תיקון טעויות במקורות מידע

0

מאת תא"ל דימ' אלי רהב                               12 בנובמבר 2018

בקרת מקורות שונים

בקריאת ספרי זכרונות ודיווחים עיתונאיים נמצאות מדי פעם טעויות מביכות. מקור הטעות בשגגה או בכוונה אין אפשרות מעשית לתקן את הספר שכבר הודפס ונמכר. עם זאת יש צורך להעמיד דברים על דיוקם.

הצי המצרי במלחמת העצמאות

תרשים הצי המצרי בספרו של אליעזר טל.

תרשים הצי המצרי בספרו של אליעזר טל.

בספר של אליעזר טל  חיל הים במלחמת הקוממיות הוצאת 'מערכות' 1964 ע' 70 מופיע תרשים בכותרת הצי המצרי יוני 1948 בתרשים מופיעה פריגטה תחתיה רשום ex HMS FOWEY אך בבדיקת הערך הנושא את השם הזה בויקיפדיה באנגלית https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Fowey_(L15)  עולה כי האנייה תוכננה להימכר למצרים אך בסופו של דבר לא נמסרה.

She had been selected to be transferred to Egypt in early 1946 and was under refit from May 1946. This transfer was subsequently cancelled and she was put up for disposal.

קרב רומני 11 ביולי 1967

התרשים הנכון של קרב רומני הטרפדות מזרחה מקו אורך 33:00 מזרח.

התרשים הנכון של קרב רומני הטרפדות מזרחה מקו אורך 33:00 מזרח.

 

 

תרשים הקרב המופיע בספרו של יצחק שושן הקרב האחרון של המשחתת אילת. עמ' 224, וחוזר בספרו של שמשון עדן  אנשי הברזל על ספינות העץ בהוצאת אפי מלצר 2000 עמ' 244. גם בספרו של אברהם זהר  לוחמי קו המים והאש הוצאת המכון לחקר מלחמות ישראל עמ' 484 כל התרשימים הועתקו  מחוברת הדרכה שהוציאה מפקדת חיל הים ללא בדיקה עם פלגת  הטרפדות.

התרשים השגוי של קרב רומני מופיע בפרסום חיל הים ובכל ספרי הזכרונות.

התרשים השגוי של קרב רומני מופיע בפרסום חיל הים ובכל ספרי הזכרונות.

 

התרשים  השגוי הוכן במשחתת אילת לקראת הצגה לעיתונאים שנערכה בנמל אשדוד לאחר הקרב. כנראה שהטרפדות לא הופיעו במכ"ם המשחתת כי גם המשחתת לא הופיעה מכ"ם הטרפדות .

התרשים שגוי בכל הנוגע למיקום הטרפדות.

הטרפדות  לא נמצאו היכן שמצוירות -על קו אורך 32:30 מזרח – משני טעמים. שאיפתם הייתה להמנע מהתגלות ולהפתיע את המצרים. במקום הזה היו בטווח גילוי מכ"ם מפורט סעיד.  סיבה שנייה שבמהלך היום הקודם התקבלה הוראת מפקדת חיל הים להימצא מזרחה מקו אורך 33:00 מזרח כתגובה לכניסת כח צי סובייטי לנמל פורט סעיד. ההוראה מופיעה בספרו של שושן בעמ' 210. ולפי תרשים הקרב המשחתת לא מילאה את ההוראה הזאת.

בספרו של שושן ע' 213 מתוארת שיחה אתי כמפקד הטרפדות ומיוחסת לי השאלה האם אתה מתכוון ברצינות? לא כך דיברתי את הכוונות ידעתי עוד מהתחקיר/תדרוך אצל מפקד חיל הים.

המשולש בין כלי השיט נסגר מצרים במרכז נעים מזרחה, הטרפדות במזרח נעות מערבה  והמשחתת בצפון יורדת דרומה. שאלתי לשושן הייתה: מה עושים?

סא"ל שושן נתן הוראה מצוינת: תעבור ביני ובינו ותירה דרומה! זה בדיוק מה שעשינו כשראו אותנו המצרים פתחו באש וכך החל הקרב.

ספינות שרבורג

אניית צים א.מ. נהריה שעמדה בכוננות למקרה שספינות שרבורג יבקשו מקלט באזור התעלה האנגלית 24 בדצמבר 1969

אניית צים א.מ. נהריה שעמדה בכוננות למקרה שספינות שרבורג יבקשו מקלט באזור התעלה האנגלית 24 בדצמבר 1969

אניה לגיבוי –  בספרו של אברהם רבינוביץ ספינות שרבורג הוצאת אפי מלצר, 2001  עמ' 105,  כתוב שה האונייה נתניה יצאה מנמל רטורדם שתוכננה לגיבוי. נציג קישור מחיל הים ר/ח מיכה זנד היה על א.מ. נהריה שיצאה במיוחד מאנטוורפן לצורך זה. א/מ נתניה לא מוזכרת כלל בתיקי המבצע.

תדלוק ראשון – באותו ספר עמ' 120 כתוב שהתדלוק נעשה בחוף פורטוגל. אך הוא נעשה בקרבת החוף הספרדי. גם בחוף הפורטוגלי יש מקומות מסתור טובים, אך היות שנמל קסיס בפורטוגל היווה את נמל היעד למטען הפוספטים, העדיף רב החובל אמנון תדמור שפעילות התדלוק החריגה לא תתרחש במימי פורטוגל. תמונת התדלוק בחוף הספרדי בראש המאמר.

אורי מילשטיין – אביב נעורים

אח"י יפו ק-42 בעמדות כבוד 1967

אח"י יפו ק-42 בעמדות כבוד 196

את כרך ד' של מלחמות הצנחנים הקדיש אורי מילשטיין ליחידות המיוחדות. בעמוד 1450 תיאור פעולת פורט סעיד 1967. שם המשחתת נכתב אח"י אילת בעוד שהייתה זאת אח"י יפו (ק-42).

צה"ל בחילו – חיל הים

בשנת 1982 יצא בהוצאת רביבים – מהדורת ספרית מעריב ספר המתהדר בתאר"אנציקלופדיה לצבא ולבטחון". הספר על חיל הים נכתב על ידי הירש גודמן ושלמה מן, עיתונאים מהמעלה הראשונה.

הסיפור על פעולת פורט סעיד (1967) בעמ' 90 כמו הסיפור על קרב רומני בעמ' 101 יש לא מעט פרטים שגויים.

חיל הים במלחמת ששת הימים

הספר "משברי ים" המערכה הימית במלחמת ששת הימים,  יצא בהוצאת מודן בשנת 2017 מבוסס על עבודת ענף היסטוריה משנת 1968. בעמ' 106 מתואר מפגש הציפור עם החזירים והכנתם להטבעה. אך אין תיאור על התנגדות מפקדי החזירים להטבעתם.

מפקד הצוללים יצחק שמיר התייחס לכך במאמר  הצוללים בפעולת פורט סעיד באתר משמר המורשת הימית. יולי 2018.

תא"ל דימ' אלי רהב

——

גרירת דבורים לאילת  נמרוד ארז מגיב : בדיון בפייסבוק עלה סיפור על זוג דבורים שעלו על ריף מערבה לראס מוחמד וניגררו ע"י הבת ים לאילת . ראה הערתו של מייק אלדר. היסבתי תשומת ליבו שבערך מרסה תלמת מופיעה טענה שזוג הדבורים  של הקרב נגררו על ידו לאילת. כל הזמן טענתי להד"מ וכעת מסתבר שהוא התבלבל עם אירוע הדבורים שעלו ליד שארם. בבדיקה עם סגנו מעוז התברר שזה היה דבור אחד ולא שניים. לדעתי צריך להשמיט את המידע המופיע בערך.

מדובר בכתוב בספרו של אלדר שייטת 11 עמ' 85. "הוטל עלינו לגרור לאילת שתי ספינות "דבור" שעלו על שוניות בקרב מרסא תלמאת". המידע בערך תוקן.

 

שתף.

אודות המחבר

השאר תגובה

כל הזכויות שמורות 2015-2024 © | תנאי שימוש | פרטיות