות, וחיבר את המי"ק לגורם שליטה נוסף ומשמעותי והוא היב"א של חיל האוויר.

2 רקע לאירוע:- בבוקר 9 אוקטובר 1973 מוטי אשכנזי מפקד המעוז ומ"מ הטנקים הלכו לישון בבונקר, ואני הייתי מפקד תורן של המעוז בעמדה הפתוחה. אחד מהאירועים עליהם פיקדתי לבדי במשמרת זו היה חילוץ אוויר -ים בהכוונה מהיבשה, הכוונתי את המסוק ממעוז בודפסט.

3 האירוע– מוכ"מ מחיל הים גילה בעין שחיינים בים צפונית מערבית לבודפסט. דיווחתי בתג"מ לבלוזה, בלוזה אישר בתג"מ. ומיד בהמשך חיבר בנל"נ את היב"א ישירות אל המי"ק (ללא ידיעתנו). כמו כן לא ידענו שכשעתיים קודם לכן, בסמוך לבודפסט נפל לים מטוסו של הטייס אל"מ לב ארלוזור (זוריק) ז"ל.

לוחמי חיל הים  שהיו לבדם בבונקר המי"ק פעלו למופת, וכרגיל הקפידו מאוד על משמעת האזנה בכל הרשתות. ברגע שחמ"ל בלוזה צלצל וביקשו פרטים על השחיינים, לוחמי חיל הים הזעיקו אותי ברמקול. ירדתי בריצה לחמ"ל-מי"ק, ועניתי בנל"נ-בלוזה לשאלות מאוד מכוונות וראויות בהקשר למה שראיתי בשטח. לא ידעתי שאני מדבר עם בקר היב"א. עליתי חזרה לעמדה הפתוחה. תוך דקות התייצב מסוק יסעור וריחף בין העמדה הפתוחה לבין הים וקרא לנו בעורק היבשתי של בודפסט-בלוזה. צוות היסעור קר הרוח הגיע מעודכן, וביקש הכוונה אל "האנשים שבמים", הכוונתי את המסוק. המסוק היעיל הגיע במהירות ובדיוק אל מעל השחיינים, והחל בחילוץ.                                                                                   

למרות הנ"מ, המסוק פעל בקור רוח, ביציבות ובבטחה. התנהגות המסוק הבהירה שהמסוק לא עוזב בלי השלמת המשימה. הנ"מ שהתפוצץ על דופן המסוק גרם לי לחזור ולבקש מצוות המסוק להעלותני בדחיפות למסוק, ולהורידני לים בסולם החבלים שנפרש, והדגשתי שאני מחיל הים. רציתי לקצר זמנים ולהעלות את השחיינים (שחשבתי לטייסים) שמתעכבים במים ולא עולים למסוק. חשבתי שהם פצועים. (באותה עת יחידה 669  עדיין לא הייתה קיימת). לבסוף צוות המסוק אמר לי תוך כדי צחוק חביב "אתה תספיק להירטב בפעם אחרת". המסוק הוסיף ואמר "הם לא משלנו". דבקותו של צוות המסוק במשימה, ותהליכי בדיקה שערך חיל האוויר לשחיינים הביאו לסיום נאות של האירוע. החילוץ סיפק תשובות במקום, ומנע מעם ישראל ספקות ומועקה. תודתי לבקר היב"א שסייע.

                                                                                                                        4.סקירה חוזרת של התנהגות השחיינים כפי שנצפתה ממעוז בודפסט.                      התנהגות השחיינים כפי שנצפתה מבודפסט מבהירה שהשחיינים/טייסים במים לא היו מכוחותינו. התנהגות השחיינים שנצפתה מבודפסט, מתאימה לדברי המסוק לפני שעזב את אזור בודפסט. אנו עמדנו גבוה על קו רקיע של גבעת בודפסט ונפנפנו אל השחיינים. אם נניח שהשחיינים לא הבחינו בנפנופים מבודפסט, הרי שלא ניתן לומר שהשחיינים לא הבחינו ביסעור הענק שריחף מעליהם, וגם אז השחיינים לא שינו את תנועתם ולא פנו לעבר כוחותינו. השחיינים המשיכו ללא שינוי בתנועה אל קרבת החוף. גם כשהמסוק התקרב אל השחיינים בפעם השנייה, והוריד סולם חבלים פרוש שטבל בים והיה מוכן לטיפוס השחיינים לא הגיבו. לא נראה שהשחיינים ניסו לעלות בסולם, ולא ניסו להיאחז בסולם כדי להיגרר אל עבר כוחותינו, ולא שחו לעבר כוחותינו.

גם כאשר הנ"מ של המצרים התפוצץ מעל לשחיינים לא נראה שהשחיינים מנסים להיחלץ. לבסוף המסוק ניתק מגע לכוון מעוז בודפסט, ומבודפסט המשיך מזרחה. השחיינים לא פנו אחרי המסוק אל עבר כוחותינו. לאחר שהיסעור עזב, המשכנו בתצפית. בהגעת השחיינים למים הרדודים שסמוך לחוף, הם פנו אל הכוחות המצרים ולא יצאו מהמים. השחיינים הקטינו תדמית ונעו כאשר רק ראשיהם מחוץ למים, עד שנעלמו במערב.

דגל הקרב של מעוז בודפסט

דגל הקרב של מעוז בודפסט

הערה:- מבדיקה עם תא"ל דימ' אלי רהב עולה :-שבעת החילוץ לא היו בים בזירה הקרובה ולא בגזרת בודפסט כלי שייט או צוותים של חיל הים, ולא היו כוחות ש-13.

גבי שילה

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות